{"id":5613,"date":"2023-01-04T11:58:55","date_gmt":"2023-01-04T11:58:55","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5613"},"modified":"2023-01-04T12:01:18","modified_gmt":"2023-01-04T12:01:18","slug":"onko-peugeot-108-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-peugeot-108-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Peugeot 108 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 108 on Peugeotin pienen kaupunkiluukun ”100”-malliston viimeinen auto, sill\u00e4 sen valmistus lopetettiin mallivuodeksi 2021. Peugeot 100 -sarjan juuret juontavat Peugeot 104:\u00e4\u00e4n, joka julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1972. My\u00f6hemmin Peugeot tarjosi 105:n, 106:n ja 107:n, ja se p\u00e4\u00e4tti koko koettelemuksen 108:aan. Onko Peugeot 108 siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Nopea vastaus on kyll\u00e4, 108 on todella hyv\u00e4 auto. Ensinn\u00e4kin 108:ssa on suhteellisen luotettavat ja kehittyneet moottorit. Vaikka 107 ei ollutkaan erityisen mieleenpainuvan n\u00e4k\u00f6inen auto, 108 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 paljon paremmalta, sill\u00e4 sen yleinen muotokieli on ter\u00e4v\u00e4mpi ja virtaviivaisempi, varsinkin jos se on varustettu oikeilla lis\u00e4varusteilla.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s sis\u00e4tilat ovat jyrk\u00e4ss\u00e4 ristiriidassa 107:n kanssa, sill\u00e4 ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t nyt moderneilta ja hyvin harkituilta. Ajokokemus on yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n ketter\u00e4, mutta se on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, koska 108 on todella kevyt auto. My\u00f6s luotettavuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan melko vertailukelpoinen 107:n kanssa, mik\u00e4 on hyv\u00e4 asia, mutta joitakin seikkoja on kuitenkin mainittava.<\/p>\n\n\n\n

Arvoltaan n\u00e4it\u00e4 voi nyt ostaa huomattavilla alennuksilla, sill\u00e4 108:n arvon aleneminen on vienyt veronsa. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys saattaa olla auton heikoin lenkki, sill\u00e4 se ei tarjoa kovin paljon tilaa, mutta se on sent\u00e4\u00e4n saatavana 5-ovisena.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 108 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 108:aan on tarjolla vain kaksi moottorikokoa, pienempi 1,0 litran 3-sylinterinen rivimoottori tai 1,2 litran 3-sylinterinen rivimoottori. Molemmat ovat bensiinimoottoreita, eik\u00e4 108:ssa ole hybridi- tai dieselmoottoreita. 1.0L-moottori tarjoaa joko 68hv pre-facelift-malleissa tai 72hv post-facelift-malleissa, jotka eiv\u00e4t ole kovinkaan hyvi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

