{"id":5780,"date":"2023-01-24T13:12:51","date_gmt":"2023-01-24T13:12:51","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5780"},"modified":"2023-01-24T13:12:54","modified_gmt":"2023-01-24T13:12:54","slug":"vw-golf-1-6-tdi-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/vw-golf-1-6-tdi-ongelmat\/","title":{"rendered":"VW Golf 1.6 TDI ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen 1.6L TDI on tunnetuin dieselmoottori, jonka voit saada VW:lt\u00e4, koska se on my\u00f6s edullisin dieselmoottori, jonka voit saada Volkswagenilta. T\u00e4m\u00e4 moottori on esimerkiksi VW Golfissa, VW T-Rocissa, VW T-Crossissa, VW Passatissa tai jopa Audi A3:ssa. Sen teho on tyypillisesti 90-120 hv.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa mainitsemme kaikki VW Golf 1.6 TDI:n yleiset ongelmat ja kerromme, mit\u00e4 sinun on varottava. Ensimm\u00e4inen mainitsemamme ongelma liittyy DPF:\u00e4\u00e4n (dieselhiukkassuodatin), joka on monien VW-dieselmoottoreiden tunnettu kipe\u00e4 kohta. My\u00f6s EGR-venttiili ja ruiskut ovat ongelmallisia.<\/p>\n\n\n\n

Lopuksi k\u00e4ymme l\u00e4pi my\u00f6s tiettyj\u00e4 polttoaineen sy\u00f6tt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 ongelmia ja jakohihnaan liittyvi\u00e4 ongelmia. Kaiken kaikkiaan, jos huolehdit t\u00e4st\u00e4 moottorista asianmukaisesti, et k\u00e4yt\u00e4 sit\u00e4 vain lyhyisiin ty\u00f6matkoihin etk\u00e4 k\u00e4yt\u00e4 sit\u00e4 v\u00e4\u00e4rin, voit todenn\u00e4k\u00f6isesti nauttia siit\u00e4 yli 150 000 kilometrin ajan.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf on itsess\u00e4\u00e4n uskomattoman yleinen auto Euroopassa, joten 1,6 litran moottorin varaosien l\u00f6yt\u00e4minen on suhteellisen helppoa. Monet ihmiset uskovat, ett\u00e4 1,6 litran TDI Golf on paras auto, jonka voit ostaa Euroopasta, sill\u00e4 se tarjoaa t\u00e4ydellisen yhdistelm\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4, edullisuutta, mukavuutta ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

DPF (dieselhiukkassuodatin) -ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

DPF-suodatin on yksi ongelmallisimmista j\u00e4rjestelmist\u00e4, joita nykyajan VW-moottoreissa on, sill\u00e4 se on sek\u00e4 monimutkainen ett\u00e4 altis ongelmille, jotka johtuvat j\u00e4rjestelm\u00e4n luonteesta ja v\u00e4\u00e4r\u00e4nlaisesta k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. DPF:n on saavutettava optimaalinen l\u00e4mp\u00f6tila, ennen kuin se voi aloittaa haitallisten hiukkasten tehokkaan puhdistamisen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 lyhyet ty\u00f6matkat eiv\u00e4t riit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hiukkassuodatin ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4sti tukkeutuu, ja auto antaa varoitusvalon, joka ilmoittaa, ett\u00e4 sinun on joko ajettava autoa korkeilla kierrosluvuilla jonkin aikaa tai puhdistettava hiukkassuodatin.<\/p>\n\n\n\n

EGR-venttiilin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

EGR-venttiilin teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on v\u00e4hent\u00e4\u00e4 auton NOx-p\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4, mik\u00e4 tekee auton hiilijalanj\u00e4ljest\u00e4 dieselp\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ysten mukaisen. J\u00e4rjestelm\u00e4 l\u00e4hett\u00e4\u00e4 pakokaasut takaisin moottoriin, joka koppa alentaa p\u00e4\u00e4st\u00f6profiilia ja parantaa samalla auton hy\u00f6tysuhdetta.<\/p>\n\n\n\n

EGR-venttiili voi kuitenkin vioittua, mik\u00e4 est\u00e4\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 parantamasta auton p\u00e4\u00e4st\u00f6profiilia ja huonontaa samalla MPG:t\u00e4. Parasta, mit\u00e4 voit tehd\u00e4, on puhdistaa EGR-venttiili perusteellisesti, sill\u00e4 se todenn\u00e4k\u00f6isesti ratkaisee ongelman kokonaan ilman, ett\u00e4 sit\u00e4 tarvitsee vaihtaa tai irrottaa.<\/p>\n\n\n\n

Suuttimen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Suuttimien ongelmat ovat my\u00f6s suhteellisen yleisi\u00e4 1.6L TDI:n kanssa, erityisesti sen j\u00e4lkeen, kun auto on ajanut 75 000-85 000 kilometri\u00e4, jolloin yksi tai useampi niist\u00e4 pett\u00e4\u00e4. Vaikka injektorit eiv\u00e4t ole teknisesti vikavika, on aina parasta vaihtaa ne kaikki yhdess\u00e4, sill\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ratkaisseen ongelman useimmilla ihmisill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos vaihdat vain yhden, toinen vikaantuu todenn\u00e4k\u00f6isesti pian, ja n\u00e4in tapahtuu jatkossakin, kunnes vaihdat ne kaikki kerralla. Vaihtamalla yksi kerrallaan yksi kerrallaan joudut muistamaan, milloin vaihdoit edellisen, ja se on vain hieman tarpeetonta.<\/p>\n\n\n\n

