{"id":5776,"date":"2023-01-23T14:31:56","date_gmt":"2023-01-23T14:31:56","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5776"},"modified":"2023-01-23T14:31:59","modified_gmt":"2023-01-23T14:31:59","slug":"vw-1-8-tsi-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/vw-1-8-tsi-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"VW 1.8 TSI Moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Kun on kyse VW:n 4-sylinterisist\u00e4 bensiinimoottoreista, 1.8L 4-sylinterinen suoraruiskutusmoottori on kuningas. T\u00e4m\u00e4 moottori julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2007, mutta my\u00f6hemmin sit\u00e4 seurasi 2. sukupolven 1.8L TSI, joka julkaistiin vuonna 2008, kun taas 3. sukupolven 1.8 TSI julkaistiin vuonna 2011. N\u00e4iss\u00e4 my\u00f6hemmiss\u00e4 versioissa keskityttiin ensisijaisesti ongelmien ratkaisemiseen, mutta ne sis\u00e4lsiv\u00e4t my\u00f6s arvokkaita teho- ja tehokkuusparannuksia.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 moottori tarjoaa 120-180 hv ja 170-240 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisesti VW-, Audi-, Seat- ja Skoda-malleissa. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa listaamme kaikki VW 1.8 TSI -moottorin yleiset ongelmat ja kerromme, mit\u00e4 sinun on varottava, kun olet hankkimassa t\u00e4llaista autoa.<\/p>\n\n\n\n

Aluksi n\u00e4ihin ongelmiin kuuluvat \u00f6ljyn loppumiseen liittyv\u00e4t ongelmat, jotka ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti suurin valitus kahden ensimm\u00e4isen sukupolven osalta. Vesipumppu on altis vikaantumiselle erityisesti EA888-moottoriperheess\u00e4. Sytytyskelat ovat jokseenkin vakio-ongelma eri VW-moottoreissa, ja ylikuumenemis- ja termostaattiongelmat ovat my\u00f6s suhteellisen yleisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Viimeisen\u00e4, mutta ei v\u00e4h\u00e4isimp\u00e4n\u00e4, on mainittava ajoitusongelmat, jotka eiv\u00e4t ole yht\u00e4 yleisi\u00e4 kuin ennen, mutta ovat niin vaarallisia, ett\u00e4 ne on my\u00f6s mainittava. Kaiken kaikkiaan, jos haluat t\u00e4llaisen, muista tehd\u00e4 ennen ostoa tarkastus ja tutkia moottori perusteellisesti.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6ljyn loppumiseen liittyv\u00e4t ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

1.8L TSI-moottorilla on ollut eritt\u00e4in vaikeaa \u00f6ljyn loppumiseen liittyvien ongelmien kanssa, erityisesti 1.8L-yksik\u00f6ll\u00e4, joka on kiistatta kaikkein pahin. Valtavien \u00f6ljym\u00e4\u00e4rien kuluttaminen on kaksitahoinen ongelma. Ensinn\u00e4kin se nostaa huoltokustannuksiasi, mutta pahempi ongelma on se, ett\u00e4 ne, jotka eiv\u00e4t ole tietoisia t\u00e4st\u00e4, voivat helposti joutua kohtaamaan valtavia moottoriongelmia.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e4nn\u00e4nrenkaat ovat syyllisi\u00e4 t\u00e4h\u00e4n ongelmaan, ja ne on vaihdettava aina tarvittaessa. Jos huomaat pakoputkesta tulevan valtavia m\u00e4\u00e4ri\u00e4 sinist\u00e4 savua, se johtuu todenn\u00e4k\u00f6isesti viallisesta m\u00e4nn\u00e4nrenkaasta. Hyv\u00e4 idea olisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 GEN 1 1.8L TSI -moottoreita, koska ne ovat yleens\u00e4 hieman kest\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 suhteessa.<\/p>\n\n\n\n

Vesipumpun vika<\/h2>\n\n\n\n

1.8L TSI-moottori hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 muovista kompressoripy\u00f6r\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on p\u00e4\u00e4syy siihen, ett\u00e4 vesipumppu voi vikaantua melkein joka 20 000 kilometrin v\u00e4lein. Koska useimmat n\u00e4ist\u00e4 moottoreista ajetaan kohti 200 000 kilometri\u00e4, se tarkoittaa, ett\u00e4 vesipumppu voidaan joutua mahdollisesti vaihtamaan jopa 10 kertaa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden ongelmien oireita ovat muun muassa moottorin korkea vinkuminen, korkea moottorin l\u00e4mp\u00f6tila, moottorin tarkastusvalo ja mahdollisesti j\u00e4\u00e4hdytysnestevuodot. Ainoa tapa korjata t\u00e4m\u00e4 ongelma on vaihtaa vesipumppu, mutta jotkut sanoivat, ett\u00e4 voit my\u00f6s vaihtaa muovisen kompressoripy\u00f6r\u00e4n tarkempaan, jonka pit\u00e4isi v\u00e4hent\u00e4\u00e4 vesipumpun rasitusta.<\/p>\n\n\n\n

Sytytyskelan ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Sytytyskeloja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n muuntamaan energiaa akusta sytytystulppiin, jotka sitten k\u00e4ynnist\u00e4v\u00e4t palamisprosessin. Jos kuitenkin huomaat, ett\u00e4 1.8 TSI -moottorisi ei tahdo k\u00e4ynnisty\u00e4 tai se alkaa sytty\u00e4 v\u00e4\u00e4rin, syyn\u00e4 voi hyvinkin olla sytytyskelan ongelma. Hyv\u00e4 asia on, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t vikaannu liian usein, mutta kun n\u00e4in k\u00e4y, ne on vaihdettava kerralla.<\/p>\n\n\n\n

