{"id":5640,"date":"2023-01-05T14:14:39","date_gmt":"2023-01-05T14:14:39","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5640"},"modified":"2023-01-05T14:14:41","modified_gmt":"2023-01-05T14:14:41","slug":"onko-peugeot-308-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-peugeot-308-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Peugeot 308 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 308 on pieni perheperheen viistoper\u00e4, joka on per\u00e4isin 1960-luvun lopusta, jolloin alkuper\u00e4inen 300-sarja (Peugeot 304) tuli markkinoille. 304-mallia seurasivat 305, 306, 307 ja 308 vuonna 2007. Peugeotin 300-sarjan pikkuautot ovat siis olleet markkinoilla jo pitk\u00e4\u00e4n, mutta onko Peugeot 308 hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 on yksi parhaista Peugeotin tarjoamista autoista, koska se uudistettiin hiljattain t\u00e4ysin, ja se on nyt todella kilpailukykyinen pieni perheperheen viistoper\u00e4, joka voi kilpailla joidenkin kalliimpien saksalaisten mallien kanssa. Moottoreita on tarjolla runsaasti, ja niihin kuuluu bensiini-, diesel- ja hybridivoimansiirtoja, ja t\u00e4ysiverinen e-308 EV on tulossa vuonna 2023.<\/p>\n\n\n\n

Uuden 308:n muotoilu on todella houkutteleva ja huomiota her\u00e4tt\u00e4v\u00e4, mik\u00e4 on jyrk\u00e4ss\u00e4 ristiriidassa 308:n ensimm\u00e4isen sukupolven muotoiluun verrattuna. Lis\u00e4ksi 308 on saatavana my\u00f6s farmarina (308 SW). Sis\u00e4tilat ovat ter\u00e4v\u00e4t, modernit ja hyvin varustellut kaikilla odotettavissa olevilla herkuilla. 308:lla on my\u00f6s hyv\u00e4t ajo-ominaisuudet, sill\u00e4 se on mukava, hiljainen ja jopa suhteellisen ketter\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on parantunut alkuper\u00e4isen 308:n ilmestymisen j\u00e4lkeen, ja arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ovat sit\u00e4, mit\u00e4 segmentilt\u00e4 voi odottaa. Kaiken kaikkiaan 308 on monipuolinen perheperheen viistoper\u00e4, jossa on hyv\u00e4t moottorit, hyv\u00e4 ulkon\u00e4k\u00f6 ja paljon tekniikkaa.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Todenn\u00e4k\u00f6isesti uuden 308:n mielenkiintoisin puoli on moottoripaletti, joka koostuu l\u00e4ht\u00f6tason 1,2 litran 110 PureTech-moottorista, jossa on 110 hv, mutta t\u00e4m\u00e4 1,2 litran moottori on saatavana my\u00f6s 130 hv:n PureTech 130 -moottorina. 308:n saa edelleen my\u00f6s dieselmoottorilla, johon kuuluu 1.5L BlueHDi 130hv:ll\u00e4, mutta t\u00e4m\u00e4n moottorin tuotanto loppuu pian.<\/p>\n\n\n\n

308 on saatavana my\u00f6s hybridin\u00e4. Voit valita joko 308 GT Hybrid 225:n, jossa on 225 hv, tai j\u00e4rkev\u00e4mm\u00e4n 308 Hybrid 180:n, jossa on 180 hv. Kaikissa n\u00e4iss\u00e4 on tehtaalta saatavana etuveto ja manuaalivaihteisto, mutta 8-vaihteinen automaatti on saatavana lis\u00e4varusteena niille, jotka haluavat tasaisemman kokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot tuo vuonna 2023 markkinoille my\u00f6s t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6isen e-308-mallin, jonka pit\u00e4isi jakaa tuttu Stellantis-EV-alusta. Kaikki n\u00e4m\u00e4 moottorit ovat melko hiljaisia ja tehokkaita, ja niist\u00e4 kaikista tehokkain on Hybrid 180, jonka yhdistetty kulutus on jopa 200MPG, kun taas v\u00e4hiten tehokas 130 PureTech voi my\u00f6s tuottaa vaikuttavan 40MPG:n kulutuslukeman.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 – muotoilu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Aivan uusin 308 ilmestyi vuonna 2021, ja se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nyt yht\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4 kuin ennenkin. My\u00f6s edellinen sukupolvi on melko moderni ja hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6inen, mit\u00e4 ei ollut alkuper\u00e4isess\u00e4 mallissa. 308:ssa on ter\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6iset LED-valot, upeat vanteet ja valittavana on runsaasti j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4 v\u00e4rej\u00e4. Sis\u00e4tiloissa on modernit veistokset, hyv\u00e4t materiaalit ja paljon tekniikkaa.<\/p>\n\n\n\n

308:sta on saatavana my\u00f6s SW-kombi, joka s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 kaiken edell\u00e4 mainitun, mutta lis\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4. Ajokokemus on Peugeot 308:ksi hiljainen, hienovarainen ja melko ketter\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 – Luotettavuus ja yleiset kysymykset<\/h2>\n\n\n\n

