{"id":5637,"date":"2023-01-05T14:06:14","date_gmt":"2023-01-05T14:06:14","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5637"},"modified":"2023-01-05T14:06:17","modified_gmt":"2023-01-05T14:06:17","slug":"peugeot-308n-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-308n-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Peugeot 308:n yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 308 on pieni ranskalainen perheperheen viistoper\u00e4, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 2007 ja joka on sen j\u00e4lkeen tuottanut kolme eri sukupolvea. 308:n juuret ulottuvat 1960-luvun 304-malliin, josta kaikki alkoi. My\u00f6hemmin tulivat 305, 306, 307 ja nyt 308. Aivan uusin malli tuli markkinoille vuonna 2021, ja se on nyt yksi Peugeotin suosituimmista pienist\u00e4 perheautoista.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi kaikki Peugeot 308:n yleiset ongelmat ja kerromme, mihin sinun on kiinnitett\u00e4v\u00e4 huomiota ostaessasi sellaisen k\u00e4ytettyn\u00e4. 308:n yleisimpi\u00e4 ongelmia ovat moottorin, vaihteiston, s\u00e4hk\u00f6jen, hiukkassuodattimen ja turboahtimen ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Jotta 308 pysyisi parhaassa mahdollisessa kunnossa, se on huollettava aina tarvittaessa, mink\u00e4 vuoksi kannattaa harkita vain sellaisten yksil\u00f6iden ostamista, joilla on hyv\u00e4t huoltotiedot. Lis\u00e4ksi yrit\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 sellainen, jota ei ole k\u00e4ytetty v\u00e4\u00e4rin ja jonka kellossa ei ole liikaa kilometrej\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Peugeot on parantanut 308-mallia vuosien varrella, joten se on nyky\u00e4\u00e4n kaiken kaikkiaan melko luotettava auto.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 308:n moottoriongelmiin kuuluvat ylikuumenemisongelmat, joissa j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4 tarvitsee ajoissa t\u00e4ydennyksi\u00e4 ja tarkastuksia. Voit huomata, kun moottorin l\u00e4mp\u00f6tilat alkavat nousta, joten varmista, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4set kaiken edelle tekem\u00e4ll\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ennakoivasti. Muita moottoriongelmia ovat joko ongelma \u00f6ljyanturin kanssa tai mahdollinen korkea \u00f6ljynkulutus korkeamman ajokilometrim\u00e4\u00e4r\u00e4n malleissa.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdytystuuletin voi pysy\u00e4 p\u00e4\u00e4ll\u00e4 jonkin aikaa moottorin sammuttamisen j\u00e4lkeen, mik\u00e4 juontaa juurensa k\u00e4sittelemiimme alkuper\u00e4isiin j\u00e4\u00e4hdytysongelmiin. Joskus auto voi k\u00e4rsi\u00e4 tehonpuutteesta, mik\u00e4 johtuu yleens\u00e4 ilmamassatunnistimesta tai siit\u00e4, ett\u00e4 auton vakionopeuss\u00e4\u00e4timen parametrit on nollattava.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteisto-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Yleisin Peugeot 308:n vaihteisto-ongelma on sellainen, jossa auto ei suostu vaihtamaan vaihteita tai juuttuu vaihteeseen. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n ovat vaihteistoon kiinnitetyt kuluneet valintakahvat, mutta joidenkin mielest\u00e4 syyn\u00e4 on my\u00f6s vaihteisto\u00f6ljyn puute. Pid\u00e4 siis aina silm\u00e4ll\u00e4 auton vaihteisto\u00f6ljyn m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Muita mahdollisia vaihteisto-ongelmia ovat muun muassa kytkimen ongelmat, sill\u00e4 kytkettyn\u00e4 ollessa kytkimell\u00e4 on taipumus antaa kitisevi\u00e4 \u00e4\u00e4ni\u00e4. T\u00e4m\u00e4 voi hyvinkin liitty\u00e4 kuluneisiin kytkinlevyihin, jotka on vaihdettava ongelman ratkaisemiseksi.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot-mallit eiv\u00e4t ole vieraita s\u00e4hk\u00f6ongelmille, mik\u00e4 p\u00e4tee my\u00f6s 308-malliin. N\u00e4ihin kuuluvat yleens\u00e4 ECU:n ongelmat, jotka voivat est\u00e4\u00e4 auton k\u00e4ynnistymisen. Peugeot Emission Filter (PEF) -j\u00e4rjestelm\u00e4, jonka teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on pit\u00e4\u00e4 auton p\u00e4\u00e4st\u00f6t alhaisina, voi my\u00f6s aiheuttaa ongelmia ja siten aiheuttaa siihen liittyv\u00e4n varoitusvalon kojelaudassa.<\/p>\n\n\n\n

