{"id":5697,"date":"2023-01-12T12:24:24","date_gmt":"2023-01-12T12:24:24","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5697"},"modified":"2023-01-12T12:24:26","modified_gmt":"2023-01-12T12:24:26","slug":"peugeot-boxer-2-2-hdi-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-boxer-2-2-hdi-ongelmat\/","title":{"rendered":"Peugeot Boxer 2.2 HDi -ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot Boxer on kevyt hy\u00f6tyajoneuvo, joka on kehitetty yhdess\u00e4 Fiat Ducaton, Ram Pro Masterin ja Citroen Jumper\/Relayn kanssa. Itse Boxer esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 1994, mutta sit\u00e4 on siit\u00e4 l\u00e4htien tuotettu jatkuvasti. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa keskitymme kaikkiin Peugeot Boxer 2.2 HDi -ongelmiin ja kerromme kaiken tarvittavan.<\/p>\n\n\n\n

Aluksi 2.2 HDi on 2,2 litran 4-sylinterinen dieselmoottori, joka tuli tuotantoon 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa. Siit\u00e4 l\u00e4htien siit\u00e4 tuli yksi suosituimmista Peugeot-kaupallisten pakettiautojen moottoreista, joita k\u00e4ytettiin my\u00f6s monissa muissa malleissa ja autonvalmistajissa, kuten Peugeot, Citroen, Fiat, Ford ja jopa muutamissa Land Rover -malleissa.<\/p>\n\n\n\n

2.2HDi-moottorissa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan ongelmia EGR-venttiilin kanssa, joka saattaa yht\u00e4 hyvin olla t\u00e4m\u00e4n moottorin yleisin ongelma. Muita ongelmia ovat polttoaineen paineens\u00e4\u00e4timen, turboahtimen, MAF-anturin ja FAP-hiukkassuodattimen ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 moottorit ovat tunnetusti melko luotettavia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 aikaa, jos niist\u00e4 huolehditaan asianmukaisesti. Koska kyseess\u00e4 on dieselmoottori, sit\u00e4 on huollettava tarkoituksenmukaisesti, erityisesti kun moottori k\u00e4ynnistet\u00e4\u00e4n kylm\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 se voi usein johtaa johonkin edell\u00e4 mainituista ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

EGR-venttiilin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Yleisin 2.2 HDi -moottorin ongelma liittyy EGR-venttiiliin, joka voi vioittua ja aiheuttaa siten koko joukon ongelmia. Oireita ovat muun muassa moottorin karkea tyhj\u00e4k\u00e4ynti, suorituskyvyn merkitt\u00e4v\u00e4 heikkeneminen, polttoaineen kulutuksen kasvu, pys\u00e4htyminen tyhj\u00e4k\u00e4ynnill\u00e4, tuntuva polttoaineen haju auton k\u00e4ydess\u00e4, moottorin tarkastusvalo, ep\u00e4onnistunut p\u00e4\u00e4st\u00f6testi ja mahdolliset moottorin koputus\u00e4\u00e4net.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n ongelman ratkaisemiseksi on vaihdettava EGR-venttiili, mutta EGR:\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4 lis\u00e4ongelma on se, ett\u00e4 joidenkin mekaanikkojen tiedet\u00e4\u00e4n vaihtaneen olemassa olevan venttiilin v\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. V\u00e4itet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n oli se, ett\u00e4 2.2 HDi -mallin EGR-venttiili on huomattavan samanlainen kuin erilainen venttiili, jota ei ole valmistettu 2.2 HDi -mallia varten.<\/p>\n\n\n\n

Polttoaineen s\u00e4\u00e4timen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Toinen ongelma, joka on luultavasti samanlainen kuin edell\u00e4 mainittu, liittyy viallisiin polttoaineen s\u00e4\u00e4timiin, jotka voivat vaikuttaa paineeseen, jolla moottori saa polttoainetta. N\u00e4m\u00e4 voivat aiheuttaa samanlaisia oireita kuin viallinen EGR-venttiili, mutta jotkin oireet ovat erilaisia, ja ne on syyt\u00e4 huomioida. N\u00e4it\u00e4 ovat esimerkiksi pakokaasusta tuleva musta savu, meluisa polttoainepumppu, moottorin syttymish\u00e4iri\u00f6t ja mahdolliset polttoainevuodot.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n ongelman ratkaisemiseksi sinun on vaihdettava polttoaineen s\u00e4\u00e4timet ja mahdollisesti huuhdeltava polttoaineletkut, jos niiss\u00e4 on viel\u00e4 saostumia. Kaiken kaikkiaan t\u00e4m\u00e4n tiedet\u00e4\u00e4n vaikuttavan aiempiin 2.2 HDi -moottoreihin useammin, mink\u00e4 vuoksi ne olisi tarkastettava k\u00e4ytetty\u00e4 Boxer 2.2 HDi -moottoria ostettaessa.<\/p>\n\n\n\n

