{"id":5652,"date":"2023-01-07T08:53:37","date_gmt":"2023-01-07T08:53:37","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5652"},"modified":"2023-01-07T08:53:39","modified_gmt":"2023-01-07T08:53:39","slug":"onko-peugeot-307-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-peugeot-307-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Peugeot 307 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 307 tuli markkinoille vuonna 2001, jolloin se korvasi poistuvan Peugeot 306:n. Siihen tuli melko paljon parannuksia, ja se on siit\u00e4 l\u00e4htien ollut melko suosittu auto. 307:n seuraaja oli my\u00f6s 308, joka tuli markkinoille vuonna 2009 ja ty\u00f6nsi Peugeotin ”300”-sarjan autot 2010-luvulle. Onko Peugeot 307 siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 on todellakin todella hyv\u00e4 auto, sill\u00e4 se on edullinen ostaa, edullinen omistaa ja edullinen korjata, jos jokin menee pieleen. Tarjolla olevat moottorit ovat suhteellisen hyvi\u00e4 hy\u00f6tysuhteen ja tehon osalta, kun taas yleinen ajokokemus ei ole mik\u00e4\u00e4n kehuttava. Oli miten oli, t\u00e4m\u00e4 on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n standardi kaikille t\u00e4m\u00e4n segmentin autoille, lukuun ottamatta kuumia viistoper\u00e4isi\u00e4 versioita.<\/p>\n\n\n\n

307:n ulkoinen muotoilu on vanhentunut suhteellisen hyvin, joten se ei n\u00e4yt\u00e4 niin vanhalta kuin se on. Vaikka se ei ehk\u00e4 n\u00e4yt\u00e4k\u00e4\u00e4n vanhentuneelta, voidaan v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 se ei n\u00e4yt\u00e4 kovinkaan houkuttelevalta. Sis\u00e4tilat ovat perustasoa, mutta ergonomia on todella hyv\u00e4 ja autoa on todella helppo ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on suurimmaksi osaksi kunnossa, mutta monia n\u00e4ist\u00e4 ovat vuosien varrella k\u00e4ytt\u00e4neet v\u00e4\u00e4rin omistajat, jotka eiv\u00e4t kiinnit\u00e4 liikaa huomiota huoltoon ja pitk\u00e4ik\u00e4isyyteen. Lopuksi on puhuttava my\u00f6s arvosta ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydest\u00e4. Arvon kannalta 307 on erinomainen, sill\u00e4 se tarjoaa paljon autoa ei niin paljoa rahalla. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on luokassaan ok, mutta ei liian tilava pitkille kuljettajille.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 307:n moottoripaletti on todella laaja. Bensiinimoottoreiden iskutilavuus on 1,6-2,0 litraa, kun taas sylinterien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on rajoitettu nelj\u00e4\u00e4n sylinteriin. 1.6L on saatavana kahtena vaihtoehtona, joista toinen tarjoaa 110hv ja toinen 136hv. 2.0L-moottori tuottaa 140hv, ja kaikki n\u00e4m\u00e4 on varustettu FWD-j\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s tarjolla olevien dieseleiden tilavuus on joko 1,6 tai 2,0 litraa, ja kaikki ovat 4-sylinterisi\u00e4. Alkutason 1.6L-moottori tarjoaa 90 hv, kun taas huipputason 1.6L-versiot tarjoavat 110 hv. My\u00f6s n\u00e4m\u00e4 ovat rajoitettu FWD-malleihin. Vaihteiston osalta 5-vaihteinen manuaalivaihteisto on vakiovaruste, kun taas 4-vaihteinen automaattivaihteisto on saatavana lis\u00e4varusteena.<\/p>\n\n\n\n

