{"id":5817,"date":"2023-02-04T08:38:31","date_gmt":"2023-02-04T08:38:31","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5817"},"modified":"2023-02-04T08:38:34","modified_gmt":"2023-02-04T08:38:34","slug":"2023-ford-edge-vs-2023-toyota-sequoia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/2023-ford-edge-vs-2023-toyota-sequoia\/","title":{"rendered":"2023 Ford Edge vs. 2023 Toyota Sequoia"},"content":{"rendered":"\n

On turvallista sanoa, ett\u00e4 2023 Ford Edge on suuri katumaasturi, mutta useimmat ihmiset eiv\u00e4t sijoittaisi sit\u00e4 t\u00e4ysikokoisten katumaastureiden segmenttiin, joka on enemm\u00e4n Ford Expeditionin mieleen. Toisaalta vuoden 2023 Toyota Sequoia on aina ollut t\u00e4ysikokoinen katumaasturi, jopa aivan viimeisimm\u00e4ss\u00e4 iteraatiossaan. Ristiintapaaminen n\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4 on itse asiassa melko yleist\u00e4, mink\u00e4 vuoksi vertailemme n\u00e4it\u00e4 kahta vastakkain.<\/p>\n\n\n\n

    \n
  1. sukupolven Ford Edge esiteltiin mallivuodeksi 2007 ja se oli tuotannossa vuoteen 2015 asti, jolloin se korvattiin upouudella mallilla. Faceliftattu 2. sukupolven Edge tuli markkinoille vuonna 2019 ja sit\u00e4 valmistetaan edelleen, vaikka Ford Edgen seuraava sukupolvi on aivan nurkan takana.<\/li>\n<\/ol>\n\n\n\n

    Toyota Sequoia on ollut olemassa paljon kauemmin, sill\u00e4 Sequoian 1. sukupolvi esiteltiin vuonna 2000 ja sit\u00e4 seurasi Sequoian 2. sukupolvi vuonna 2007. Sequoian uusin 3. sukupolvi ilmestyi vuonna 2022, ja se on yksi kilpailukykyisimmist\u00e4 Toyotan suurista ajoneuvoista.<\/p>\n\n\n\n

    Jos haluat tiet\u00e4\u00e4, miten vuoden 2023 Ford Edge p\u00e4rj\u00e4\u00e4 upouutta vuoden 2023 Toyota Sequoiaa vastaan, lue t\u00e4m\u00e4 artikkeli!<\/p>\n\n\n\n

    2023 Ford Edge<\/h2>\n\n\n\n

    Vuoden 2023 Ford Edge alkaa hieman alle 40 000 dollarista SE-mallissa, kun taas huipputason Ford Edge ST alkaa 48 000 dollarista. SE-mallin 2,0 litran 4-sylinterinen moottori tarjoaa 250 hv ja 275 l\/min v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 moottori pystyy tuottamaan noin 28MPG maantiell\u00e4 ja 21MPG kaupungissa. Malliston kalliimpi moottori on Edge ST:n 2,7 litran EcoBoost V6 -moottori.<\/p>\n\n\n\n

    T\u00e4m\u00e4 moottori tuottaa 335 hv ja 380 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, ja sen kulutus on 19MPG kaupungissa ja 25MPG maantiell\u00e4. Molemmat moottorit on yhdistetty Fordin suhteellisen pehme\u00e4\u00e4n 7-vaihteiseen automaattivaihteistoon. Muotoilullisesti on vaikea sanoa, ettei Edge n\u00e4ytt\u00e4isi vanhentuneelta, erityisesti sis\u00e4lt\u00e4. Ford tosin esitteli Kiinassa vuoden 2024 Ford Edgen, mutta sittemmin ei ole vahvistettu, tuleeko siit\u00e4 my\u00f6s USA:n malli.<\/p>\n\n\n\n

    Tiloiltaan Edge on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi hyv\u00e4, sill\u00e4 sen saa kolmella istuinrivill\u00e4, ja siin\u00e4 on paljon perheyst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4 ominaisuuksia, joita monet perheet varmasti arvostavat. Luotettavuus on parantunut auton ilmestymisen j\u00e4lkeen, joten se on nyt melko tukeva auto.<\/p>\n\n\n\n

    Ajokokemus ei ole mit\u00e4\u00e4n erikoista, mutta Edge ST tuntuu todella dynaamiselta siihen n\u00e4hden, mik\u00e4 se on.<\/p>\n\n\n\n

    2023 Toyota Sequoia<\/h2>\n\n\n\n

    Toyota Sequoia on huomattavasti kalliimpi katumaasturi, sill\u00e4 l\u00e4ht\u00f6tason SR5-malli maksaa 60 000 dollaria ilman lis\u00e4varusteita. Limited-versio maksaa noin 66 000 dollaria, Platinum nostaa hintaa viel\u00e4 6 000 dollarilla, Capstone lis\u00e4\u00e4 hintaan viel\u00e4 4 500 dollaria, kun taas huipputason TRD Pro Sequoia maksaa 78 000 dollaria, mik\u00e4 on l\u00e4hes kaksi kertaa enemm\u00e4n kuin Ford Edgen l\u00e4ht\u00f6tason hinta.<\/p>\n\n\n\n

