{"id":5905,"date":"2023-02-20T12:43:40","date_gmt":"2023-02-20T12:43:40","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5905"},"modified":"2023-02-20T12:43:43","modified_gmt":"2023-02-20T12:43:43","slug":"yllattavia-faktoja-vw-passatista","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yllattavia-faktoja-vw-passatista\/","title":{"rendered":"Yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja VW Passatista"},"content":{"rendered":"\n

VW Passat on yksi kaikkien aikojen menestyneimmist\u00e4 perhesedanista, sill\u00e4 se esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran jo 1970-luvun alussa, mutta sen tulevaisuus on yht\u00e4 ep\u00e4varma kuin ennenkin. VW:n mukaan uusi Passat-sedan ei tule markkinoille vuonna 2024, sill\u00e4 sen paikan ottaa nyt vertailukelpoisempi ja tyylikk\u00e4\u00e4mpi VW Arteon.<\/p>\n\n\n\n

VW Passat estate jatkaa tuotantoaan, mutta VW p\u00e4\u00e4tti, ett\u00e4 SUV:t, EV:t ja crossoverit ovat yhti\u00f6lle paljon t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4 kuin Passat sedanin elossa pit\u00e4minen. Niin tai n\u00e4in, sen viiden vuosikymmenen mittaisen historian aikana VW Passatista on kerrottu monia yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja, ja me kerromme niist\u00e4 yll\u00e4tt\u00e4vimm\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Se on historian menestynein keskikokoinen auto.<\/h2>\n\n\n\n

Yli 30 miljoonalla myydyll\u00e4 VW Passatilla Passat on kaikkien aikojen menestynein keskikokoinen auto ja yksi menestyneimmist\u00e4 autoista ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n. Syy siihen, miksi Passatilla on niin uskomaton historia, on se, ett\u00e4 se on todella yksi parhaista sedaneista, joita voi ajatella. Ensinn\u00e4kin se ei maksa yht\u00e4 paljon kuin sen kalliimmat kilpailijat Audi A6, BMW 5-sarja tai Mercedes E-Class.<\/p>\n\n\n\n

Toiseksi se tarjoaa enemm\u00e4n tilaa ja enemm\u00e4n yleist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4 kuin kumpikaan n\u00e4ist\u00e4, mutta on samalla my\u00f6s paljon edullisempi asua. Siin\u00e4 on kaikki haluamasi tekniikka, se on \u00e4\u00e4rett\u00f6m\u00e4n turvallinen, mukava ja helppo ajaa. Se on todella t\u00e4ydellinen paketti kaikin tavoin, on hieman surullista, ett\u00e4 se on menossa pois, mutta Passat voisi tehd\u00e4 paluun lopulta.<\/p>\n\n\n\n

Vakiovarusteet ovat hyv\u00e4t koko mallistossa.<\/h2>\n\n\n\n

Toinen melko yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4 asia VW Passatissa on se, ett\u00e4 siin\u00e4 on yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n paljon vakiovarusteita NA:n markkinoilla, jopa niin paljon, ett\u00e4 se p\u00e4ihitt\u00e4\u00e4 monessa suhteessa premium-kolmikkonsa saksalaiset. Ensinn\u00e4kin kaikissa Passat-malleissa on LED-ajovalot, kaksialueinen ilmastointi, jossa on takaistuinten tuuletusaukot, etut\u00f6rm\u00e4ysvaroitin ja etuistuinavustin kaikissa malleissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaista ei saa sen kalliimpaan ja premium-luokan Audi A6:een. My\u00f6s uuden VW Passatin suurempi infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 on vakiona kaikissa VW Passat -malleissa, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 edelleen uskomattoman kilpailukykyisen hintaansa n\u00e4hden.<\/p>\n\n\n\n

Diesel 2.0L BiTDI-moottori on ihmeellinen.<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on tarkoitettu vain eurooppalaisille lukijoillemme, sill\u00e4 2.0L BiTDI -moottoria ei ole saatavilla NA:ssa. T\u00e4m\u00e4 on yksi, ellei jopa vaikuttavin 2,0 litran 4-sylinterinen dieselmoottori, joka on koskaan tullut markkinoille, sill\u00e4 se tarjoaa 240 hv ja l\u00e4hes 400 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on valtava m\u00e4\u00e4r\u00e4 pienelle 2,0 litran dieselmoottorille, ja t\u00e4m\u00e4 moottori on tehokkaampi kuin yksik\u00e4\u00e4n 4-sylinterinen dieselmoottori, joka l\u00f6ytyy t\u00e4m\u00e4n aikakauden BMW:st\u00e4, Audista tai Mercedeksest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n ansiosta Passat saavuttaa nopeuden 100 km\/h paikaltaan hieman yli 6 sekunnissa, ja se my\u00f6s tuottaa yht\u00e4 vaikuttavan 50MPG:n kulutuksen Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 240 hv:n, AWD-ajovaihteisen, kaksoiskytkimell\u00e4 varustetun 2.0L BiTDI Passatin t\u00e4ysi 66 litran 14,5 gallonan tankki riitt\u00e4\u00e4 yli 710 kilometrin ajomatkalle ennen tankkausta.<\/p>\n\n\n\n

