{"id":579,"date":"2021-07-01T07:25:39","date_gmt":"2021-07-01T07:25:39","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=579"},"modified":"2021-07-01T07:25:39","modified_gmt":"2021-07-01T07:25:39","slug":"porsche-tiptronic-vs-pdk-mika-on-ero","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/porsche-tiptronic-vs-pdk-mika-on-ero\/","title":{"rendered":"Porsche Tiptronic vs. PDK – mik\u00e4 on ero?"},"content":{"rendered":"\n

Koko Porschen autonvalmistushistorian ajan t\u00e4m\u00e4 ikoninen saksalainen autonvalmistaja on tarjonnut muutamia erilaisia automaattivaihteistovaihtoehtoja, kuten varhaisen Sportomatic-j\u00e4rjestelm\u00e4n, Porsche Tiptronic -j\u00e4rjestelm\u00e4n tai uusimman, Porsche PDK:n.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien n\u00e4iden kolmen j\u00e4rjestelm\u00e4n tarkoituksena oli parantaa Porschen mallien suorituskyky\u00e4 entisest\u00e4\u00e4n tavalliseen manuaalivaihteistoon verrattuna. Varhaisin Sportomatic-j\u00e4rjestelm\u00e4 oli melko tyls\u00e4 ja k\u00f6mpel\u00f6, ja Tiptronic-j\u00e4rjestelm\u00e4 oli selv\u00e4 parannus. Vaikuttava PDK on Porschen uusin huippuluokan vaihteisto.<\/p>\n\n\n\n

Helpoin tapa erottaa Tiptronic- ja PDK-vaihteisto toisistaan on se, ett\u00e4 Tiptronic-vaihteistossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n momentinmuunninautomatiikkaa ja PDK-vaihteistossa kytkinj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Tiptronic-j\u00e4rjestelm\u00e4 antaa sinulle mahdollisuuden ohjata automaattivaihteistoa manuaalisesti, ja PDK mahdollistaa manuaalivaihteiston automaattisen ohjauksen. N\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4 PDK on ylivoimainen vaihteistovaihtoehto, ja Tiptronic on nyt melko vanha eik\u00e4 varmasti l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 suorituskykyinen.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Sportomatic -vaihteisto<\/h2>\n\n\n\n

Porschen Sportomatic-vaihteistoa pidet\u00e4\u00e4n automaattivaihteistona, mutta rehellisesti sanottuna Sportomatic ei koskaan ollut todellinen automaattivaihteisto, koska t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 mahdollisti vain vaihteiden vaihtamisen tavallisen H 4- tai 3-vaihteisen kuvion kautta ilman kytkimen kytkent\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 oli erityisesti suunniteltu mikrokytkin, joka aktivoitui avaamaan pneumaattisen venttiilin sill\u00e4 hetkell\u00e4, kun painoit vaihdevipua. T\u00e4m\u00e4 sai tyhji\u00f6sylinterin irrottamaan kytkimen, jotta voit vaihtaa vaihteita.<\/p>\n\n\n\n

Sportomatic-j\u00e4rjestelm\u00e4 tarjosi varhaisen version momentinmuuntimesta, jonka ansiosta auto ei pys\u00e4htynyt pys\u00e4htyess\u00e4\u00e4n. J\u00e4rjestelm\u00e4 tarjosi my\u00f6s moninkertaisen v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentinmuuntimen, jonka avulla kuljettaja pystyi vet\u00e4m\u00e4\u00e4n mill\u00e4 tahansa nelj\u00e4st\u00e4 vaihteesta pys\u00e4htym\u00e4tt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka useimmat ihmiset pit\u00e4v\u00e4t Sportomatic-vaihteistoa l\u00e4pikotaisin automaattivaihteistona, se vaati kuitenkin kuljettajan osallistumista, joten se ei ollut miss\u00e4\u00e4n nimess\u00e4 perinteinen automaattivaihteisto.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Tiptronic<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 1995 Porsche esitteli Tiptronic-vaihteiston Porsche 911 993 -malliin. Se oli ensimm\u00e4inen todellinen automaattivaihteisto Porsche, koska se poisti kuljettajan osallistumisen tarpeen verrattuna aiempaan Sportomatic-puoliautomaattivaihteistoon.<\/p>\n\n\n\n

Tiptronic-j\u00e4rjestelm\u00e4 oli my\u00f6s ensimm\u00e4inen Porsche-vaihteisto, jossa k\u00e4ytettiin ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4n asennettuja vaihdevipuja. Tiptronic oli aikakauteensa n\u00e4hden varsin suorituskykyinen vaihteisto, mutta j\u00e4rjestelm\u00e4n yleinen vastaanotto ei ollut kovin my\u00f6nteinen.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 johtui siit\u00e4, ett\u00e4 useimmat t\u00e4m\u00e4n aikakauden momentinmuunninautomaattivaihteistot olivat melko k\u00f6mpel\u00f6it\u00e4 ja hitaita reagoimaan. Ferrari tarjosi my\u00f6s kiistellyn F1-momenttimuunninautomaatin, jota suurin osa autoharrastajista ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pit\u00e4nyt.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n Tiptronic 911 -autot eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 suosittuja kuin tavalliset manuaalivaihteiset 911-autot samalta aikakaudelta, ja n\u00e4iden mallien arvot heijastavat varmasti sit\u00e4. Vanha kunnon Porsche-manuaalivaihteisto on paljon parempi kuin Tiptronic- tai Sportomatic-j\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK-vaihteisto<\/h2>\n\n\n\n

