{"id":5896,"date":"2023-02-15T08:55:49","date_gmt":"2023-02-15T08:55:49","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5896"},"modified":"2023-02-15T08:55:52","modified_gmt":"2023-02-15T08:55:52","slug":"yllattavia-faktoja-vw-amarokista","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yllattavia-faktoja-vw-amarokista\/","title":{"rendered":"Yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja VW Amarokista"},"content":{"rendered":"\n

Maailma on juuri n\u00e4hnyt uuden Volkswagen Amarokin, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 2010. Amarok on 2- tai 4-ovinen yksi- tai kaksiovinen etumoottorinen yksi- tai kaksiohjaamoinen kuorma-auto, jota myyd\u00e4\u00e4n vain muutamilla markkinoilla maailmanlaajuisesti, kuten Etel\u00e4-Amerikassa, Afrikassa ja L\u00e4hi-id\u00e4ss\u00e4. Ensimm\u00e4isen sukupolven Amarok oli saatavilla my\u00f6s l\u00e4nsimarkkinoilla, mutta VW p\u00e4\u00e4tti olla tarjoamatta sit\u00e4 Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa aiomme mainita joitakin VW Amarokiin liittyvi\u00e4 yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja, joihin sis\u00e4ltyy asioita, joista et ole koskaan kuullutkaan ja asioita, joita et tyypillisesti odottaisi l\u00f6ytyv\u00e4n VW-kuorma-autosta. Jos siis olet kiinnostunut Amarokin ostamisesta, muista lukea t\u00e4m\u00e4 artikkeli, sill\u00e4 se saattaa paljastaa asioita, jotka voivat mahdollisesti olla ratkaisevia.<\/p>\n\n\n\n

Tehokkain V6-diesel Pickup-auto<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Amarok on yksi niist\u00e4 harvoista kuorma-autoista, jotka voi ostaa V6-dieselmoottorilla, erityisesti Australian markkinoilla, joilla V6-dieselmoottorit eiv\u00e4t ole koskaan olleet mik\u00e4\u00e4n juttu. T\u00e4m\u00e4 V6-moottori on my\u00f6s melko erikoinen, sill\u00e4 sen ansiosta Amarok saavuttaa nopeuden alle 8 sekunnissa, mik\u00e4 on parempi kuin mik\u00e4\u00e4n muu auto luokassaan.<\/p>\n\n\n\n

3,0 litran V6-turbodieselmoottorin v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on 452 Nm, ja sen teho on 222 kW (300 hv), mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi. Parasta on my\u00f6s se, ett\u00e4 uuden Amarokin 3,0 litran turbodieselin polttoainetaloudellisuus on paljon parempi kuin kaikkien muiden vastaavien autojen luokassaan.<\/p>\n\n\n\n

Sis\u00e4tilojen laatu<\/h2>\n\n\n\n

Jos tunnet VW:n, tied\u00e4t varmaan hyvin, ett\u00e4 joidenkin VW:iden sis\u00e4tilat ovat l\u00e4hes yht\u00e4 hyv\u00e4t kuin joidenkin Audien sis\u00e4tilat. Uudessa 2023 Amarokissa on suuri muotokuvamallinen keskusn\u00e4ytt\u00f6, joka tarjoaa vaikuttavan vasteajan ja on kokonsa ansiosta suhteellisen helppok\u00e4ytt\u00f6inen. Ilmastoinnin s\u00e4\u00e4timet on integroitu n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mik\u00e4 ei ole ihanteellista, mutta kaiken kaikkiaan se on melko itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Loput sis\u00e4tiloista on p\u00e4\u00e4llystetty miellytt\u00e4vill\u00e4 materiaaleilla, joita ei yleens\u00e4 n\u00e4e t\u00e4m\u00e4n luokan autoissa. Kojelauta on pystysuora, ja Amarokissa on my\u00f6s VW:n uusin digitaalinen mittaristo, joka saa auton n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tuntumaan todella hienostuneelta.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4lkil\u00e4mmitystoiminto<\/h2>\n\n\n\n

Joissakin autoissa on erityinen ”Lepo”-toiminto ilmastointij\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4, ja VW Amarok on yksi n\u00e4ist\u00e4 autoista. Kuvittele, ett\u00e4 poistut autosta oltuasi siin\u00e4 jonkin aikaa, painat ”Lepo”-painiketta, ja j\u00e4rjestelm\u00e4 pumppaa kaiken moottorin ja j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n j\u00e4\u00e4nn\u00f6sl\u00e4mm\u00f6n auton sis\u00e4lle pit\u00e4\u00e4kseen sis\u00e4tilat mahdollisimman l\u00e4mpimin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 toiminto toimii jopa 30 minuutin ajan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kun k\u00e4velet takaisin autoon, auton matkustamo on edelleen l\u00e4mmin. T\u00e4m\u00e4n ominaisuuden ansiosta voit s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 polttoainetta, koska sinun ei tarvitse l\u00e4mmitt\u00e4\u00e4 auton matkustamoa aina, kun j\u00e4t\u00e4t sen 30-60 minuutiksi. T\u00e4m\u00e4 est\u00e4\u00e4 my\u00f6s tuulilasin huurtumisen joksikin aikaa, mink\u00e4 pit\u00e4isi my\u00f6s auttaa polttoainetaloudessa.<\/p>\n\n\n\n

