{"id":5861,"date":"2023-02-10T14:17:50","date_gmt":"2023-02-10T14:17:50","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5861"},"modified":"2023-02-10T14:17:53","modified_gmt":"2023-02-10T14:17:53","slug":"peugeot-1-6-puretech-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-1-6-puretech-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"Peugeot 1.6 PureTech -moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot on virallisesti ilmoittanut, ett\u00e4 se lopettaa pelkkien diesel- ja bensiinimoottoreiden tarjoamisen mallivuodeksi 2023, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikissa Peugeot’n seuraavan sukupolven autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n joko pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 voimansiirtoa tai hybridivoimansiirtoa. 1,6 litran PureTech-moottori on tarkoitus hyl\u00e4t\u00e4 juuri t\u00e4st\u00e4 samasta syyst\u00e4, mutta monet v\u00e4itt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 se on edelleen liian hyv\u00e4, jotta siit\u00e4 voitaisiin luopua.<\/p>\n\n\n\n

Onneksi k\u00e4ytettyjen autojen markkinat ovat t\u00e4ynn\u00e4 houkuttelevia 1.6L PureTech -malleja, joihin kuuluu Peugeotin lis\u00e4ksi my\u00f6s DS:n, Citroenin, Opel\/Vauxhallin ja jopa BMW:n ja Minin malleja. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi yleisimm\u00e4t Peugeot 1.6 PureTech -moottorin ongelmat ja kerromme, mit\u00e4 vikaa siin\u00e4 voi olla.<\/p>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin meid\u00e4n on mainittava ajoitusketjuongelmat, tarkemmin sanottuna ajoitushihnan katkeaminen ja lukuisien muiden ongelmien aiheuttaminen. Muita ongelmia ovat \u00f6ljyvuodot ja polttoaineen ruiskutusongelmat, jotka molemmat voivat my\u00f6s olla kalliita ja suhteellisen vaikeita ratkaista.<\/p>\n\n\n\n

Lopuksi on puhuttava my\u00f6s hiilikerrostumista, joita esiintyy, kun moottoria on k\u00e4ytetty pitk\u00e4\u00e4n. Jos niit\u00e4 ei puhdisteta, ne voivat aiheuttaa lukuisia ongelmia, jotka todenn\u00e4k\u00f6isesti johtavat siihen, ett\u00e4 sinun on ostettava kokonaan uusi moottori.<\/p>\n\n\n\n

Ajastusketjuongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Ajoitusketjuongelmat ovat pahimpia ongelmia, joista moottori voi k\u00e4rsi\u00e4, koska ne voivat aiheuttaa lopullisia moottorivaurioita. 1.6L-moottorin ongelmana on, ett\u00e4 sen ketju ja ketjunohjain kuluvat melko nopeasti. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 molemmat voivat rikkoutua ja ketju voi johtaa koko moottorin v\u00e4litt\u00f6m\u00e4\u00e4n tuhoon.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut ovat sanoneet, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 ketju ei ole tarpeeksi vahva selviytym\u00e4\u00e4n siit\u00e4 v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentista, jonka t\u00e4m\u00e4 moottori voi todellisuudessa tarjota. Toinen ongelma johtuu viallisesta kiristimest\u00e4, joka kielt\u00e4ytyy yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4st\u00e4 oikeaa \u00f6ljytasoa. Jos n\u00e4ihin ongelmiin ei puututa ajoissa, ne johtavat lopulta ketjun katkeamiseen ja mahdollisesti jopa moottorin ja joidenkin sen l\u00e4heisten osien tuhoutumiseen.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6ljyvuodot<\/h2>\n\n\n\n

Monet omistajat valittivat, ett\u00e4 1.6L PureTech -moottorissa on vaikeuksia yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 kunnollista moottorin \u00f6ljynpainetta, mik\u00e4 johtaa varmasti moniin ongelmiin. Moottori\u00f6ljy\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 moottorin sis\u00e4osien voiteluun ett\u00e4 moottorin j\u00e4\u00e4hdytt\u00e4miseen. Jos moottori ei pysty toimimaan optimaalisessa l\u00e4mp\u00f6tilassaan, se ei pysty puhdistamaan itse\u00e4\u00e4n eik\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n kunnollista tehoa.<\/p>\n\n\n\n

Ongelmana on, ett\u00e4 jotkin \u00f6ljylinjojen ja niihin liittyvien osien ymp\u00e4rill\u00e4 olevat tiivisteet voivat haurastua ja vuotaa \u00f6ljy\u00e4. Peugeotin mukaan \u00f6ljynvaihdon oikea vaihtov\u00e4li on 30 000 kilometrin (2 vuoden) v\u00e4lein, mutta monet Peugeot-asiantuntijat ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 edell\u00e4 mainitut \u00f6ljynvaihdot kannattaa tehd\u00e4 varmuuden vuoksi 15 000-20 000 kilometrin v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

Polttoainesuuttimen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Jos kuulet 1.6L PureTech -moottorisi sihisev\u00e4n tai p\u00e4\u00e4st\u00e4v\u00e4n yl\u00e4osastaan hakkaavia \u00e4\u00e4ni\u00e4, se johtuu todenn\u00e4k\u00f6isesti vuodosta. Jos et hoida t\u00e4t\u00e4 ongelmaa ajoissa, se johtaa saastumiseen ja ruiskutinvaurioon. Jos todella ep\u00e4onnistut, my\u00f6s turboahdin voi pett\u00e4\u00e4, kun \u00f6ljy saastuu liikaa p\u00e4\u00e4st\u00e4kseen edes turboahtimeen asti.<\/p>\n\n\n\n