Polttoaineongelmat<\/h2>\n\n\n\n

1.6L TDI voi k\u00e4rsi\u00e4 polttoaineongelmista, l\u00e4hinn\u00e4 viallisesta polttoainepumpusta tai polttoainevuodoista. N\u00e4m\u00e4 voivat johtua huonolaatuisesta polttoaineesta, joka voi vaikuttaa my\u00f6s injektoreihin, polttoainerenkaan hallintaan ja jopa polttoaineletkuihin, mik\u00e4 kaikki voi johtaa todella kalliiseen korjaukseen.<\/p>\n\n\n\n

Yksi t\u00e4rke\u00e4 asia on kuitenkin se, ett\u00e4 polttoainesuodatin on vaihdettava aina tarvittaessa, sill\u00e4 suodattimen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on pit\u00e4\u00e4 ei-toivottu lika ja roskat poissa polttoainelinjoista. Liiallinen ilma j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 voi my\u00f6s aiheuttaa joitakin n\u00e4ist\u00e4 ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

Ajastusj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Ajoitusongelmat olivat ennen vakava ongelma vanhemmissa VW-moottoreissa, kun taas uudemmat ovat huomattavasti parempia, mutta eiv\u00e4t t\u00e4ydellisi\u00e4. N\u00e4m\u00e4 ongelmat johtuvat yleens\u00e4 muovisten kiristimien kulumisesta ja siit\u00e4, ett\u00e4 hihna\/ketju on liian l\u00f6ys\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4 vaikuttaa moottorin ajoitukseen ja voi johtaa metallilastujen joutumiseen \u00f6ljyyn.
Moottori alkaa kolisemaan ja t\u00e4risem\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 on juuri siin\u00e4 vaiheessa, kun molemmat hihnat on vaihdettava. Jos n\u00e4in ei tehd\u00e4, on eritt\u00e4in todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 moottori k\u00e4rsii vakavia sis\u00e4isi\u00e4 vaurioita.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko VW 1.6 TDI hyv\u00e4 moottori?<\/h2>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, 1.6 TDI on hyv\u00e4 moottori, jos sit\u00e4 huolletaan oikein. Jos sit\u00e4 ei hoideta, siin\u00e4 ilmenee koko joukko ongelmia, joista osa vaikuttaa vakavasti moottorin kykyyn kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n. 120 hv:n tehollaan se ei ole ylivoimainen moottori, mutta 250 Nm 1500 kierroksen kierrosluvulla ei ole mik\u00e4\u00e4n h\u00e4ik\u00e4isev\u00e4 luku.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, monet ovat edelleen sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 1.6 TDI on hieman liian heikko useimpiin sovelluksiin. Ne, jotka haluavat Passatin kaltaisia isompia autoja, p\u00e4ivitt\u00e4v\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti 2,0 litran TDI-moottoriin, joka tarjoaa yli 320 Nm v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 ja yli 150 hv.<\/p>\n\n\n\n

Onko VW 1.6 TDI viritett\u00e4v\u00e4 moottori?<\/h3>\n\n\n\n

1.6L TDI on pieni 4-sylinterinen turboahdettu dieselmoottori, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole tehokas tai tehokkaita moottoreita haluavien rakastama. 1.6L TDI voidaan kuitenkin muokata niin, ett\u00e4 se tarjoaa helposti noin 140-150 hv ilman suurempia ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat viritt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 viel\u00e4 enemm\u00e4n, voit saavuttaa jopa 300 hv:n tehon, mik\u00e4 on 1,6 litran TDI-moottorin yl\u00e4raja. N\u00e4it\u00e4 hevosvoimatuloksia seuraa valtava v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin lis\u00e4ys, joka on noin 550-650 Nm, mik\u00e4 on aika mielet\u00f6nt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan VW 1.6 TDI kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Jos et ole erityisen tietoinen siit\u00e4, 1.6 TDI alkaa yleens\u00e4 vihastua ja kielt\u00e4yty\u00e4 toimimasta 100 000 kilometrin kohdalla. Jos kuitenkin huolehdit siit\u00e4 kunnolla, voit ajaa sit\u00e4 yli 200 000 mailin ilman, ett\u00e4 joudut huolehtimaan suuremmista mekaanisista korjauksista.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen 1.6L TDI on tunnetuin dieselmoottori, jonka voit saada VW:lt\u00e4, koska se on my\u00f6s edullisin dieselmoottori, jonka voit saada Volkswagenilta. T\u00e4m\u00e4 moottori on esimerkiksi VW Golfissa, VW T-Rocissa, VW T-Crossissa,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5766,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5780"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5780"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5780\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5781,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5780\/revisions\/5781"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5766"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5780"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5780"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5780"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}