{"id":5708,"date":"2023-01-12T14:39:12","date_gmt":"2023-01-12T14:39:12","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5708"},"modified":"2023-01-12T14:39:15","modified_gmt":"2023-01-12T14:39:15","slug":"paras-fiat-500-moottori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/paras-fiat-500-moottori\/","title":{"rendered":"Paras Fiat 500 moottori"},"content":{"rendered":"\n

Fiat 500 on ihastuttavan n\u00e4k\u00f6inen pieni kaupunkiauto. Lis\u00e4ksi se on hauska ajaa, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen, tehokas, edullinen ja luotettava. Mutta kuten useimmissa autoissa, t\u00e4ss\u00e4kin yksik\u00f6ss\u00e4 on useita moottoreita, mik\u00e4 tekee oikean auton valitsemisesta hieman haastavaa. Mik\u00e4 Fiat 500:n moottori on siis paras?<\/p>\n\n\n\n

Fiat tarjoaa bensiini-, diesel- ja hybridimoottoreita. Jotkin moottorit on kuitenkin lakkautettu, eik\u00e4 niit\u00e4 en\u00e4\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4, kun taas toiset on s\u00e4ilytetty ja jopa parannettu. Suosittuja Fiat 500 -moottoreita ovat 0,9-litrainen TwinAir Turbo I2, 1,0-litrainen GSE Firefly I3 -mildhybridimoottori, 1,2-litrainen FIRE I4, 1,4-litrainen FIRE Multiair I4, 1,4-litrainen FIRE TurboJet I4 ja 1,3-litrainen MultiJet I4.<\/p>\n\n\n\n

Fiat 500:n 0,9-litrainen TwinAir Turbo I2 -bensiinimoottori on paras moottori. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 se on eritt\u00e4in herkk\u00e4, luotettava ja tehokas. Se on my\u00f6s paljon innokkaampi vauhdinottoon verrattuna 1,0- tai 1,2-litraisiin moottoreihin. Se tuottaa my\u00f6s jopa 104 hv ja 107 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Sen huippunopeus on my\u00f6s 117 kilometri\u00e4 tunnissa, mik\u00e4 on erinomainen sen kokoon n\u00e4hden. Se pystyy my\u00f6s kiihtym\u00e4\u00e4n nopeudesta 0:sta nopeuteen 11,0 sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

TwinAir-moottorin historia<\/h2>\n\n\n\n

FCA toi Fiat 500:n markkinoille kolmella Euro5-vaatimusten mukaisella moottorilla. N\u00e4ihin kuului yksi diesel- ja kaksi bensiinimoottoria. Ensimm\u00e4inen moottori, joka oli 1.3 MultiJet, oli varustettu dieselhiukkassuodattimella. Huolimatta Fiat 500:n nimest\u00e4, joka alun perin vastasi moottorin iskutilavuutta, pienin iskutilavuus on noin 1242 kuutiosenttimetri\u00e4 ja 69 metrist\u00e4 hevosvoimaa.<\/p>\n\n\n\n

1,3-litraisen moottorin menestyksen j\u00e4lkeen ensimm\u00e4inen TwinAir-moottori esiteltiin vuonna 2010 Geneven auton\u00e4yttelyss\u00e4. Edellisest\u00e4 moottorista poiketen TwinAir-moottori oli pienempi ja siin\u00e4 oli turboahdettu kaksisylinterinen moottori, jossa oli 85 hevosvoimaa. Koostaan huolimatta t\u00e4m\u00e4 moottori p\u00e4ihitti aiemman moottorin, ja se palkittiin vuonna 2011 parhaana uutena moottorina, ja sit\u00e4 markkinoitiin ”maailman vihreimp\u00e4n\u00e4 bensiinimoottorina”.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6hemmin TwinAir-moottorista esiteltiin imumoottoriversio, jossa oli suurempi aukko ja pidempi isku, iskutilavuus oli 964 cm3 ja puristussuhde korkeampi. Viimeisen\u00e4 mutta ei v\u00e4h\u00e4isimp\u00e4n\u00e4 0,9-litrainen TwinAir-moottori, jossa oli 105 PS, esiteltiin Frankfurtin auton\u00e4yttelyss\u00e4 2013.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on nopein Fiat 500:n moottori?<\/h2>\n\n\n\n

Nopeuden osalta sinun on etsitt\u00e4v\u00e4 Fiat 500 1.4 Abarth Esseesse I4 Turbo -moottoria Abarth 595 -mallissa. T\u00e4m\u00e4 moottori on paitsi nopea my\u00f6s tehokas. Se tuottaa maksimissaan 158 hv ja 170 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Se my\u00f6s kiihtyy nopeudesta 0-100 km\/h vain 7,4 sekunnissa, ja huippunopeus on 135 km\/h, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 yhden segmentin nopeimmista moottoreista.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Fiat esitteli Fiat 500 Mild Hybrid -bensiinimoottorin?<\/h2>\n\n\n\n

Fiat otti k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Mild-hybrid-bensiinimoottorin auttaakseen v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n asiakkaidensa hiilijalanj\u00e4lke\u00e4 ja kustannuksia. Mik\u00e4 parasta, Fiat 500:n hybridimoottori k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kolmisylinterist\u00e4, 1,0-litraista GSE Firefly I3 -moottoria, jota tehostetaan s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 tuella.<\/p>\n\n\n\n

