{"id":5623,"date":"2023-01-04T13:05:13","date_gmt":"2023-01-04T13:05:13","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5623"},"modified":"2023-01-04T13:05:16","modified_gmt":"2023-01-04T13:05:16","slug":"missa-autoissa-on-sama-pulttijako-kuin-audissa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-autoissa-on-sama-pulttijako-kuin-audissa\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 autoissa on sama pulttijako kuin Audissa"},"content":{"rendered":"\n

Jos haluat vaihtaa vanteet, yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 huomioon otettavista seikoista on autosi pulttijako. Jos pulttikuviot eiv\u00e4t t\u00e4ysin vastaa toisiaan, ei ole suositeltavaa asentaa kyseisiin vanteisiin. Jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t asentaa ne, edess\u00e4si on mahdollisesti katastrofaalinen tilanne, jossa vanteet voivat aiheuttaa onnettomuuden.<\/p>\n\n\n\n

Audissa ja monissa muissa saksalaisissa autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n joko samanlaista tai t\u00e4ysin samanlaista pulttijakoa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 py\u00f6rien vaihtaminen Audien ja muiden autojen v\u00e4lill\u00e4 on mahdollista. Sinun on kuitenkin oltava 100-prosenttisen varma, ett\u00e4 pulttijako on 100-prosenttisesti samanlainen, jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t tehd\u00e4 niin. Miss\u00e4 autoissa on sama pulttijako kuin Audissa?<\/p>\n\n\n\n

Autoja, joissa on sama pulttijako kuin Audissa, ovat Bentleyt, BMW:t, Lamborghinit, McLarenit, Mercedes Benz -autot, tietyt Porsche-mallit, tietyt Mini-mallit, VW-autot ja Skoda-autot. Audi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 5×112-pulttikuviota, joka on melko yleinen Euroopan automarkkinoilla, mutta my\u00f6s joissakin japanilaisissa ja yhdysvaltalaisissa autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n samaa pulttikuviota.<\/p>\n\n\n\n

Joka tapauksessa sinun on selvitett\u00e4v\u00e4 kunkin tarkastelemasi auton pulttijako ennen kuin p\u00e4\u00e4t\u00e4t tehd\u00e4 vanteille mit\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Miten auton pulttijako saadaan selville?<\/h2>\n\n\n\n

Auton pulttijako voidaan selvitt\u00e4\u00e4 muutamalla eri tavalla, ja nyky\u00e4\u00e4n suosituin tapa on k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 verkossa olevaa pulttijakoetsint\u00e4, kuten t\u00e4t\u00e4. Sinun tarvitsee vain sy\u00f6tt\u00e4\u00e4 kaikki tarvittavat tiedot autostasi, ja hakukone tekee ristiinvertailun suureen tietokantaan tunnetuista pulttien kuvioista l\u00f6yt\u00e4\u00e4kseen tarkan tarvitsemasi pulttien kuvion.<\/p>\n\n\n\n

Voit my\u00f6s mitata auton pulttipiirroksen k\u00e4sin yksinkertaisesti laskemalla pulttien m\u00e4\u00e4r\u00e4n, joilla py\u00f6r\u00e4 on kiristetty autoon. Jos py\u00f6r\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n viitt\u00e4 pulttia, pulttikuvion kaava alkaa kirjaimella 5x. Jos auton py\u00f6r\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n 8 pulttia, pulttijakokaava alkaa numerolla 8x.<\/p>\n\n\n\n

Toisen luvun selvitt\u00e4miseksi sinun on mitattava py\u00f6r\u00e4n korvakkeiden kaikkien keskipisteiden muodostaman ympyr\u00e4n halkaisija. N\u00e4m\u00e4 voidaan mitata joko millimetrein\u00e4 tai tuumina, joten muista mitata ne sen mukaisesti. Helpoin tapa tehd\u00e4 t\u00e4m\u00e4 on ottaa viivotin ja asettaa se kahden vastakkaisen pultinrei\u00e4n keskipisteeseen.
Jos esimerkiksi haluat mitata vanteen, jossa on parillinen m\u00e4\u00e4r\u00e4 pultinreiki\u00e4, ota viivotin ja aseta se ylemm\u00e4n ja alemman tai vasemman ja oikean ympyr\u00e4n keskelle. Jos haluat mitata vanteen, jossa on pariton m\u00e4\u00e4r\u00e4 pultinreiki\u00e4, sinun on mitattava ne vinosti (kuten t\u00e4ss\u00e4 esimerkiss\u00e4).<\/p>\n\n\n\n

Voinko asentaa py\u00f6r\u00e4t, joissa on erilainen pulttijako?<\/h2>\n\n\n\n

Ilman muutoksia et todenn\u00e4k\u00f6isesti pysty asentamaan py\u00f6r\u00e4\u00e4, jossa on erilainen pulttikuvio. Jotkut sanovat kuitenkin, ett\u00e4 voit muokata vanteita joko poraamalla niihin tai k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 erityisi\u00e4 yhdisteit\u00e4, jotka voivat muuttaa vanteessa olevien reikien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja halkaisijaa. N\u00e4in ei pit\u00e4isi koskaan tehd\u00e4, koska se ei yksinkertaisesti ole turvallista ja mit\u00e4t\u00f6i kaikki tunnetut takuut.<\/p>\n\n\n\n