MAF-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

MAF (Mass airflow) -anturi on komponentti, jonka teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 moottoriin tuleva oikea ilmam\u00e4\u00e4r\u00e4, mik\u00e4 auttaa oikean ilma-polttoainesuhteen m\u00e4\u00e4ritt\u00e4misess\u00e4 ja auttaa autoa olemaan paljon tehokkaampi ja luotettavampi. My\u00f6s 2.2 HDi -moottorin tiedet\u00e4\u00e4n joskus k\u00e4rsiv\u00e4n n\u00e4ist\u00e4 ongelmista, ja jotkut uskovat, ett\u00e4 ne saattavat johtua edell\u00e4 mainituista ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4ihin kuuluvat my\u00f6s huono suorituskyky, lis\u00e4\u00e4ntynyt polttoaineenkulutus, ep\u00e4r\u00f6inti, nykiminen ja yleinen huono ajettavuus. MAF-anturin vaihtaminen tai puhdistaminen ratkaisee yleens\u00e4 t\u00e4m\u00e4n ongelman.<\/p>\n\n\n\n

FAP-suodattimen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

FAP- tai DPF-suodatin (FilterAntiPollution tai Diesel Particulate Filter) on luonnostaan viallinen monissa dieselmoottoreissa, mit\u00e4 pahentaa se, ett\u00e4 niiden vaihtaminen voi my\u00f6s maksaa paljon rahaa. Kun kaasuvaste on huono, moottori savuaa liikaa ja siit\u00e4 tulee pist\u00e4v\u00e4 haju, n\u00e4m\u00e4 suodattimet on puhdistettava tai vaihdettava.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin tapauksissa vialliset hiukkassuodattimet (DPF(FAP)-suodattimet) aiheuttivat autojen syttymisen tuleen, mutta t\u00e4m\u00e4 johtui useimmiten vanhemmista autoista, joiden ajokilometrit olivat huomattavat ja joilla ei ollut merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 huoltokirjaa.<\/p>\n\n\n\n

Turboahtimen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Lopuksi mainitsemme my\u00f6s mahdolliset turboahtimen ongelmat, joihin kuuluvat \u00f6ljytukokset ja hiilikerrostumat sek\u00e4 pulttiongelmat. Ensimm\u00e4inen liittyy siihen, ett\u00e4 putkiin, jotka johtavat \u00f6ljy\u00e4 kohti turboahtimen laakereita, laskeutuu valtavia m\u00e4\u00e4ri\u00e4 hiilt\u00e4. T\u00e4m\u00e4 voi vaikuttaa my\u00f6s \u00f6ljypumppuun ja johtaa usein turboahtimen rikkoutumiseen, jos siihen ei puututa ajoissa.
Toinen melko yleinen ongelma liittyy pultteihin, jotka pit\u00e4v\u00e4t turbiinin paikallaan. Ne voivat l\u00f6ysty\u00e4, koska turbo liikkuu usein kuormitettuna. Muista tarkastaa n\u00e4m\u00e4 pultit, jotta turbo ei vaurioidu lis\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Peugeot Boxer 2.2 HDi luotettava?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 2.2 HDi on todellakin melko luotettava moottori, sill\u00e4 sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n usein autoissa, jotka ajavat paljon kilometrej\u00e4 koko elinkaarensa ajan. Huonot huoltotoimenpiteet voivat vaikuttaa siihen, kuinka kauan ne kest\u00e4v\u00e4t, mutta jos teet kaiken oikein, voit nauttia t\u00e4st\u00e4 moottorista satoja tuhansia kilometrej\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos et huolehdi moottorista kunnolla, monet asiat voivat menn\u00e4 pieleen (kuten edell\u00e4 mainittiin), mik\u00e4 haittaa moottorin k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4. Jos siis olet ostamassa moottoria k\u00e4ytettyn\u00e4, kiinnit\u00e4 huomiota edell\u00e4 mainittuihin ongelmiin.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on Peugeot Boxerin, Citroen Jumperin ja Fiat Ducaton v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 kolme ovat huomattavan samankaltaisia, koska niill\u00e4 on monia yhteisi\u00e4 osia kesken\u00e4\u00e4n. Jumperissa on kuitenkin laajin m\u00e4\u00e4r\u00e4 korimalleja, kun taas Boxer n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan suosituin. Ducato on mahdollisesti yht\u00e4 monipuolinen kuin Citroen, mutta erot ovat marginaalisia.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan suurimmat erot johtuvat merkkiuskollisuudesta ja siit\u00e4, miten koet n\u00e4m\u00e4 pakettiautot muotoilun osalta.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Peugeot Boxer?<\/h3>\n\n\n\n

Jos etsit k\u00e4ytetty\u00e4 kevytt\u00e4 hy\u00f6tyajoneuvoa, Boxer on todella hyv\u00e4 valinta, sill\u00e4 se on yksi suosituimmista pakettiautoista, joita voit ostaa Euroopassa. Se tarjoaa l\u00e4hes kaiken, mit\u00e4 voit odottaa, sill\u00e4 siin\u00e4 on paljon tilaa, se on luotettava eik\u00e4 se ole liian kallis.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot Boxer on kevyt hy\u00f6tyajoneuvo, joka on kehitetty yhdess\u00e4 Fiat Ducaton, Ram Pro Masterin ja Citroen Jumper\/Relayn kanssa. Itse Boxer esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 1994, mutta sit\u00e4 on siit\u00e4 l\u00e4htien<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5698,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5697"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5697"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5697\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5699,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5697\/revisions\/5699"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5698"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5697"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5697"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5697"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}