{"id":5772,"date":"2023-01-23T12:02:50","date_gmt":"2023-01-23T12:02:50","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5772"},"modified":"2023-01-23T12:02:52","modified_gmt":"2023-01-23T12:02:52","slug":"vw-1-4-tsi-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/vw-1-4-tsi-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"VW 1.4 TSI moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Auto Group (VAG) on yksi suurimmista autoteollisuuden osakeyhti\u00f6ist\u00e4, sill\u00e4 VAG-konserni omistaa sellaisia tuotemerkkej\u00e4 kuin Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda, Seat, Bugatti ja Cupra. Kun VW:ll\u00e4 on n\u00e4in laaja valikoima upeita automerkkej\u00e4, se on todella voimanpes\u00e4, kun on kyse vaikuttavien moottorien valmistamisesta.<\/p>\n\n\n\n

1,4 litran TSI ei todenn\u00e4k\u00f6isesti tule ensimm\u00e4isen\u00e4 mieleen, kun ajattelemme nykyajan parhaita VW-moottoreita, mutta kukaan ei voi kielt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 1,4 litran TSI on nykyajan VW-moottoreiden peruskallio. Se tarjoaa joissakin versioissa yli 140 hv ja on my\u00f6s uskomattoman tehokas. 1.4 TSI debytoi jo vuonna 2006, ja sit\u00e4 on sen j\u00e4lkeen k\u00e4ytetty monissa VW-, Audi-, Skoda-, Cupra- ja Seat-malleissa.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki ei kuitenkaan ole valoisaa 1.4L TSI:n kohdalla, sill\u00e4 siin\u00e4 on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. Jotkut VW 1.4 TSI -moottorin ongelmista ovat vakavia ja vaativat ammattiapua. Niit\u00e4 ovat esimerkiksi liiallinen \u00f6ljynkulutus, sytytyskelan viat, jakohihnaongelmat, turboahtimen ongelmat ja hiilen kertyminen.<\/p>\n\n\n\n

Osa n\u00e4ist\u00e4 voidaan ratkaista ennakoivasti oikea-aikaisella ja asianmukaisella huollolla, mutta toiset ovat paljon itsep\u00e4isempi\u00e4. Luettelemme nyt n\u00e4m\u00e4 erikseen ja kerromme kaiken, mit\u00e4 sinun on niist\u00e4 tiedett\u00e4v\u00e4. N\u00e4in saat laajan k\u00e4sityksen siit\u00e4, mit\u00e4 voit odottaa 1,4 litran TSI-moottorilta.<\/p>\n\n\n\n

Liiallinen \u00f6ljynkulutus<\/h2>\n\n\n\n

Liiallinen \u00f6ljynkulutus on melko suuri ongelma vanhemmissa VW-moottoreissa, l\u00e4hinn\u00e4 EA111-sukupolvessa, kun taas EA211-sukupolvi on parempi, mutta ei vapaa \u00f6ljynkulutusongelmista. T\u00e4h\u00e4n joukkoon kuuluu my\u00f6s 1,4L TSI. Sanotaan, ett\u00e4 1.4L TSI voi kuluttaa yli litran \u00f6ljy\u00e4 1000 kilometrin v\u00e4lein, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne, jotka eiv\u00e4t ole herkki\u00e4 \u00f6ljynvaihdoissaan, voivat p\u00e4\u00e4ty\u00e4 viallisiin moottorin sis\u00e4osiin.<\/p>\n\n\n\n

Valitettavasti ainoa keino, jolla t\u00e4h\u00e4n voi puuttua, on yksinkertaisesti vaihtaa \u00f6ljy\u00e4 aina tarvittaessa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 \u00f6ljynvaihtov\u00e4lej\u00e4 kannattaa lyhent\u00e4\u00e4, varsinkin jos omistat 1,4L TSI -moottorin, jonka ajokilometrit ovat korkeammat.<\/p>\n\n\n\n

Sytytyskelan viat<\/h2>\n\n\n\n

Monet turboahdetut moottorit ovat alttiita sytytyskela- ja sytytystulppa-ongelmille, eik\u00e4 1,4L TSI ole poikkeus. Kelojen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tuottaa akusta j\u00e4nnite, joka puolestaan sytytt\u00e4\u00e4 kipin\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 palamisprosessin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 syttymish\u00e4iri\u00f6t ovat oireita, joita sinun pit\u00e4isi varoa.<\/p>\n\n\n\n

Jos yksi sytytyskela vikaantuu, on suositeltavaa vaihtaa ne kaikki yhdess\u00e4, sill\u00e4 se varmistaa, ett\u00e4 seuraava sytytyskela kest\u00e4\u00e4 paremmin kuin 80 000 – 100 000 kilometri\u00e4. N\u00e4iden taustalla on yleens\u00e4 my\u00f6s vikakoodeja. Kaiken kaikkiaan n\u00e4m\u00e4 eiv\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti vikaannu useita kertoja auton elinkaaren aikana.<\/p>\n\n\n\n

Hammashihnaongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Hammashihnaongelmat ovat pahimpia ongelmia, joita voit kohdata, sill\u00e4 niill\u00e4 on tapana tuhota m\u00e4nn\u00e4t. Niiden kiristimet menett\u00e4v\u00e4t tunnetusti kireytt\u00e4 ja alkavat sen vuoksi l\u00e4tist\u00e4 ja voivat helposti vahingoittaa moottorin sis\u00e4osia. Onneksi ongelma ei ole niin yleinen kuin aiemmissa EA111-moottoreissa, joissa k\u00e4ytettiin ketjua, mutta se on varmasti vaarallinen.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t hammashihnaongelman oireet ovat huono suorituskyky, moottorin kolina tyhj\u00e4k\u00e4ynnill\u00e4, l\u00f6ys\u00e4 hihna, moottorin t\u00e4rin\u00e4 ja mahdollisesti \u00f6ljyn seassa olevat metallipalaset. T\u00e4m\u00e4n korjaamiseksi on yleens\u00e4 vaihdettava sek\u00e4 kiristin ett\u00e4 hihna.<\/p>\n\n\n\n

Turboahtimen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Kaksi yleisint\u00e4 1.4 TSI:n turboahtimen ongelmaa ovat turboahtimen hukkaportin juuttuminen\/r\u00e4pl\u00e4\u00e4minen. Hukkaportti on komponentti, jonka teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on s\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4 moottorin ahtopaineita. Se s\u00e4\u00e4telee turbiinin nopeutta, mik\u00e4 auttaa optimaalisen tehonlis\u00e4yksen saavuttamisessa ja pit\u00e4\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n kurissa ylikuumenemisen osalta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 venttiilit voivat joko avautua tai sulkeutua, ja ongelmana on, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t avaudu\/sulkeudu tarvittaessa. Jos polttoainetehokkuus alkaa k\u00e4rsi\u00e4 tai jos moottori alkaa r\u00e4pik\u00f6id\u00e4, on parasta tarkastaa venttiili ja vaihtaa\/korjata se.<\/p>\n\n\n\n

Hiilen kertyminen<\/h2>\n\n\n\n

Hiilen kertyminen on kaikkien suoraruiskutusmoottoreiden luontainen ongelma, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 muiden merkkien, kuten Fordin esim. Suoraruiskutusmoottoreissa on erilaisia haittoja ja hy\u00f6tyj\u00e4, mutta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 suurin osa autonvalmistajista uskoo nyky\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 hy\u00f6dyt ovat haittoja suuremmat.<\/p>\n\n\n\n

Hiilen kertyminen tapahtuu, kun moottorin sis\u00e4osiin kertyy hiilt\u00e4, ja se voi lopulta rasittaa moottoria niin paljon, ett\u00e4 se voi jopa pett\u00e4\u00e4. Onneksi t\u00e4m\u00e4 tapahtuu vain kerran tai kaksi moottorin elinkaaren aikana. T\u00e4m\u00e4n ongelman est\u00e4miseksi\/ratkaisemiseksi moottorin sis\u00e4osat on puhdistettava Walnut blasting -nimisell\u00e4 prosessilla.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko VW 1.4 TSI hyv\u00e4 moottori?<\/h3>\n\n\n\n

1,4 litran VW TSI on yksi VW:n suosituimmista moottoreista, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4 osa kaikista VW:n malleista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 juuri t\u00e4t\u00e4 moottoria. Sit\u00e4 tarjotaan muutamassa eri viritysvaiheessa riippuen teho- ja tehokkuusmieltymyksist\u00e4si. Kaiken kaikkiaan t\u00e4m\u00e4 moottori on my\u00f6s hiljainen ja melko hienostunut, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4 useimmille ihmisille.<\/p>\n\n\n\n

Se ei ehk\u00e4 ole j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4 moottori, mutta se on tarkoituksenmukaista, sill\u00e4 VW tarjoaa tehokkaampaa 2,0 litran TSI-moottoria, joka l\u00f6ytyy Golf GTI:st\u00e4, Golf R:st\u00e4 ja muutamista Audi Sport -malleista.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka tehokas on VW:n 1.4 TSI-moottori?<\/h3>\n\n\n\n

1,4 litran TSI-moottoria tarjotaan muutamassa eri versiossa. V\u00e4hiten tehokas on 85 hv:n variantti, joka l\u00f6ytyy esimerkiksi VW Polosta. T\u00e4m\u00e4n moottorin kulutus on 38MPG USA:ssa, kun taas tehokkaamman 125hv:n vaihtoehdon kulutus on 35MPG.<\/p>\n\n\n\n

VW Siroccossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n 1,4 litran 160 hv:n moottoria, joka tuottaa 25MPG, mik\u00e4 on kohtuullinen luku. Seat Leon 1.4TSI e-Hybridin kaltaiset 1.4L:n hybridiversiot tuottavat noin 168MPG yhdistettyn\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Aikooko VW luopua 1.4L TSI:st\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

On ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, aikooko VW luopua kokonaan 1.4L:st\u00e4 vai ei, mutta varmaa on, ett\u00e4 VW pyrkii l\u00e4hinn\u00e4 s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4m\u00e4\u00e4n ja hybridisoimaan koko mallistonsa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 1,4 litran TSI-hybridimalli kest\u00e4\u00e4 varmasti paljon pidemp\u00e4\u00e4n ja ett\u00e4 tehokkaammat ei-hybridiset 1,4 litran TSI-mallit ovat ensimm\u00e4isin\u00e4 hakkuulohkolla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Auto Group (VAG) on yksi suurimmista autoteollisuuden osakeyhti\u00f6ist\u00e4, sill\u00e4 VAG-konserni omistaa sellaisia tuotemerkkej\u00e4 kuin Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda, Seat, Bugatti ja Cupra. Kun VW:ll\u00e4 on n\u00e4in laaja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5766,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5772"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5772"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5772\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5773,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5772\/revisions\/5773"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5766"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5772"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5772"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5772"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}