{"id":575,"date":"2021-07-01T07:24:25","date_gmt":"2021-07-01T07:24:25","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=575"},"modified":"2021-07-01T07:24:25","modified_gmt":"2021-07-01T07:24:25","slug":"mika-on-7-vaihteinen-porsche-doppelkupplung","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-7-vaihteinen-porsche-doppelkupplung\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on 7-vaihteinen Porsche Doppelkupplung?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche Doppelkupplungsgetriebe eli PDK on Porschen tuotemerkin mukainen termi salamannopealle kaksoiskytkinvaihteistolle (DCT), jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monissa nykyaikaisissa Porsche-malleissa. Porsche esitteli PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4n ensimm\u00e4isen kerran Porsche 965 Le Mans -prototyyppikilpa-autossa vuonna 1983.<\/p>\n\n\n\n

Yksi ensimm\u00e4isist\u00e4 sarjatuotetuista kaksoiskytkinvaihteistolla varustetuista autoista oli Volkswagen R32 vuodelta 2003, ja Porsche seurasi sit\u00e4 pian useilla PDK:lla varustetuilla 911-malleilla. Nyky\u00e4\u00e4n Porschen PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleisesti yhten\u00e4, ellei jopa parhaana DCT-vaihteistona koko autoteollisuudessa.<\/p>\n\n\n\n

Yksi PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4n suurimmista eduista on kyky vaihtaa vaihteita silm\u00e4nr\u00e4p\u00e4yksess\u00e4. J\u00e4rjestelm\u00e4 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n katkaise voimavirtaa, mink\u00e4 ansiosta auto pysyy paikallaan menett\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tasapainoa.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK vs. manuaalivaihteisto<\/h2>\n\n\n\n

Porschen nykyisess\u00e4 mallistossa voit valita PDK:n tai vanhan kunnon manuaalivaihteiston v\u00e4lill\u00e4. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 manuaalivaihtoehto on saatavilla vain 911- tai Cayman\/Boxster-malleihin, ja kaikissa muissa malleissa on vakiona Porsche PDK.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden kahden vertailu on mieltymyskysymys. Monet autoharrastajat, erityisesti vanhemmat, pit\u00e4v\u00e4t k\u00e4sivaihteistoa olennaisena osana mit\u00e4 tahansa 911-mallia. PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4 on kuitenkin paljon nopeampi, pehme\u00e4mpi ja helpompi ajaa.<\/p>\n\n\n\n

Teknisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna k\u00e4sivaihteisto nopeuttaa 0-100-ajoa jopa 0,5-1 sekunnilla, ja kierrosluvun punaraja on my\u00f6s alempana, jotta et t\u00f6rm\u00e4\u00e4 kierroslukurajoittimeen. K\u00e4sivalintaiset vaihteistot ovat my\u00f6s kevyempi\u00e4, ja ne tarjoavat paremman tunteen yhteydest\u00e4 moottoriin, mik\u00e4 voi tehd\u00e4 ajokokemuksesta paljon mukaansatempaavamman.
Arkip\u00e4iv\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta PDK on kuitenkin parempi vaihtoehto sen yksinkertaisuuden, nopeuden ja helpon ajettavuuden vuoksi. Voit my\u00f6s ohjata PDK-vaihteistoa manuaalisesti ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4n kiinnitetyill\u00e4 vaihteenvaihtovipuilla.
Tarinan opetus on: jos haluat nopeimman 911:n, valitse PDK-vaihteisto. Mutta jos haluat miellytt\u00e4v\u00e4mm\u00e4n kokemuksen, valitse manuaalivaihteisto.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK vs. manuaalivaihteiston luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

Manuaalivaihteisto on melko yksinkertainen. Jos tunnet ne, sinulla ei pit\u00e4isi olla ongelmia luotettavuuden kanssa. PDK-vaihteisto sen sijaan erist\u00e4\u00e4 kuljettajan tarpeesta vaihtaa vaihteita, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 oikea Porsche-vaihteiston kalibrointi on aktiivinen ja sen tavoitteena on tarjota luotettava j\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mahdollinen ”onnettomuus” manuaalivaihteiston kanssa on todenn\u00e4k\u00f6isempi kuin PDK:n kanssa, koska suurin osa ongelmista johtuu inhimillisest\u00e4 virheest\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 on paljon todenn\u00e4k\u00f6isemp\u00e4\u00e4, ett\u00e4 romutat manuaalivaihteiston verrattuna PDK-vaihteistoon. Yleisest\u00e4 kest\u00e4vyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta molemmat vaihtoehdot ovat kuitenkin enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4n kest\u00e4vi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Porsche v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 PDK-vaihteisto kest\u00e4\u00e4 koko elini\u00e4n, ja useimmissa tapauksissa t\u00e4m\u00e4 ei ole kaukana totuudesta, jos huollat autosi oikein. Useimmilla 911-autoilla ei kuitenkaan ajeta yht\u00e4 usein kuin tavallisella Honda Accordilla, ja niiden k\u00e4ytt\u00f6i\u00e4n aikana niihin saattaa kerty\u00e4 vain 60-100 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On turvallista sanoa, ett\u00e4 nykyaikainen PDK-vaihteisto on luotettavampi, koska siin\u00e4 ei tapahdu tahattomia v\u00e4\u00e4rinvaihteita, ja nykyaikainen PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4 kykenee my\u00f6s automaattiseen kierroslukujen sovittamiseen, jonka tarkoituksena on alentaa tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6n vaihteiden vaihtamiseen kohdistuvaa rasitusta.<\/p>\n\n\n\n

