{"id":5917,"date":"2023-02-24T15:29:57","date_gmt":"2023-02-24T15:29:57","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5917"},"modified":"2023-02-24T15:29:59","modified_gmt":"2023-02-24T15:29:59","slug":"yllattavia-faktoja-vw-polosta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yllattavia-faktoja-vw-polosta\/","title":{"rendered":"Yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja VW Polosta"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Polo on pienikokoinen perheen viistoper\u00e4, joka on suunniteltu hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n samoja ominaisuuksia kuin VW Golf, mutta j\u00e4rkev\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 ja pienemm\u00e4ss\u00e4 paketissa. Polon juuret ulottuvat vuosikymmenien taakse, ja se on yksi vanhimmista VW-malleista. VW on pit\u00e4nyt Polon koko t\u00e4m\u00e4n ajan, sill\u00e4 se on todella tasapainoinen ja edullinen auto, joka tarjoaa kaiken, mit\u00e4 VW:lt\u00e4 voi toivoa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa aiomme mainita kaikki VW Poloon liittyv\u00e4t yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4t faktat, jotka sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t asioita, joista et ole koskaan kuullutkaan, ja asioita, joita et koskaan odottaisi Polon kaltaiselta autolta. Kaiken kaikkiaan jotkut n\u00e4ist\u00e4 ovat tarpeeksi t\u00e4rkeit\u00e4, jotta ne voivat saada sinut k\u00e4\u00e4ntym\u00e4\u00e4n Polon puoleen tai pois Polon ostamisesta seuraavaksi autoksesi, joten lue t\u00e4m\u00e4 artikkeli ja lue lis\u00e4\u00e4 VW Polosta!<\/p>\n\n\n\n

Se ei olekaan niin pieni<\/h2>\n\n\n\n

Vastoin yleist\u00e4 uskomusta VW Polo ei ole niin pieni kuin useimmat luulevat. Olen 185 cm pitk\u00e4, ja mahdun eritt\u00e4in mukavasti Polon sis\u00e4lle, vaikka takanani istuisi aikuinen. T\u00e4m\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, koska VW Polo perustuu VW:n MQB-alustaan, joka on my\u00f6s VW Passatin perustana, joka on yksi VW:n tilavimmista autoista.<\/p>\n\n\n\n

VW Polossa on todella lyhyet etu- ja taka-akselit, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 akseliv\u00e4li on noin 2564 mm, mik\u00e4 on vain muutamia kymmeni\u00e4 millimetrej\u00e4 lyhyempi kuin suhteellisen tilavassa VW Golfissa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 uusi VW Polo tarjoaa saman verran tilaa kuin Golf Mk5, jota ei koskaan pidetty liian tilavana.<\/p>\n\n\n\n

Huipputekniikkaa riitt\u00e4\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ei ole premium-merkki, ja Polo on VW:n l\u00e4ht\u00f6tason malli. Kun n\u00e4m\u00e4 kaksi seikkaa yhdistet\u00e4\u00e4n, voisi luulla, ett\u00e4 VW Polossa on vain avain ja nelj\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4, mutta se on kaukana totuudesta. P\u00e4invastoin, VW Polo hy\u00f6tyy huipputeknologiasta, kuten laajakuvan\u00e4yt\u00f6llisest\u00e4 virtuaalisesta ohjaamosta, mukautuvasta vakionopeudens\u00e4\u00e4timest\u00e4, mukautuvista vaimentimista ja langattomista puhelinlatureista.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi VW Poloon saa my\u00f6s t\u00e4ys-LED-ajovalot ja -taustavalot, ilmanlaadun tunnistimilla ja allergeenisuodattimilla varustetun Air-Care A\/C -ilmastointilaitteen, kuolleen kulman tunnistimen, takaliikenneh\u00e4lytyksen, avaimetonta k\u00e4ynnistyst\u00e4, avaimetonta sis\u00e4\u00e4najoa, h\u00e4t\u00e4jarrutusta, jalankulkijoiden turvasuojaa, etuajo-avustimen ja pys\u00e4k\u00f6intipilotin, joka osaa pys\u00e4k\u00f6id\u00e4 auton t\u00e4ysin itsen\u00e4isesti. Ei hassumpaa l\u00e4ht\u00f6tason autoksi.<\/p>\n\n\n\n

Big Power<\/h2>\n\n\n\n

Pienikokoisten viistoper\u00e4isten autojen segmentti tunnetaan enimm\u00e4kseen autoista, jotka tuskin ylitt\u00e4v\u00e4t 100 hevosvoiman rajan. T\u00e4m\u00e4 on jossain m\u00e4\u00e4rin j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, koska ne ovat uskomattoman pieni\u00e4 ja yleens\u00e4 alle 3 000 kiloa, mik\u00e4 on usein puolet keskikokoisen tai t\u00e4ysikokoisen katumaasturin painosta. VW Polossa ei kuitenkaan ole kyse pienist\u00e4 tehoista, sill\u00e4 yli 50 prosenttia sen nykyisest\u00e4 moottorivalikoimasta tuottaa yli 100 hv.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4yttelyn t\u00e4hdet ovat 1,5 litran TSI-moottori, jossa on 150 hv, mik\u00e4 antaa pienelle Pololle teho-painosuhteen, joka on 9 kg\/hv-suhde. Vertailun vuoksi mainittakoon, ett\u00e4 G30-BMW 518d tarjoaa vaivaiset 11 kg\/hv-suhteen, kun taas 520 G30d 184 hv:ll\u00e4 painaa vain 0,2 kg hv:t\u00e4 kohti enemm\u00e4n kuin Polo. Valikoiman ylin 200 hv:n Polo GTI tarjoaa 6,2 kg\/hv-suhteen, joka on parempi kuin 260 hv:n BMW 530d.<\/p>\n\n\n\n

