{"id":5608,"date":"2023-01-03T11:09:10","date_gmt":"2023-01-03T11:09:10","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5608"},"modified":"2023-01-03T11:09:13","modified_gmt":"2023-01-03T11:09:13","slug":"onko-peugeot-107-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-peugeot-107-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Peugeot 107 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 107 oli ennen Peugeotin malliston pienin viistoper\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Peugeot lopetti sen tuotannon vuonna 2014, jolloin sen korvasi 108, joka kantoi t\u00e4t\u00e4 soihtua vuoteen 2021 asti, jolloin koko Peugeot ”100” -sarja lopetettiin, jotta voitaisiin keskitty\u00e4 paremmin hieman suurempaan 208:aan. Onko Peugeot 107 siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

107 on hyv\u00e4 auto muutamasta eri syyst\u00e4. Ensinn\u00e4kin siin\u00e4 on Toyotalta per\u00e4isin olevat moottorit, jotka eiv\u00e4t ole maailman parhaita ja tehokkaimpia moottoreita, mutta jotka kest\u00e4v\u00e4t pitk\u00e4\u00e4n, jos niit\u00e4 huolletaan oikein. Muotoilullisesti 107 ei todellakaan ole mit\u00e4\u00e4n kehuttavaa, sill\u00e4 se on vain pieni, suhteellisen i\u00e4k\u00e4s viistoper\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot ei 107:n ilmestyess\u00e4 ollut kovin innokas suunnittelemaan luonteikkaita autoja, mik\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s sis\u00e4tiloissa. Ajokokemus on itse asiassa melko viihdytt\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 107 on todella kevyt ja verrattain ketter\u00e4. Luotettavuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan kunnossa, mink\u00e4 vuoksi 107:n pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Arvoltaan t\u00e4llaisen saa nyky\u00e4\u00e4n pilkkahintaan, mutta on parempi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hieman enemm\u00e4n rahaa l\u00f6yt\u00e4\u00e4kseen auton, jota ei ole k\u00e4ytetty v\u00e4\u00e4rin koko el\u00e4m\u00e4ns\u00e4 aikana. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on surkea, sill\u00e4 107:n tavaratilassa ei ole tilaa eik\u00e4 etupenkill\u00e4 ole tilaa kirjaimellisesti millek\u00e4\u00e4n muulle kuin kuljettajalle.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 107 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

107:\u00e4\u00e4n on valittavana kaksi moottoria, joko 1,0 litran 3-sylinterinen rivimoottorinen bensiinimoottori, jossa on 69 hv ja 68 hv v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, tai dieselk\u00e4ytt\u00f6inen 1,4 litran HDi-moottori, jossa on 54 hv ja 95 hv v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Useimmissa malleissa on alkeellinen 5-vaihteinen manuaalivaihteisto ja kolme poljinta, mutta lis\u00e4varusteena oli saatavana 5-vaihteinen 2-Tronic-vaihteisto.<\/p>\n\n\n\n

Voima l\u00e4hetet\u00e4\u00e4n vain etupy\u00f6rille, ja auton pit\u00e4isi tuottaa noin 45-55MPG bensiinimallissa ja jopa 60MPG dieselvaihtoehdossa. 107 painaa alle 1,900lb eli 860kg, joten se ei todellakaan tarvitse kovin paljon tehoa kulkeakseen paikasta toiseen. Dieselmallin 95 lb-ft:n v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on luultavasti paras vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 107 – muotoilu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Ei tarvitse olla muotoiluasiantuntija n\u00e4hd\u00e4kseen, ett\u00e4 107:n suunnittelijat eiv\u00e4t ole v\u00e4litt\u00e4neet kovinkaan paljon siit\u00e4, ett\u00e4 auto n\u00e4ytt\u00e4isi mieleenpainuvalta. Se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samalta kuin muutkin tuon aikakauden Peugeotit, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei n\u00e4yt\u00e4 paljolta. Sis\u00e4tilat ovat sama juttu, mutta ergonomisesti niiss\u00e4 on todella hyv\u00e4 olla, koska kaikki on t\u00e4ydellisen k\u00e4den ulottuvilla ja toimiva.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus on viihdytt\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 pieni 107 on ketter\u00e4 ja vikkel\u00e4, ja se mahtuu kapeisiin liikennev\u00e4leihin kuin tikka. Se pysyy yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n tasaisena mutkissa, mutta et tule ty\u00f6nt\u00e4m\u00e4\u00e4n sellaista, koska se on niin pieni, ett\u00e4 se tuntuu ep\u00e4mukavalta. Se on my\u00f6s suhteellisen hiljainen ja mukava samoin.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 107 – Luotettavuus ja yleiset kysymykset<\/h2>\n\n\n\n

