{"id":5774,"date":"2023-01-23T12:22:19","date_gmt":"2023-01-23T12:22:19","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5774"},"modified":"2023-01-23T12:22:21","modified_gmt":"2023-01-23T12:22:21","slug":"vw-1-5-tsi-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/vw-1-5-tsi-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"VW 1.5 TSI Moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

VW 1.5TSI -moottori on osa VW EA211 -moottorivalikoimaa, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2011. 1.5L TSI EVO tuli markkinoille vuonna 2016 ja sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n edelleen monissa VW-tuotteissa. 4-sylinterinen suorasuihkutusmoottori, jossa on turboahdin ja joka pystyy tarjoamaan 128hv-150hv ja 147lb-ft – 184lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi kaikki VW 1.5 TSI -moottorin yleiset ongelmat ja kerromme, miten voit l\u00e4hesty\u00e4 niiden korjaamista. Mainitsemme ensin ajoitusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t ongelmat, jotka eiv\u00e4t ole yht\u00e4 vakavia kuin EA111-sarjan moottoreissa, mutta liittyv\u00e4t silti EA211-sukupolveen.<\/p>\n\n\n\n

Muita ongelmia ovat muun muassa liiallinen \u00f6ljynkulutus, joka on niin suuri, ett\u00e4 auto voi helposti tarvita jopa litran \u00f6ljy\u00e4 noin 1000 kilometrin v\u00e4lein. Monet VW:n moottorit, my\u00f6s t\u00e4m\u00e4 moottori, tarvitsevat my\u00f6s paljon aikaa ennen kuin ne saavuttavat optimaalisen l\u00e4mp\u00f6tilansa, mik\u00e4 voi aiheuttaa vakavia ongelmia, jos et ole siit\u00e4 tietoinen.<\/p>\n\n\n\n

Lopuksi on mainittava my\u00f6s venttiilien ajoitukseen liittyv\u00e4t ongelmat, jotka ovat monimutkaisia ja joskus vaikeita ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4. Jos haluat, ett\u00e4 1.5 TSI -moottorisi kest\u00e4\u00e4 mahdollisimman pitk\u00e4\u00e4n, muista huoltaa se mahdollisimman hyvin. Jos olet ostamassa t\u00e4t\u00e4 moottoria k\u00e4ytettyn\u00e4, tee ennen ostoa tarkastus, jotta ymm\u00e4rr\u00e4t moottorin kunnon t\u00e4ysin.<\/p>\n\n\n\n

Ajastusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Aluksi mainitsemme ensin ajoitusongelmat, jotka eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole kovin yleisi\u00e4 uudemmissa EA211-aikakauden moottoreissa, mutta ovat niin vakavia, ett\u00e4 ne on silti mainittava. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ongelmat vaikuttavat todenn\u00e4k\u00f6isesti vain muutamiin n\u00e4ist\u00e4 moottoreista. Jos kuitenkin olet tietoinen n\u00e4ist\u00e4 ongelmista ja voit toimia ennakoivasti, voit ehk\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n ongelman.<\/p>\n\n\n\n

Ketju yhdist\u00e4\u00e4 nokka-akselin moottoriin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se s\u00e4\u00e4telee moottorin ajoitusta. Jos ketjua paikallaan pit\u00e4v\u00e4 kiristin alkaa kulua, ketju alkaa raksuttaa yh\u00e4 enemm\u00e4n, kunnes se mahdollisesti katkeaa ja tuhoaa moottorin kokonaan. Jos kuulet moottorin kolisevan tyhj\u00e4k\u00e4ynnill\u00e4, tarkista n\u00e4m\u00e4 v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

Liiallinen \u00f6ljynkulutus<\/h2>\n\n\n\n

Toinen suhteellisen yleinen ongelma eri VAG-moottoreissa on liiallinen \u00f6ljynkulutus. N\u00e4m\u00e4 johtuvat useimmiten ep\u00e4tarkkuudesta tai turboahtimessa, m\u00e4nn\u00e4nrenkaissa ja venttiilinohjaimissa tapahtuvista vuodoista. Kaksi ensin mainittua voidaan havaita suhteellisen helposti, jos autostasi alkaa tulla sinist\u00e4 savua, erityisesti kovemmissa kiihdytyksiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Venttiilinohjaimissa ilmenev\u00e4t ongelmat liittyv\u00e4t yleens\u00e4 liialliseen polttoaineen hajuun auton ymp\u00e4rill\u00e4 sen ollessa tunnelissa. Jos kaikki n\u00e4m\u00e4 ovat kunnossa, mutta moottori juo silti aivan liikaa \u00f6ljy\u00e4, ainoa asia, jonka voit oikeastaan tehd\u00e4 asian ratkaisemiseksi, on lyhent\u00e4\u00e4 \u00f6ljynt\u00e4ytt\u00f6aikatauluja.<\/p>\n\n\n\n

Moottori tarvitsee aivan liikaa aikaa l\u00e4mmet\u00e4kseen.<\/h2>\n\n\n\n

Kaikki moottorit on suunniteltu toimimaan optimaalisesti tietyll\u00e4 l\u00e4mp\u00f6tila-alueella, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kun n\u00e4m\u00e4 l\u00e4mp\u00f6tilat saavutetaan, moottori on tehokkaimmillaan ja sen mahdollisuudet nopeaan kulumiseen ovat pienimm\u00e4t. 1,5 TSI-moottori on kuitenkin tunnettu siit\u00e4, ett\u00e4 sen l\u00e4mpeneminen kest\u00e4\u00e4 aivan liian kauan, mik\u00e4 voi aiheuttaa lis\u00e4ongelmia pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 johtuu valitettavasti siit\u00e4, miten moottori on suunniteltu. Tilavuus on niin pieni, ett\u00e4 moottorin k\u00e4ydess\u00e4 ei synny liikaa l\u00e4mp\u00f6\u00e4. On ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4t\u00e4 ongelmaa ei yksinkertaisesti voida v\u00e4ltt\u00e4\u00e4, mink\u00e4 vuoksi sinun pit\u00e4isi odottaa, ett\u00e4 moottori l\u00e4mpenee kunnolla, ennen kuin voit painaa sit\u00e4 mill\u00e4\u00e4n tavalla.<\/p>\n\n\n\n

