{"id":5768,"date":"2023-01-23T11:44:32","date_gmt":"2023-01-23T11:44:32","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5768"},"modified":"2023-01-23T11:44:34","modified_gmt":"2023-01-23T11:44:34","slug":"vwn-mukautuva-vakionopeudensaadin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/vwn-mukautuva-vakionopeudensaadin-ongelmat\/","title":{"rendered":"VW:n mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4din Ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Muutama vuosi sitten mukautuvaa vakionopeudens\u00e4\u00e4dint\u00e4 pidettiin pelkk\u00e4n\u00e4 kikkailuna, koska se ei ollut tarpeeksi kehittynyt, jotta sill\u00e4 olisi ollut paljon j\u00e4rke\u00e4. Toki joissakin tapauksissa, kuten liikennett\u00e4 vailla olevalla moottoritiell\u00e4, kaikenlainen vakionopeudens\u00e4\u00e4din on hy\u00f6dyllinen, mutta tosiel\u00e4m\u00e4n tilanteet ja ymp\u00e4rist\u00f6t ovat aina hieman arvaamattomia, mit\u00e4 ei haluta, kun k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n autonomisia ajotoimintoja.<\/p>\n\n\n\n

VW ei sin\u00e4ns\u00e4 ole autonomisen ajamisen tunnettu merkki, mutta VW tarjoaa nyt melko kehittyneit\u00e4 mukautuvia vakionopeudens\u00e4\u00e4dinj\u00e4rjestelmi\u00e4, jotka voivat helpottaa jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6matkaliikennett\u00e4. Oli miten oli, t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa luetellaan joitakin merkitt\u00e4vi\u00e4 VW:n mukautuvan vakionopeudens\u00e4\u00e4timen ongelmia. T\u00e4m\u00e4n pit\u00e4isi palvella sinua hyvin, jos kohtaat jonkin n\u00e4ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen ja todenn\u00e4k\u00f6isesti yleisin ongelma on se, ett\u00e4 mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4din ei suostu edes toimimaan. Muita ongelmia ovat esimerkiksi se, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 kytkee jarrut itsest\u00e4\u00e4n ilman erityist\u00e4 syyt\u00e4, mik\u00e4 ei ole vain ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4\u00e4, vaan voi olla my\u00f6s eritt\u00e4in vaarallista.<\/p>\n\n\n\n

Kolmanneksi on puhuttava siit\u00e4, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 kytkeytyy yht\u00e4kki\u00e4 pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 ja kielt\u00e4ytyy usein kytkeytym\u00e4st\u00e4 p\u00e4\u00e4lle. Viimeisen\u00e4 mutta ei v\u00e4h\u00e4isimp\u00e4n\u00e4 on mainittava my\u00f6s tapaukset, joissa j\u00e4rjestelm\u00e4 kiihdytt\u00e4\u00e4 eik\u00e4 n\u00e4yt\u00e4 pystyv\u00e4n pit\u00e4m\u00e4\u00e4n tasaisesti m\u00e4\u00e4ritetty\u00e4 nopeutta.<\/p>\n\n\n\n

Mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4din ei ole k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Yleisin ongelma, jonka useimmat VW:n omistajat kohtaavat ACC-j\u00e4rjestelmien kanssa, on se, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t suostu kytkeytym\u00e4\u00e4n lainkaan. N\u00e4ihin ongelmiin liittyy yleens\u00e4 erityinen ACC-varoitusvalo, joka ilmestyy kojelautaan eik\u00e4 anna sinun kytke\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4lle. Ensimm\u00e4inen asia, joka sinun on tarkistettava, on itse ACC-tutka, sill\u00e4 sen tiedet\u00e4\u00e4n olevan reagoimatta, jos se on paljon lian peitossa. Jos ajat kovassa lumessa tai sateessa, tutka ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pysty toimimaan.<\/p>\n\n\n\n

