{"id":5821,"date":"2023-02-05T07:53:14","date_gmt":"2023-02-05T07:53:14","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5821"},"modified":"2023-02-05T07:53:17","modified_gmt":"2023-02-05T07:53:17","slug":"peugeot-bipperin-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-bipperin-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Peugeot Bipperin yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot Bipper on Peugeotin vuosina 2008-2017 valmistama pieni perhe- ja tavarankuljetusauto. Bipper jakaa alustansa Citroen Nemon ja Fiat Fiorinon kaltaisten mallien kanssa. Bipper on suunniteltu isomman Peugeot Partnerin alle, ja se on tarkoitettu ensisijaisesti kaupunkik\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mutta se p\u00e4rj\u00e4\u00e4 my\u00f6s maantiell\u00e4 ongelmitta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa mainitsemme kaikki Peugeot Bipperin yleiset ongelmat ja kerromme, mit\u00e4 sinun on varottava, jos olet ostamassa k\u00e4ytetty\u00e4 mallia. Bipperiss\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan ongelmia ajoitusketjun kanssa, mik\u00e4 on todellakin todella vakavaa ja voi aiheuttaa koko moottorin pett\u00e4misen.<\/p>\n\n\n\n

Muita ongelmia ovat muun muassa turboahtimen ongelmat, vaihteiston ja jousituksen ongelmat sek\u00e4 se, ett\u00e4 auto menett\u00e4\u00e4 tehoa kiihdytyksess\u00e4. Todellisuudessa suurinta osaa n\u00e4ist\u00e4 on k\u00e4ytetty kaupallisiin tarkoituksiin, ja on hyvin mahdollista, ett\u00e4 niit\u00e4 ei ole huollettu kovinkaan kunnolla.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin onnistut l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n hyvin hoidetun esimerkin, jossa ei ole liikaa kilometrej\u00e4 kellossa, tulet todenn\u00e4k\u00f6isesti nauttimaan siit\u00e4. Se ei ehk\u00e4 ole kaikkien aikojen luotettavin Peugeot-pakettiauto, mutta se kest\u00e4\u00e4 ajan hammasta ja siit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n kunnolla huolta.<\/p>\n\n\n\n

Ajastusketjuongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Ajastusketjuongelmat ovat pahimpia ongelmia, joita moottori voi kohdata, koska ne alkavat yleens\u00e4 pienest\u00e4 ja niit\u00e4 on usein vaikea huomata. Jos niit\u00e4 ei huomata riitt\u00e4v\u00e4n nopeasti, ne voivat hyvin helposti johtaa vakaviin ongelmiin koko moottorissa. Kaikki moottorit eiv\u00e4t ole samanlaisia ajoitusongelmien suhteen, sill\u00e4 1,6 litran Prince-moottori on ylivoimaisesti pahin.<\/p>\n\n\n\n

Itse ajoitusketju pit\u00e4isi tarkastaa noin 50 000 kilometrin v\u00e4lein. Jos moottoritilasta kuuluu kolahtelevaa tai kolisevaa \u00e4\u00e4nt\u00e4, tarkista kiristin, ettei siin\u00e4 ole merkkej\u00e4 pelist\u00e4. Muista aina vaihtaa ketju\/kiristin, kun havaitset t\u00e4llaisia ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteisto-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Bipper on saatavana joko manuaali- tai automaattivaihteistolla, ja molemmissa on muutamia erillisi\u00e4 ongelmia, joihin kannattaa kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota. Automaattivaihteiston tiedet\u00e4\u00e4n k\u00e4rsiv\u00e4n vaihteiden luistamisesta ja mahdollisista jauhamisongelmista. Ensin mainittu johtuu liiallisesta kuormituksesta ja voitelun puutteesta, kun taas j\u00e4lkimm\u00e4inen johtuu my\u00f6s voitelun puutteesta tai mahdollisesta vaihteisto\u00f6ljyn t\u00e4ydellisest\u00e4 puuttumisesta.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4sivaihteisto voi k\u00e4rsi\u00e4 kytkimeen liittyvist\u00e4 ongelmista. Sanotaan, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ongelmat johtavat l\u00e4hes aina kytkinvaijerin hapertumiseen, jolloin kytkinpoljin on todella raskas kytke\u00e4. Useimmissa tapauksissa t\u00e4m\u00e4 voidaan ratkaista yksinkertaisesti vaihtamalla vaijeri.<\/p>\n\n\n\n

Jousitusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Koska n\u00e4it\u00e4 autoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n usein erilaisten lastien kuljettamiseen, niiden jousitus on yleens\u00e4 suunniteltu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n kaikki ylim\u00e4\u00e4r\u00e4inen rasitus. Jousituksen osat ovat kuitenkin kuluvia osia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne todenn\u00e4k\u00f6isesti vioittuvat lopulta. Peugeot Bipperin jousituksen ongelmallisin osa liittyy jousituksen laakereihin edess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ainoa tapa ratkaista t\u00e4m\u00e4 ongelma kokonaan on vain vaihtaa laakeri aina tarvittaessa. Yleisimpi\u00e4 laakereihin liittyvi\u00e4 oireita ovat edest\u00e4 tuleva liiallinen koputus\u00e4\u00e4ni, erityisesti ajettaessa tien ep\u00e4tasaisuuksien ja\/tai nopeuskuoppien yli.<\/p>\n\n\n\n

