{"id":5865,"date":"2023-02-11T07:56:15","date_gmt":"2023-02-11T07:56:15","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5865"},"modified":"2023-02-11T07:56:19","modified_gmt":"2023-02-11T07:56:19","slug":"yleiset-ford-ranger-3-2-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleiset-ford-ranger-3-2-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"Yleiset Ford Ranger 3.2 moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Ford Ranger on yksi kaikkien aikojen suosituimmista Fordin kuorma-autoista, koska se on riitt\u00e4v\u00e4n suuri useimmille ihmisille, mutta ei ole j\u00e4ttil\u00e4ism\u00e4inen, kuten jotkut Fordin F-sarjan kuorma-autot ovat. Kaiken kaikkiaan Ford Ranger on hyv\u00e4 auto, sill\u00e4 se tarjoaa todella monipuolisen keskikokoisen kuorma-auton kokemuksen erinomaisella vetokyvyll\u00e4 ja suorituskyvyll\u00e4. Jotta Ranger pystyisi t\u00e4h\u00e4n, se tarvitsee tehokkaan ja luotettavan moottorin, joten mitk\u00e4 ovat yleisi\u00e4 Ford Ranger 3.2 -moottorin ongelmia?<\/p>\n\n\n\n

Yleisimpi\u00e4 Ford Ranger 3.2 -moottorin ongelmia ovat vialliset \u00f6ljypumpun tyhjennykset, kaksimassavauhtipy\u00f6r\u00e4ongelmat, polttoaineen ruiskutusj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat, v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdyttimen vuodot, letkujen hajoaminen ja EGR-ongelmat. N\u00e4m\u00e4 ongelmat ovat suhteellisen yleisi\u00e4 monien Ford-kuorma-autojen sukupolvien ja Mazda BT-50:n kanssa, joka my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 moottoria.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan 3,2 litran moottori on vankka ja melko luotettava, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voit odottaa sen kest\u00e4v\u00e4n todella pitk\u00e4\u00e4n, jos huolehdit siit\u00e4 asianmukaisesti. T\u00e4m\u00e4n sanottuaan on kuitenkin mainittava, ett\u00e4 monet t\u00e4m\u00e4n moottorin omistajat eiv\u00e4t ole erityisen ajoissa huolissaan sen huollosta, mink\u00e4 vuoksi se on saattanut saada huonon maineen joissakin Fordin sis\u00e4piireiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ymme nyt perusteellisesti l\u00e4pi kaikki n\u00e4m\u00e4 yleiset Ford Ranger 3.2 -moottorin ongelmat, joihin kuuluu my\u00f6s se, mist\u00e4 ne johtuvat ja miten voit korjata ne.<\/p>\n\n\n\n

Viallinen \u00f6ljypumpun tyhjennys<\/h2>\n\n\n\n

3.2L-yksikk\u00f6 on varustettu muuttuvavirtaisella \u00f6ljypumpulla, joka k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erityisesti suunniteltua siipipy\u00f6r\u00e4tyylist\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, joka eroaa paljon tavallisesta pumpun rakenteesta, jolle on ominaista hammaspy\u00f6r\u00e4veto. Syy, miksi Ford teki t\u00e4m\u00e4n, oli tehd\u00e4 moottorista tehokkaampi, mutta haittapuolena on, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 k\u00e4rsii luontaisesta viasta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t pysty k\u00e4ynnist\u00e4m\u00e4\u00e4n itse\u00e4\u00e4n, mink\u00e4 vuoksi \u00f6ljynvaihto voi olla valtava riski niille, jotka eiv\u00e4t ole tietoisia t\u00e4st\u00e4. Jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t ajaa Rangerilla ilman esik\u00e4ynnistetty\u00e4 \u00f6ljypumppua, se voi aiheuttaa koko j\u00e4rjestelm\u00e4n sekoamisen ja valtavat vahingot.<\/p>\n\n\n\n

Kaksoismassavauhtipy\u00f6r\u00e4ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Yksi monien 3.2L:n omistajien rakastamista seikoista on se, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n moottorin mukana toimitetaan manuaalivaihteisto, jota monet pit\u00e4v\u00e4t parempana kuin automaattivaihteistoa. T\u00e4m\u00e4 vaihteisto on varustettu kaksoismassavauhtipy\u00f6r\u00e4ll\u00e4, joka on suunniteltu suojaamaan voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kaikilta t\u00e4rin\u00f6ilt\u00e4, joita dieselvoimansiirto yleens\u00e4 aiheuttaa, ja samalla se tekee vaihteistosta tasaisemman.<\/p>\n\n\n\n

Koska n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t kuitenkin kest\u00e4v\u00e4t kaiken kitkan, ne kuluvat suhteellisen nopeasti, ja jos siit\u00e4 ei huolehdita v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti, se aiheuttaa lis\u00e4kuormaa my\u00f6s kytkimelle. Helpoin tapa todeta, onko kaksoismassavauhtipy\u00f6r\u00e4si syyllinen, on kuulla kolisevia \u00e4\u00e4ni\u00e4, kun painat poljinta alas.<\/p>\n\n\n\n

Ruiskutusj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Fordin dieselmoottorit ja polttoaineen ruiskutusj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat ovat todella yleisi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n 3,2 litran moottori on altis vikakoodille P1280, joka on yleinen my\u00f6s Fordin suuremmissa Heavy Duty -moottoreissa. N\u00e4ist\u00e4 ongelmista seuraa tarkastusmoottorin merkkivalo ja moottorin hidas suorituskyky. Useimmiten ongelma liittyy vialliseen ICP-anturiin (Injection Control Pressure).<\/p>\n\n\n\n

