{"id":5824,"date":"2023-02-05T08:49:41","date_gmt":"2023-02-05T08:49:41","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5824"},"modified":"2023-02-05T08:49:44","modified_gmt":"2023-02-05T08:49:44","slug":"peugeot-106n-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-106n-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Peugeot 106:n yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 106 on pienikokoinen viistoper\u00e4, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 1991 ja jota pidettiin vuoteen 2003 asti, jolloin sen seurasi vertailukelpoisempi uudempi Peugeot 107. Alun perin 106:sta kaavailtiin vain kolmiovista viistoper\u00e4\u00e4, mutta viisiovinen viistoper\u00e4 tuli tuotantoon vuotta my\u00f6hemmin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi kaikki Peugeot 106:n yleiset ongelmat ja kerromme, mit\u00e4 sinun on varottava, jos olet ostamassa sellaista. N\u00e4it\u00e4 ovat esimerkiksi kytkinongelmat tai erilaiset muut manuaalivaihteistoon liittyv\u00e4t ongelmat, erilaiset moottoriongelmat tai jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s auton varusteet ovat alttiita vioille, erityisesti kattoluukku. Lopuksi on mainittava my\u00f6s monenlaiset s\u00e4hk\u00f6ongelmat, joista joidenkin kanssa on melko vaikea el\u00e4\u00e4. Kaiken kaikkiaan Peugeot 106 ei ole erityisen hyv\u00e4 tai huono luotettavuuden suhteen, sill\u00e4 kaikki riippuu siit\u00e4, miten hyvin autoa huolletaan tai j\u00e4tet\u00e4\u00e4n huoltamatta.<\/p>\n\n\n\n

Joka tapauksessa on hyv\u00e4 tehd\u00e4 ennen auton ostoa ennakkotarkastus, sill\u00e4 sen avulla saat paljon laajemman k\u00e4sityksen siit\u00e4, miten hyvin tietty\u00e4 autoa on pidetty kunnossa. 106 ei ole maailman suosituin k\u00e4ytetty auto, koska se on niin pieni ja melko vanha.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteisto-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 106:ssa on vanha kunnon manuaalivaihteisto, mutta se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 k\u00e4rsiv\u00e4n muutamista selvist\u00e4 ongelmista. Ensinn\u00e4kin vaihteiston vaijerilenkit ovat tunnetusti haurastuneet, sijoiltaan menneet tai vaurioituneet, mik\u00e4 saa vaihteiston vaihtamaan eritt\u00e4in vaikeasti ja kovaa. Helpoin tapa korjata t\u00e4m\u00e4 on vaihtaa kaikki kuluneet vaihteiden v\u00e4litykset upouusiin.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6sk\u00e4\u00e4n kytkinpoljin ei ole virheet\u00f6n, mink\u00e4 vuoksi se voi usein juuttua maahan ja est\u00e4\u00e4 vaihteiden vaihtamisen kokonaan. Kytkint\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4 vaijeri on todenn\u00e4k\u00f6isesti rikki, ja se pit\u00e4isi vaihtaa. Kytkin itsess\u00e4\u00e4n on altis nopealle kulumiselle, mink\u00e4 vuoksi voi usein olla hyv\u00e4 ajatus vaihtaa tarvittaessa koko kytkinasennelma.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Jos Peugeot 106 -moottorisi alkaa p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 sinist\u00e4 savua kiihdytett\u00e4ess\u00e4, sylinteriporat ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti kuluneet ja ne on vaihdettava. Kannen tiiviste on my\u00f6s altis liialliselle kulumiselle, ja se voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen ja runsaaseen valkoisen savun ty\u00f6ntymiseen ulos. Katalysaattorista voi kuulua koputus\u00e4\u00e4ni\u00e4, ja se on vaihdettava.<\/p>\n\n\n\n

Jos Peugeot 106 -moottorisi tyhj\u00e4k\u00e4ynti alkaa k\u00e4yd\u00e4 ep\u00e4tasaisesti alhaisilla kierroksilla, syyn\u00e4 on todenn\u00e4k\u00f6isesti ongelmallinen tyhj\u00e4k\u00e4ynnin s\u00e4\u00e4t\u00f6venttiili, joka on my\u00f6s vaihdettava. Kaiken kaikkiaan Peugeot 106:n moottoripaletti voi kest\u00e4\u00e4 kohtuullisen pitk\u00e4\u00e4n, jos sit\u00e4 huolletaan asianmukaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Jousitusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Melko monet Peugeot 106:n omistajat raportoivat, ett\u00e4 heid\u00e4n 106:ns\u00e4 takapy\u00f6r\u00e4t olivat tunnetusti ulosp\u00e4in. Toiset ovat my\u00f6s raportoineet ongelmista, kuten liiallisesta narinasta takajousituksen alueella. Molemmat viittaavat ongelmiin, jotka liittyv\u00e4t takimmaisiin s\u00e4teitt\u00e4istukivarsiin, jotka on vaihdettava, jotta t\u00e4m\u00e4 ongelma voidaan ratkaista kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden lis\u00e4ksi jouset, iskunvaimentimet ja kaikki muut l\u00e4hell\u00e4 olevat osat voivat k\u00e4rsi\u00e4 lukuisista ongelmista, joista osa liittyy kulumiseen ja osa korroosioon.<\/p>\n\n\n\n

Varusteongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 106 on nyt melko vanha auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen monissa ominaisuuksissa ja toiminnoissa on monia erilaisia ongelmia. Kattoluukku on t\u00e4st\u00e4 hyv\u00e4 esimerkki, sill\u00e4 sen tiedet\u00e4\u00e4n vuotavan. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n ovat kattoluukun kahvassa olevat pienet ruuvinrei\u00e4t. Jotkut ovat my\u00f6s arvelleet, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 voi aiheuttaa korroosiota ja johtaa vakavampiin ongelmiin.<\/p>\n\n\n\n

Muita varusteisiin liittyvi\u00e4 ongelmia ovat esimerkiksi viallinen radio, joka voi joko lakata soittamasta kaikissa kaiuttimissa tai kokonaan. Automaattiset ovien lukot voivat vioittua ja est\u00e4\u00e4 auton lukituksen avaamisen\/lukitsemisen avaimella. T\u00e4m\u00e4n ratkaisemiseksi sinun on vaihdettava ovien toimilaitteet.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Yleisin 106:n s\u00e4hk\u00f6ongelma johtaa siihen, ett\u00e4 auto ei tahdo k\u00e4ynnisty\u00e4. T\u00e4h\u00e4n ongelmaan voi kuitenkin olla useita syyllisi\u00e4. Ensimm\u00e4inen on sidoksissa auton vaihtovirtageneraattoriin, joka lakkaa sy\u00f6tt\u00e4m\u00e4st\u00e4 mehua akkuun ja johtaa siten lopulta akun tyhjentymiseen. Toinen ongelma liittyy polttoainepumpun sulakkeeseen, joka voi r\u00e4j\u00e4ht\u00e4\u00e4 pumpun ylikuumenemisen vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Peugeot 106 luotettava auto?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 106 on pieni, mutta ketter\u00e4 ja melko luotettava auto. \u00c4l\u00e4 kuitenkaan l\u00e4hde ajattelemaan, ett\u00e4 siin\u00e4 ei ilmene monenlaisia ongelmia, sill\u00e4 niin k\u00e4y. N\u00e4it\u00e4 autoja on useimmiten laiminly\u00f6ty niiden elinkaaren aikana, koska ne ovat halpoja ostaa, halpoja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4, halpoja vakuuttaa ja halpoja myyd\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Monetkaan ihmiset eiv\u00e4t ole n\u00e4hneet vaivaa pit\u00e4\u00e4kseen 106-autonsa tyydytt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 kunnossa, koska se on niin arvokas auto. Siksi ei ole mit\u00e4\u00e4n merkityst\u00e4 sill\u00e4, kuinka luotettava 106 todella on, jos et l\u00f6yd\u00e4 sellaista, jota on huollettu asianmukaisesti, ainakaan kohtuuhintaan.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot 106:ssa ohjaustehostin?<\/h3>\n\n\n\n

Vanhemmat Peugeot 106 -mallit tulivat ilman ohjaustehostinta, mit\u00e4 ei haluta p\u00e4ivitt\u00e4iselt\u00e4 kuljettajalta. Internetiss\u00e4 kerrotaan, ett\u00e4 ohjaustehostin on teknisesti mahdollista lis\u00e4t\u00e4 my\u00f6hemmin, mutta se voi maksaa enemm\u00e4n kuin auton arvo.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet kiinnostunut k\u00e4ytetyst\u00e4 autosta, etsi ehdottomasti my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 mallia, jossa on ohjaustehostin, sill\u00e4 ilman ohjaustehostinta vuonna 2023 on kuin el\u00e4isi ilman s\u00e4hk\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Peugeot lopetti 106:n valmistuksen?<\/h3>\n\n\n\n

Teknisesti ottaen Peugeot lopetti 106-mallin valmistuksen, mutta sen seuraaja (107) on periaatteessa sama kuin 106, mutta nykyaikaisempi l\u00e4hestymistapa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 107 on suurin piirtein samankokoinen, saman tehoinen ja saman hintainen, mutta siin\u00e4 on kaikki 2000-luvun puoliv\u00e4lin ja my\u00f6hempien vuosien uudempi ja kehittyneempi tekniikka.<\/p>\n\n\n\n

107 s\u00e4ilyi vuoteen 2014 asti, jolloin se korvattiin Peugeot 108:lla, joka oli viimeinen Peugeot ”100”-sarjan malli, koska yhti\u00f6 sitoutui 208:n pienimp\u00e4\u00e4n autoon.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 106 on pienikokoinen viistoper\u00e4, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 1991 ja jota pidettiin vuoteen 2003 asti, jolloin sen seurasi vertailukelpoisempi uudempi Peugeot 107. Alun perin 106:sta kaavailtiin vain kolmiovista<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5825,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5824"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5824"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5824\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5826,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5824\/revisions\/5826"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5825"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5824"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5824"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5824"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}