Auton teho heikkenee kiihdytett\u00e4ess\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

Viimeinen Peugeot Bipper -ongelma, jonka aiomme t\u00e4n\u00e4\u00e4n mainita, liittyy huonoon kiihtyvyyteen monenlaisissa olosuhteissa. Jos t\u00e4m\u00e4 tapahtuu kylm\u00e4ll\u00e4 s\u00e4\u00e4ll\u00e4, erityisesti HDI-dieselmoottorilla, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 sinulla on ongelmia injektoreissa, jotka on puhdistettava. Asianmukaisten polttoaineen lis\u00e4aineiden lis\u00e4\u00e4misen pit\u00e4isi my\u00f6s auttaa ratkaisemaan n\u00e4m\u00e4 ongelmat ennakoivasti.<\/p>\n\n\n\n

Muut ongelmat voivat liitty\u00e4 auton polttoainepumppuun, joka on kipe\u00e4 kohta joissakin Peugeot-moottoreissa, joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Bipperin kanssa. Jos auto pys\u00e4htyy, k\u00e4y huonosti tyhj\u00e4k\u00e4ynnill\u00e4 tai ei tahdo k\u00e4ynnisty\u00e4, tarkista polttoainepumppu. Lopuksi EGR-venttiili voi my\u00f6s vikaantua monissa 2010-2015 Peugeot-malleissa, joten jos aistit liiallista savuttelua, huonoa MPG:t\u00e4, tehon puutetta ja karkeaa tyhj\u00e4k\u00e4ynti\u00e4, tarkista pakokaasujen takaisinkierr\u00e4tysventtiili.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Peugeot Bipper hyv\u00e4 auto?<\/h3>\n\n\n\n

Noin 2,5 kuutiometrin tavaratilan ansiosta Bipper on todella k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen ja pelkistetty Peugeot-pakettiauto, joka sopii t\u00e4ydellisesti monien tarpeisiin. N\u00e4it\u00e4 n\u00e4kee usein rullailemassa kaupunkien kaduilla, sill\u00e4 ne ovat suhteellisen suosittu kuljetusv\u00e4line pienille ja keskisuurille yrityksille. Kaiken kaikkiaan Bipper on hyv\u00e4 auto, jos sit\u00e4 huolletaan riitt\u00e4v\u00e4n hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Jos t\u00f6rm\u00e4\u00e4t esimerkkiin, jossa on ep\u00e4ilytt\u00e4vi\u00e4 huoltotietoja tai paljon kilometrej\u00e4 kellossa, ole varovainen, vaikka hinta olisikin todella hyv\u00e4. Koska n\u00e4it\u00e4 autoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n enimm\u00e4kseen kaupallisiin tarkoituksiin, niit\u00e4 ei useinkaan huolleta samalla tavalla kuin perheiden ja yksityishenkil\u00f6iden kuljetukseen k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 autoja.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka monta kilometri\u00e4 Peugeot Bipper kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Jos noudatat huolto-ohjeita etk\u00e4 k\u00e4yt\u00e4 niit\u00e4 v\u00e4\u00e4rin, Bipperin pit\u00e4isi helposti kest\u00e4\u00e4 150 000-200 000 kilometri\u00e4 ilman suurempia mekaanisia korjauksia. Bipper on suunniteltu kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, ja sen mekaniikka on suunniteltu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n paljon rasitusta, mutta se ei tarkoita, ett\u00e4 Bipper voidaan j\u00e4tt\u00e4\u00e4 hoitamaan itse\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Edell\u00e4 mainitut ajoitusongelmat ovat t\u00e4st\u00e4 hyv\u00e4 esimerkki, sill\u00e4 ne voivat tuhota moottorin ja johtaa siten siihen, ett\u00e4 auto ei kest\u00e4 kovinkaan pitk\u00e4\u00e4n. Jos kuitenkin havaitset kaikki n\u00e4m\u00e4 ongelmat oikeaan aikaan ja teet pelk\u00e4t v\u00e4himm\u00e4istoimenpiteet, sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 saavuttamaan korkeat ajokilometrim\u00e4\u00e4r\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Voiko Peugeot Bipperill\u00e4 hinata?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot Bipperi\u00e4 ei ole koskaan tarkoitettu vakavaan hinaukseen, mutta se voi hinata jopa 1300 kg\/2 900 lbs. Kaikkia Bipper-malleja ei kuitenkaan ole mitoitettu samalla tavalla, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 sinun on tarkastettava vetokoukun alapuolelta tietyn Bipperin enimm\u00e4isvetokapasiteetti.<\/p>\n\n\n\n

Jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t vet\u00e4\u00e4 Bipperi\u00e4, on hyv\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 per\u00e4vaunujarruja kaikkeen yli 500 kg\/1 100 lbs painavaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot Bipper on Peugeotin vuosina 2008-2017 valmistama pieni perhe- ja tavarankuljetusauto. Bipper jakaa alustansa Citroen Nemon ja Fiat Fiorinon kaltaisten mallien kanssa. Bipper on suunniteltu isomman Peugeot Partnerin alle, ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5822,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5821"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5821"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5821\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5823,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5821\/revisions\/5823"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5822"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5821"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5821"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5821"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}