Venttiilien ajoitusongelmat (AVT-vika)<\/h2>\n\n\n\n

AVT-j\u00e4rjestelm\u00e4 on suunniteltu ohjaamaan auton venttiilien ajoitusta, mik\u00e4 auttaa parantamaan tehokkuutta ja ty\u00f6nt\u00e4m\u00e4\u00e4n tehoa yl\u00f6sp\u00e4in. Koska j\u00e4rjestelm\u00e4 on kuitenkin luonteeltaan niin monimutkainen, nokkapy\u00f6r\u00e4n ajoitusv\u00e4lej\u00e4 ohjaavat moottorit voivat muuttua ep\u00e4tasaisiksi tai ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisiksi ja siten luoda lis\u00e4\u00e4 ongelmia sen sijaan, ett\u00e4 ne ratkaisisivat niit\u00e4. T\u00e4t\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ohjaa suoraan auton ECU, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ECU-ongelmat voivat my\u00f6s aiheuttaa AVT-ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Sanotaan, ett\u00e4 huono \u00f6ljynlaatu on todenn\u00e4k\u00f6isesti se, mik\u00e4 aiheuttaa t\u00e4m\u00e4n ongelman useimmissa moottoreissa, joten muista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aina oikeaa \u00f6ljy\u00e4. N\u00e4m\u00e4 voivat aiheuttaa sen, ett\u00e4 auto ei k\u00e4ynnisty tai jopa ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen tyhj\u00e4k\u00e4ynnin. Kun j\u00e4rjestelm\u00e4 alkaa olla yh\u00e4 ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisempi, se voi my\u00f6s aiheuttaa ongelmia sytytysj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4, ECU:ssa ja mahdollisesti auton polttoainej\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko VW 1.5 TSI hyv\u00e4 moottori?<\/h3>\n\n\n\n

1,5 litran TSI-moottorin ensimm\u00e4inen iteraatio oli kunnollinen moottori, kun se tuli markkinoille, eik\u00e4 ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4 uskoa, ett\u00e4 se olisi erilainen nyky\u00e4\u00e4n. Jos sit\u00e4 huolletaan asianmukaisesti, se kest\u00e4\u00e4 yht\u00e4 kauan kuin auto, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi hyv\u00e4. 1,5 litran EVO on parannettu versio, joka tarjoaa enemm\u00e4n tehoa, paremman hy\u00f6tysuhteen ja paljon paremman CO2-jalanj\u00e4ljen.<\/p>\n\n\n\n

Monien mielest\u00e4 t\u00e4m\u00e4 moottori on VW:n bensiinimoottoreiden massapaletin peruspilari, mik\u00e4 ei ole lainkaan yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4, sill\u00e4 se on tehokas, vahva ja hienostunut moottori.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 \u00f6ljy\u00e4 VW 1.5 TSI -moottori k\u00e4ytt\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

VW:n suosituksen mukaan 1.5 TSI-moottoriin saa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vain t\u00e4yssynteettist\u00e4 5W-30-\u00f6ljy\u00e4. N\u00e4m\u00e4kin kannattaa hankkia hyv\u00e4maineisilta VW-kumppaneilta, kuten Shellilt\u00e4, Castrolilta tai jopa OEM VW Oililta. Jos olet ostamassa k\u00e4ytetty\u00e4 VW:t\u00e4, jossa on 1.5 TSI -moottori, tarkista, onko huoltohistoriasta k\u00e4ynyt ilmi \u00f6ljyn oikea k\u00e4ytt\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

Jos n\u00e4in ei ole, voit luultavasti tinki\u00e4 hinnasta, sill\u00e4 t\u00e4st\u00e4 voi mahdollisesti tulla ongelma my\u00f6hemmin. Jos n\u00e4in todella on, moottori on tarkastettava kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Ratkaisiko VW 1.5L TSI -moottorin ongelmat vuonna 2023?<\/h3>\n\n\n\n

Monilla nettifoorumeilla todetaan, ett\u00e4 VW on joko jo hoitanut useimmat n\u00e4ist\u00e4 ongelmista tai ei tule koskaan hoitamaan niit\u00e4. Moottorin tarvitsema pitk\u00e4 aika l\u00e4mmet\u00e4 on asia, johon sinun on kiinnitett\u00e4v\u00e4 tarkkaa huomiota auton elinkaaren aikana, kun taas \u00f6ljynkulutusongelmat voidaan ratkaista ennakoivasti pienempi\u00e4 kilometrej\u00e4 ajavilla yksil\u00f6ill\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

VW 1.5TSI -moottori on osa VW EA211 -moottorivalikoimaa, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2011. 1.5L TSI EVO tuli markkinoille vuonna 2016 ja sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n edelleen monissa VW-tuotteissa. 4-sylinterinen suorasuihkutusmoottori, jossa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5766,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5774"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5774"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5774\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5775,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5774\/revisions\/5775"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5766"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5774"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5774"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5774"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}