{"id":5988,"date":"2023-03-18T09:58:44","date_gmt":"2023-03-18T09:58:44","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5988"},"modified":"2023-03-18T09:58:46","modified_gmt":"2023-03-18T09:58:46","slug":"yleiset-ford-1-5-tdci-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleiset-ford-1-5-tdci-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"Yleiset Ford 1.5 TDCi -moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Ford on tunnettu siit\u00e4, ett\u00e4 se valmistaa maailman parhaita moottoreita, mutta suurin osa niist\u00e4 on suuria ja voimakkaita V8-muskeliautojen moottoreita, jotka eiv\u00e4t ole Fordin ainoat moottorit. Spektrin alemmassa p\u00e4\u00e4ss\u00e4 on 1,5 litran TDCi-moottori, joka on suunniteltu massamarkkinointitarkoituksiin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen on kestett\u00e4v\u00e4 aikaa jopa paremmin kuin Fordin V8-moottori, joka ei yleens\u00e4 kulje samanlaisia kilometrej\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Siksi aiomme mainita kaikki yleiset Fordin 1,5 TDCi-moottorin ongelmat ja kertoa, mit\u00e4 sinun on tiedett\u00e4v\u00e4, kun on aika korjata se. Koputus\u00e4\u00e4net n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan yleinen ongelma n\u00e4iss\u00e4 moottoreissa, kun taas nokka-akselin tiedet\u00e4\u00e4n my\u00f6s aiheuttavan ongelmia. Muita ongelmia ovat EGR-venttiilin ongelmat ja mahdolliset \u00f6ljyvuodot.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan 1.5 TDCi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan kohtuullisen luotettava moottori, sill\u00e4 monet ihmiset ajavat n\u00e4ill\u00e4 moottoreilla satoja tuhansia kilometrej\u00e4 tarvitsematta suurempia mekaanisia kunnostuksia tai uusimisia. Sin\u00e4ns\u00e4 on ehdottoman t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huolehtia t\u00e4st\u00e4 moottorista asianmukaisesti, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikki huollot ja korjaukset on teht\u00e4v\u00e4 aina tarvittaessa.<\/p>\n\n\n\n

Siit\u00e4 huolimatta asioita voi tapahtua, ja moottorisi voi k\u00e4rsi\u00e4 vakavista ongelmista, vaikka tekisit kaiken voitavasi. Se on valitettavasti asia, joka koskee l\u00e4hes kaikkia moottoreita, mutta yksi asia on varmaa: jos teet kaiken tarvittavan ajoissa, se v\u00e4hent\u00e4\u00e4 mahdollisuuksia siihen, ett\u00e4 mit\u00e4\u00e4n tavallisuudesta poikkeavaa tapahtuu koskaan.<\/p>\n\n\n\n

Koputus\u00e4\u00e4net<\/h2>\n\n\n\n

Moottorin koputus\u00e4\u00e4ni\u00e4 on raportoitu usein 1.5 TDCi -moottorista. Muutamat omistajat ovat raportoineet, ett\u00e4 niit\u00e4 esiintyy ajoittain ja ne ovat jopa johtaneet moottorin ennenaikaiseen sammumiseen. Liit\u00e4nt\u00e4sauvat ovat joskus yhteydess\u00e4 n\u00e4iden ongelmien aiheuttajiin, ja liit\u00e4nt\u00e4sauvoihin liittyv\u00e4t ongelmat ovat todellakin vakavia, ja niihin on puututtava v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

On parasta vied\u00e4 auto j\u00e4lleenmyyj\u00e4lle tai Ford-asiantuntijalle heti, kun huomaat moottorin alueelta tulevan outoja \u00e4\u00e4ni\u00e4. T\u00e4llaiset \u00e4\u00e4net johtavat yleens\u00e4 mekaaniseen puutteeseen, mahdollisesti jopa ajoitusketjuihin, jotka voivat joissakin tapauksissa olla lopullisia.<\/p>\n\n\n\n

Nokka-akseliongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 1,5L-dieseliin liittyvist\u00e4 takaisinkutsuista liittyy nokka-akseliongelmiin. Nokkien hammaspy\u00f6rien tiedet\u00e4\u00e4n rikkoutuvan, mik\u00e4 voi aiheuttaa suhteellisen vakavia ongelmia. Joidenkin mukaan nokka-akseli olisi jopa vaihdettava noin 7-9 vuoden v\u00e4lein, koska n\u00e4it\u00e4 ongelmia voi esiinty\u00e4 useita kertoja nokan vaihdon j\u00e4lkeenkin.<\/p>\n\n\n\n

Jos nokkaketju irtoaa niitist\u00e4, se voi aiheuttaa my\u00f6s hihnaongelmia. Jos n\u00e4in k\u00e4y, moottorisi voi olla hyvin suurissa vaikeuksissa. Vie autosi mekaanikolle, kuten edell\u00e4 mainitussa kohdassa mainittiin, sill\u00e4 t\u00e4llaisten ongelmien huomiotta j\u00e4tt\u00e4minen voi olla my\u00f6s lopullista.<\/p>\n\n\n\n

EGR-venttiilin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

EGR-venttiilin (pakokaasujen takaisinkierr\u00e4tysventtiili) teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on hallita polttoaineh\u00f6yryj\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 niit\u00e4 palamisprosesseissa, mik\u00e4 auttaa moottoria olemaan v\u00e4hemm\u00e4n haitallinen ymp\u00e4rist\u00f6lle ja samalla tehokkaampi. Jos EGR-venttiili alkaa aiheuttaa ongelmia, sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 huomaamaan ne liiallisena tupakointina, huonona MPG:n\u00e4, ep\u00e4johdonmukaisena tehona ja liiallisena dieselpolttoaineen hajuna.<\/p>\n\n\n\n