    Sequoian voimansiirto on puhdas hybridi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 siin\u00e4 on 3,4 litran V6-turbomoottori yhdistettyn\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottoriin, jonka yhteisteho on 437 hv ja 583 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 moottori on yhdistetty 10-vaihteiseen automaattivaihteistoon ja valinnaiseen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n (yleens\u00e4 se on vain RWD-j\u00e4rjestelm\u00e4). Hybridivoimansiirron ansiosta Sequoian kulutus maantiell\u00e4 on 24MPG ja kaupungissa 21MPG, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi hyv\u00e4 sen kokoon ja painoon n\u00e4hden.<\/p>\n\n\n\n

    Muotoilullisesti uusi Sequoia n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 melko n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4lt\u00e4 sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ett\u00e4 ulkoa, sill\u00e4 se on t\u00e4ynn\u00e4 uusinta Toyotan premium-teknologiaa, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 todella houkuttelevan. Luotettavuus on todenn\u00e4k\u00f6isesti todella hyv\u00e4, kuten kaikissa uudemmissa Toyota-malleissa, ja ajokokemus on melko hillitty.<\/p>\n\n\n\n

    K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on niin hyv\u00e4 kuin se vain voi olla, koska kyseess\u00e4 on t\u00e4ysikokoinen katumaasturi, jossa on kolme istuinrivi\u00e4, hyv\u00e4 n\u00e4kyvyys ja suuri tavaratila.<\/p>\n\n\n\n

    Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s – Toyota Sequoia 2023 on parempi auto.<\/h2>\n\n\n\n

    Ford Edge on yksinkertaisesti ollut olemassa jo aivan liian kauan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 useimmat sen kilpailijat ovat j\u00e4\u00e4neet sen jalkoihin. Sequoia taas tulee korkeammasta luokasta ja on my\u00f6s paljon uudempi. Se on tosiaan huomattavasti kalliimpi, mutta Sequoia on l\u00e4hes kaikin puolin paljon parempi katumaasturi kuin Ford Edge.<\/p>\n\n\n\n

    Se on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi, turvallisempi, paljon paremmin varusteltu, tarjoaa parempaa tekniikkaa, enemm\u00e4n tilaa ja on paljon mukavampi. Ford Edge on halvempi, mutta j\u00e4\u00e4 kauas taakse. Tosiasia on, ett\u00e4 Ford lopettaa varmasti Ford Edgen tuotannon, sill\u00e4 sen tilalle tulee pian uudempi, EV-luokan katumaasturi.<\/p>\n\n\n\n

    FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

    Miksi Ford lopettaa Ford Edgen tuotannon?<\/h3>\n\n\n\n

    Ford Edge\u00e4 on valmistettu Oakvillen kokoonpanokeskuksessa Kanadassa sen ensimm\u00e4isest\u00e4 sukupolvesta l\u00e4htien. T\u00e4ss\u00e4 tehtaassa valmistetaan my\u00f6s Lincoln Nautilus, joka n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kulkevan samaa tiet\u00e4. Syy, miksi Ford p\u00e4\u00e4tti lopettaa n\u00e4m\u00e4 kaksi katumaasturia, on se, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tuotantokompleksissa valmistetaan nyt viisi uutta Ford\/Lincoln EV:t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

    Ford n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tehneen suunnitelmia kanadalaisen Unifor-ammattiliiton kanssa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Edge- ja Nautilus-mallien peruuttaminen johtuu osittain ty\u00f6ehtosopimusneuvotteluista.<\/p>\n\n\n\n

    Onko vuoden 2023 Ford Edge kilpailukykyinen vuonna 2023?<\/h3>\n\n\n\n

    Ei, se ei ole. Ford Edge tuntuu autolta eri aikakaudelta, vaikka se on vuoden 2023 malli. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 useimmat vuoden 2023 Edgen ostajat ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti saaneet siit\u00e4 hullun tarjouksen tai eiv\u00e4t edes tied\u00e4, ett\u00e4 autoteollisuus on kehittynyt niin paljon kuin se on kehittynyt.<\/p>\n\n\n\n

    Oli miten oli, vuoden 2023 Edge\u00e4 on vaikea verrata useimpiin kilpailijoihinsa, sill\u00e4 kaikki ne on p\u00e4ivitetty jopa kolme vuotta sitten.<\/p>\n\n\n\n

    Miksi crossoverit ovat niin suosittuja?<\/h3>\n\n\n\n

    Ihmiset rakastavat crossovereita, koska ne tarjoavat korotetun ajoasennon, ne ovat yleens\u00e4 todella turvallisia ja ne ovat yleens\u00e4 modernimpia ja futuristisempia. Crossover on tavallisen auton ja maasturin sekoitus, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se saa etuja molemmista.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    On turvallista sanoa, ett\u00e4 2023 Ford Edge on suuri katumaasturi, mutta useimmat ihmiset eiv\u00e4t sijoittaisi sit\u00e4 t\u00e4ysikokoisten katumaastureiden segmenttiin, joka on enemm\u00e4n Ford Expeditionin mieleen. Toisaalta vuoden 2023 Toyota Sequoia<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5421,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[31,17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5817"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5817"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5817\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5818,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5817\/revisions\/5818"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5421"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5817"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5817"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5817"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}