{"id":5845,"date":"2023-02-07T15:02:35","date_gmt":"2023-02-07T15:02:35","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5845"},"modified":"2023-02-07T15:02:38","modified_gmt":"2023-02-07T15:02:38","slug":"peugeot-1-2-puretech-130-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-1-2-puretech-130-ongelmat\/","title":{"rendered":"Peugeot 1.2 PureTech 130 ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot PureTech 1.2L 3-sylinterinen moottori, jossa on 130 hv, on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 monissa Peugeot-, Open-, Citroen- ja DS-autoissa. Kun moottori tuli markkinoille, ihmiset olivat todella yll\u00e4ttyneit\u00e4 siit\u00e4, miten Peugeot onnistui saamaan n\u00e4in pienest\u00e4 moottorista 130hv ilman, ett\u00e4 se hajosi. T\u00e4ss\u00e4 on kyll\u00e4 jotain j\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 moottori aloitti toimintansa jo vuonna 2016, jolloin se voitti itse asiassa muutaman ”Vuoden moottori -palkinnon”.<\/p>\n\n\n\n

Vuosien saatossa ongelmia alkoi kuitenkin kerty\u00e4, ja monet ihmiset pit\u00e4v\u00e4t nyt 1.2L PureTechi\u00e4 melko ep\u00e4luotettavana. Pahin 1.2L PureTechin ongelma liittyy jakohihnaan, joka voi katkeilla ja aiheuttaa useita muita ongelmia. 1.2L k\u00e4rsii my\u00f6s sylinterikannen tukkeutumisesta, joka voi aiheuttaa autoon ”check engine lights” -valot.<\/p>\n\n\n\n

1.2L on my\u00f6s altis kuluttamaan hieman liikaa moottori\u00f6ljy\u00e4, mik\u00e4 johtaa lopulta siihen, ett\u00e4 \u00f6ljy\u00e4 on lis\u00e4tt\u00e4v\u00e4 useammin. Lopuksi on my\u00f6s mainittava muutama moottorinohjausmoduuliongelma, joka aiheuttaa muutamia tunnettuja varoitusvaloja ja saa auton menett\u00e4m\u00e4\u00e4n tehon tai syttym\u00e4\u00e4n moottorin tarkastusvalon.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan 1.2L PureTech tarvitsee oikea-aikaista ja asianmukaista huoltoa, sill\u00e4 ilman sit\u00e4 se joutuu kohtaamaan monia ongelmia. Jos teet kaiken, mit\u00e4 sinun pit\u00e4isi tehd\u00e4, moottori on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi hyv\u00e4 jopa yli 200.000 kilometrin ajaksi.<\/p>\n\n\n\n

Hammashihnaongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Ennen kaikkea on puhuttava jakohihnaongelmista, jotka voivat aiheuttaa hihnan katkeamisen. Ongelma on se, ett\u00e4 1,2 litran moottorin hihna voi rasvoittua ja kulua normaalia nopeammin. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 suositellut vaihtov\u00e4lit eiv\u00e4t ole voimassa ja ett\u00e4 hihna on eritt\u00e4in todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 se katkeaa.<\/p>\n\n\n\n

Jos n\u00e4in tapahtuu, moottoriin ja sen l\u00e4hij\u00e4rjestelmiin voi liitty\u00e4 lukuisia muita ongelmia, joista joiden korjaaminen on eritt\u00e4in kallista. Vaikka t\u00e4m\u00e4 on totta, on kuitenkin mainittava, ett\u00e4 Peugeot uskoo t\u00e4m\u00e4n johtuvan v\u00e4\u00e4r\u00e4nlaisesta \u00f6ljytyypist\u00e4\/huoltoaikataulusta. Toisin sanoen, jos voit osoittaa, ett\u00e4 huollot on tehty ajallaan ja \u00f6ljy\u00e4 on k\u00e4ytetty oikein, he korjaavat ongelman puolestasi.<\/p>\n\n\n\n

Sylinterin p\u00e4\u00e4n tukkeutuminen<\/h2>\n\n\n\n

1.2L PureTech -moottorin tiedet\u00e4\u00e4n kokevan silloin t\u00e4ll\u00f6in pient\u00e4 ”nykimist\u00e4”, joka voi johtua joko kuljettajan ep\u00e4johdonmukaisista sy\u00f6tteist\u00e4 tai mahdollisesti sytytyst\u00e4 edelt\u00e4v\u00e4st\u00e4 kipin\u00e4sytytyksest\u00e4. Jos n\u00e4ihin nyk\u00e4isyihin liittyy moottorin tarkastusvalo, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 1.2L PureTech -moottorisi k\u00e4rsii ongelmasta, jota kutsutaan kipin\u00f6inti\u00e4 edelt\u00e4v\u00e4ksi tilaksi ja joka tyypillisesti liittyy sylinterinkannen tukkeutumiseen.<\/p>\n\n\n\n

Ongelman ratkaisemiseksi sinun on ensin tarkastettava \u00f6ljytasot, sylinterien tiiveys, mahdolliset \u00f6ljyj\u00e4\u00e4m\u00e4t jakoputkessa tai imuventtiilin vuoto. Jos n\u00e4m\u00e4 kaikki vaikuttavat, sinun on puhdistettava sylinterin p\u00e4\u00e4 ruiskuttamalla pieni\u00e4 helmi\u00e4 sylinterin p\u00e4\u00e4h\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Korkea \u00f6ljynkulutus<\/h2>\n\n\n\n