Bensiinimoottoreiden hy\u00f6tysuhde on 27-32MPG, kun taas dieselmoottoreiden hy\u00f6tysuhde on 42-50MPG. Kaiken kaikkiaan 307:n voimansiirtopaletti on riitt\u00e4v\u00e4, mutta 307 olisi kokonaisuutena paljon parempi, jos Peugeot tarjoaisi sit\u00e4 suorituskykyisemm\u00e4ll\u00e4 varustetasolla ja tehokkaammalla moottorilla.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 – muotoilu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 307:\u00e4\u00e4 ei koskaan erityisesti arvostettu sen ulkomuodosta, mik\u00e4 on ihan j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, sill\u00e4 2000-luvun Peugeot-mallit n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t useimmiten tylsilt\u00e4 ja liian tavanomaisilta muutamaa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 coupea lukuun ottamatta. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n sis\u00e4tilojen suunnittelu ei ole mit\u00e4\u00e4n erikoista, mutta siin\u00e4 on hyv\u00e4 ergonomia ja kohtuullinen m\u00e4\u00e4r\u00e4 istumatilaa.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus on my\u00f6s melko tavanomainen ja vastaa sit\u00e4, mit\u00e4 viistoper\u00e4lt\u00e4 voi odottaa. 307:n ajo on melko yksitoikkoinen, mutta luultavasti se on tarkoituksenmukaista. Se on kohtuullisen mukava ja miellytt\u00e4v\u00e4 auto, vaikka siit\u00e4 puuttuukin \u00e4\u00e4nenvaimennus eik\u00e4 siin\u00e4 ole maailman mukavimpia istuimia.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 – luotettavuus ja yleiset ongelmat.<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta 307 on ihan hyv\u00e4, mutta se k\u00e4rsii monista ongelmista. Moottoriosastolla tiedet\u00e4\u00e4n esiintyv\u00e4n hihnan vinkumista ja ongelmia dieselsuodattimien kanssa. S\u00e4hk\u00f6ongelmat ovat my\u00f6s yleisi\u00e4, ja ne hy\u00f6kk\u00e4\u00e4v\u00e4t useimmiten auton s\u00e4hk\u00f6ikkunoiden ja ovien virtalukon toimilaitteiden kimppuun. Ohjauspylv\u00e4\u00e4n varret ovat hauraita, kun taas vetoakseli on altis murtumaan.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi on mainittava mahdolliset ongelmat, jotka liittyv\u00e4t sis\u00e4tilojen liialliseen kulumiseen ja jousituksen holkkeihin. Kaiken kaikkiaan 307 voi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n, jos sit\u00e4 huolletaan asianmukaisesti, mutta todellisuudessa monet n\u00e4ist\u00e4 j\u00e4tet\u00e4\u00e4n jatkuvasti huomiotta huollossa.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4iden arvot ovat laskeneet huomattavasti viime vuosina, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 nyt edullisia. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa kuitenkin my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 omistajat laiminly\u00f6v\u00e4t monia n\u00e4ist\u00e4, jolloin j\u00e4ljelle j\u00e4\u00e4v\u00e4t halvat, paljon kilometrej\u00e4 ajaneet ongelmalliset autot tai v\u00e4hemm\u00e4n kilometrej\u00e4 ajaneet, mutta paljon kalliimmat autot.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on kunnossa. Tavaratila voisi olla hieman suurempi, mutta yleinen n\u00e4kyvyys, p\u00e4\u00e4sy ja tavaratila ovat kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi Peugeot lopetti 307:n valmistuksen?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot ei koskaan lopettanut 307:n valmistusta, sill\u00e4 308 on periaatteessa nykyaikaisempi versio 307:st\u00e4. Peugeot ei ole liiaksi takertunut saman mallinimen s\u00e4ilytt\u00e4miseen per\u00e4kk\u00e4isiss\u00e4 malleissa, kuten yleens\u00e4 kaikkien Peugeot-autojen kohdalla.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 307-mallia voidaan pit\u00e4\u00e4 Peugeotin pienten hatchbackien ”300”-sarjana, jotka kaikki ovat samankokoisia, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 ja moottorivalikoimiltaan samanlaisia.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot 307 nopea?<\/h3>\n\n\n\n

Ei oikeastaan, ainakaan suorituskykyisen auton n\u00e4k\u00f6kulmasta. On kuitenkin mainittava, ett\u00e4 140 hv 2-litrainen 16v rivinelosylinterinen bensiinimoottori kiihtyy alle 9 sekunnissa sataan kilometrin tuntinopeuteen, mik\u00e4 on Peugeot-standardien mukaan todella nopeaa. Enimm\u00e4isnopeudeksi on ilmoitettu 127mph, mik\u00e4 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole lainkaan nuhjuinen.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on luultavasti yksi 307:n suurimmista ongelmista, j\u00e4nnityksen puute. Useimmat autonvalmistajat, jotka tarjoavat nyky\u00e4\u00e4n samankokoisia viistoperi\u00e4, tarjoavat my\u00f6s suorituskykyisi\u00e4 versioita. Hyv\u00e4 esimerkki n\u00e4ist\u00e4 on Megane\/Clio RS, Golf R\/GTI tai Honda Civic Type R.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot 307 hyv\u00e4 ensimm\u00e4inen auto?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 307 on hyv\u00e4 auto vasta aloittelevalle, koska se on kompakti, helppotajuinen, halpa ajaa ja halpa ostaa. Se tarjoaa riitt\u00e4v\u00e4sti s\u00e4ilytystilaa useammalle henkil\u00f6lle ja on suhteellisen tehokas. My\u00f6nnett\u00e4k\u00f6\u00f6n, ett\u00e4 se saattaa olla joidenkin mielest\u00e4 hieman tyls\u00e4, mutta siin\u00e4 on kaikki ainekset jollekin, joka vasta opettelee ajamaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos vahingoitat sit\u00e4, sinun ei tarvitse maksaa kovin paljon rahaa sen korjaamisesta. Se on my\u00f6s halpa vakuuttaa, ja varaosia on helppo ja edullinen l\u00f6yt\u00e4\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 307 tuli markkinoille vuonna 2001, jolloin se korvasi poistuvan Peugeot 306:n. Siihen tuli melko paljon parannuksia, ja se on siit\u00e4 l\u00e4htien ollut melko suosittu auto. 307:n seuraaja oli my\u00f6s<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5650,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5652"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5652"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5652\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5653,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5652\/revisions\/5653"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5650"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5652"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5652"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5652"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}