{"id":5972,"date":"2023-03-13T15:08:07","date_gmt":"2023-03-13T15:08:07","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5972"},"modified":"2023-03-13T15:08:10","modified_gmt":"2023-03-13T15:08:10","slug":"yllattavia-faktoja-vw-golf-gtista","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yllattavia-faktoja-vw-golf-gtista\/","title":{"rendered":"Yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja VW Golf GTI:st\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Golf GTI on yksi ikonisimmista hot hatchback -autoista, sill\u00e4 se on ollut olemassa yht\u00e4 monta vuotta kuin jotkut maailman suosituimmista merkeist\u00e4. Se on auto, jossa yhdistyv\u00e4t tavallisen Golfin, joka on yksi kaikkien aikojen parhaista monitoimiautoista, edut, suuritehoinen moottori, urheilullinen muotoilu, urheilullinen jousitus ja suorempi ja j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mpi ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa kerromme joitakin VW Golf GTI:t\u00e4 koskevia yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja, joista on hy\u00f6ty\u00e4 sinulle, jos olet ostamassa Golf GTI:t\u00e4. Monet ihmiset eiv\u00e4t ole edes tietoisia n\u00e4ist\u00e4, mink\u00e4 vuoksi t\u00e4m\u00e4 artikkeli j\u00e4tt\u00e4\u00e4 sinulle jotain, mit\u00e4 et tiennyt aiemmin. Jos siis haluat tiet\u00e4\u00e4 lis\u00e4\u00e4 VW Golf GTI:st\u00e4, muista lukea t\u00e4m\u00e4 artikkeli!<\/p>\n\n\n\n

Kyse on nelisylinterisest\u00e4 moottorista<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen VW Golf Mk1 GTI julkaistiin vuonna 1976, mik\u00e4 tekee GTI:st\u00e4 yhden kaikkien aikojen vanhimmista suorituskykyisist\u00e4 autoista. GTI:n 1. sukupolvi ja jokainen sen j\u00e4lkeinen sukupolvi on varustettu nelipyttyisell\u00e4 moottorilla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 GTI:n yleisresepti on pysynyt samana 1970-luvulta l\u00e4htien. T\u00e4m\u00e4 tekee siit\u00e4 todella vaikuttavan, sill\u00e4 siit\u00e4 n\u00e4kee, miten VW:n 4-sylinteriset moottorit ovat kehittyneet ajan my\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4isess\u00e4 GTI:ss\u00e4 on 110 hv, kun taas viimeisimm\u00e4ss\u00e4 Mk8 GTI:ss\u00e4 on 245 hv. Vaikka Mk1 GTI:n huippunopeus 182 km\/h on vaikuttava 1970-luvulla, Mk8 GTI pystyy yli 254 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

Sen piti olla rajoitettu er\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

Alun perin VW halusi myyd\u00e4 5 000 GTI-mallia, ja he jopa pelk\u00e4siv\u00e4t, etteiv\u00e4t pysty myym\u00e4\u00e4n niit\u00e4 koskaan enemp\u00e4\u00e4 kuin 500 kappaletta. Nopeasti eteenp\u00e4in vuoden 2020 puoliv\u00e4liin, VW tuli ulos ja sanoi, ett\u00e4 he onnistuivat myym\u00e4\u00e4n yli 2,3 miljoonaa VW Golf GTI -mallia sen perustamisesta l\u00e4htien.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tekee vain selv\u00e4ksi, kuinka kiinnostuneita ihmiset todella ovat GTI:st\u00e4, mutta VW ajatteli, ett\u00e4 n\u00e4in ei tule k\u00e4ym\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Golf GTI Cabriolet on olemassa.<\/h2>\n\n\n\n

Mk6 Golf GTI oli VW:lle suoranainen menestys, sill\u00e4 se toi markkinoille ylellisemm\u00e4n ja mukavamman version Golfista, mutta se toi markkinoille my\u00f6s VW Golf GTI -avoauton. Golf Mk6 Cabriolet oli aikakautensa nopein VW:n avoauto, mik\u00e4 on todellakin vaikuttavaa.<\/p>\n\n\n\n

On reilua sanoa, ett\u00e4 kiinnostus cabriolet-luukkuautoa kohtaan ei ole koskaan ollut suurta, mink\u00e4 vuoksi VW lopetti GTI Cabriolet -mallin valmistuksen, eik\u00e4 se todenn\u00e4k\u00f6isesti tuo sit\u00e4 en\u00e4\u00e4 koskaan takaisin.<\/p>\n\n\n\n

Keskelle asennettu W12 Golf GTI.<\/h2>\n\n\n\n

Jep, luit oikein, W12 VW Golf GTI. Vuonna 2007 VW esitteli todenn\u00e4k\u00f6isesti hulluimman konseptiautonsa, joka on koskaan tullut markkinoille. It\u00e4vallan Worthersee-nimisell\u00e4 festivaalilla VW esitteli 650 hevosvoiman keskelle asennetun Mk6 W12 -moottorilla varustetun Golf GTI:n. Moottori oli per\u00e4isin Bentley Continental GT:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