Ainoa asia, jonka voit teknisesti tehd\u00e4, mutta joka ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole suositeltavaa, on investoida laadukkaasti valmistettuihin sertifioituihin py\u00f6r\u00e4adaptereihin, joilla voidaan tehokkaasti muuttaa auton pulttijakoa, jotta autoon voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erilaisia py\u00f6ri\u00e4, joissa on erilainen pulttijako.<\/p>\n\n\n\n

Monien mekaanikkojen ja harrastajien mukaan py\u00f6r\u00e4nsovittimet voivat olla turvallisia vain, jos ne hankkivat ja asentavat koulutetut ja kokeneet teknikot.<\/p>\n\n\n\n

Miksi autoissa on erilaiset pultinkuviot?<\/h2>\n\n\n\n

Kun asiaa ajattelee, kaikki t\u00e4m\u00e4 olisi paljon helpompaa, jos kaikki autot yksinkertaisesti alkaisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samanlaista pulttijakoa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaisi sit\u00e4, ett\u00e4 sinun ei en\u00e4\u00e4 koskaan tarvitsisi mitata tai selvitt\u00e4\u00e4 auton pulttijakoa, koska siihen ei yksinkertaisesti olisi tarvetta. Syy siihen, miksi autoissa on erilaiset pulttipinnat, on se, ett\u00e4 autot ovat yksinkertaisesti kehittyneet sellaisiksi.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi joissakin autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n joko enemm\u00e4n pultteja tai suurempia pultteja turvallisuussyist\u00e4. Jos olet tarkkaavainen, t\u00f6rm\u00e4\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti moniin puoliper\u00e4vaunuihin ja suuriin linja-autoihin, joissa on 8 tai jopa 10 pulttia. N\u00e4m\u00e4 pit\u00e4v\u00e4t py\u00f6r\u00e4n paremmin paikallaan, ja paino jakautuu tasaisemmin kaikkiin py\u00f6r\u00e4n osiin.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on my\u00f6s muistettava, ett\u00e4 4×115-pulttikuvioisen py\u00f6r\u00e4n ja korvakkeiden yhdistelm\u00e4n valmistaminen on paljon halvempaa kuin 8×285-pulttikuvioisen. Materiaalia kuluu yksinkertaisesti enemm\u00e4n, ja yleiset valmistuskustannukset ja -aika eiv\u00e4t ole samat.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko hyv\u00e4 idea k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 autossa muita kuin vakiovanteita?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu kyseisist\u00e4 vanteista, sill\u00e4 kaikkia j\u00e4lkimarkkinavanteita ei ole tehty samanlaisiksi. Jotkin niist\u00e4 ovat yht\u00e4 vahvoja tai jopa vahvempia kuin 99 % tehtaalta autoihin asennettavista vanteista. Jotkin niist\u00e4 voivat olla eritt\u00e4in vaarallisia, joten niit\u00e4 ei kannata asentaa autoosi.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan sinun tulisi aina hankkia vanteet hyv\u00e4maineisilta j\u00e4lleenmyyjilt\u00e4, joilla on hyv\u00e4 huoltohistoria. Py\u00f6rien asennuksen tulisi my\u00f6s olla ammattilaisen tekem\u00e4, ja ne tulisi kirist\u00e4\u00e4 tarkalleen valmistajan suosittelemiin rajoihin.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko py\u00f6r\u00e4n sovittimet ja v\u00e4likappaleet sama asia?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, ne eiv\u00e4t ole. Py\u00f6r\u00e4n sovittimet on suunniteltu niin, ett\u00e4 voit asentaa autoon py\u00f6r\u00e4t, joissa on erilainen pulttijako, kun taas v\u00e4likappaleet on suunniteltu tekem\u00e4\u00e4n autosi raideleveydest\u00e4 leve\u00e4mpi. Ihmiset joutuvat joskus k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n v\u00e4likappaleita, jotta tietyt py\u00f6r\u00e4t sopivat, mutta he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t v\u00e4likappaleita usein my\u00f6s siksi, ett\u00e4 se saa auton n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmalta, erityisesti leve\u00e4mm\u00e4n py\u00f6r\u00e4n kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Sin\u00e4ns\u00e4 n\u00e4m\u00e4 eiv\u00e4t ole sama asia, eiv\u00e4tk\u00e4 ne palvele samaa tarkoitusta, vaikka monet uskovat toisin.<\/p>\n\n\n\n

Sopivatko 5-kantaiset py\u00f6r\u00e4t automaattisesti autoihin, joissa on 5-kantainen pulttijako?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, ne eiv\u00e4t sovi. On monia muita mittoja, joiden on t\u00e4ytytt\u00e4v\u00e4, jotta py\u00f6r\u00e4 voidaan asentaa autoon. Kaksi kriittisint\u00e4 mittaa ovat py\u00f6r\u00e4n halkaisija ja py\u00f6r\u00e4n leveys.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jos haluat vaihtaa vanteet, yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 huomioon otettavista seikoista on autosi pulttijako. Jos pulttikuviot eiv\u00e4t t\u00e4ysin vastaa toisiaan, ei ole suositeltavaa asentaa kyseisiin vanteisiin. Jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t asentaa ne, edess\u00e4si on<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5623"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5623"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5623\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5624,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5623\/revisions\/5624"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5623"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5623"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5623"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}