Toisin kuin Fiat 500:n bensiini- ja dieselmoottoriversiot, mieto hybridimoottori ei ole kovin tehokas. Se tuottaa nimitt\u00e4in enint\u00e4\u00e4n 69,06 hv ja 68 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Se ei siis ole paras valinta henkil\u00f6lle, joka etsii tehokkaampaa moottoria. Se on kuitenkin eritt\u00e4in tehokas ja auttaa omistajaa v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n auton kokonaiskustannuksia.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Fiat 500:n miedon hybridimoottorin teho ei ole kovin suuri, se kiihtyy 0-100 km\/h vain 13,8 sekunnissa, mik\u00e4 on melko hyv\u00e4. Se my\u00f6s kuulostaa hyv\u00e4lt\u00e4 ty\u00f6nt\u00f6voiman ja luonteen ansiosta. Ja koska autossa on regeneratiivinen jarrutus, hybridiakku latautuu matkan varrella.<\/p>\n\n\n\n

Parasta Fiat 500:n miedossa hybridij\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on se, ett\u00e4 se on t\u00e4ydellisesti integroitu d ei aiheuta paljon ongelmia. N\u00e4in kuljettajat voivat ajaa autoa huoletta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on kaikkien aikojen tehokkain Fiat?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka Fiatilla on ollut vuosien varrella joitakin erinomaisia malleja ja moottoreita, Fiat Freemont on edelleen kaikkien aikojen tehokkain Fiat. T\u00e4ss\u00e4 autossa oli 3,6-litrainen Pentastar V6 -bensiinimoottori, joka tuotti jopa 283 hv ja 260 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4t\u00e4 moottoria hy\u00f6dynnettiin vuosina 2011-2019.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko Fiatin moottorit luotettavia?<\/h3>\n\n\n\n

Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 kyll\u00e4, Fiatin moottorit ovat luotettavampia kuin jotkut merkitt\u00e4v\u00e4t automerkit Japanista, Euroopasta ja Yhdysvalloista. Fiatin moottoreissa todettiin olevan yksi ongelma 85 autoa kohden. T\u00e4m\u00e4 on yll\u00e4tt\u00e4en parempi kuin valtavirran automerkeill\u00e4, kuten Nissanilla, Fordilla ja Land Roverilla. P\u00e4invastoin, sellaiset automerkit kuin Honda, Toyota, Mercedes-Benz, Lexus, Jaguar ja Volvo tarjoavat luotettavampia moottoreita kuin Fiat.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on luotettavin Fiat-auto?<\/h3>\n\n\n\n

Fiat 500:aa voidaan pit\u00e4\u00e4 Fiatin standardien mukaan luotettavana autona, mutta se ei ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n Fiat Pandaa. Fiat Panda on ylivoimaisesti luotettavin Fiat-malli. Se on yksi syy siihen, ett\u00e4 se oli myydyin Fiat-malli vuonna 2021. Se on my\u00f6s suosituin Fiat-malli Italiassa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 Fiat 500 -mallivuosi on paras?<\/h3>\n\n\n\n

Fiat 500:n paras vuosimallivuosi on 2018 ad 2019. N\u00e4ihin vuosiin on kirjattu v\u00e4hiten ongelmia, kun taas mallivuodet 2012 ja 2013 ovat huonoimpia. Jos siis olet etsim\u00e4ss\u00e4 laadukasta k\u00e4ytetty\u00e4 Fiat 500 -mallia, yrit\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 mallivuosia, joissa on ongelmia, ja valitse luotettavammat vuodet.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka monta kilometri\u00e4 Fiat 500:n moottori kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Jos Fiat 500 -mallia huolletaan ja korjataan hyvin, sen pit\u00e4isi helposti ajaa 200 000-300 000 kilometri\u00e4. Mutta jos sit\u00e4 ei hoideta hyvin, yli 150 000 mailin kellottaminen on ongelma. Asianmukaisen hoidon ja huollon lis\u00e4ksi on noudatettava hyvi\u00e4 ajotapoja. Kaiken kaikkiaan Fiat 500:n pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 200 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

Jos etsit Fiat 500 -sarjasta luotettavaa, suorituskykyist\u00e4 ja luotettavaa moottoria, 0,9-litrainen TwinAir Turbo I2 -bensiinimoottori on paras vaihtoehto. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 se on suorituskykyisempi kuin muut Fiat 500 -moottorit, se on my\u00f6s herkk\u00e4 ja polttoainetehokas. Niinp\u00e4 p\u00e4\u00e4dyt k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n v\u00e4hemm\u00e4n rahaa korjauksiin ja huoltoon.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Fiat 500 on ihastuttavan n\u00e4k\u00f6inen pieni kaupunkiauto. Lis\u00e4ksi se on hauska ajaa, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen, tehokas, edullinen ja luotettava. Mutta kuten useimmissa autoissa, t\u00e4ss\u00e4kin yksik\u00f6ss\u00e4 on useita moottoreita, mik\u00e4 tekee oikean auton<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4859,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[56],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5708"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5708"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5708\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5709,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5708\/revisions\/5709"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4859"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5708"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5708"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5708"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}