{"id":5915,"date":"2023-02-23T14:46:58","date_gmt":"2023-02-23T14:46:58","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5915"},"modified":"2023-02-23T14:47:01","modified_gmt":"2023-02-23T14:47:01","slug":"peugeot-e-208-vs-renault-zoe-kumpi-on-parempi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-e-208-vs-renault-zoe-kumpi-on-parempi\/","title":{"rendered":"Peugeot e-208 vs. Renault Zoe – Kumpi on parempi?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot e-208 on pienikokoinen s\u00e4hk\u00f6versio tunnetusta Peugeot 208:sta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on suunniteltu ensisijaisesti kaupunkik\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, sill\u00e4 sen akku ei ole erityisen pitk\u00e4ik\u00e4inen. Oli miten oli, e-208 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 myyv\u00e4n todella hyvin siihen n\u00e4hden, mit\u00e4 se on, sill\u00e4 monet ihmiset ovat kiinnostuneita kaupunkien sis\u00e4isist\u00e4 ty\u00f6matkakoneista, jotka eiv\u00e4t saastuta ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja ovat samalla suhteellisen edullisia.<\/p>\n\n\n\n

Renault Zoe on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n sama tarina, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4 vastakkain. Vertailemme Peugeot e-208:a ja Renault Zoea ja kerromme, kumpi n\u00e4ist\u00e4 kahdesta on sinulle parempi auto. Vertailemme niiden moottoreita, akkujen kokoa, toimintas\u00e4dett\u00e4, tehoa, muotoilua, ajokokemusta ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Selvimm\u00e4t erot n\u00e4iden kahden auton v\u00e4lill\u00e4 ovat ajossa ja muotoilussa, jossa e-208 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hienostuneemmalta ja ajaa hieman dynaamisemmin. Zoe on sek\u00e4 muotoilultaan ett\u00e4 ajotavaltaan hillitympi ja keskittyy mukavuuteen, yksinkertaisuuteen ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyyteen.<\/p>\n\n\n\n

Joka tapauksessa molemmat n\u00e4ist\u00e4 pienist\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoista ovat hyvin suunniteltuja, ja ne t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tarkoituksensa hyvin. E-208 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan hieman suositumpi auto, mutta se voi hyvinkin muuttua pian, sill\u00e4 Renault valmistautuu uuden Zoen s\u00e4hk\u00f6iseen julkaisuun.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 – Pienin Peugeot-s\u00e4hk\u00f6auto.<\/h2>\n\n\n\n

s\u00e4hk\u00f6autot ovat yleens\u00e4 paljon kalliimpia verrattuna tavallisiin polttomoottoriautoihin, mutta l\u00e4ht\u00f6hinta 31 345 puntaa Isossa-Britanniassa, 32 250 euroa Alankomaissa ja 35 350 euroa Saksassa tekee e-208:sta yhden segmenttins\u00e4 edullisimmista autoista. T\u00e4ll\u00e4 hinnalla saat etuvetoisen 2\/4-ovisen s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isen hatchbackin, jossa on yksi s\u00e4hk\u00f6moottori, joka tuottaa 139 hv.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 riitt\u00e4\u00e4 125-265 kilometrin ajoon riippuen siit\u00e4, miten autoa ajetaan ja miss\u00e4 ulkol\u00e4mp\u00f6tilassa se on. Miss\u00e4 e-208 p\u00e4rj\u00e4\u00e4 todella hyvin, on sen latausnopeustilanne, joka alkaa vaivaisella 7,4 kW:n hitaalla vaihtovirtalatauksella, joka lataa sen 45 kWh:n k\u00e4ytt\u00f6kelpoisen akun 7 tunnissa ja 15 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta nopea 150 kW:n tasavirtalataus t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 e-208:n akun noin 25 minuutissa. Todenn\u00e4k\u00f6isesti e-208:n vaikuttavin piirre on sen muotoilu, joka on melko lailla t\u00e4m\u00e4n segmentin huippuluokkaa, erityisesti sis\u00e4tiloissa, joissa e-208 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 futuristiselta ja s\u00e4hk\u00f6auto ylelliselt\u00e4. Neliovisessa versiossa tilantarjonta on parempi, mutta kokonaisuudessa tilaa on rajoitetusti pidemmille matkustajille.
Ajokokemus on toinen seikka, jossa e-208 loistaa, sill\u00e4 se on dynaaminen ja melko tasapainoinen siihen n\u00e4hden, mik\u00e4 se on.<\/p>\n\n\n\n

Renault Zoe – pienin Renault-s\u00e4hk\u00f6auto<\/h2>\n\n\n\n

Renault Zoen hinta alkaa 36 840 eurosta Saksassa, 34 790 eurosta Alankomaissa ja 29 995 punnasta Isossa-Britanniassa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoilun aloitusauto Zoe alittaa e-208:n muutamalla tonnilla. Renault Zoe hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 52 kWh:n akkua kaikissa versioissaan, mutta voit valita 107 hv:n tai 134 hv:n mallin tarpeen mukaan.<\/p>\n\n\n\n

Zoen odotettavissa oleva toimintas\u00e4de vaihtelee l\u00e4mp\u00f6tilasta ja ajotavasta riippuen 135 kilometrin ja 295 kilometrin v\u00e4lill\u00e4. Hidas vaihtovirtalataus, jonka teho on vaikuttava 22 kW, kest\u00e4\u00e4 noin 3 tuntia, kun taas suhteellisen pettynyt 46 kW:n DC-pikalataus kest\u00e4\u00e4 noin tunnin.<\/p>\n\n\n\n

