{"id":5610,"date":"2023-01-04T11:47:46","date_gmt":"2023-01-04T11:47:46","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5610"},"modified":"2023-01-04T11:48:43","modified_gmt":"2023-01-04T11:48:43","slug":"peugeot-108n-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-108n-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Peugeot 108:n yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 108 on pieni kaupunkiauto, joka jakaa alustansa Toyota Aygon ja Citroen C1:n kanssa. Se esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuodeksi 2014, kun se korvasi poistuvan Peugeot 107:n. 108 oli jatkuvassa tuotannossa vuoteen 2021 asti, jolloin Peugeot luopui kokonaan ”100”-sarjan autoista ja keskittyi tekem\u00e4\u00e4n ”200”-sarjasta pienimm\u00e4t autonsa.<\/p>\n\n\n\n

108 oli melko suosittu auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 myyntiluvut olivat melko kohtuulliset, mutta Peugeot myi tehtaan, jossa niit\u00e4 valmistettiin, Toyotalle, mik\u00e4 merkitsi Peugeotin pienimm\u00e4n kaupunkiauton loppua. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa keskitymme kaikkiin Peugeot 108:n yleisimpiin ongelmiin, joten pysy mukana ja ota selv\u00e4\u00e4, jos olet kiinnostunut ostamaan sellaisen.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 108:n yleisimm\u00e4t ongelmat alkavat ohjauspylv\u00e4\u00e4n mahdollisesta pett\u00e4misest\u00e4, turvavy\u00f6ongelmista, s\u00e4hk\u00f6ongelmista, vaihteistoongelmista ja hitaasta kiihtyvyydest\u00e4. Tosiasia on, ett\u00e4 suurin osa n\u00e4ist\u00e4 ongelmista ei liity virheelliseen huoltoon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niit\u00e4 esiintyy yleens\u00e4 riippumatta siit\u00e4, miten autosta huolehditaan.<\/p>\n\n\n\n

Joka tapauksessa 108 on kohtuullisen luotettava auto, jonka pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n. Parasta mit\u00e4 voit tehd\u00e4, on hankkia suhteellisen v\u00e4h\u00e4n ajettu yksil\u00f6, sill\u00e4 se toimii paljon paremmin.<\/p>\n\n\n\n

Ohjausongelmat<\/h2>\n\n\n\n

108-mallin ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 on tehty muutamia takaisinkutsuja, mutta t\u00e4rkein niist\u00e4 johtui pylv\u00e4\u00e4n pett\u00e4misest\u00e4 ja siit\u00e4, ett\u00e4 ohjauksen hallinta saattoi puuttua kokonaan. T\u00e4m\u00e4 voi olla vaarallista erityisesti suuremmissa nopeuksissa, koska et pysty hallitsemaan autoa. Onneksi takaisinkutsu julkaistiin, ja se ratkaisi ongelman, mutta tarkista, onko tarkasteltavana oleva auto kuulunut takaisinkutsuun.<\/p>\n\n\n\n

Muita ohjaukseen liittyvi\u00e4 ongelmia ovat mahdolliset ongelmat ohjaustehostimen pumpun kanssa, joka voi joskus pett\u00e4\u00e4 ja tehd\u00e4 auton ohjauksesta raskaan ja vaikeasti hallittavan. N\u00e4m\u00e4 johtuvat useimmiten mahdollisista vuodoista, joten muista tarkistaa ohjaustehostin mahdollisten vuotojen varalta.<\/p>\n\n\n\n

Turvavy\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Yleisin turvav\u00f6ihin liittyv\u00e4 ongelma 108:ssa liittyy takaistuimen turvav\u00f6ihin, joissa voi joskus olla v\u00e4\u00e4r\u00e4 ommel, mik\u00e4 voi aiheuttaa ongelmia, kun niit\u00e4 yritet\u00e4\u00e4n kiinnitt\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4kin oli osa takaisinkutsua, joten sinun kannattaa tarkistaa yksitt\u00e4isten autojen osalta Peugeot-j\u00e4lleenmyyj\u00e4lt\u00e4si.<\/p>\n\n\n\n

Muita ongelmia ovat muun muassa ongelmat turvav\u00f6iden kiinnitt\u00e4misess\u00e4 matkustajiin t\u00f6rm\u00e4ystilanteessa, mutta ne eiv\u00e4t n\u00e4yt\u00e4 olevan kovin yleisi\u00e4. Kaiken kaikkiaan turvavy\u00f6t ja turvatyynyt ovat kaikkien autojen kaksi t\u00e4rkeint\u00e4 turvallisuusominaisuutta, mink\u00e4 vuoksi sinun on aina varmistettava, ett\u00e4 molemmat toimivat tarkoitetulla tavalla.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ongelmat ovat tavallisia nykyaikaisissa autoissa, sill\u00e4 ne ovat niin t\u00e4ynn\u00e4 ominaisuuksia, ett\u00e4 jotkin osat rikkoutuvat varmasti jossain vaiheessa. Infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4n tiedet\u00e4\u00e4n menev\u00e4n tyhj\u00e4ksi tai sen kosketusn\u00e4yt\u00f6n toiminnallisuuden kanssa on ongelmia, kun taas auto voi my\u00f6s antaa ajoittain erilaisia varoitusvaloja, jos siihen liittyviss\u00e4 antureissa on jotain vikaa.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s peruutuskamera voi joskus pett\u00e4\u00e4, jolloin et n\u00e4e, mit\u00e4 takanasi on milloin tahansa. Lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6iset ikkunat voivat joskus pett\u00e4\u00e4, jolloin sinun on vaihdettava s\u00e4hk\u00f6isten ikkunoiden moottorit.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteisto-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