Ohjauspy\u00f6r\u00e4 on vinossa<\/h2>\n\n\n\n

Toinen tosiasia, josta et luultavasti ole koskaan kuullutkaan, on se, ett\u00e4 NA VW Passatin ratti on l\u00e4hes 1 tuuman verran siirtynyt oikealle, mik\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 B8 Passat perustuu vahvasti B7-malliin, joka on verrattain kapeampi auto. Vaikka yhden tuuman ero ei ole suuri, se on huomattava, kun sen huomaa.<\/p>\n\n\n\n

Ellet tied\u00e4 t\u00e4st\u00e4, et todenn\u00e4k\u00f6isesti koskaan huomaa sit\u00e4 mukavaksi. Jos siis omistat Passatin, et luultavasti voi olla huomaamatta sit\u00e4 t\u00e4st\u00e4 l\u00e4htien.<\/p>\n\n\n\n

Passat R36<\/h2>\n\n\n\n

Jo 2000-luvun lopulla Volkswagen toi markkinoille Passat R36:n, joka oli Passatin erityinen suorituskykyinen painos, jonka kanssa R36 Passat tuli my\u00f6s viimeist\u00e4 kertaa markkinoille. Siin\u00e4 on 3,6 litran V6-moottori, joka tuottaa 300 hv, VW 4MOTION AWD -j\u00e4rjestelm\u00e4, ja se pystyy kiihdytt\u00e4m\u00e4\u00e4n paikaltaan sataan kilometrin tuntinopeuteen vain 5 sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Vertailun vuoksi mainittakoon, ett\u00e4 vuoden 2008 BMW M5 tarvitsi sekunnin v\u00e4hemm\u00e4n saavuttaakseen nopeuden 100 km\/h paikallaan pys\u00e4htymisest\u00e4, mik\u00e4 ei ole kovin suuri aikaero, kun otetaan huomioon, ett\u00e4 BMW:ss\u00e4 on yli 500 hv ja massiivinen V10-suihkuvetoinen moottori. V10-moottorilla varustettu vuoden 2008 Audi A6, jossa on Lamborghinista per\u00e4isin oleva moottori, tarvitsi R36:een verrattuna l\u00e4hes puoli sekuntia enemm\u00e4n aikaa saavuttaa nopeus 60 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 Volkswagen Passatissa on?<\/h3>\n\n\n\n

VW Passatissa on paljon hyv\u00e4\u00e4, niin paljon, ett\u00e4 on vaikea ahtaa niin monia etuja yhteen artikkeliin. Ensinn\u00e4kin Passat on yksi parhaita keskikokoisia sedaneita, sill\u00e4 se t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaivattua kuilua tavallisten s\u00e4\u00e4st\u00f6sedanien ja saksalaisten premium-sedanien v\u00e4lill\u00e4 ja kallistuu samalla enemm\u00e4n markkinoiden premium-p\u00e4\u00e4h\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Toiseksi VW Passat on tunnetusti halpa ajaa, eritt\u00e4in taloudellinen ja eritt\u00e4in tilava, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 t\u00e4ydellisen perheauton. On todella vaikeaa ostaa Passatia parempaa perhesedaania, jos sinulla ei ole rajatonta budjettia. Lopuksi, VW Passatin muotoilu on aina ollut ajan hermolla, ja sen infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 on monin tavoin kehittyneempi kuin A6:ssa ennen vuotta 2019.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 huonoa Volkswagen Passatissa on?<\/h3>\n\n\n\n

Monet ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 VW Passat on niin kliininen ja hyv\u00e4, ett\u00e4 siit\u00e4 tulee tyls\u00e4, ja olen taipuvainen olemaan samaa mielt\u00e4. Passat on enemm\u00e4nkin ty\u00f6kalu kuin vaikuttava kone, joka leikkii syd\u00e4men ny\u00f6reill\u00e4. Se tekee kaiken niin hyvin, ettei sinun tarvitse mietti\u00e4 mit\u00e4\u00e4n. Toisaalta esimerkiksi BMW:n 5-sarjassa on monia puutteita, mutta monet niist\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4t luonnetta.<\/p>\n\n\n\n

Passatiin ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n saa en\u00e4\u00e4 mit\u00e4\u00e4n erikoisia moottoreita, kaikki ne ovat hiljaisia, hienostuneita ja tehokkaita, mutta my\u00f6s melko elottomia ja tylsi\u00e4. Lopuksi, VW Passat antaa vain j\u00e4rkev\u00e4n keski-i\u00e4n miehen viboja, ik\u00e4\u00e4n kuin se olisi auto, joka ei osaa pukeutua mihink\u00e4\u00e4n muuhun kuin ruutupaitaan. Se on niin tyls\u00e4, ett\u00e4 vain kaikkein parhaiten varustellut R-Line-mallit voivat her\u00e4tt\u00e4\u00e4 jonkin verran huomiota vain VW-harrastajien keskuudessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

VW Passat on yksi kaikkien aikojen menestyneimmist\u00e4 perhesedanista, sill\u00e4 se esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran jo 1970-luvun alussa, mutta sen tulevaisuus on yht\u00e4 ep\u00e4varma kuin ennenkin. VW:n mukaan uusi Passat-sedan ei tule<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5415,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5905"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5905"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5905\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5906,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5905\/revisions\/5906"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5415"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5905"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5905"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5905"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}