Kustannukset, tehokkuus ja mukavuus<\/h2>\n\n\n\n

PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4n aikaisempina aikoina Porsche veloitti PDK-p\u00e4ivityksest\u00e4 melkoisen muhkean summan. Nyt PDK-vaihteistot ovat kuitenkin vakiovarusteena l\u00e4hes jokaisessa Porsche-mallissa. Joihinkin malleihin, kuten Porsche 911 GT3:een, voit valita manuaalivaihteiston maksuttomana vaihtoehtona.<\/p>\n\n\n\n

Porsche tekee n\u00e4in rohkaistakseen mahdollisia omistajia jatkamaan manuaalivaihteiston k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, koska manuaalivaihteisto on osa Porschen historiaa. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla suositaan useimmiten PDK-mallia manuaalivaihteisen mallin sijaan.<\/p>\n\n\n\n

Tehokkuuden kannalta PDK-vaihteisto on paljon parempi vaihtoehto, koska sen avulla kuljettaja voi valita tietyn ajotilan, jonka tarkoituksena on alentaa polttoaineenkulutusta. Saman asian voi tehd\u00e4 k\u00e4sivalintaisella vaihteistolla, jos osaa sen tehd\u00e4, mutta PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4n optimointi on paljon parempi kokonaishy\u00f6tysuhteen parantamisessa.<\/p>\n\n\n\n

Mukavuuden kannalta PDK on my\u00f6s parempi vaihtoehto, koska PDK tarjoaa saumattomat vaihdot. Lis\u00e4ksi jos laitat j\u00e4rjestelm\u00e4n mukavuustilaan, vaihteisto on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 huomaamaton. Lis\u00e4ksi on muistettava, ett\u00e4 puskuriliikenteess\u00e4 manuaalivaihteisto ei yksinkertaisesti p\u00e4rj\u00e4\u00e4 PDK:lle.<\/p>\n\n\n\n

PDK FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko PDK tulevaisuudessa ainoa Porschen vaihteistovaihtoehto?<\/h3>\n\n\n\n

Jossain m\u00e4\u00e4rin PDK on jo nyt ainoa vaihtoehto, koska kaikissa Porschen luksusmalleissa ei ole ollut manuaalivaihteistoa moneen vuoteen. Porschen viimeaikaisten lausuntojen perusteella manuaalivaihteistovaihtoehto ei ole l\u00e4hiaikoina poistumassa, koska manuaalivaihteisten 911-mallien kysynt\u00e4 on edelleen melko suurta, erityisesti Yhdysvalloissa.<\/p>\n\n\n\n

Ehk\u00e4 kaikki muut kuin GT-Porschen mallit tarjoavat l\u00e4hitulevaisuudessa vain PDK-vaihteiston, mutta GT-911- ja Cayman\/Boxster-mallistojen osalta manuaalivaihteistosta ei ole tarkoitus luopua l\u00e4hiaikoina.<\/p>\n\n\n\n

Onko Porschen PDK-vaihteisto vain Porschen malleissa?<\/h3>\n\n\n\n

Viime aikoihin asti Porschen PDK-vaihteiston sai vain Porschen kanssa, mutta uusin Bentley Continental GT ja neliovinen Bentley Flying Spur tarjoavat molemmat Porschen toimittaman PDK-vaihteiston. T\u00e4m\u00e4 on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4, koska sek\u00e4 Bentley ett\u00e4 Porsche kuuluvat Volkswagen Auto Groupiin.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat VAG:n omistamat valmistajat jakavat paljon teknologiaa. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 Audi, Lamborghini ja Bugatti ovat my\u00f6s osa VAG:t\u00e4, mutta mist\u00e4\u00e4n n\u00e4ist\u00e4 ei ole tietoja PDK-vaihteiston k\u00e4yt\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on maailman paras DCT-vaihteisto?<\/h3>\n\n\n\n

Hyv\u00e4 DCT-vaihteisto (kaksoiskytkinvaihteisto) voi vaihtaa salamannopeasti, mutta loistavan DCT-vaihteiston on pystytt\u00e4v\u00e4 jatkuvasti tarjoamaan lukemattomia k\u00e4ynnistysohjauksia ilman, ett\u00e4 se j\u00e4\u00e4 vauhtiin, ja sen on my\u00f6s pystytt\u00e4v\u00e4 p\u00e4\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 vaihde on sopiva kaikenlaisissa ajotilanteissa.<\/p>\n\n\n\n

Ford GT:ss\u00e4 tarjottua DCT-vaihteistoa pidet\u00e4\u00e4n yleisesti yhten\u00e4 kaikkien aikojen parhaista DCT-vaihteistoista, ja sama p\u00e4tee periaatteessa kaikkiin uudempiin Ferrari- ja Mclaren-malleihin. Ferrari F12 TDF:n 6,5 litran V12-moottorin vaihteisto pystyy tarjoamaan h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 vaihtoaikoja jopa valtavan V12-moottorin kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Paras DCT-vaihteisto on kuitenkin Porschen PDK DCT-vaihteisto, koska Porschen vaihteistot ovat vankkoja kaikissa mahdollisissa ajotilanteissa. Jotkin Ferrarin, McLarenin ja Lamborghinin mallit tarjoavat k\u00f6mpel\u00f6n kokemuksen pienemmill\u00e4 nopeuksilla, mutta Porsche PDK onnistuu tarjoamaan tasaisen kokemuksen ajasta ja paikasta riippumatta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche Doppelkupplungsgetriebe eli PDK on Porschen tuotemerkin mukainen termi salamannopealle kaksoiskytkinvaihteistolle (DCT), jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monissa nykyaikaisissa Porsche-malleissa. Porsche esitteli PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4n ensimm\u00e4isen kerran Porsche 965 Le Mans -prototyyppikilpa-autossa vuonna 1983. Yksi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":576,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/575"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=575"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/575\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/576"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=575"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=575"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=575"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}