107:\u00e4\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleisesti luotettavana autona, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 aikaa, jos pid\u00e4t siit\u00e4 kunnolla huolta. Moottorissa on muutamia ongelmia tyhj\u00e4k\u00e4ynnin s\u00e4\u00e4t\u00f6venttiilin tai katalysaattorin osalta, mutta oikea-aikaisella huollolla pit\u00e4isi pysty\u00e4 joko ennakoivasti ratkaisemaan n\u00e4m\u00e4 ongelmat tai minimoimaan takaiskut.<\/p>\n\n\n\n

Ohjaustehostimen pumppu voi pett\u00e4\u00e4, akku voi tyhjenty\u00e4 melko nopeasti, kojelaudan mittarit voivat pett\u00e4\u00e4, pakoputki voi ruostua, ja ovien ja tavaratilan tiivisteet voivat my\u00f6s p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 vett\u00e4 sis\u00e4\u00e4n. Jos siis olet hyvin k\u00e4ytetyn yksil\u00f6n per\u00e4ss\u00e4, muista tarkistaa n\u00e4m\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 107 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Voit ostaa Peugeot 107:n nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes ilmaiseksi, sill\u00e4 107:n arvon aleneminen on todella vaatinut veronsa. Se on my\u00f6s niin pieni auto, ett\u00e4 markkinoita ei ole vanhemmille pienikokoisille autoille. Tilasta puheen ollen, 107:ss\u00e4 ei ole tilaa. Etuistuimille mahtuu isompi aikuinen, mutta takaistuimet ovat huonot. 107:n saa joko 2-ovisena tai 5-ovisena, mutta sill\u00e4 ei ole kovin suurta eroa.<\/p>\n\n\n\n

Tavaratila on pieni ja ei liioin k\u00e4ytt\u00f6kelpoinen, mutta luukku takaluukkuun ei p\u00e4\u00e4se k\u00e4siksi. T\u00e4t\u00e4 autoa ei ole suunniteltu pitkille matkoille, mutta se on hyv\u00e4 auto tavalliseen kaupunkien v\u00e4liseen ajoon.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Peugeot 107 hyv\u00e4 auto ostaa?<\/h3>\n\n\n\n

No, jos haluat pienikokoisen kaupunkiluukun, joka on edullinen ostaa ja edullinen yll\u00e4pit\u00e4\u00e4, niin kyll\u00e4, 107 on todellakin hyv\u00e4 ostos. Se on my\u00f6s melko luotettava ja tehokas auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kokonaiskustannukset pysyv\u00e4t mahdollisimman pienin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Muista kuitenkin testata auto etuk\u00e4teen, sill\u00e4 monet ihmiset ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti harmissaan 107:n tiloista tai niiden puutteesta. 108 on hieman parempi, mutta 208:n pit\u00e4isi olla l\u00e4ht\u00f6kohtana kaikille yli 180-senttisille ja erityisesti niille, joilla on usein matkustajia takapenkill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot uusi 107?<\/h3>\n\n\n\n

Ei ole. 208 on ollut myynniss\u00e4 jo jonkin aikaa, ja sen oli tarkoitus sijoittua ”100”-sarjan (106, 107, 108) ja Peugeotin ”300”-sarjan (306, 307, 308) v\u00e4liin. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 208 on verrattain suurempi ja edelleen tuotannossa verrattuna 106, 107 ja 108-malleihin, jotka hyl\u00e4ttiin kokonaan vuonna 2021. Sanotaan, ett\u00e4 Peugeot myi Toyotalle tehtaan, jossa valmistettiin ”100”-sarjan autoja.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka turvallinen Peugeot 107 on?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4in pieneksi autoksi sen voisi olettaa olevan huono, ja tavallaan se onkin. EURO NCAP, joka on tunnetuin eurooppalainen t\u00f6rm\u00e4ystestausorganisaatio, antoi 107:lle 3 t\u00e4hte\u00e4 viidest\u00e4. NCAP:n mukaan 107 ei ole kovinkaan hyv\u00e4 aikuisten ja jalankulkijoiden suojelussa, kun taas lasten suojelu ja turvallisuusavustimet ovat kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

107:ss\u00e4 ei ole polviturvatyyny\u00e4, siin\u00e4 ei ole lantion sivuturvatyyny\u00e4, siin\u00e4 ei ole turvavy\u00f6muistutinta, ja takamatkustajat eiv\u00e4t saa juuri ja juuri edes takap\u00e4\u00e4nturvatyyny\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 107 oli ennen Peugeotin malliston pienin viistoper\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Peugeot lopetti sen tuotannon vuonna 2014, jolloin sen korvasi 108, joka kantoi t\u00e4t\u00e4 soihtua vuoteen 2021 asti, jolloin koko<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5606,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5608"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5608"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5608\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5609,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5608\/revisions\/5609"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5606"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5608"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5608"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5608"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}