Muista my\u00f6s tyhjent\u00e4\u00e4 tutkan edess\u00e4 oleva alue, sill\u00e4 kaikki esteet, kuten rekisterikilvet tai korin osat, johtavat siihen, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 ei kytkeydy. My\u00f6s palanut sulake voi aiheuttaa t\u00e4m\u00e4n ongelman, samoin kuin vaurioitunut anturi. Jos et onnistunut ratkaisemaan ongelmaa, yrit\u00e4 pys\u00e4k\u00f6id\u00e4 auto 15 minuutiksi ja yrit\u00e4 uudelleen. Jos mik\u00e4\u00e4n n\u00e4ist\u00e4 ei auta, ota yhteys VW-asiantuntijaan.<\/p>\n\n\n\n

Adaptiivinen vakionopeudens\u00e4\u00e4din jarruttaa itsest\u00e4\u00e4n<\/h2>\n\n\n\n

Stressaantuneet kuljettajat ovat raportoineet melko usein, ett\u00e4 joissakin VW-malleissa voi esiinty\u00e4 tahatonta jarrutusta ACC-j\u00e4rjestelm\u00e4n ollessa p\u00e4\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on luultavasti vaarallisin ongelma, jonka ACC-j\u00e4rjestelm\u00e4 voi aiheuttaa, koska se on arvaamaton ja voi olla kohtalokas maantienopeuksissa. Valitettavasti ei n\u00e4yt\u00e4 olevan selke\u00e4\u00e4 selityst\u00e4 sille, mist\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ongelmat johtuvat, paitsi ett\u00e4 jotkut haluavat kutsua n\u00e4it\u00e4 etujarrutusvirheiksi.<\/p>\n\n\n\n

VW:t\u00e4 vastaan nostettiin jopa lukuisia oikeusjuttuja t\u00e4st\u00e4 ongelmasta, mutta niist\u00e4 ei koskaan tullut mit\u00e4\u00e4n erityist\u00e4. Jotkut sanoivat, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ongelmat voidaan ratkaista ennakoivasti p\u00e4ivitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t aina ja huoltamalla auto s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, mutta todellisuudessa n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t voivat joskus tulkita ymp\u00e4rist\u00f6n vihamieliseksi ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 jarruja, vaikka se olisi t\u00e4ysin tarpeetonta.<\/p>\n\n\n\n

Mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4din kytkeytyy pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 ongelma (kuten monet muutkin) ei liity erityisesti VW:hen, sill\u00e4 se on luontainen ongelma useimmissa ACC-j\u00e4rjestelmiss\u00e4. Ongelma on, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 kytkeytyy yht\u00e4kki\u00e4 pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 ja j\u00e4tt\u00e4\u00e4 sinut ottamaan ajoneuvon t\u00e4yden hallinnan. Joissakin tilanteissa t\u00e4m\u00e4 voi olla hieman ongelmallista, varsinkin jos ajat suhteellisen nopeasti suhteellisen vilkkaalla tiell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On sanottu, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ongelma johtuu yleens\u00e4 ulkoisesta tekij\u00e4st\u00e4, joka joko h\u00e4mment\u00e4\u00e4 tai kytkee j\u00e4rjestelm\u00e4n v\u00e4kisin pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4. Voimakas sivutuuli suurilla nopeuksilla voi heiluttaa autoa ja siten kytke\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4, jolloin sit\u00e4 ei voi kytke\u00e4 p\u00e4\u00e4lle. My\u00f6s pidon menetys ja l\u00e4t\u00e4k\u00f6iden yli ajaminen voivat aiheuttaa t\u00e4m\u00e4n ongelman.<\/p>\n\n\n\n

Mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4din ei pysty pit\u00e4m\u00e4\u00e4n tietty\u00e4 nopeutta yll\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen syy on se, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4si ei anna sinun kytke\u00e4 erityisen suurta nopeutta, jos liikenne on liian ruuhkaista. Toiseksi jarrukytkin saattaa olla viallinen, mik\u00e4 huijaa j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 luulemaan, ett\u00e4 olet k\u00e4ytt\u00e4nyt jarruja. Muista my\u00f6s tarkistaa ajoneuvon nopeusanturi, jonka teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on kommunikoida ECU:n kanssa auton nopeudesta.<\/p>\n\n\n\n