W12 GTI on Frankenstein-hirvi\u00f6, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 siin\u00e4 on Audi RS4:n etujarrut, Lamborghini Gallardon takajarrut ja Bentleyn moottori. VW valmisti W12-Golfin vain kuudessa viikossa, ja auto on edelleen kaikkien aikojen naurettavin versio Golfista.<\/p>\n\n\n\n

Se on t\u00e4ydellinen yhdistelm\u00e4 suorituskyky\u00e4 ja mukavuutta.<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Golf GTI on auto, joka pystyy kaikkeen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se voi saavuttaa lyhyess\u00e4 ajassa \u00e4lytt\u00f6mi\u00e4 nopeuksia ja olla samalla suunnattoman mukava. VW Golf GTI:n kaltaista autoa ei todellakaan ole olemassa, varsinkin kun otetaan huomioon, kuinka halpa t\u00e4m\u00e4n auton k\u00e4ytt\u00e4minen on ja kuinka suorituskykyinen se todella on.<\/p>\n\n\n\n

Uusi Golf GTI voi p\u00e4rj\u00e4t\u00e4 muutamalle superautolle, kun kyse on 0-60mph ajoista, mutta se voi my\u00f6s pit\u00e4\u00e4 sinut mukavasti ja pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilu<\/h2>\n\n\n\n

Aiomme mainita my\u00f6s VW Golfin erityiset muotoilulliset yksityiskohdat. Ensimm\u00e4isest\u00e4 VW Golfista l\u00e4htien VW on s\u00e4ilytt\u00e4nyt esimerkiksi ruudulliset istuimet, jotka ovat saatavilla vain GTI:hen ja jotka ovat olleet saatavilla jokaiseen GTI:n iteraatioon, joka on koskaan ilmestynyt.<\/p>\n\n\n\n

Golf-pallon muotoinen vaihdevipu on my\u00f6s VW Golfin erikoisuus, ja Golf GTI:n viimeisimmiss\u00e4 sukupolvissa on my\u00f6s punaisia yksityiskohtia ajovaloissa. Aina kun uusi GTI ilmestyy, VW toimittaa sen j\u00e4lkeen ainutlaatuisen, erityisesti GTI:t\u00e4 varten varatun py\u00f6r\u00e4mallin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 VW Golf GTI:ss\u00e4 on?<\/h3>\n\n\n\n

VW Golf GTI:ss\u00e4 on monia asioita, jotka ovat h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4, eik\u00e4 mik\u00e4\u00e4n muu ole niin erikoinen kuin sen 4-pot-moottori, jossa on 245 hv. GTI on FWD-auto ja sen saa joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. T\u00e4m\u00e4 tekee GTI:st\u00e4 todellisen kuljettajan auton, mink\u00e4 vuoksi sit\u00e4 rakastavat niin monet sukupolvet ja siksi se todenn\u00e4k\u00f6isesti s\u00e4ilyy niin pitk\u00e4\u00e4n kuin mahdollista.<\/p>\n\n\n\n

GTI on my\u00f6s todella mukava auto, jossa on paljon tilaa jokaisella rivill\u00e4 ja tavaratilassa. Se saa t\u00e4ydellisen yhdistelm\u00e4n nykyaikaisinta teknologiaa ja mukavuusominaisuuksia olematta kuitenkaan liian mukava tai liian urheilullinen. Se on t\u00e4ydellisess\u00e4 tasapainossa sen v\u00e4lill\u00e4, ett\u00e4 se on loistava p\u00e4ivitt\u00e4inen kuljettaja ja hauska viikonloppu canyon carver.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 huonoa VW Golf GTI:ss\u00e4 on?<\/h3>\n\n\n\n

Joidenkin vanhempien VW Golf GTI -sukupolvien tiedet\u00e4\u00e4n olevan hieman hankalia ajaa ja melko nykivi\u00e4, mink\u00e4 vuoksi monet pit\u00e4v\u00e4t n\u00e4it\u00e4 autoja turvattomina. T\u00e4m\u00e4 on tietysti t\u00e4ytt\u00e4 valetta, mutta on totta, ett\u00e4 GTI:st\u00e4 voi tulla hankala, jos et ole tietoinen siit\u00e4, miten suuritehoista etuvetoista autoa ajetaan, varsinkin jos et ole kovin perehtynyt manuaalivaihteistoon.<\/p>\n\n\n\n

Golf GTI ei ole kallis suorituskykyisi\u00e4 autoja rakastaville, mutta GTI on melko paljon kalliimpi kuin tavallinen Golf, mit\u00e4 suorituskyvytt\u00f6m\u00e4t harrastajat eiv\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti koskaan hyv\u00e4ksy. Lopuksi on puhuttava my\u00f6s j\u00e4lleenmyyntiarvosta, sill\u00e4 GTI:n tiedet\u00e4\u00e4n menett\u00e4v\u00e4n arvoaan nopeammin kuin tavallisen Golf-mallin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Golf GTI on yksi ikonisimmista hot hatchback -autoista, sill\u00e4 se on ollut olemassa yht\u00e4 monta vuotta kuin jotkut maailman suosituimmista merkeist\u00e4. Se on auto, jossa yhdistyv\u00e4t tavallisen Golfin, joka<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5659,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5972"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5972"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5972\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5973,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5972\/revisions\/5973"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5659"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5972"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5972"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5972"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}