Parasta olisi puhdistaa EGR-venttiili, sill\u00e4 se voi joskus ratkaista ongelman edullisesti. Jos ongelma kuitenkin jatkuu pidemm\u00e4n aikaa venttiilin puhdistamisen j\u00e4lkeenkin, on parasta tarkastaa kaikki EGR-venttiiliin ja EGR-venttiilist\u00e4 johtavat linjat ja testata j\u00e4rjestelm\u00e4 mahdollisten vuotojen varalta. EGR-venttiilin vaihtaminen on t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa aina paras idea.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6ljyvuodot<\/h2>\n\n\n\n

\u00d6ljyvuodot ovat yleinen ilmi\u00f6 monissa moottoreissa, eik\u00e4 1.5 TDCi ole poikkeus. Yleisimm\u00e4t kohdat, joissa \u00f6ljyvuotoja voi esiinty\u00e4, ovat \u00f6ljypannun tiivisteet, jotka eiv\u00e4t ole kaikkein laadukkaimpia tiivisteit\u00e4. \u00d6ljyputkien tiivisteet voivat ajan mittaan huonontua, kun taas itse \u00f6ljyputket ovat yleens\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4n tukevia, jotta ne eiv\u00e4t vuoda.<\/p>\n\n\n\n

Joka tapauksessa on aina parasta tehd\u00e4 vuototesti, varsinkin jos huomaat l\u00e4t\u00e4k\u00f6it\u00e4 auton alla. \u00d6ljyn mittatikun tarkistaminen ja \u00f6ljyn lis\u00e4\u00e4minen aina, kun huomaat, ett\u00e4 \u00f6ljy\u00e4 puuttuu, vain pitkitt\u00e4\u00e4 ongelmaa. Testaa auto vuotojen varalta ja korjaa\/vaihda kaikki vuotoja aiheuttavat osat.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miss\u00e4 Ford-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n 1,5 TDCi -moottoria?<\/h3>\n\n\n\n

Fordin 1.5 TDCi -moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kaikkialla Fordin diesel-yleismallistossa Fiestan kaltaisista autoista Ford C-Maxin suurperheautoon. Ford k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 moottoria kaikissa malleissaan siksi, ett\u00e4 se on halpa ostaa, halpa tankata, melko luotettava ja kohtuullisen pitk\u00e4ik\u00e4inen, eli kaikki n\u00e4m\u00e4 ominaisuudet ovat v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 hyville jokap\u00e4iv\u00e4isille ajoautoille.<\/p>\n\n\n\n

1.5 TDCi -moottorin teho on 75-120 hv, mik\u00e4 ei tee siit\u00e4 ylivoimaisen tehokasta, mutta sen 185-270 Nm:n v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4 siihen, mihin t\u00e4t\u00e4 moottoria tyypillisesti k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 dieselmoottoreita Ford tarjoaa?<\/h3>\n\n\n\n

Fordilla on mallistossaan melko monta dieselmoottoria. 1,5 litran dieselmoottori on nyt pienin Ford-dieselmoottori, kun taas huipputason Heavy Duty -kuorma-autoihin saa yli 7 litran iskutilavuuden omaavia moottoreita. Periaatteessa kaikki n\u00e4m\u00e4 on suunniteltu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n satoja tuhansia kilometrej\u00e4, ja kaikki ovat melko luotettavia.<\/p>\n\n\n\n

Huippunopeat Powerstoke-yksik\u00f6t ovat v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, vetovoimaa ja kuljetuskyky\u00e4 ajatellen petoja, kun taas pienemm\u00e4t dieselyksik\u00f6t soveltuvat parhaiten p\u00e4ivitt\u00e4iseen ty\u00f6matkaliikenteeseen ja jopa pitkien v\u00e4limatkojen moottoritieajoon.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Ford 1.5 TDCi?<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat kohtuuhintaisen, luotettavan ja helppok\u00e4ytt\u00f6isen Fordin, jossa on riitt\u00e4v\u00e4 dieselvoimansiirto, 1,5L TDCi on todella hyv\u00e4 valinta. Jos pid\u00e4t t\u00e4st\u00e4 moottorista asianmukaista huolta, sen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 kaikki p\u00e4ivitt\u00e4iset rasitukset ilman suurempia mekaanisia ongelmia tai niit\u00e4 ei pit\u00e4isi esiinty\u00e4 lainkaan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n moottorin ideana on pysy\u00e4 ajan tasalla kaikista sen mahdollisista nikseist\u00e4. Ne eiv\u00e4t ehk\u00e4 ole markkinoiden parhaita dieselmoottoreita, mutta ovat enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4vi\u00e4 siihen, mihin ne on suunniteltu.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford on tunnettu siit\u00e4, ett\u00e4 se valmistaa maailman parhaita moottoreita, mutta suurin osa niist\u00e4 on suuria ja voimakkaita V8-muskeliautojen moottoreita, jotka eiv\u00e4t ole Fordin ainoat moottorit. Spektrin alemmassa p\u00e4\u00e4ss\u00e4 on<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5931,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[31],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5988"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5988"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5988\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5989,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5988\/revisions\/5989"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5931"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5988"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5988"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5988"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}