Ilmastointilaite voi lakata toimimasta kompressorin vian vuoksi tai siksi, ett\u00e4 se on yksinkertaisesti huuhdeltava uudelleen. Sis\u00e4tilojen tilavuuden valvontaj\u00e4rjestelm\u00e4 voi aiheuttaa h\u00e4lytys\u00e4\u00e4nen ilman syyt\u00e4, ja t\u00e4ydellisess\u00e4 diagnoositarkastuksessa t\u00e4m\u00e4 ongelma pit\u00e4isi pysty\u00e4 osoittamaan heti, kun se ilmenee.<\/p>\n\n\n\n

DPF-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 ongelmat liittyv\u00e4t vain Peugeot 308 -dieselmalleihin, jotka on varustettu dieselhiukkassuodattimella, joka voi vioittua ja aiheuttaa auton p\u00e4\u00e4st\u00f6jen kasvun. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n on pakoventtiiliss\u00e4 olevan v\u00e4likappaleen aiheuttama hiukkassuodattimen halkeilu. N\u00e4m\u00e4 ovat yleisi\u00e4 vuosien 2016-2018 308-malleissa, jotka Peugeot kutsui takaisin ongelman korjaamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Ongelma t\u00e4ss\u00e4 on se, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 takaisinkutsut tapahtuivat kauan sitten, ja jos hiukkassuodattimen halkeamia ilmenee tulevaisuudessa, joudut maksamaan uudesta hiukkassuodatinj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4, joka voi maksaa paljon rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Turboahtimen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Jos huomaat pakoputkesta tulevan sinist\u00e4\/mustaa savua, jota seuraa voimakas tehonpuute tai vihelt\u00e4v\u00e4t \u00e4\u00e4net, syy on 308:n turboahdin. Lis\u00e4ksi n\u00e4ihin ongelmiin voi usein liitty\u00e4 EGR-ongelmia, jotka voivat nostaa korjauslaskua eksponentiaalisesti.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden kahden j\u00e4rjestelm\u00e4n vaihtaminen voi joskus maksaa enemm\u00e4n kuin auton arvo on, joten pid\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4, jos olet ostamassa k\u00e4ytetty\u00e4 308:aa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Peugeot 308 hyv\u00e4 ostos?<\/h3>\n\n\n\n

Uusin 2021 Peugeot 308 on nyt todella hyvin tehty, melko ylellinen, teknisesti kehittynyt ja hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6inen auto, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 kaiken sen, mit\u00e4 alkuper\u00e4inen 308 ei ollut. Sin\u00e4ns\u00e4 sanoisin, ett\u00e4 uusi 308 on todellakin todella hyv\u00e4 ostos, sill\u00e4 Peugeot on todella kehittynyt viime vuosina.<\/p>\n\n\n\n

Toisen sukupolven (2013-2020) malli on my\u00f6s melko suuri parannus 308:n ensimm\u00e4iseen sukupolveen verrattuna. Kaiken kaikkiaan, jos haluat suhteellisen tilavan, mutta kompaktin perheviistoper\u00e4n, jolla voi ajaa ongelmitta sek\u00e4 kaupungissa ett\u00e4 maantiell\u00e4, Peugeot 308 on todella hyv\u00e4 valinta.<\/p>\n\n\n\n

Saako Peugeot 308:sta s\u00e4hk\u00f6auton?<\/h3>\n\n\n\n

308 ei ole t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 saatavana t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 voimansiirrolla, mutta Peugeot lanseeraa pian uuden e-308:n, jonka voimansiirron pit\u00e4isi lainata suositulta Stellantis-ryhm\u00e4lt\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 e-308:ssa pit\u00e4isi olla v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 50 kWh:n akku, mutta on mahdollista, ett\u00e4 akun kapasiteetti on todellisuudessa l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 75 kWh:ta, mik\u00e4 tekisi e-308:sta entist\u00e4 kilpailukykyisemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Peugeot lupasi s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4\u00e4 koko mallistonsa vuodesta 2023 alkaen, joten useimmat seuraavan sukupolven Peugeot-s\u00e4hk\u00f6autot tulevat todenn\u00e4k\u00f6isesti perustumaan uudempaan EV-alustaan, ei nykyisest\u00e4 Stellantis-tarjonnasta tuttuun.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot 308 luksusauto?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 308 ei ole luksusauto, mutta siin\u00e4 on melko paljon luksusominaisuuksia. Ensinn\u00e4kin uuden 308:n sis\u00e4tilat ovat harppauksin paremmat kuin 308:n ensimm\u00e4isen sukupolven sis\u00e4tilat, ja monet pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 edullisen viistoper\u00e4n segmentin huippuluokassa.<\/p>\n\n\n\n

Siin\u00e4 on my\u00f6s kaikki teknologia- ja turvallisuusominaisuudet, jotka vastaavat paljon enemm\u00e4n rahaa maksavia autoja, jotka ovat tyypillisesti saksalaisten premium-autovalmistajien merkkituotteita.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 308 on pieni ranskalainen perheperheen viistoper\u00e4, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 2007 ja joka on sen j\u00e4lkeen tuottanut kolme eri sukupolvea. 308:n juuret ulottuvat 1960-luvun 304-malliin, josta kaikki alkoi.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5638,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5637"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5637"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5637\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5639,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5637\/revisions\/5639"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5638"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5637"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5637"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5637"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}