{"id":5649,"date":"2023-01-07T08:36:06","date_gmt":"2023-01-07T08:36:06","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5649"},"modified":"2023-01-07T08:36:08","modified_gmt":"2023-01-07T08:36:08","slug":"peugeot-307n-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-307n-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Peugeot 307:n yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 307 on pieni perheauto, joka oli tuotannossa vuosina 2001-2008, jolloin sen korvasi Peugeot 308. Peugeotin ”300”-sarjan autot sijoittuvat pienempien ”100”- ja ”200”-sarjojen pienten hatchbackien yl\u00e4puolelle. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi kaikki mahdolliset ongelmat, joista Peugeot 307 voi k\u00e4rsi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ensin mainitaan kaikki moottoriin liittyv\u00e4t ongelmat, kuten hihnan vinkuminen tai suhteellisen yleinen ”avaa dieselsuodatin” -varoitusvalo. Seuraavaksi tulevat erilaiset s\u00e4hk\u00f6iset ongelmat, kuten ongelmat ovien lukkojen kanssa tai ongelmat s\u00e4hk\u00f6isen ikkunaj\u00e4rjestelm\u00e4n kanssa. Jousitusongelmat ovat my\u00f6s yleisi\u00e4 307-mallissa, ja ne liittyv\u00e4t useimmiten kallistuksenvakaajiin.<\/p>\n\n\n\n

Muita ongelmia ovat viallinen ohjauspylv\u00e4s ja erilaiset varusteisiin liittyv\u00e4t ongelmat, kuten sis\u00e4tilojen verhoilun liiallinen kuluminen ja mattojen irtoaminen. Kaiken kaikkiaan 307 on kohtuullisen luotettava auto, jos sit\u00e4 huolletaan asianmukaisesti. Jos n\u00e4in ei tapahdu, t\u00e4llaisia ongelmia kertyy niin paljon, ett\u00e4 niiden korjaaminen ei ole j\u00e4rkev\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet kiinnostunut ostamaan sellaisen k\u00e4ytettyn\u00e4, varmista, ett\u00e4 teet tarkastuksen ennen ostoa, sill\u00e4 monet omistajat laiminly\u00f6v\u00e4t n\u00e4it\u00e4 autoja sen j\u00e4lkeen, kun ne ovat saavuttaneet huomattavan m\u00e4\u00e4r\u00e4n kilometrej\u00e4. Hyvi\u00e4 esimerkkej\u00e4 ei ole erityisen vaikea l\u00f6yt\u00e4\u00e4, mutta hyvist\u00e4 esimerkeist\u00e4 perit\u00e4\u00e4n palkkio.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

307-malliin saatavilla olevat diesel- ja bensiinimoottorit ovat yleens\u00e4 melko luotettavia, mutta niit\u00e4 on huollettava, jotta ne pysyisiv\u00e4t sellaisina. Hihna voi joskus alkaa vinkua, mik\u00e4 johtuu todenn\u00e4k\u00f6isesti generaattorin hihnapy\u00f6r\u00e4n py\u00f6r\u00e4nlaakereista, jotka on vaihdettava. Muista tarkastaa hihna aina kun voit, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 voi aiheuttaa lopullisen moottorivaurion, jos sit\u00e4 ei hoideta ajoissa.<\/p>\n\n\n\n

Meid\u00e4n on my\u00f6s mainittava varoitusvalo ”Unblock diesel filter”, joka tulee usein esiin k\u00e4ytetyiss\u00e4 307-merkkisiss\u00e4 autoissa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 hiukkassuodatin on todenn\u00e4k\u00f6isesti tukkeutunut ja se on puhdistettava, muuten se on vaihdettava, mik\u00e4 ei ole ihanteellista, sill\u00e4 hiukkassuodattimet voivat maksaa paljon rahaa.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Vanhemmilla ranskalaisilla autoilla ja s\u00e4hk\u00f6ongelmilla on jotain tekemist\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n, ja valitettavasti t\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s 307:ss\u00e4, joka k\u00e4rsii erilaisista s\u00e4hk\u00f6ongelmista, kun se saavuttaa korkean i\u00e4n. Niihin kuuluvat useimmiten ongelmat s\u00e4hk\u00f6isten ikkunoiden moottoreissa, jotka voivat pett\u00e4\u00e4 ja jotka on vaihdettava.<\/p>\n\n\n\n

Ovien lukkojen toimilaitteet ovat my\u00f6s alttiita vioittumaan, mik\u00e4 est\u00e4\u00e4 auton lukitsemisen ja avaamisen. Muita mahdollisia s\u00e4hk\u00f6ongelmia ovat muun muassa ongelmat ulko- ja sis\u00e4valaistuksessa, ongelmat ilmastointilaitteessa ja ongelmat radiossa, joka ei saa signaalia.<\/p>\n\n\n\n

Jousitusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Jos kuulet 307-ajoneuvoa ajaessasi koputus\u00e4\u00e4ni\u00e4 edest\u00e4, erityisesti kuoppien yli ajaessasi, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 syyllinen on jousituksen jarrutustanko. Muutamissa raporteissa todetaan kuitenkin, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 \u00e4\u00e4net voivat johtua my\u00f6s jousitusholkeista, kun taas monet ovat raportoineet ongelmista molempien kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Ongelman ratkaisemiseksi sinun on vaihdettava n\u00e4m\u00e4 vialliset jousituksen osat, jolloin \u00e4rsytt\u00e4v\u00e4 koputus\u00e4\u00e4ni pit\u00e4isi poistua. Ennen kuin teet mit\u00e4\u00e4n, on hyv\u00e4 tarkistaa, ettei komponenteissa ole merkkej\u00e4 ruostumisesta, sill\u00e4 vanhemmat Peugeot-mallit voivat k\u00e4rsi\u00e4 jousituksen osien ruostumisesta.<\/p>\n\n\n\n

Ohjausongelmat<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307:n ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan kaksi erityist\u00e4 ongelmaa. Ensimm\u00e4inen liittyy ohjauspylv\u00e4\u00e4n varsiin, jotka voivat pett\u00e4\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4 k\u00e4\u00e4nnett\u00e4ess\u00e4. T\u00e4m\u00e4n korjaaminen on melko helppoa, sill\u00e4 se edellytt\u00e4\u00e4 vain viallisen varren vaihtamista.<\/p>\n\n\n\n

Toinen, verrattain vakavampi ongelma liittyy vaurioituneeseen vetoakseliin, jonka voi huomata, jos autosta alkaa kuulua kolinaa\/napsautusta k\u00e4\u00e4nt\u00e4misen aikana. Jos havaitset t\u00e4llaisia \u00e4\u00e4ni\u00e4, vaihda vetoakseli, ja kaiken pit\u00e4isi olla kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

Varusteongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Lopuksi mainitsemme my\u00f6s tietyt varusteongelmat, joista useimmat liittyv\u00e4t liialliseen kulumiseen. Kojelauta voi halkeilla ja v\u00e4rj\u00e4yty\u00e4 ajan my\u00f6t\u00e4, vaikka auto ei olisikaan alttiina auringolle pitki\u00e4 aikoja. Vaihdevivun nahka voi halkeilla ja irrota, mik\u00e4 saa vaihdevivun n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n v\u00e4hemm\u00e4n ihanteelliselta.<\/p>\n\n\n\n

Lopuksi mattojen tiedet\u00e4\u00e4n irtoavan huonolaatuisten kiinnikkeiden vuoksi, mik\u00e4 voi olla paitsi \u00e4rsytt\u00e4v\u00e4\u00e4 my\u00f6s vaarallista, sill\u00e4 matot voivat j\u00e4\u00e4d\u00e4 polkimien alle, mik\u00e4 vaikuttaa auton pys\u00e4htymiskykyyn.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Peugeot 307?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 307 voi olla todella hyv\u00e4 k\u00e4ytetty auto, jos hinta on oikea ja jos edelliset omistajat eiv\u00e4t ole k\u00e4ytt\u00e4neet autoa v\u00e4\u00e4rin. Se on p\u00e4tev\u00e4 jokap\u00e4iv\u00e4inen kuljettaja, jossa ei ehk\u00e4 ole kaikkia nykyaikaisia rihkamaa, mutta joka voi helposti toimia kuljetusv\u00e4lineen\u00e4 A:sta B:hen.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos olet tottunut ylellisempiin autoihin, joissa on erilaisia vempaimia, et tunne oloasi kotoisaksi 307:ss\u00e4, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 on auto eri aikakaudelta, aikakaudelta, jolloin tekniikka ja mukavuusominaisuudet olivat olemattomia edullisissa autoissa.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on Peugeot 307:n ja Peugeot 308:n v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 308 on 307:n seuraaja, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 se on verrattain uudempi auto, mutta niiden perusta ei ole kovin erilainen. 308 tarjoaa hieman enemm\u00e4n sis\u00e4tilaa, mutta suurin ero tuntuu sis\u00e4tiloissa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 kahta sukupolvea erottaa toisistaan alle 10 vuotta, mutta erot viimeistelyss\u00e4, laadussa, varustelussa ja yleisess\u00e4 miellytt\u00e4vyydess\u00e4 ovat 308:ssa paljon selvemm\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka turvallinen Peugeot 307 on?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 307 on saanut mallivuoden 2001 turvallisuusluokituksen 4\/5, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei ehk\u00e4 ole nykyajan standardien mukaan turvallisin auto, mutta se on yleisesti ottaen enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4n turvallinen. Viiden t\u00e4hden turvallisuusluokituksesta on tullut standardi 2020-luvulla, mutta nelj\u00e4n t\u00e4hden turvallisuusluokitus vuosisadan vaihteessa on paljon vaikuttavampi.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s muistettava, ett\u00e4 307:ss\u00e4 ei ole nykyaikaisia aktiivisia turvallisuusominaisuuksia, joten 4 pistett\u00e4 5:st\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4asiassa passiivisista turvaj\u00e4rjestelmist\u00e4 ja hyv\u00e4st\u00e4 t\u00f6rm\u00e4yssuojausanalyysist\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 307 on pieni perheauto, joka oli tuotannossa vuosina 2001-2008, jolloin sen korvasi Peugeot 308. Peugeotin ”300”-sarjan autot sijoittuvat pienempien ”100”- ja ”200”-sarjojen pienten hatchbackien yl\u00e4puolelle. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5650,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5649"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5649"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5649\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5651,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5649\/revisions\/5651"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5650"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5649"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5649"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5649"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}