{"id":5923,"date":"2023-02-26T11:06:36","date_gmt":"2023-02-26T11:06:36","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5923"},"modified":"2023-02-26T11:06:38","modified_gmt":"2023-02-26T11:06:38","slug":"peugeot-e-208-vs-bmw-i3-kumpi-on-parempi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-e-208-vs-bmw-i3-kumpi-on-parempi\/","title":{"rendered":"Peugeot e-208 vs. BMW i3 – Kumpi on parempi?"},"content":{"rendered":"\n

Pienikokoisten s\u00e4hk\u00f6autojen maailma on varmasti mielenkiintoinen, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 pienet ketter\u00e4t s\u00e4hk\u00f6autot ovat sit\u00e4, mit\u00e4 Euroopan markkinoilla belielectric cares on t\u00e4ydellinen kaupunkiliikenteen ty\u00f6matkalainen. Niit\u00e4 n\u00e4kee paljon kaupungeissa, kuten Lontoossa, Pariisissa, Berliiniss\u00e4, Barcelonassa tai miss\u00e4 tahansa muussa eurooppalaisessa suurkaupungissa, sill\u00e4 niiden kanssa el\u00e4minen on paljon helpompaa (ja halvempaa) verrattuna tavallisiin ja suurempiin polttomoottoriautoihin.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 yksi t\u00e4m\u00e4n segmentin johtavista autoista, sill\u00e4 Peugeot on tehnyt todella hyv\u00e4\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 viimeisimm\u00e4n e-208:n kanssa. Se on auto, joka ei maksa liikaa rahaa, mutta onnistuu silti n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n aidolta ja tarjoamaan hyv\u00e4t vakiovarusteet. BMW i3 puolestaan kuroo umpeen kuilun edullisten pienikokoisten s\u00e4hk\u00f6autojen ja pienikokoisten luksuss\u00e4hk\u00f6autojen v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 on varmasti haaste e-208:lle.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme Peugeot e-208:a ja BMW i3:a ja kerromme, kumpi n\u00e4ist\u00e4 kahdesta on parempi auto. Vertailemme niit\u00e4 hinnoittelun, muotoilun, ajokokemuksen, toimintas\u00e4teen, tehon, akun koon, latauksen, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden ja ominaisuuksien osalta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n artikkelin loppuun menness\u00e4 sinulla on laaja ymm\u00e4rrys siit\u00e4, miksi jompikumpi n\u00e4ist\u00e4 on parempi auto, ja sen ansiosta sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 valitsemaan seuraava pienikokoinen s\u00e4hk\u00f6auto paljon helpommin.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 – Pienin Peugeot-s\u00e4hk\u00f6auto.<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot e-208:n hinta on Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa 31 345 puntaa, Alankomaissa 32 250 euroa ja Saksassa 35 350 euroa, mit\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 normaalina t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4. Vaikka t\u00e4m\u00e4 hinta vaikuttaa hieman korkealta pienikokoiselle autolle, se ei vaikuta liian korkealta s\u00e4hk\u00f6autolle. T\u00e4ll\u00e4 hinnalla saa 2\/4-ovisen pienikokoisen s\u00e4hk\u00f6auton, jossa on yksi s\u00e4hk\u00f6moottori, 139 hv ja hyv\u00e4 ulkon\u00e4k\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

e-208:ssa on 45 kWh:n akku, jonka pit\u00e4isi riitt\u00e4\u00e4 125-265 kilometrin toimintas\u00e4teeseen riippuen ajotavasta ja ulkol\u00e4mp\u00f6tilasta. Voit ladata e-208:n 10 prosentista 80 prosenttiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 hidasta 7,4 kW:n vaihtovirtalaturia noin 7 tunnissa ja 15 minuutissa, kun taas 150 kW:n tasavirtalataus kest\u00e4\u00e4 noin 25 minuuttia.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208:aa pidet\u00e4\u00e4n usein segmenttins\u00e4 parhaiten muotoiltuna autona, sill\u00e4 sen sis\u00e4tiloja on todella vaikea p\u00e4ihitt\u00e4\u00e4 hintaan n\u00e4hden. My\u00f6s tilantarjonta on samaa luokkaa kuin useimmissa autoissa, ja ajokokemus on useimpia parempi ketter\u00e4n k\u00e4sitelt\u00e4vyyden ja korin kallistelun puutteen ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

BMW i3 – BMW:n pienin s\u00e4hk\u00f6auto<\/h2>\n\n\n\n

BMW i3 esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran mallivuodeksi 2013, mutta sen valmistus lopetettiin kokonaan mallivuodeksi 2022. Kevyesti k\u00e4ytetyn BMW i3:n voi ostaa Euroopassa noin 28 000-35 000 eurolla ajokilometreist\u00e4, mallivuodesta ja varustuksesta riippuen. Alkuvaiheen malleissa on pieni 18,8 kWh:n akku, kun taas aivan uusimmissa malleissa on 38 kWh:n k\u00e4ytt\u00f6kelpoinen akku.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa keskitymme 38 kWh:n malleihin, koska vain niit\u00e4 voidaan verrata oikeutetusti e-208:aan. Ne tarjoavat 168-181 hv:n tehon, etuvetoisen voimansiirron ja 100-225 kilometrin toimintas\u00e4teen riippuen ajotavasta ja ulkol\u00e4mp\u00f6tilasta.<\/p>\n\n\n\n