Jatkamalla yleisten parannusten teemaa 308 on nyt melko luotettava auto, sill\u00e4 viimeaikaiset Peugeot-kyselyt osoittavat, ett\u00e4 merkki on nyt paljon luotettavampi kuin ennen. 308-mallia vaivaa kuitenkin joitakin ongelmia, kuten moottoriongelmat, vaihteisto-ongelmat, s\u00e4hk\u00f6ongelmat, hiukkassuodattimen ongelmat ja auton turboahtimen\/EGR:n ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 ongelmat esiintyv\u00e4t l\u00e4hinn\u00e4 vanhemmissa 308-malleissa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 uusin malli on paljon parempi. Kaiken kaikkiaan, jos pid\u00e4t siit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 huolta, 308:n pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 todella pitk\u00e4\u00e4n rikkoutumatta.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 308:n hinta on Isossa-Britanniassa 27 130 – 39 640 puntaa, kun taas Saksassa hinta on noin 30 000 euroa. Kun e-308 tulee markkinoille, se tulee todenn\u00e4k\u00f6isesti maksamaan enemm\u00e4n kuin muut 308:n vaihtoehdot ja nostamaan 308:n korkeampaan luokkaan. K\u00e4ytetyt esimerkit 2. sukupolven mallista ovat menett\u00e4neet arvoaan melko paljon, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 nyt todella hyvi\u00e4 k\u00e4ytettyj\u00e4 autoja.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on segmenttiin sopivaa, mutta 308 ei ole paras mahdollinen pitkille matkustajille tyylikk\u00e4\u00e4n kattolinjan ansiosta. Se kuitenkin korvaa sen, koska sen tavaratila on yksi segmenttins\u00e4 suurimmista.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mink\u00e4 Peugeot 308:n ostaisin?<\/h3>\n\n\n\n

Paras ostettava Peugeot 308 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 on todenn\u00e4k\u00f6isesti Hybrid 180 -malli, joka tarjoaa enemm\u00e4n kuin tarpeeksi tehoa ja on malliston taloudellisin 308. Alhaisimmat CO2-p\u00e4\u00e4st\u00f6t tarkoittavat my\u00f6s alhaisimpia p\u00e4\u00e4st\u00f6veroja ja -maksuja, jotka alentavat kokonaishintaa samalla tavalla kuin ei-hybridimallit. Jos kuitenkin haluat 308:n parasta versiota, kannattaa odottaa muutama kuukausi, kunnes s\u00e4hk\u00f6inen e-308 tulee markkinoille.<\/p>\n\n\n\n

e-308 sopii t\u00e4ydellisesti kaupunkilaisille p\u00e4ivitt\u00e4iseksi kuljettajaksi, sill\u00e4 se tarjoaa alhaisimmat k\u00e4ytt\u00f6kustannukset ja todenn\u00e4k\u00f6isesti parhaan luotettavuuden kaikista 308-malleista.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot 308 SW parempi kuin tavallinen 308?<\/h3>\n\n\n\n

Jos ostat Peugeot 308:n perheautoksi, 308 SW on parempi valinta, sill\u00e4 se on paljon k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi kuin normaali 308, erityisesti takapenkkien p\u00e4\u00e4ntilan osalta. Jos kuitenkin pid\u00e4t enemm\u00e4n tyylist\u00e4 ja haluat ostaa auton itsellesi, normaali 308 on paremman n\u00e4k\u00f6inen.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot kilpailevat Peugeot 308:n kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

Pienikokoisten kohtuuhintaisten perheviistoperheiden segmentti on kiistatta markkinoiden kilpailluin segmentti, sill\u00e4 siihen kuuluvat my\u00f6s ikisuosikki VW Golf, Seat Leon, Renault Megane, Toyota Corolla, Honda Civic, Kia Ceed, Hyundai i30, Ford Focus, Citroen C3, Vauxhall\/Opel Astra ja Mazda 3. Lis\u00e4ksi siihen kuuluvat my\u00f6s eritt\u00e4in suosittu VW Golf, Seat Leon, Renault Megane, Toyota Corolla, Honda Civic, Kia Ceed, Hyundai i30, Ford Focus, Citroen C3, Vauxhall\/Opel Astra ja Mazda 3.<\/p>\n\n\n\n

Kaikilla n\u00e4ill\u00e4 autoilla on jotain annettavaa, mink\u00e4 vuoksi parhaan auton valitseminen on todella vaikeaa. Veikkaisin, ett\u00e4 useimpien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6s py\u00f6rii luotettavuuden, itse kaupan, muotoilun ja merkkiuskollisuuden ymp\u00e4rill\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 308 on pieni perheperheen viistoper\u00e4, joka on per\u00e4isin 1960-luvun lopusta, jolloin alkuper\u00e4inen 300-sarja (Peugeot 304) tuli markkinoille. 304-mallia seurasivat 305, 306, 307 ja 308 vuonna 2007. Peugeotin 300-sarjan pikkuautot<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5638,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5640"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5640"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5640\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5641,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5640\/revisions\/5641"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5638"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5640"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5640"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5640"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}