Joskus voi olla hieman vaikeaa selvitt\u00e4\u00e4, johtuvatko ongelmat sytytystulpista vai sytytyskeloista, mink\u00e4 vuoksi monet VW-asiantuntijat ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 on parasta vaihtaa kaikki sytytystulpat aina, kun vaihdat kaikki sytytyskelat. N\u00e4m\u00e4 ongelmat voi usein havaita esimerkiksi VW UP:n tai VW Tiguanin kaltaisissa malleissa.<\/p>\n\n\n\n

Termostaattiongelmat<\/h2>\n\n\n\n

1.8 TSI -mallin termostaattikotelon tiedet\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4v\u00e4n vuotoja, jotka voivat joskus heitt\u00e4\u00e4 ulos kaiken j\u00e4\u00e4hdytysnesteen, jolloin moottori on eritt\u00e4in altis ylikuumenemiselle. Jos huomaat, ett\u00e4 moottorin l\u00e4mp\u00f6tilat ylitt\u00e4v\u00e4t optimaalisen rajan, tarkista vesipumppu ja termostaattikotelo, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat tunnetusti vikaantuneet.<\/p>\n\n\n\n

Sanotaan, ett\u00e4 sinun on my\u00f6s teht\u00e4v\u00e4 painetestaus koko j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4lle vuodon paikallistamiseksi ja korjattava se sitten mahdollisuuksien mukaan.<\/p>\n\n\n\n

Ajastusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Venyneet ajoitusketjut\/-hihnat ovat my\u00f6s suhteellisen yleinen ongelma VW-moottoreissa, erityisesti vanhemmissa. Oli miten oli, my\u00f6s uudemmat moottorit ovat alttiita ajoitusongelmille, jotka voidaan ratkaista ennakoivasti. Jos niit\u00e4 ei ratkaista varhaisessa vaiheessa, ne aiheuttavat todenn\u00e4k\u00f6isesti massiivisia moottorivaurioita.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 ongelmia esiintyy yleens\u00e4 noin 80 000 kilometrin v\u00e4lein, jolloin voi ilmet\u00e4 moottorin tarkastusvalo, ketjun hyppely\u00e4, kolinaa tai jopa pieni\u00e4 metallinpalasia \u00f6ljyss\u00e4. Muista vaihtaa kiristin ja ketju v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti, jotta vahinko voidaan minimoida.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko VW 1.8 TSI hyv\u00e4 moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Huolimatta v\u00e4hemm\u00e4n ihanteellisesta maineestaan useimmat omistajat pit\u00e4v\u00e4t 1,8 litran TSI-moottoria todella hyv\u00e4n\u00e4 moottorina, sill\u00e4 se tarjoaa riitt\u00e4v\u00e4sti tehoa, mutta on silti melko tehokas ja helppo el\u00e4\u00e4 sen kanssa. 1,8 litran TSI-moottorin 2. sukupolvi on ylivoimaisesti huonoin, kun taas 3. iteraatio on ylivoimaisesti paras.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, ett\u00e4 1,8L voi olla loistava moottori, jos sit\u00e4 huolletaan kunnolla ja jos sit\u00e4 ei k\u00e4ytet\u00e4 v\u00e4\u00e4rin sen elinkaaren aikana.<\/p>\n\n\n\n

Onko VW:n 1.8L TSI-moottori yh\u00e4 tuotannossa?<\/h3>\n\n\n\n

Kolmannen sukupolven 1.8L TSI-moottori on edelleen tuotannossa. Toisen sukupolven tuotanto lopetettiin vuonna 2011, kun taas ensimm\u00e4isen sukupolven tuotanto lopetettiin joskus vuosina 2008\/2009. 1.8L TSI:n k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 jatkuu todenn\u00e4k\u00f6isesti viel\u00e4 muutaman vuoden ajan, jolloin se korvataan hybridiversioilla.<\/p>\n\n\n\n

On ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, saako 1,8L koskaan hybridik\u00e4sittely\u00e4, sill\u00e4 VW tarjoaa sit\u00e4 vertailukelpoisella pienemm\u00e4ll\u00e4 1,4L Hybridill\u00e4 sek\u00e4 1,5L Hybridill\u00e4 ja Mild Hybrid -malleilla.<\/p>\n\n\n\n

Onko VW 1.8L TSI vahva moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Jopa 180 hv:n tehollaan 1.8L TSI on enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4 useimpiin ty\u00f6matkak\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mutta se j\u00e4\u00e4 j\u00e4lkeen isoveljest\u00e4\u00e4n, 2.0L TSI:st\u00e4, joka on paljon tehokkaampi moottori. 1,8-tonnia ei ole tehty kilpa- tai suorituskykyiseen ajoon, joten sit\u00e4 ei yleisesti pidet\u00e4 vahvana moottorina, mutta jotkut ovat viritt\u00e4neet sen jopa 300 hv:n tehoiseksi ilman, ett\u00e4 moottori hajoaa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kun on kyse VW:n 4-sylinterisist\u00e4 bensiinimoottoreista, 1.8L 4-sylinterinen suoraruiskutusmoottori on kuningas. T\u00e4m\u00e4 moottori julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2007, mutta my\u00f6hemmin sit\u00e4 seurasi 2. sukupolven 1.8L TSI, joka julkaistiin vuonna 2008,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5766,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5776"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5776"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5776\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5777,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5776\/revisions\/5777"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5766"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5776"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5776"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5776"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}