Ongelman korjaamiseksi on tarkastettava auton koko polttoainej\u00e4rjestelm\u00e4 ja todenn\u00e4k\u00f6isesti vaihdettava muutama huonokuntoinen letku ja mahdollisesti jopa itse ICP-anturi. Kaiken kaikkiaan on parasta olla v\u00e4litt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 t\u00e4llaisista ongelmista, sill\u00e4 ne pahenevat ajan my\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4lij\u00e4\u00e4hdyttimen vuodot<\/h2>\n\n\n\n

Huonolaatuiset letkut eiv\u00e4t ole harvinaisia joissakin Fordin moottoreissa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne voivat kulua ajan my\u00f6t\u00e4, haurastua ja lopulta rikkoutua. T\u00e4m\u00e4 aiheuttaa paljon ongelmia joissakin auton j\u00e4rjestelmiss\u00e4, erityisesti v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdytinj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4, joka vuotaa, jos n\u00e4in todella tapahtuu.<\/p>\n\n\n\n

Jos Rangerisi suorituskyky alkaa heikenty\u00e4 jopa normaaleissa ajo-olosuhteissa tai menee jopa t\u00e4ysin Limp Mode -tilaan, on hyvin mahdollista, ett\u00e4 ongelma liittyy v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdyttimen vuotoon. Voit korjata t\u00e4m\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kuumuutta kest\u00e4v\u00e4\u00e4 teippi\u00e4 ja sulkemalla vuodon, mutta letku on parasta vaihtaa.<\/p>\n\n\n\n

EGR-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Pakokaasujen takaisinkierr\u00e4tysventtiilin teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on lis\u00e4t\u00e4 auton tehokkuutta, auttaa polttoainetaloudessa ja j\u00e4\u00e4hdytt\u00e4\u00e4 pakokaasuja. 3.2L-moottorin EGR-j\u00e4rjestelm\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytet\u00e4\u00e4n vedell\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on sama kuin itse moottori.<\/p>\n\n\n\n

Ongelma syntyy, kun jossakin tapahtuu vuoto, joka aiheuttaa kaiken veden vuotamisen ulos. Jos et huomaa t\u00e4t\u00e4 tarpeeksi ajoissa, on hyvin todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4dyt puhjenneeseen tiivisteeseen tai jopa j\u00e4\u00e4hdytysnestevuotoon. EGR-venttiili on parasta vaihtaa, kun n\u00e4in tapahtuu, sill\u00e4 et halua ottaa riski\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n lis\u00e4vahingoista.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka kauan Ford 3.2 Ranger kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Jos huollat sit\u00e4 tarpeeksi hyvin, t\u00e4m\u00e4n 3.2L Rangerin pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 20 vuotta tai jopa pidemp\u00e4\u00e4n. Ford mainostaa ylpe\u00e4n\u00e4, ett\u00e4 sen kuorma-autot on suunniteltu ja rakennettu lujiksi, jotta ne kest\u00e4v\u00e4t kaiken kuorma-autoel\u00e4m\u00e4n mukanaan tuoman v\u00e4\u00e4rink\u00e4yt\u00f6n ja kest\u00e4v\u00e4t samalla todella pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Ranger on hyvin pitk\u00e4lti samanlainen, mutta vain jos teet kaiken tarvittavan. Jos n\u00e4in ei tapahdu, ongelmat alkavat kasaantua ja johtavat lopulta hengenvaarallisiin ongelmiin, jotka varmasti tappavat Rangerisi ennenaikaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mazda BT-50 Ford Ranger?<\/h3>\n\n\n\n

Mazda BT-50 jakaa juuri t\u00e4m\u00e4n moottorin Ford Rangerin kanssa, mutta on mainittava, ett\u00e4 Ford ja Mazda tekiv\u00e4t n\u00e4m\u00e4 erikseen. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 vaikka ne jakavat melko paljon osia kesken\u00e4\u00e4n, ne ovat tarpeeksi erilaisia, jotta ne tuntuvat erilaisilta tiell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmat Mazda B-sarjan kuorma-autot ovat kuitenkin itse asiassa Ford Rangereita, joissa on Mazdan merkit, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat l\u00e4hes identtisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa k\u00e4ytetty Ford Ranger?<\/h3>\n\n\n\n

K\u00e4ytetyn Ford Rangerin ostamiseen liittyy joitakin etuja ja my\u00f6s muutamia haittoja. Ensinn\u00e4kin Rangerin ostaminen k\u00e4ytettyn\u00e4 s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 melko paljon rahaa, sill\u00e4 Rangerit eiv\u00e4t ole immuuneja arvonalennukselle, vaikka ne eiv\u00e4t muutu rajusti vuosien mittaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos onnistut l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n kunnossa olevan auton ja jos sinua ei haittaa se, ettei k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4si ole uusinta tekniikkaa, k\u00e4ytetty Ranger on todella hyv\u00e4 ajatus.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Ranger on yksi kaikkien aikojen suosituimmista Fordin kuorma-autoista, koska se on riitt\u00e4v\u00e4n suuri useimmille ihmisille, mutta ei ole j\u00e4ttil\u00e4ism\u00e4inen, kuten jotkut Fordin F-sarjan kuorma-autot ovat. Kaiken kaikkiaan Ford Ranger<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4039,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[31],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5865"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5865"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5865\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5866,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5865\/revisions\/5866"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4039"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5865"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5865"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5865"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}