1,2 litran 3-sylinterinen rivimoottori tarjoaa 82 hv kaikissa vaihtoehdoissa, mik\u00e4 on paljon tehoa ja saa auton tuntumaan melko nopealta, koska se on niin kevyt. Autossa on yksinomaan FWD-asennus. Saat my\u00f6s manuaalivaihteiston tehtaalta, mutta voit p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 automaattivaihteistoon, jos olet valmis maksamaan siit\u00e4 ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Tehokkuus on parhaimmillaan noin 50MPG, mutta voit odottaa auton liikkuvan 40MPG:n tienoilla, jos kaikki on kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 108 – muotoilu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Kuten johdannossa mainittiin, 108 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 paljon miellytt\u00e4v\u00e4mm\u00e4lt\u00e4 kuin poistuva 107, sill\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 siihen verrattuna paljon tarkoituksenmukaisemmalta. Peugeot p\u00e4ivitti muotoilunsa 2010-luvun puoliv\u00e4liss\u00e4, kun se alkoi tehd\u00e4 aidon n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 autoja. My\u00f6s sis\u00e4tilojen muotoilu on massiivinen muutos, sill\u00e4 vuoden 2014 ja sit\u00e4 uudemmissa malleissa on todella hyvin sis\u00e4tilat, joissa on Audi-henkinen muotokieli.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus on melko viihdytt\u00e4v\u00e4, koska auto painaa vain 900 kiloa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se voi nipist\u00e4\u00e4 liikennev\u00e4ylien l\u00e4pi ongelmitta. Se on my\u00f6s todella helppo pys\u00e4k\u00f6id\u00e4 ja liikkua kaikissa ahtaissa tiloissa, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 t\u00e4ydellisen kaupunkiauton.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 108 – Luotettavuus ja yleiset kysymykset<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta 108 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan melko luotettava auto. On kuitenkin joitakin asioita, joista kannattaa puhua. Ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 tiedet\u00e4\u00e4n olevan ongelmia, joissa pylv\u00e4s pett\u00e4\u00e4 ja lukitsee ohjauksen paikalleen, ja my\u00f6s ohjaustehostimen pumppu voi joskus pett\u00e4\u00e4. Autossa voi esiinty\u00e4 s\u00e4hk\u00f6ongelmia, joista eniten ongelmia on infotainment-n\u00e4yt\u00f6n ja peruutuskameran kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Turvavy\u00f6t eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole kunnossa, ja autossa voi olla ongelmia my\u00f6s vaihteiston ja erityisesti kytkimen kanssa. Lopuksi on mainittava my\u00f6s ongelmat, jotka liittyv\u00e4t heikkoon kiihtyvyyteen, joka voi johtua useista syist\u00e4, kuten O2-anturi, MAF-anturi, tukkeutuneet ja likaiset suodattimet, kaasul\u00e4p\u00e4n, kaasul\u00e4p\u00e4n asentoanturin tai kattien ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 108 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Koska 108:aa ei ole en\u00e4\u00e4 saatavana tehtaalta, se on jo ottanut p\u00e4\u00e4osan arvonalennuksesta, ainakin faceliftia edelt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 mallissa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen voi nyt saada todella edulliseen hintaan. Se on tarpeeksi moderni ollakseen todella hyv\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4inen kuljettaja, mutta se ei kuitenkaan maksa niin paljon, ett\u00e4 se rikkoisi pankkia.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on t\u00e4m\u00e4n auton heikko kohta, sill\u00e4 siit\u00e4 puuttuu tilaa l\u00e4hes kaikissa ulottuvuuksissa. Pidemm\u00e4t matkustajat tuntevat olonsa ahtaaksi, jos heid\u00e4n kanssaan autossa on joku muu, kun taas tavaratilaan mahtuu kahden hengen viikonloppumatka, mutta tuskin.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi Peugeot 108 -dieselmalleja ei ole?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot uskoi aikoinaan, ett\u00e4 dieselmoottoreihin panostaminen on hyv\u00e4 idea, mutta yhti\u00f6n toimitusjohtaja Jean-Phillipe Imparato tuli my\u00f6hemmin esiin ja sanoi, ett\u00e4 oli virhe panostaa dieselmoottoreihin niin paljon, kun maailma alkoi hiljalleen siirty\u00e4 pois dieselmoottoreista. T\u00e4m\u00e4n vuoksi dieselmoottoreiden kehitt\u00e4minen ei ollut kovinkaan kannattavaa, mik\u00e4 johti siihen, ett\u00e4 Peugeot poisti dieselmoottorit valikoimastaan kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n vuoksi Peugeot’n mallistosta ei l\u00f6ydy vuonna 2023 en\u00e4\u00e4 yht\u00e4\u00e4n dieselmoottoria sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 Peugeot hybridisoi ja s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4\u00e4 koko autovalikoimansa.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot 108 liian pieni pitkille kuljettajille?<\/h3>\n\n\n\n

Riippuu siit\u00e4, haluatko ajaa autoa itse vai haluatko yst\u00e4vi\u00e4 mukaasi. Jos olet yksin, mahdut 108:aan, mutta et tunne oloasi liian mukavaksi. Jos taas haluat kuljettaa muita ihmisi\u00e4, huomaat heti, ett\u00e4 108 ei ole nelj\u00e4n aikuisen auto.<\/p>\n\n\n\n

Istuimet ovat melko tukevat ja niihin mahtuu isompia ihmisi\u00e4, mutta jalkatila on suurin ongelma, varsinkin jos olet NBA-pelaajan pituinen.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot 108 parempi kuin 208?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 208 on ylivoimaisesti paras pikkuauto, jonka Peugeot on koskaan tehnyt, sill\u00e4 se on nyt parhaassa asemassa, jossa se on koskaan ollut. Ensinn\u00e4kin siit\u00e4 saa hybridi-, bensiini- ja t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6versiot, jotka kaikki ovat enemm\u00e4n kuin tarpeeksi hyvi\u00e4 useimmille ihmisille.<\/p>\n\n\n\n

208 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 upealta sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa, ja se on paljon hienostuneempi ja tilavampi auto kuin 108. Ainoa osa-alue, jolla 108 on parempi, on hinta. Kaikki muu on tiukasti 208:n puolella.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 108 on Peugeotin pienen kaupunkiluukun ”100”-malliston viimeinen auto, sill\u00e4 sen valmistus lopetettiin mallivuodeksi 2021. Peugeot 100 -sarjan juuret juontavat Peugeot 104:\u00e4\u00e4n, joka julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1972. My\u00f6hemmin Peugeot<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5612,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5613"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5613"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5613\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5614,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5613\/revisions\/5614"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5612"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5613"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5613"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5613"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}