{"id":5787,"date":"2023-01-25T13:44:59","date_gmt":"2023-01-25T13:44:59","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5787"},"modified":"2023-01-25T13:45:02","modified_gmt":"2023-01-25T13:45:02","slug":"hyundai-ioniq-5-vs-kia-ev6","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/hyundai-ioniq-5-vs-kia-ev6\/","title":{"rendered":"Hyundai Ioniq 5 vs. Kia EV6"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Ioniq 5 on myydyin Hyundai-s\u00e4hk\u00f6auto ja Kia EV6 on myydyin Kia-s\u00e4hk\u00f6auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat alan eturintamassa, joka katsoo kohti valoisampaa ja hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6tt\u00f6m\u00e4mp\u00e4\u00e4 tulevaisuutta. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme Hyundai Ioniq 5:t\u00e4 ja Kia EV6:ta ja kerromme kaiken, mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4 niist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n artikkelin loppuun menness\u00e4 sinulla on laaja k\u00e4sitys siit\u00e4, mit\u00e4 saat kummastakin ja miksi sinun pit\u00e4isi valita jompikumpi vaihtoehdoista. On kuitenkin mainittava, ett\u00e4 n\u00e4ill\u00e4 kahdella on monia yhteisi\u00e4 osia kesken\u00e4\u00e4n, koska ne kuuluvat samaan konserniin. Molemmat perustuvat Hyundain uuteen Electric-Global Modula Platformiin (E-GMP).<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen keskitymme l\u00e4hinn\u00e4 n\u00e4iden kahden v\u00e4lisiin eroihin, mutta k\u00e4sittelemme my\u00f6s kaikki tarvittavat tekniset tiedot. Yhdysvaltain markkinoilla EV6 on hieman halvempi kuin Ioniq 5, mutta Ioniq 5:ss\u00e4 on tehtaalta l\u00e4htien enemm\u00e4n ominaisuuksia, jotka tasoittavat tilannetta melkoisesti.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan kerromme t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa kaiken tarvittavan akuista, s\u00e4hk\u00f6moottoreista, tekniikasta, toimintas\u00e4teest\u00e4, luotettavuudesta, hinnoittelusta, muotoilusta ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydest\u00e4. Pysy siis l\u00e4hettyvill\u00e4, jos olet kiinnostunut jostakin n\u00e4ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Voimansiirto<\/h2>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Ioniq 5:t\u00e4 ett\u00e4 EV6:ta tarjotaan joko FWD- tai AWD-kokoonpanoilla. Perusmalleissa on 167 hv, keskimm\u00e4isiss\u00e4 malleissa 225 hv ja huippumallien kaksimoottorisissa versioissa 320 hv, ja AWD on vakiona. EV6 on kuitenkin t\u00e4ss\u00e4 asiassa etuly\u00f6ntiasemassa, koska se on saatavana my\u00f6s EV6 GT -mallina, joka tarjoaa 576 hv ja on n\u00e4ist\u00e4 kahdesta ylivoimaisesti tehokkain malli.<\/p>\n\n\n\n

Akkujen koon osalta sek\u00e4 Ioniq 5:ss\u00e4 ett\u00e4 EV6:ssa on pienemm\u00e4t 55 kWh:n akut ja suuremmat 77 kWh:n akut, ja molemmissa on 11 kW:n sis\u00e4inen laturi. Molempien akkukokojen lataus kest\u00e4\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 laturilla 6-8 tuntia. Jos kuitenkin l\u00f6yd\u00e4t 350 kW:n DC-pikalaturin, molemmat akut voidaan ladata alle 20 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

EV6:n arvioitu toimintas\u00e4de on kauttaaltaan suurempi, mutta erot ovat minimaalisia. Vakiomallin EV6:n toimintas\u00e4de on noin 232 mailia ja Ioniq 5:n 220 mailia. Pitk\u00e4n kantaman Ioniq 5:n toimintas\u00e4de on 305 mailia, kun taas pitk\u00e4n kantaman EV6:n toimintas\u00e4de on jopa 310 mailia.<\/p>\n\n\n\n

Suunnittelu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Ulkosuunnittelun osalta Ioniq 5 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 70-luvun retroautolta, mik\u00e4 on monille hankala maku, mutta kukaan ei voi sanoa, etteik\u00f6 Ioniq 5 n\u00e4ytt\u00e4isi aidolta ja siistilt\u00e4. EV6 taas on tyylikk\u00e4\u00e4mpi ja urheilullisemman n\u00e4k\u00f6inen, mik\u00e4 on yleens\u00e4 plussaa useimmille kuljettajille nyky\u00e4\u00e4n. Ioniq 5 tuntuu sis\u00e4lt\u00e4 ilmavammalta, eik\u00e4 siin\u00e4 ole keskikonsolia, kun taas EV6 tuntuu kyykistyneelt\u00e4 ja siin\u00e4 on kelluva keskikonsoli.<\/p>\n\n\n\n