Muista siis kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota polttoainesuuttimiin aina, kun huollat autoa. Jotkut ovat my\u00f6s raportoineet aistivansa matkustamoon voimakkaita polttoaineen hajuja, jotka voivat usein johtua vuotavista polttoainesuuttimista. On v\u00e4\u00e4rin sanoa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ovat pelkk\u00e4 riesa, sill\u00e4 pitk\u00e4aikainen altistuminen polttoaineen hajuille voi olla my\u00f6s terveydelle haitallista, varsinkin jos matkustamon ilmaa ei kierr\u00e4tet\u00e4 usein.<\/p>\n\n\n\n

Hiilij\u00e4\u00e4m\u00e4t<\/p>\n\n\n\n

Kun suoraruiskutusmoottorit tulivat markkinoille, ihmiset olivat yll\u00e4ttyneit\u00e4 siit\u00e4, kuinka tehokkaita n\u00e4m\u00e4 moottorit voivat olla ilman, ett\u00e4 yleinen tehokkuusjalanj\u00e4lki k\u00e4rsii. Suoraruiskutuksen ruiskutuskuvio mahdollisti suuremman tarkkuuden, mik\u00e4 johtaa suurempaan tehoon ja j\u00e4tt\u00e4\u00e4 tilaa pienemm\u00e4lle moottorille, jotka molemmat edist\u00e4v\u00e4t suorituskyky\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Suoraruiskutuksen haittapuolena on kuitenkin hiilikerrostuminen, jota voi esiinty\u00e4, kun moottorin sis\u00e4osiin alkaa kerty\u00e4 paksuja hiilikerroksia. N\u00e4m\u00e4 on puhdistettava ”Walnut Blasting” -tekniikalla muutaman kerran hyvin huolletun moottorin elinkaaren aikana. Jos t\u00e4t\u00e4 ei tehd\u00e4, moottori tuhoutuu lopulta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Peugeot 1.6L PureTech hyv\u00e4 moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 1.6L PureTech on todellakin todella hyv\u00e4 moottori, sill\u00e4 siin\u00e4 yhdistyv\u00e4t hyv\u00e4 hy\u00f6tysuhde ja enemm\u00e4n kuin tarpeeksi tehoa kaikkiin p\u00e4ivitt\u00e4isiin tarpeisiisi. Toki se ei ehk\u00e4 ole liian j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4 tai tunteikas, mutta se on luontaista n\u00e4ille pienille moottoreille. T\u00e4m\u00e4 moottori on suunniteltu ty\u00f6kaluksi, ja hyv\u00e4 ty\u00f6kalu se todellakin on.<\/p>\n\n\n\n

On melko s\u00e4\u00e4li, ett\u00e4 n\u00e4it\u00e4 moottoreita ollaan hiljalleen poistamassa k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 pienempien hybridisoitujen yksik\u00f6iden hyv\u00e4ksi, mutta se on merkki ajasta, jota el\u00e4mme. Koska n\u00e4it\u00e4 moottoreita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kuitenkin niin monissa autoissa, niit\u00e4 on runsaasti k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla viel\u00e4 vuosia.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko PureTech-moottorit hyvi\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

PureTech-moottorit ovat PSA-konsernin kehittyneimpi\u00e4 moottoreita, joita se on koskaan kehitt\u00e4nyt. Kaikki ne ovat pieni\u00e4, kompakteja, kevyit\u00e4, taloudellisia ja niill\u00e4 on suhteellisen pieni CO2-jalanj\u00e4lki. Vaikka n\u00e4m\u00e4 ovatkin poistumassa k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, ne ovat kaikkein edistyksellisimpi\u00e4 moottoreita, joita t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4 voi l\u00f6yt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Meid\u00e4n on kuitenkin huomautettava, ett\u00e4 n\u00e4iss\u00e4 on joitakin luotettavuusongelmia, jotka voivat tehd\u00e4 niist\u00e4 hieman ep\u00e4toivottuja sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t ole j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko PureTech-moottorit diesel- vai bensiinimoottoreita?<\/h3>\n\n\n\n

PureTech-moottoreita Peugeot kutsuu mielell\u00e4\u00e4n bensiinimoottoreikseen. PureTech-dieselmoottoreita ei ole, sill\u00e4 vertailukelpoisia Peugeot-dieselmoottoreita kutsutaan BlueHDi-moottoreiksi. Riippumatta siit\u00e4, kumpaa n\u00e4ist\u00e4 kahdesta pid\u00e4t parempana, molemmat ovat poistumassa k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 uudempien, pienempien ja hybridisoitujen moottoreiden hyv\u00e4ksi, jotka ovat ainoat vaihtoehdot, jotka voit valita seuraavan sukupolven Peugeot-malleihin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot on virallisesti ilmoittanut, ett\u00e4 se lopettaa pelkkien diesel- ja bensiinimoottoreiden tarjoamisen mallivuodeksi 2023, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikissa Peugeot’n seuraavan sukupolven autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n joko pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 voimansiirtoa tai hybridivoimansiirtoa. 1,6<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5686,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5861"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5861"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5861\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5862,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5861\/revisions\/5862"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5686"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5861"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5861"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5861"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}