Hidas vaihtovirtalataus 11 kW:n teholla kest\u00e4\u00e4 4 tuntia ja 15 minuuttia, kun taas nopea tasavirtalataus kest\u00e4\u00e4 36 minuuttia 50 kW:n laturilla. BMW i3 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ainutlaatuiselta, koska BMW halusi antaa i3:lla lausunnon. Joidenkin mielest\u00e4 sen ulkon\u00e4k\u00f6 on vieh\u00e4tt\u00e4v\u00e4 ja omituinen, kun taas toisten mielest\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hieman liian oudolta. Oli miten oli, uusimman sukupolven sis\u00e4tilat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t silti melko modernilta.<\/p>\n\n\n\n

i3:n ajokokemus on mukava eik\u00e4 se ole liian dynaaminen, mit\u00e4 ei BMW:lt\u00e4 odottaisi. Se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole erityisen hyvin eristetty tai tilava, sill\u00e4 se oli i3:n tarkoitus.<\/p>\n\n\n\n

Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s – Peugeot e-208 on parempi auto.<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot e-208 on mukavampi, tilavampi, siin\u00e4 on suurempi tavaratila, parempi tekniikka, parempi toimintas\u00e4de, nopeampi lataus ja rauhallisempi ajettavuus. BMW i3 tuntuu edelleen melko nykyaikaiselta, mutta sen ajoasento, hitaasti reagoiva infotainment ja ahtaat takapenkit (pienet ovet) tekev\u00e4t siit\u00e4 useimmille v\u00e4hemm\u00e4n ihanteellisen vaihtoehdon.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka n\u00e4m\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tkin olevan hinnaltaan l\u00e4hell\u00e4 toisiaan, on hieman j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4 maksaa hieman enemm\u00e4n ja saada parempi auto uutena. i3 on ollut olemassa jo melko kauan, ja se on melko ilmeist\u00e4, sill\u00e4 e-208 vie sit\u00e4 askeleen pidemm\u00e4lle l\u00e4hes s\u00e4hk\u00f6autojen luokassa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Aikooko BMW tarjota uuden BMW i3:n?<\/h3>\n\n\n\n

BMW i3:n valmistus on lopetettu lopullisesti, eik\u00e4 BMW:ll\u00e4 ole v\u00e4litt\u00f6mi\u00e4 suunnitelmia ottaa sit\u00e4 uudelleen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n l\u00e4hiaikoina. Kuten n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, BMW on nyt keskittynyt enemm\u00e4n tarjoamaan upouusia s\u00e4hk\u00f6autoja, ja i3 on ollut olemassa 9 vuotta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 alusta, johon se perustuu, on melko vanha ja tutkittu loppuun asti.<\/p>\n\n\n\n

Monet ihmiset uskovat, ett\u00e4 BMW:n nykyiset s\u00e4hk\u00f6automallit ovat hieman rumempia, koska BMW:n yleinen muotokieli on pikemminkin menossa l\u00e4pi relectric carolutionin kuin electric carolutionin. Emme viel\u00e4 n\u00e4e, mit\u00e4 BMW:ll\u00e4 on luvassa pienimm\u00e4lle s\u00e4hk\u00f6autolleen, mutta tied\u00e4mme, ett\u00e4 sen nimi ei tule olemaan BMW i3.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot e-208 turvallisempi kuin BMW i3?<\/h3>\n\n\n\n

Euro NCAP testasi Peugeot e-208:n s\u00e4hk\u00f6auton, mutta sen vuoden 2019 ICE-serkku on saanut 4 t\u00e4hte\u00e4 5:st\u00e4, sill\u00e4 se ei p\u00e4rj\u00e4nnyt kovinkaan hyvin haavoittuvien tienk\u00e4ytt\u00e4jien luokassa, jossa se sai vain 56 % pisteit\u00e4. Aikuisten matkustajien suojaus on enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4 (91 %) ja lasten matkustajien turvallisuus 86 %, mik\u00e4 on my\u00f6s enemm\u00e4n kuin hyv\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

BMW i3 on l\u00e4hes identtinen s\u00e4hk\u00f6autoilu-luokassa, mutta se j\u00e4\u00e4 hieman j\u00e4lkeen aikuisten matkustajien turvallisuudesta, joka on rajattu 86 prosenttiin. Mitens\u00e4hk\u00f6auto, BMW tuli ulos ja sanoi, ett\u00e4 i3 on itse asiassa viiden t\u00e4hden auto, mutta emme voi tiet\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 varmasti.<\/p>\n\n\n\n

Onko BMW i3 liian pieni?<\/h3>\n\n\n\n

BMW i3 on t\u00e4ydellinen, kun on kyse vilkkaiden kaupunkikatujen l\u00e4pi sy\u00f6ksemisest\u00e4 ja auton pys\u00e4k\u00f6innist\u00e4 sinne, miss\u00e4 muut autot eiv\u00e4t uskalla l\u00e4hesty\u00e4. i3:ssa on riitt\u00e4v\u00e4sti tilaa pidemmille kuljettajille, jos he ovat yksin autossa, kun taas useammalle matkustajalle tulee vaikeuksia.<\/p>\n\n\n\n

Sin\u00e4ns\u00e4 i3 ei ole kovin suuri, mutta jos sit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 siihen mihin se on tarkoitettu, sen pit\u00e4isi olla riitt\u00e4v\u00e4n suuri s\u00e4hk\u00f6auto caren pidemmille kuljettajille.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Pienikokoisten s\u00e4hk\u00f6autojen maailma on varmasti mielenkiintoinen, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 pienet ketter\u00e4t s\u00e4hk\u00f6autot ovat sit\u00e4, mit\u00e4 Euroopan markkinoilla belielectric cares on t\u00e4ydellinen kaupunkiliikenteen ty\u00f6matkalainen. Niit\u00e4 n\u00e4kee paljon kaupungeissa, kuten Lontoossa, Pariisissa, Berliiniss\u00e4,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5527,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[6,57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5923"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5923"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5923\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5924,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5923\/revisions\/5924"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5527"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5923"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5923"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5923"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}