Ajossa EV6 tuntuu tarkoituksenmukaisemmalta mallilta, sill\u00e4 se on sek\u00e4 nopeampi ett\u00e4 k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4mpi. Toisaalta Ioniq 5 tuntuu hiotummalta tavalla, joka tuntuu mukavammalta ja rentouttavammalta. Kia on todenn\u00e4k\u00f6isesti suositumpi nuorempien kuljettajien keskuudessa, jotka haluavat enemm\u00e4n dynamiikkaa ja ketteryytt\u00e4, kun taas Ioniq 5 on rauhallisempi ajokokemus.<\/p>\n\n\n\n

Teknologia ja tilat<\/h2>\n\n\n\n

Teknologian ja erikoisominaisuuksien osalta on mainittava, ett\u00e4 molemmissa malleissa on 12,3-tuumainen kosketusn\u00e4ytt\u00f6, jossa on sek\u00e4 kuljettajan n\u00e4ytt\u00f6 ett\u00e4 keskin\u00e4ytt\u00f6. Molemmat ovat ominaisuuksien osalta l\u00e4hes identtisi\u00e4 muutamaa pient\u00e4 poikkeusta lukuun ottamatta. Ioniq 5:n mukana tulee pieni magneettitaulu, johon voi kiinnitt\u00e4\u00e4 asioita kuten j\u00e4\u00e4kaappiin.<\/p>\n\n\n\n

Kia EV6:ssa on tosin enemm\u00e4n ominaisuuksia, ja se on edullisempi kuin Ioniq 5. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 saat EV6:lla enemm\u00e4n irti rahoistasi, jos valitset korkeamman hintaluokan mallin. Ioniq 5:n akseliv\u00e4li on 4 tuumaa pidempi, mik\u00e4 tarkoittaa enemm\u00e4n jalkatilaa sek\u00e4 edess\u00e4 ett\u00e4 takana ja lis\u00e4ksi enemm\u00e4n p\u00e4\u00e4n- ja hartiatilaa. Ioniq 5 tarjoaa my\u00f6s kolme kuutiometri\u00e4 enemm\u00e4n tavaratilassaan ja takakontissa.<\/p>\n\n\n\n

Hinnoittelu<\/h2>\n\n\n\n

Hinnoittelun osalta Kia EV6 on paljain varustein hieman edullisempi, mutta kalliimpi yl\u00e4p\u00e4\u00e4ss\u00e4. Kolmen vakiovarustetyypin kautta linjan hinnoittelu on l\u00e4hes identtinen, ja hinnat vaihtelevat 41 000 ja 53 000 dollarin v\u00e4lill\u00e4, lukuun ottamatta EV6 GT:t\u00e4, jonka pit\u00e4isi maksaa paljon enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Tuomio<\/h2>\n\n\n\n

Jos haluat ostaa enemm\u00e4n perheauton, auton, jossa tilat, mukavuus, hiljaisuus, helppok\u00e4ytt\u00f6isyys ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ovat etusijalla, Ioniq 5 on parempi valinta. Toisaalta, jos pid\u00e4t urheilullisesta muotoilusta, keskittyneemm\u00e4st\u00e4 ajokokemuksesta ja hieman paremmasta tehokkuudesta, Kia EV6 on oikea valinta.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Hyundai Ioniq 5 turvallisempi kuin Kia EV6?<\/h3>\n\n\n\n

Turvallisuuden osalta n\u00e4it\u00e4 kahta ei juuri erota toisistaan, sill\u00e4 molemmissa on kaikki, mit\u00e4 voit odottaa 2022 EV:lt\u00e4. N\u00e4ihin kuuluvat AEB, kuolleen kulman varoitin, pys\u00e4k\u00f6intianturit edest\u00e4 taakse, kuljettajan tarkkaavaisuuden valvontaj\u00e4rjestelm\u00e4, takana tapahtuvan ristikk\u00e4isliikenteen varoitusj\u00e4rjestelm\u00e4 ja koko joukko turvatyynyj\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka pitk\u00e4 on Hyundai Ioniq 5:n jonotuslista?<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet kiinnostunut Hyundai Ioniq 5:n ostamisesta, varaudu odottamaan v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 6-18 kuukautta ennen kuin saat sellaisen, sill\u00e4 n\u00e4ill\u00e4 autoilla on kova kysynt\u00e4 kaikkialla maailmassa, eiv\u00e4tk\u00e4 nykyinen mikrosirupula ja toimitusketjuongelmat varmasti auta asiaa.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka pitk\u00e4 on Kia EV6:n jonotuslista?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 Kia EV6:n saa hieman aikaisemmin kuin Hyundai Ioniq 5:n, mutta t\u00e4m\u00e4 saattaa muuttua koko ajan. Sin\u00e4ns\u00e4 voit odottaa odottavansa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 6-12 kuukautta, mutta t\u00e4m\u00e4 muuttuu todenn\u00e4k\u00f6isesti l\u00e4hikuukausina, kuten yleens\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Ioniq 5 on myydyin Hyundai-s\u00e4hk\u00f6auto ja Kia EV6 on myydyin Kia-s\u00e4hk\u00f6auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat alan eturintamassa, joka katsoo kohti valoisampaa ja hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6tt\u00f6m\u00e4mp\u00e4\u00e4 tulevaisuutta. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4776,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36,42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5787"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5787"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5787\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5788,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5787\/revisions\/5788"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4776"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5787"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5787"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5787"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}