{"id":5733,"date":"2023-01-15T11:01:42","date_gmt":"2023-01-15T11:01:42","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5733"},"modified":"2023-01-15T11:01:45","modified_gmt":"2023-01-15T11:01:45","slug":"vw-crafter-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/vw-crafter-ongelmat\/","title":{"rendered":"VW Crafter ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Crafter on kolmesta viiteen tonniin painava suuri kaupallinen pakettiauto, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 2006 ja on siit\u00e4 l\u00e4htien ollut jatkuvassa tuotannossa. VW Crafterin 2. sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2017. Crafter-pakettiauto perustuu VW MNB Modular Light Commercial Vehicle -alustaan, joka on yhteinen my\u00f6s MAN TGE:n kanssa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi kaikki VW Crafterin ongelmat, jotka sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 n\u00e4iden ongelmien syyt ett\u00e4 niiden ratkaisut. Mainitsemme my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4t takaisinkutsut antaaksemme sinulle laajan k\u00e4sityksen siit\u00e4, mit\u00e4 voit odottaa ostaessasi yhden n\u00e4ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimpiin VW Crafterin ongelmiin kuuluvat ruiskutusongelmat, jotka voivat aiheuttaa moottorin ennenaikaisen pett\u00e4misen. 2,5 litran TDI-dieselmoottori on todenn\u00e4k\u00f6isesti suosituin moottori Crafterin omistajien keskuudessa, mutta t\u00e4m\u00e4n moottorin tiedet\u00e4\u00e4n k\u00e4rsiv\u00e4n my\u00f6s turboahdinongelmista, jotka voi helpoimmin huomata moottoritilan alueelta tulevista vihelt\u00e4vist\u00e4 \u00e4\u00e4nist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

DPF (dieselhiukkassuodatin) on my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 maininta, sill\u00e4 monissa VW:n dieselmoottoreissa on ongelmia n\u00e4iden suodattimien kanssa, joista joidenkin korjaaminen voi olla todella kallista. Lopuksi on mainittava my\u00f6s takajousitukseen, tarkemmin sanottuna taka-akseliin, liittyv\u00e4t ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Suuttimien ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Jos aistit Crafterissasi tehon menetyksen tai se ei suostu k\u00e4ynnistym\u00e4\u00e4n, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 syyn\u00e4 ovat injektorit. Ne voivat my\u00f6s johtaa nykiviin, ep\u00e4johdonmukaisiin kiihtyvyyksiin ja mahdollisesti huomattavaan polttoaineen hajuun autossa ja sen ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Kaikki nelj\u00e4 injektoria voivat olla ongelma, mink\u00e4 vuoksi ne on syyt\u00e4 tarkastaa, jos olet ostamassa k\u00e4ytetty\u00e4 Crafteria.<\/p>\n\n\n\n

Niiden pit\u00e4isi kuulemma kest\u00e4\u00e4 50 000-100 000 kilometri\u00e4. Jos polttoainesuodattimet kuitenkin tukkeutuvat, niiden tiedet\u00e4\u00e4n menev\u00e4n ep\u00e4kuntoon jo aiemmin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ongelmat voivat tulla vastaan useita kertoja pakettiauton elinkaaren aikana. On eritt\u00e4in suositeltavaa vaihtaa kaikki nelj\u00e4 ruiskutinta samalla kertaa aina, kun n\u00e4it\u00e4 ongelmia ilmenee.<\/p>\n\n\n\n

2.5L TDI-moottorin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

2,5L V6 TDI on todenn\u00e4k\u00f6isesti Crafterin paras ja suosituin moottori, mutta sekin voi k\u00e4rsi\u00e4 muutamista huomattavista ongelmista. Ensinn\u00e4kin turboahtimen tiedet\u00e4\u00e4n puhaltavan n\u00e4ihin, mik\u00e4 n\u00e4kyy helpoimmin siten, ett\u00e4 pakettiauto p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 vihelt\u00e4vi\u00e4 \u00e4\u00e4ni\u00e4 erityisesti kiihdytyksen aikana. My\u00f6s EGR voi pett\u00e4\u00e4, ja virtausmittari voi seurata per\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan t\u00e4st\u00e4 moottorista on pidett\u00e4v\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 huolta, jos haluat sen kest\u00e4v\u00e4n pitk\u00e4\u00e4n. Onneksi ne, jotka hoitavat t\u00e4t\u00e4 moottoria riitt\u00e4v\u00e4n hyvin, luottavat siihen yleens\u00e4 satoja tuhansia kilometrej\u00e4. VW suunnitteli t\u00e4m\u00e4n moottorin kest\u00e4m\u00e4\u00e4n jatkuvaa rasitusta ja v\u00e4\u00e4rink\u00e4ytt\u00f6\u00e4, mink\u00e4 vuoksi se on niin hyv\u00e4 kaupalliseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

