{"id":5656,"date":"2023-01-07T11:29:20","date_gmt":"2023-01-07T11:29:20","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5656"},"modified":"2023-01-07T11:29:22","modified_gmt":"2023-01-07T11:29:22","slug":"hyundai-i30-vs-vw-golf-kumpi-on-parempi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/hyundai-i30-vs-vw-golf-kumpi-on-parempi\/","title":{"rendered":"Hyundai i30 vs. VW Golf – kumpi on parempi?"},"content":{"rendered":"\n

Viistoper\u00e4autojen maailma on t\u00e4ynn\u00e4 kymmeni\u00e4 ja taas kymmeni\u00e4 hyvi\u00e4 vaihtoehtoja useissa eri hintaluokissa. Volkswagen Golf on yksi t\u00e4m\u00e4n segmentin pioneereista, ja se jatkaa suosionsa kasvattamista viel\u00e4 kahdeksan eri sukupolven j\u00e4lkeenkin. Hyundai i30 taas ei ole ollut markkinoilla l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 kauan kuin Golf, mutta se onnistuu silti myym\u00e4\u00e4n VW Golfia paremmin tietyill\u00e4 markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme n\u00e4it\u00e4 kahta viistoper\u00e4autoa ja kerromme, miksi sinun pit\u00e4isi valita jompikumpi. Esittelemme sinulle molempien mallien kaikki yksityiskohdat, kerromme, kummassa on parempi moottori, kumpi on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi, kumpi on tehokkaampi, turvallisempi, nopeampi, halutumpi ja kaikkea muuta, mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4. Hyundai i30 vs. VW Golf – kumpi on parempi?<\/p>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin VW Golf on saatavana yli viidell\u00e4 eri voimansiirrolla markkinoista ja varustetasosta riippuen. Hyundai i30 on saatavana vain bensiinimoottorisena, kun taas Golf on saatavana bensiini-, diesel- ja hybridivaihtoehtoina. VW Golf on my\u00f6s n\u00e4ist\u00e4 kahdesta uudempi malli, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi olla nykyaikaisempi ja ajantasaisempi.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuudessa i30 voittaa, mutta ei kovin paljon. Golf on my\u00f6s hieman kalliimpi auto, mutta hintaeron tuntee melko helposti. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on hieman parempi VW Golfissa, mutta molemmat ovat linjassa useimpien muiden t\u00e4m\u00e4n segmentin hatchbackien kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30<\/h2>\n\n\n\n

Voit saada i30:n noin 20 000 dollarin l\u00e4ht\u00f6hintaan eri markkinoilla, kun taas i30N Performance -mallin saa takaisin yli kaksinkertaisella hinnalla. Normaali i30 on saatavana kahdella eri bensiinimoottorilla. Ensimm\u00e4inen on 1,0 litran 3-sylinterinen rivimoottori, jossa on 120 hv, kun taas toinen on 1,5 litran 4-sylinterinen, jossa on 160 hv. Huipulla on i30 N, jossa on 275 hv:n 2,0 litran 4-sylinterinen turbomoottori.<\/p>\n\n\n\n

Vakiovarusteena on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, mutta voit vaihtaa 7-vaihteiseen DCT-automaattiin. Kaikki i30:n versiot ovat ainoastaan nelivetoversioita, my\u00f6s i30 N. Muotoilullisesti i30 ei tule voittamaan palkintoja l\u00e4hiaikoina, varsinkin kun sit\u00e4 verrataan useimpiin nykyaikaisiin viistoper\u00e4isiin autoihin. Sis\u00e4tilat ovat hyvin pitk\u00e4lti samanlaiset, sill\u00e4 ne antavat kaiken tarvittavan, mutta mahdollisimman v\u00e4h\u00e4n j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on kautta linjan erinomainen, ja ajokokemus on my\u00f6s melko tavanomainen, lukuun ottamatta i30 N -mallia, jota on todella hauska ajaa. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on segmenttiin n\u00e4hden kunnossa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 i30 ei ole kaikkein k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisin eik\u00e4 v\u00e4hiten k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen auto.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf<\/h2>\n\n\n\n