Tiptronic-j\u00e4rjestelm\u00e4n kyseenalaisen vastaanoton j\u00e4lkeen Porsche esitteli PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4n jo vuonna 2009 sarjatuotantoon, ja PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4n julkaisusta l\u00e4htien Porsche on jatkuvasti parantanut sit\u00e4. On turvallista sanoa, ett\u00e4 PDK-j\u00e4rjestelm\u00e4 on ainoa ylivoimainen Porschen automaattivaihteisto verrattuna tavalliseen Porschen manuaalivaihteistoon.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4rjestelm\u00e4n juuret juontavat 1980-luvun Le Mans -kilpa-autoihin, ja uusimmat PDK:lla varustetut Porsche-mallit ovat uskomattoman suorituskykyisi\u00e4, mik\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4asiassa t\u00e4st\u00e4 ylivoimaisesta vaihteistovaihtoehdosta. Jokaisessa Porsche Panamera-, Cayenne- ja Macan-mallissa on ainoastaan PDK-vaihteisto.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin 911- ja Boxster\/Cayman-mallit voidaan kuitenkin varustaa manuaalivaihteistolla ilman lis\u00e4maksua. On syyt\u00e4 huomata, ett\u00e4 suurin osa Porsche-asiakkaista pit\u00e4\u00e4 PDK-automaattij\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 parempana kuin manuaalivaihteistoa, eik\u00e4 t\u00e4t\u00e4 voi sanoa mist\u00e4\u00e4n muusta Porschen puoliautomaatti-\/automaattivaihteistosta.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK on nopeampi, luotettavampi, pehme\u00e4mpi, kest\u00e4v\u00e4mpi ja polttoainetehokkaampi versio aiemmasta Tiptronic-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4. PDK-vaihteisto on my\u00f6s varustettu lukuisilla lis\u00e4ominaisuuksilla, kuten automaattisella kierrosluvun sovittamisella, helpolla kanta- ja varvasajotoiminnolla ja k\u00e4ynnistyksen ohjauksella.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Porschen PDK-vaihteisto luotettavampi kuin Porschen Tiptronic-vaihteisto?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche PDK on merkitt\u00e4v\u00e4 parannus edellisen sukupolven Tiptronic-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n verrattuna l\u00e4hes kaikilla mahdollisilla tavoilla, my\u00f6s luotettavuudessa. Nyky\u00e4\u00e4n Porsche testaa useimpia mallejaan jopa 186 000 kilometrin ajan, ja Porsche v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 PDK-vaihteisto kest\u00e4\u00e4 koko elini\u00e4n, jos pid\u00e4t siit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 huolta.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevien tietojen perusteella Porsche ei ole kaukana totuudesta. Samaa ei voi sanoa Tiptronic-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtuu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 Tiptronic-j\u00e4rjestelm\u00e4 on paljon vanhempi kuin PDK, mutta Tiptronic on edelleen melko luotettava, jos sit\u00e4 huolletaan oikein.<\/p>\n\n\n\n

Sopiiko Porsche PDK paremmin Porsche Cayenneen verrattuna Tiptroniciin?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche Cayenne ei ole 911, koska 911:t on yksinkertaisesti rakennettu eri tavalla. Cayenne on kyvyk\u00e4s urheilumaasturi, mutta edes tehokkaimpien Turbo Cayenne -mallien suorituskyky ei ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n 911:n perustasoa.<\/p>\n\n\n\n

Monien mielest\u00e4 Tiptronicin kaltainen momentinmuunnin on paljon parempi kuin kaksoiskytkinvaihteisto, koska jotkut kaksoiskytkimet ovat aivan liian ep\u00e4miellytt\u00e4vi\u00e4 alemmilla nopeuksilla. Ja n\u00e4in on varmasti joidenkin kaksoiskytkinvaihteiden kohdalla, mutta ei Porschen PDK:n kohdalla. PDK on yksi, ellei jopa kaikkein kehittyneimmist\u00e4 kaksoiskytkinj\u00e4rjestelmist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko kaksoiskytkinvaihteisto kaikin tavoin parempi kuin momentinmuunninautomaatti?<\/h3>\n\n\n\n

Kaksoiskytkinvaihteistot ovat yleens\u00e4 nopeampia, pehme\u00e4mpi\u00e4, tehokkaampia ja luotettavampia verrattuna vanhempaan momentinmuunninautomaattiin. Jotkin autonvalmistajat, kuten BMW, ovat kuitenkin luopumassa kaksoiskytkinautomatiikasta tavallisemman momentinmuunninautomatiikan tilalle malleissa, kuten uudessa LCI 2021 BMW M5:ss\u00e4.
T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 vanhemman M5:n kaksoiskytkin oli hieman liian hermostunut pienemmill\u00e4 nopeuksilla, ja uusi momentinmuunnin on yht\u00e4 nopea ja luotettava kuin vanhempi kaksoiskytkin, mutta ilman pienill\u00e4 nopeuksilla tapahtuvaa mukavuuden heikkenemist\u00e4. Porschen PDK on kuitenkin niin hyv\u00e4, ett\u00e4 ei ole tarvetta downgradeen kohti tavallista momentinmuunninta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Koko Porschen autonvalmistushistorian ajan t\u00e4m\u00e4 ikoninen saksalainen autonvalmistaja on tarjonnut muutamia erilaisia automaattivaihteistovaihtoehtoja, kuten varhaisen Sportomatic-j\u00e4rjestelm\u00e4n, Porsche Tiptronic -j\u00e4rjestelm\u00e4n tai uusimman, Porsche PDK:n. Kaikkien n\u00e4iden kolmen j\u00e4rjestelm\u00e4n tarkoituksena oli parantaa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":580,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/579"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=579"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/579\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/580"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=579"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=579"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=579"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}