Rikkin\u00e4inen tai l\u00f6ys\u00e4 vakionopeudens\u00e4\u00e4timen kaapeli voi aiheuttaa saman ongelman, mink\u00e4 vuoksi my\u00f6s n\u00e4m\u00e4 pit\u00e4isi tarkastaa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4din turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

Pohjimmiltaan useimmat ACC-j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat t\u00e4ysin turvallisia ja riitt\u00e4v\u00e4n luotettavia p\u00e4ivitt\u00e4iseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mutta n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien v\u00e4\u00e4rink\u00e4ytt\u00f6 voi tehd\u00e4 niist\u00e4 eritt\u00e4in vaarallisia. ACC-j\u00e4rjestelm\u00e4n ideana ei ole korvata tarkkaavaisuuttasi ja wokenessiasi, vaan pikemminkin vain t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 ajamistasi ja tehd\u00e4 ajokokemuksestasi hieman miellytt\u00e4v\u00e4mpi.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on aina kiinnitett\u00e4v\u00e4 tarkkaa huomiota edess\u00e4si olevaan tiehen ja noudatettava aina nopeusrajoituksia riippumatta siit\u00e4, k\u00e4yt\u00e4tk\u00f6 ACC-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 vai et. Jos olet tutulla tiell\u00e4 ja liikennevirta on riitt\u00e4v\u00e4n tasainen, ei ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4, miksi et ottaisi mukautuvaa vakionopeudens\u00e4\u00e4dint\u00e4si k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, sill\u00e4 juuri siihen se on suunniteltu.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko kaikki mukautuvat vakionopeudens\u00e4\u00e4timet samanlaisia?<\/h3>\n\n\n\n

Nykyaikaiset ACC-j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat hyvin erilaisia, jotkut ovat alkeellisia ja tarjoavat vain perustoimintoja, kuten tietyn et\u00e4isyyden asettamisen edess\u00e4 olevaan autoon ja halutun nopeuden yll\u00e4pit\u00e4misen.<\/p>\n\n\n\n

Toiset ovat paljon kehittyneempi\u00e4, sill\u00e4 ne voivat nopeuttaa, hidastaa tai jopa pys\u00e4hty\u00e4 kokonaan ja l\u00e4hte\u00e4 liikkeelle, jos niin haluat. Jotkut pystyv\u00e4t ottamaan ohjaustehostimesi haltuun ja keskitt\u00e4m\u00e4\u00e4n auton kaistalla, kun taas kehittyneimm\u00e4t j\u00e4rjestelm\u00e4t pystyv\u00e4t jopa vaihtamaan kaistaa ja ovat l\u00e4hes erottamattomia autonomisista ajoj\u00e4rjestelmist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko kaikissa VW-malleissa mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4din?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikissa VW-malleissa on nyky\u00e4\u00e4n adaptiivinen vakionopeudens\u00e4\u00e4din, mutta kaikki eiv\u00e4t tarjoa ACC:t\u00e4 vakiona. Korkeamman hintaluokan malleissa n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat yleens\u00e4 jo tehtaalla, kun taas edullisemmissa malleissa ne ovat osa lis\u00e4varustepaketteja.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Muutama vuosi sitten mukautuvaa vakionopeudens\u00e4\u00e4dint\u00e4 pidettiin pelkk\u00e4n\u00e4 kikkailuna, koska se ei ollut tarpeeksi kehittynyt, jotta sill\u00e4 olisi ollut paljon j\u00e4rke\u00e4. Toki joissakin tapauksissa, kuten liikennett\u00e4 vailla olevalla moottoritiell\u00e4, kaikenlainen vakionopeudens\u00e4\u00e4din<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5766,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5768"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5768"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5768\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5769,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5768\/revisions\/5769"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5766"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5768"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5768"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5768"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}