Se voi hinata paljon<\/h2>\n\n\n\n

VW Amarok voi vet\u00e4\u00e4 jopa 8 000 lbs maksimikokoonpanossaan, mik\u00e4 on paljon painoa joksikin, joka ei ole t\u00e4ysikokoinen Heavy-Duty-kuorma-auto. Ford Ranger pystyy vet\u00e4m\u00e4\u00e4n hieman v\u00e4hemm\u00e4n, kun taas Toyota Tundra pystyy vet\u00e4m\u00e4\u00e4n enint\u00e4\u00e4n 6300lbs, mik\u00e4 on huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n kuin VW Amarok.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 ei oikeastaan ole kovin suuri yll\u00e4tys joillekin, sill\u00e4 VW Amarok on melko suosittu ajoneuvo retkeilyn harrastajien keskuudessa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niit\u00e4 voi n\u00e4hd\u00e4 leirint\u00e4alueilla ymp\u00e4ri maailmaa.<\/p>\n\n\n\n

Lastausvuode<\/h2>\n\n\n\n

VW Amarokin s\u00e4nky on markkinoiden kilpailijoista levein, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 siihen mahtuu tavaraa, jota muut kuorma-autot eiv\u00e4t mahdu. VW:n s\u00e4ngyn leveys sopii esimerkiksi t\u00e4ydellisesti vanhalle kunnon europaletille, johon useimmat muut t\u00e4m\u00e4n segmentin kuorma-autot ovat liian kapeita. Itse s\u00e4nky on melko suuri jopa pieneksi kuorma-autoksi, sill\u00e4 se voi kilpailla isompien, suurten ja keskisuurten kuorma-autojen segmentin s\u00e4nkyjen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Pysyv\u00e4 AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Pieness\u00e4 kuorma-autossa ei useinkaan ole pysyv\u00e4 nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 tehtaalta, mutta VW Amarokissa on. Useimmat VW Amarokin kilpailijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t niin sanottua osa-aikaista AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, joka tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 4X4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Amarokia liikuttavat aina kaikki nelj\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4, kun taas useimpia sen kilpailijoita ei.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 VW Amarokissa on?<\/h3>\n\n\n\n

Uudessa VW Amarokissa on melko paljon hyvi\u00e4 puolia, sill\u00e4 se on melko hienosti pakattu kuorma-auto, joka pystyy moniin asioihin. Ensinn\u00e4kin kaikki sen moottorit ovat melko s\u00e4\u00e4steli\u00e4it\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 ne ole tyypillisi\u00e4 osia jakavia moottoreita, joita l\u00f6ytyy esimerkiksi l\u00e4ht\u00f6tason Golfista. Lis\u00e4ksi uusi Amarok n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todella hyv\u00e4lt\u00e4, ja siin\u00e4 on edistykselliset mukautuvat LED-valot ja paljon turvavarusteita, joista suurin osa on harvinainen n\u00e4ky t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vetopeti on vaikuttavan suuri, se pystyy vet\u00e4m\u00e4\u00e4n paljon painoa, ja sen sis\u00e4tilat ovat hyvin varustellut ja melko tasokkaat. Kahden hengen ohjaamossa on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi tilaa kaikilla istuimilla, joten Amarokilla voi kuljettaa mielell\u00e4\u00e4n nelj\u00e4 aikuista pitk\u00e4n matkan matkalla. Se on my\u00f6s melko mukava auto maantiell\u00e4, sill\u00e4 se tuntuu kevyemm\u00e4lt\u00e4 kuin se on.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 huonoa VW Amarokissa on?<\/h3>\n\n\n\n

VW Amarokin 1. sukupolvi osoittautui suhteellisen ongelmalliseksi autoksi ajoitusj\u00e4rjestelm\u00e4n, polttoainelinjojen, sytytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ja vastaavien osalta. Uudempi on viel\u00e4 liian uusi kertomaan, mutta monet ihmiset ovat varovaisia ostamaan sellaisen juuri nyt, koska pitk\u00e4n tai edes lyhyen aikav\u00e4lin luotettavuustuloksia ei ole saatavilla. Amarok ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole erityisen halpa kuorma-auto, joten on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, jos se p\u00e4ihitt\u00e4\u00e4 kaikki kilpailijansa.<\/p>\n\n\n\n

V6 Amarokiin liittyv\u00e4t huoltokustannukset ovat kaukana siit\u00e4, mit\u00e4 useimmat odottavat kuullessaan sanan VW, ja vaikka sen muotoilu on saanut inspiraationsa VW Touaregista, Touareg on paljon ylellisempi ajoneuvo.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Maailma on juuri n\u00e4hnyt uuden Volkswagen Amarokin, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuonna 2010. Amarok on 2- tai 4-ovinen yksi- tai kaksiovinen etumoottorinen yksi- tai kaksiohjaamoinen kuorma-auto, jota myyd\u00e4\u00e4n vain muutamilla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5387,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5896"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5896"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5896\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5897,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5896\/revisions\/5897"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5387"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5896"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5896"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5896"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}