1. sukupolven Polo ei ollut VW.<\/h2>\n\n\n\n

VW Polon yll\u00e4tt\u00e4vimmist\u00e4 faktoista puhuttaessa on my\u00f6s mainittava, ett\u00e4 Polon 1. sukupolvi ei ollut edes VW. Ensimm\u00e4inen Polo ilmestyi 1970-luvulla, mutta auton kehitti alun perin NSU Motorwerkhe, jonka VW my\u00f6hemmin osti ja joka itse asiassa her\u00e4tti Polon henkiin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 1. sukupolven Polo ei ole VW, sit\u00e4 ei kehitetty VW:n toimesta, eik\u00e4 sill\u00e4 suunniteltu olevan mit\u00e4\u00e4n yhteyksi\u00e4 VW:hen. NSU Motorwerkhe -yhti\u00f6ll\u00e4 on kuitenkin ollut vaikeuksia ep\u00e4luotettavien takuuvaatimustensa vuoksi, jotka johtivat yhti\u00f6n l\u00e4hes konkurssiin ja olivat syyn\u00e4 siihen, ett\u00e4 VW osti sen.<\/p>\n\n\n\n

Audi 50 oli sen syntym\u00e4nimi<\/h2>\n\n\n\n

Ennen kuin nimeksi tuli Polo, auto vaihtoi muutaman eri nimen. VW kutsui sit\u00e4 ensin Audi 50:ksi (kuvittele), mutta VW ei ollut kovin varma nimest\u00e4 ja halusi jossain vaiheessa jopa nimet\u00e4 sen ”Mini Golfiksi”. VW harkitsi my\u00f6s nime\u00e4 ”Bonito”, mutta onneksi Polo-nimi j\u00e4i.<\/p>\n\n\n\n

VW Polon kehitys oli varmasti mielenkiintoinen aikakausi, sill\u00e4 ei ollut edes varmaa, ett\u00e4 Polo selvi\u00e4\u00e4. Onneksi se onnistui ja on yh\u00e4 olemassa, vaikka tuotantoa on kest\u00e4nyt jo l\u00e4hes 50 vuotta.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 VW Polossa on?<\/h3>\n\n\n\n

Yksi asia, jonka VW tekee todella hyvin, on tehd\u00e4 autoja, joita on helppo suositella. VW Pololla on monia hyvi\u00e4 puolia, niin paljon, ett\u00e4 voi olla vaikeaa ahtaa niit\u00e4 kaikkia t\u00e4nne, mutta yrit\u00e4mme kuitenkin. Ensinn\u00e4kin Polo sijoittuu premium-segmentin pienikokoisten autojen ja s\u00e4\u00e4st\u00f6segmentin v\u00e4liin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 hinta kuuluu ensin mainittuun segmenttiin ja tarjoaa samalla j\u00e4lkimm\u00e4isen laatutasoa.<\/p>\n\n\n\n

Toiseksi, sen tekniikka on vaikuttavaa, se on mukavampi ja tilavampi kuin luulisi, ja se on yksi VW:n luotettavimmista autoista. Viel\u00e4 l\u00e4hes 50 vuoden olemassaolon j\u00e4lkeenkin Polo myy hyvin luokkansa johtavan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden, tekniikan, turvallisuuden ja jopa j\u00e4lleenmyyntiarvon ansiosta. Lopuksi on viel\u00e4 mainittava, ett\u00e4 mahdollisuus ostaa yli 200 hv:n Polo GTI on suorastaan uskomaton.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 huonoa VW Polossa on?<\/h3>\n\n\n\n

Hyv\u00e4t, huonot ja rumat asiat, no, emme voi sanoa mit\u00e4\u00e4n Polon rumuudesta, mutta voimme mainita muutamia haittoja sen nimest\u00e4. Vaikka Polo ei olekaan niin pieni kuin milt\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, se on silti liian pieni useimmille autoilijoille tuolla ulkona, erityisesti niille, jotka kuljettavat paljon ihmisi\u00e4 ja matkatavaroita. Toiseksi Polo on tullut melko kalliiksi vuonna 2023.<\/p>\n\n\n\n

Kolmanneksi Polossa on edelleen joitakin teknisi\u00e4 ratkaisuja, jotka l\u00f6ytyv\u00e4t jo 10 vuotta k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olleesta VW Golfista, mik\u00e4 on ollut jonkinlainen teema Polon kohdalla. Viel\u00e4 enemm\u00e4n, vuoden 2023 Polo-malleissa on alemman varustetason ilmastointij\u00e4rjestelm\u00e4, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran Mk4 Golfissa vuonna 1997, kaksi ja puoli vuosikymment\u00e4 sitten!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Polo on pienikokoinen perheen viistoper\u00e4, joka on suunniteltu hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n samoja ominaisuuksia kuin VW Golf, mutta j\u00e4rkev\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 ja pienemm\u00e4ss\u00e4 paketissa. Polon juuret ulottuvat vuosikymmenien taakse, ja se on yksi vanhimmista<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3860,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5917"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5917"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5917\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5918,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5917\/revisions\/5918"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3860"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5917"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5917"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5917"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}