VW Golf alkaa perusmallin osalta muutamalla tuhannella dollarilla i30:t\u00e4 kalliimmasta hinnasta, kun taas huipputason Golf R maksaa muutaman tuhannen dollarin enemm\u00e4n kuin i30 N. Moottoripuolella VW Golfia on tarjolla l\u00e4hes kaikissa vaihtoehdoissa. Voit saada bensiinimallin, jossa on vakiona 1,0 litran 3-sylinterinen moottori, jossa on 90-110 hv, 1,5 litran 4-sylinterinen moottori, jossa on 130-150 hv, tai huipputason 2,0 litran 4-sylinterinen moottori, jossa on jopa 320 hv Golf R:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti VW Golf n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todella tuoreelta, mutta heti huomaa, ettei VW tehnyt t\u00e4ysin uutta Golfia, sill\u00e4 Mk8 perustuu selv\u00e4sti Mk7:\u00e4\u00e4n. Ulkoasun muotoilu on eritt\u00e4in spesifikaatioriippuvainen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Golf voi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 upealta ett\u00e4 todella rumalta. Sis\u00e4tilat ovat ristiriitainen kokonaisuus, sill\u00e4 ne tarjoavat paljon toiminnallisuutta, mutta niiden helppok\u00e4ytt\u00f6isyys ja materiaalivalinnat ovat kyseenalaisia.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf on luotettavuudeltaan huonompi kuin i30, eik\u00e4 se tule muuttumaan l\u00e4hiaikoina. VW Golf tuntuu melko mukavalta ajaa, ja siin\u00e4 on hyv\u00e4 n\u00e4kyvyys kaikkialle ja melko suuri tavaratila. My\u00f6s takapenkkien tilat ovat todella hyv\u00e4t, kuten VW Golfissa usein on tapana.<\/p>\n\n\n\n

Tuomio – VW Golf on parempi.<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Golf on aina ollut autojen viistoper\u00e4suunnittelun huippu useammalla kuin yhdell\u00e4 tavalla. Ensinn\u00e4kin VW on yksi autohistorian tunnetuimmista ja ikonisimmista merkeist\u00e4. VW Golf on ollut markkinoilla jo vuosikymmeni\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 VW on panostanut paljon vaivaa, aikaa, rahaa ja yritysenergiaa siihen, ett\u00e4 Golf pysyy huipulla.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti VW Golf -mallit, joissa on R-Line-, GTD- tai GTI-varustelu, n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t paljon paremmilta kuin yksik\u00e4\u00e4n i30. Sis\u00e4tilat ovat paljon paremmat Golfin kanssa, mutta jos niit\u00e4 ei m\u00e4\u00e4rit\u00e4 tarpeeksi korkealle, molemmat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sis\u00e4lt\u00e4 halvoilta. VW Golfissa on enemm\u00e4n istumatilaa, mik\u00e4 ei ole yll\u00e4tys, sill\u00e4 VW Golfit ovat aina olleet tunnettuja tilavuudestaan, mutta i30 tarjoaa 5 litraa enemm\u00e4n tavaratilaa.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on parempi i30:ss\u00e4, hinnoittelu on parempi i30:ss\u00e4 ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyys on parempi i30:ss\u00e4. Toisaalta VW:ll\u00e4 on enemm\u00e4n moottoreita, enemm\u00e4n tehoa, enemm\u00e4n tilaa, enemm\u00e4n tekniikkaa ja halutumpi merkki.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Hyundai i30 tehokkaampi kuin VW Golf?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai i30:lla saa enimmill\u00e4\u00e4n 40 ja 50MPG:n v\u00e4lill\u00e4, j\u00e4lkimm\u00e4inen on mahdollista vain, jos ajat kuin ehdoton mummo. Toisaalta VW Golf saavuttaa bensiinimalleilla helposti 50MPG, kun taas dieselmalleilla p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n parhaimmillaan h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4viin 70MPG.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi VW Golfia tarjotaan kahdella hybridimoottorilla, joista toinen voi tuottaa jopa l\u00e4hes 200MPG.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai i30 turvallisempi kuin VW Golf?<\/h3>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Golf ett\u00e4 i30 ovat turvallisuudeltaan viiden t\u00e4hden autoja, ja molempiin on saatavana l\u00e4hes kaikki viistoper\u00e4isten autojen maailmassa tunnetut apuj\u00e4rjestelm\u00e4t. Useimmista n\u00e4ist\u00e4 j\u00e4rjestelmist\u00e4 joutuu toki maksamaan lis\u00e4maksua, mutta on my\u00f6s mainittava, ett\u00e4 Hyundai tarjoaa vakiona enemm\u00e4n turvavarusteita.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai i30 parempi perheauto kuin VW Golf?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka Hyundai i30 on loistava perheauto, VW Golf saattaa olla paras perheauto. VW Golf tarjoaa runsaasti tilaa, kun taas tavaratilan koko on l\u00e4hes identtinen. T\u00e4ss\u00e4 ei todellakaan voi tehd\u00e4 v\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 valintaa, sill\u00e4 molemmat ovat loistavia perheautoja.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Viistoper\u00e4autojen maailma on t\u00e4ynn\u00e4 kymmeni\u00e4 ja taas kymmeni\u00e4 hyvi\u00e4 vaihtoehtoja useissa eri hintaluokissa. Volkswagen Golf on yksi t\u00e4m\u00e4n segmentin pioneereista, ja se jatkaa suosionsa kasvattamista viel\u00e4 kahdeksan eri sukupolven j\u00e4lkeenkin.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5144,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[36,19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5656"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5656"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5656\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5657,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5656\/revisions\/5657"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5144"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5656"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5656"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5656"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}