108s-vaihteiston haavoittuvin osa on kytkin, joka voi pett\u00e4\u00e4 ja aiheuttaa auton siirtymisen limp-tilaan. Ainoa tapa korjata t\u00e4m\u00e4 oikein on vaihtaa kytkin, mik\u00e4 voi olla kallis kustannus. Muutamat omistajat ovat my\u00f6s valittaneet, ett\u00e4 auto ei suostu vaihtamaan tietyille vaihteille, erityisesti 3. vaihteelle. Lis\u00e4ksi omistajat ovat ilmoittaneet, ett\u00e4 t\u00e4t\u00e4 ongelmaa seuraa kova\u00e4\u00e4ninen raastava \u00e4\u00e4ni.<\/p>\n\n\n\n

Muutamat valittivat my\u00f6s siit\u00e4, ett\u00e4 auton kytkimen purupiste on uskomattoman korkea, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 manuaalimallin pehme\u00e4 ajaminen on todellinen haaste.<\/p>\n\n\n\n

Hidas kiihtyvyys<\/h2>\n\n\n\n

Internetiss\u00e4 liikkuu my\u00f6s muutamia raportteja, joissa ihmiset sanovat, ett\u00e4 108:lla on vakavia ongelmia tehon puutteen tai ala-arvoisen kiihtyvyyden kanssa. N\u00e4m\u00e4 voivat johtua muutamasta eri syyst\u00e4. Ensinn\u00e4kin ilmansuodatin voi helposti tukkeutua, ja my\u00f6s ilmavirran massa-anturi ja polttoainesuodatin voivat tukkeutua tai\/ja likaantua, mik\u00e4 voi aiheuttaa t\u00e4m\u00e4n.
My\u00f6s O2 ja katalysaattori voivat olla syyn\u00e4. Muista tarkistaa my\u00f6s kaasul\u00e4p\u00e4n runko ja kaasul\u00e4p\u00e4n asentoanturi, sill\u00e4 my\u00f6s ne voivat olla syyllisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Peugeot 108?<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet kiinnostunut ostamaan pienen kaupunkiauton k\u00e4ytettyn\u00e4, Peugeot 108 on itse asiassa todella hyv\u00e4 idea. Se on jo kest\u00e4nyt arvonalennuksen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on nyky\u00e4\u00e4n todella halpa, mutta se on my\u00f6s melko nykyaikainen auto, jossa on kaikki tarvittavat mukavuudet, jotta se on hyv\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4inen kuljettaja.<\/p>\n\n\n\n

Se on sis\u00e4lt\u00e4 melko pieni, mik\u00e4 aiheuttaa ongelmia niille, jotka haluavat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 ihmisten kuljettamiseen. Se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole t\u00e4m\u00e4n segmentin ylellisin auto, mutta se on odotettavissa hinta huomioon ottaen.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Peugeot lopetti 108-mallin tuotannon?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot lopetti 108:n valmistuksen, koska se myi tehtaan, jossa auto valmistettiin. Lis\u00e4ksi, kun maasturit ja crossoverit alkoivat vallata maailmanlaajuisia automarkkinoita, Peugeot p\u00e4\u00e4tti keskitty\u00e4 crossovereihin ja maastureihin, eik\u00e4 Peugeot 108:lle ja Peugeot 208:lle yksinkertaisesti ollut tarvetta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen Peugeot s\u00e4ilytti 208:n ja siirsi resurssejaan uusien pienempien crossoverien, kuten 2008:n ja muiden mallien valmistamiseen.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot 108 parempi kuin Citroen C1 ja Toyota Aygo?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 kolme autoa ovat uskomattoman samankaltaisia, mik\u00e4 on t\u00e4ysin j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, koska ne on rakennettu samalle alustalle. Oli miten oli, ne eiv\u00e4t ole samanlaisia, sill\u00e4 Aygo vaikuttaa luotettavammalta autolta kuin kaksi muuta, mink\u00e4 vuoksi se on t\u00e4m\u00e4n ryhm\u00e4n paras auto. Se on my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n ryhm\u00e4n nykyaikaisin auto ja ainoa, jonka voi edelleen ostaa uutena.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 108 on pieni kaupunkiauto, joka jakaa alustansa Toyota Aygon ja Citroen C1:n kanssa. Se esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuodeksi 2014, kun se korvasi poistuvan Peugeot 107:n. 108 oli jatkuvassa tuotannossa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5612,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5610"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5610"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5610\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5611,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5610\/revisions\/5611"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5612"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5610"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5610"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5610"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}