Renault Zoe hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 e-208-malliin verrattuna puhtaampaa muotoilua, jossa ter\u00e4v\u00e4t reunat ovat t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4 kuin sile\u00e4t rypyt. Renault Zoen sis\u00e4tilat alkavat hiljalleen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ik\u00e4ns\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 ne ole e-208:n sis\u00e4tilojen tasolla.<\/p>\n\n\n\n

Renault Zoen ajokokemus on hillitympi ja v\u00e4hemm\u00e4n luonteenomainen, mutta se on kokoonsa n\u00e4hden ehdottoman mukava ja miellytt\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s – Peugeot e-208 on parempi auto.<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka Renault Zoe maksaa hieman v\u00e4hemm\u00e4n, tarjoaa suuremman akun, suuremman teoreettisen toimintas\u00e4teen ja hitaamman vaihtovirtalatauksen, e-208 on parempi auto, koska se on hienostuneempi, tilavampi, tarjoaa nopeamman tasavirtalatauksen (mik\u00e4 on ratkaisevan t\u00e4rke\u00e4\u00e4) ja on miellytt\u00e4v\u00e4mpi ratissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4rkein syy siihen, miksi e-208 tarjoaa n\u00e4m\u00e4 edut Renault Zoe -autoon verrattuna, on se, ett\u00e4 Zoe vanhenee hitaasti eik\u00e4 se ole segmenttins\u00e4 uusimpien tarjousten tasolla. e-208 hy\u00f6tyy my\u00f6s paremmista vakio- ja lis\u00e4varusteista sek\u00e4 paremmista turvallisuustiedoista.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Milloin uusi Renault Zoe tulee markkinoille?<\/h3>\n\n\n\n

Renaultin viimeisimpien tietojen mukaan Zoe lakkautetaan ja korvataan tulevalla Renault 5:ll\u00e4 2024\/2025. Jos tunnet Renault-mallisi, tied\u00e4t varmasti, ett\u00e4 Renault 5 on nimi, joka muistuttaa vanhoja hyvi\u00e4 aikoja, jolloin Renault valmisti alan parhaita autoja.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4nhetkisten tietojen mukaan Renault onnistui myym\u00e4\u00e4n yli 300 000 kappaletta Zoe-mallia, mik\u00e4 ei ole lainkaan huono tulos, mutta tulevassa Renault 5:ss\u00e4 yhdistyv\u00e4t ikonisen Renault 5:n muotoiluelementit ja kaikki s\u00e4hk\u00f6auton tarjoamat edut. Renault toivoo ottavansa t\u00e4m\u00e4n segmentin haltuunsa Renault 5:ll\u00e4, ja vain aika n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, onnistuuko se todella.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka turvallisia pienet s\u00e4hk\u00f6autot ovat?<\/h3>\n\n\n\n

Turvallisuus on usein unohdettu tekij\u00e4 nykyaikaista autoa ostettaessa, sill\u00e4 useimmat ihmiset odottavat niiden olevan \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen turvallisia vain siksi, ett\u00e4 ne ovat per\u00e4isin nykyaikana. Vaikka n\u00e4in onkin useimpien uusien autojen kohdalla, on joitakin merkitt\u00e4vi\u00e4 poikkeuksia, kuten Renault Zoe.<\/p>\n\n\n\n

Vuoden 2021 Renault Zoe on Zoen uusin malli, ja se sai my\u00f6s eritt\u00e4in harvinaisen 0 t\u00e4hden Euro NCAP -luokituksen. Vain kolme autoa on saanut yhden t\u00e4hden luokituksen Euro NCAP:n perustamisen j\u00e4lkeen, mik\u00e4 vain vahvistaa entisest\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 Zoe on liian vanha nykyaikaan.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa pieni s\u00e4hk\u00f6auto?<\/h3>\n\n\n\n

Pienen s\u00e4hk\u00f6auton ostaminen voi joskus olla kaiken j\u00e4rjen takana, mutta se voi tuntua my\u00f6s hieman intuition vastaiselta yksitt\u00e4isen\u00e4 autona. Jos esimerkiksi viet\u00e4t suurimman osan ajoajastasi ruuhkaisilla kaupunkikaduilla, pieni s\u00e4hk\u00f6auto on j\u00e4rkev\u00e4, varsinkin jos et usein kuljeta muita ihmisi\u00e4 tai omistat useita autoja.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos omistat yhden auton, pienen s\u00e4hk\u00f6auton omistaminen ei ole erityisen hyv\u00e4 ajatus, sill\u00e4 ne ovat ala-arvoisia pitk\u00e4n matkan matkoilla ja aikuisten matkustajien kuljettamisessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot e-208 on pienikokoinen s\u00e4hk\u00f6versio tunnetusta Peugeot 208:sta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on suunniteltu ensisijaisesti kaupunkik\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, sill\u00e4 sen akku ei ole erityisen pitk\u00e4ik\u00e4inen. Oli miten oli, e-208 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 myyv\u00e4n todella<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5527,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57,58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5915"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5915"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5915\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5916,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5915\/revisions\/5916"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5527"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5915"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5915"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5915"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}