Todenn\u00e4k\u00f6isesti eniten puhuttu 1,2L:n ongelma liittyy siihen, ett\u00e4 auto juo liikaa \u00f6ljy\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ongelma on itse asiassa kaksijakoinen. Ensimm\u00e4inen johtuu viallisesta \u00f6ljytason erottimesta, joka voi her\u00e4tt\u00e4\u00e4 moottori\u00f6ljyn varoitusvalon jo ennen kuin sit\u00e4 tarvitaan. Toinen liittyy vuotoihin, jotka eiv\u00e4t ole erityisen yleisi\u00e4, mutta joita voi kuitenkin esiinty\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jotta tiet\u00e4isit, mit\u00e4 on teht\u00e4v\u00e4, sinun on koeajettava autoa perusteellisesti sen j\u00e4lkeen, kun \u00f6ljytaso on t\u00e4ytetty oikein. Jos havaitset vuodon, vaihda vaurioitunut osa, ja kaiken pit\u00e4isi olla kunnossa. Jos vuotoja ei ole ja paine n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan kunnossa, ongelma johtuu todenn\u00e4k\u00f6isesti edell\u00e4 mainitusta \u00f6ljytason erottimesta, joka on vaihdettava.<\/p>\n\n\n\n

Moottorinohjausmoduulin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

1.2L PureTechiss\u00e4 voi esiinty\u00e4 muutamia merkitt\u00e4vi\u00e4 ohjelmisto-ongelmia, joista useimmat liittyv\u00e4t auton moottorinohjausmoduuliin. P1137-koodi johtaa yleens\u00e4 sytytyskeloihin liittyviin ongelmiin, kun taas P1338-koodi johtaa vialliseen nokka-akselin asentoanturiin. P1339 liittyy hehkutulppamoduuliin.<\/p>\n\n\n\n

Todellisuudessa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 ECU on todellinen syyllinen, sill\u00e4 kaikki edell\u00e4 mainitut osat voivat olla kunnossa, mutta auto jatkaa silti kaikenlaisten koodien luettelointia. Jos n\u00e4in todella tapahtuu, muista nollata moottorinohjausmoduuli, joka yleens\u00e4 ratkaisee kaikki edell\u00e4 mainitut ongelmat ja paljon muuta.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Peugeot 1.2L PureTech hyv\u00e4 moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 1.2L PureTech -moottori on juuri sit\u00e4, mit\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6nsuojelijat haluavat huipputason bensiinimoottorilta. Koska se on vain pieni 3-sylinterinen, jonka iskutilavuus on 1,2 litraa, se on enemm\u00e4n kuin kykenev\u00e4 tylsistytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sinut kuoliaaksi teknisiss\u00e4 tiedoissa, mutta jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 ajok\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 1,2L PureTech on itse asiassa todella hyv\u00e4 moottori.<\/p>\n\n\n\n

Todellisuudessa se tarjoaa kunnon m\u00e4\u00e4r\u00e4n tehoa ja on samalla todella tehokas. 1.2L tuskin koskaan juo liikaa polttoainetta, ajoitpa sit\u00e4 miten tahansa. Lis\u00e4ksi sen huoltaminen on halpaa, sill\u00e4 useimmat varaosat ovat helposti saatavilla.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytt\u00e4\u00e4k\u00f6 1,2 litran Peugeot PureTech -moottori turboahdinta?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, se k\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Olisi melko vaikeaa, ett\u00e4 moottori kykenisi tarjoamaan 130 hv ilman jotakin pakkosy\u00f6tt\u00f6\u00e4. 1.2L-moottorista oli olemassa muutama versio, joissa ei ollut turboahtimella varustettua moottoria, mutta ne on jo pitk\u00e4\u00e4n unohdettu, koska ne ovat paljon tehottomampia ja siksi paljon v\u00e4hemm\u00e4n kiinnostavia sek\u00e4 Peugeotille ett\u00e4 sen ostajille.<\/p>\n\n\n\n

130 hv:n teholla et todellakaan saa maailmanluokan kokemusta tehomieless\u00e4, mutta tehokkuusmieless\u00e4 1.2L PureTech -moottoria on todella vaikea voittaa.<\/p>\n\n\n\n

Onko PureTech 1.2L alimitoitettu suuriin autoihin?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikki riippuu siit\u00e4, miten kysyt. Jos kysyt perheenis\u00e4lt\u00e4, joka on tottunut ajamaan perheautoilla, joissa on pienet moottorit ja pienet vakuutusmaksut, 1.2L PureTech ei ole alitehoinen. Jos kuitenkin kysyt autoharrastajalta tai isoja luksusautoja suosivalta henkil\u00f6lt\u00e4, h\u00e4n sanoo, ett\u00e4 1.2L PureTech on todellakin alitehoinen isoihin autoihin.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 1.2 PureTech 130 -moottorilla<\/h2>\n\n\n\n
    \n
  1. Peugeot 208 Hatchback 1.2 PureTech 130 Allure.<\/li>\n\n\n\n
  2. Peugeot 308 Hatchback 1.2 PureTech 130 GT Line.<\/li>\n\n\n\n
  3. Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure<\/li>\n\n\n\n
  4. Peugeot 3008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure.<\/li>\n\n\n\n
  5. Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure.<\/li>\n\n\n\n
  6. Peugeot 508 SW 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure.<\/li>\n\n\n\n
  7. Peugeot Rifter MPV 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure.<\/li>\n\n\n\n
  8. Peugeot Traveller MPV 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure<\/li>\n<\/ol>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Peugeot PureTech 1.2L 3-sylinterinen moottori, jossa on 130 hv, on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 monissa Peugeot-, Open-, Citroen- ja DS-autoissa. Kun moottori tuli markkinoille, ihmiset olivat todella yll\u00e4ttyneit\u00e4 siit\u00e4, miten Peugeot onnistui saamaan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5846,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5845"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5845"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5845\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5847,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5845\/revisions\/5847"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5846"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5845"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5845"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5845"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}