DPF-ongelmat (dieselhiukkassuodatin)<\/h2>\n\n\n\n

DPF:n (dieselhiukkassuodatin) teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on poistaa kaikki haitalliset hiukkaset ennen kuin ne poistuvat pakokaasusta, mik\u00e4 johtaa pienemp\u00e4\u00e4n hiilidioksidijalanj\u00e4lkeen. T\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 dieselmoottoreille, sill\u00e4 nykyiset tiukat p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ykset edellytt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 autonvalmistajat tekev\u00e4t dieselmoottoreistaan mahdollisimman puhtaita.<\/p>\n\n\n\n

Crafters TDI-moottoripaletin ongelma on kuitenkin se, ett\u00e4 niill\u00e4 ei ole tarpeeksi aikaa l\u00e4mmet\u00e4 kunnolla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t pysty polttamaan kaikkia haitallisia hiukkasia pois, jos niill\u00e4 ei ajeta pitki\u00e4 aikoja. T\u00e4m\u00e4 voi johtaa tukkeutumiseen, mik\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 joko DPF:n puhdistamista (jos mahdollista) tai sen vaihtamista uuteen, mik\u00e4 ei ole edullista.<\/p>\n\n\n\n

Takajousitusj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Crafterin jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4n on pystytt\u00e4v\u00e4 kantamaan valtavaa painoa vuosien ajan ilman vikoja, mik\u00e4 on todellakin vaikea teht\u00e4v\u00e4. Taka-akselit vikaantuvat yleisimmin, mik\u00e4 oli my\u00f6s syy siihen, ett\u00e4 VW kutsui Crafterin takaisin markkinoilta vuonna 2014. Ilmajousituksella varustetut pakettiautot ovat viel\u00e4 ongelmallisempia, sill\u00e4 ilmajousitusj\u00e4rjestelm\u00e4 voi aiheuttaa pakettiauton notkahtamisen jommallekummalle puolelle.<\/p>\n\n\n\n

Toinen jousitukseen liittyv\u00e4 ongelma VW Crafterissa on sellainen, ett\u00e4 vuosien 2016-2018 Crafter on altis kardaaniakselin irtoamiselle pakettiautosta ja siten onnettomuuden aiheuttamiselle. T\u00e4m\u00e4 johti my\u00f6s takaisinkutsuun vuonna 2018, jolloin VW hoiti ongelman suurimmaksi osaksi kuntoon.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Volkswagen Crafter luotettava?<\/h3>\n\n\n\n

Volkswagen Crafterilla on melko johdonmukainen maine luotettavana ja pitk\u00e4ik\u00e4isen\u00e4, mik\u00e4 on osittain syy siihen, miksi n\u00e4m\u00e4 ovat niin suosittuja 2nd hand -markkinoilla. Koska suurinta osaa n\u00e4ist\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kaupallisiin laivastotarkoituksiin, niit\u00e4 huolletaan aina tarvittaessa, mink\u00e4 ansiosta ne kest\u00e4v\u00e4t vuosia ilman suurempia peruskorjauksia.<\/p>\n\n\n\n

On kuitenkin my\u00f6s huomattava m\u00e4\u00e4r\u00e4 sellaisia, joita ei ole huollettu, mik\u00e4 on lopulta johtanut niiden ennenaikaiseen pett\u00e4miseen. Jos olet hankkimassa sellaista, varmista, ett\u00e4 teet tarkastuksen ennen ostoa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 pakettiautot kilpailevat VW Crafterin kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

VW Crafter ei ole ainoa pakettiauto t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sille kilpailevat hieman kalliimpi Mercedes Benz Sprinter ja hieman edullisempi Ford Transit. Kaikki kolme n\u00e4ist\u00e4 ovat valtavan suosittuja ja pysyv\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti sellaisina viel\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4isen sukupolven Crafter ja Sprinter jakavat kesken\u00e4\u00e4n kohtuullisen paljon osia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat huomattavan samankaltaisia. Lis\u00e4ksi on mainittava Fiat Ducato ja Renault Master, jotka ovat VW Crafterin kaksi muuta kilpailijaa.<\/p>\n\n\n\n

Onko VW Crafter s\u00e4hk\u00f6pakettiauto?<\/h3>\n\n\n\n

VW toi mallivuodeksi 2017 markkinoille e-Crafterin, joka on yksi ensimm\u00e4isist\u00e4 s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isist\u00e4 pakettiautoista t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4. e-Crafter k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 melko pient\u00e4 43 kWh:n akkua, joka riitt\u00e4\u00e4 100-130 kilometrin toimintas\u00e4teeseen. Tavaratilaa on 11,3 kuutiometri\u00e4, ja siin\u00e4 on yksi s\u00e4hk\u00f6moottori, jonka teho on 136 hv ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti 214 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

VW todenn\u00e4k\u00f6isesti p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 e-Crafterin pian suuremmalla akulla, todenn\u00e4k\u00f6isesti sellaisella, jonka saa upouuden VW .ID Buzzin kanssa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Crafter on kolmesta viiteen tonniin painava suuri kaupallinen pakettiauto, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 2006 ja on siit\u00e4 l\u00e4htien ollut jatkuvassa tuotannossa. VW Crafterin 2. sukupolvi tuli markkinoille vuonna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5734,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5733"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5733"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5733\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5735,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5733\/revisions\/5735"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5734"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5733"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5733"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5733"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}