{"id":599,"date":"2021-07-01T07:34:08","date_gmt":"2021-07-01T07:34:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=599"},"modified":"2021-07-01T07:34:08","modified_gmt":"2021-07-01T07:34:08","slug":"paras-bmw-ensimmaiseksi-autoksi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/paras-bmw-ensimmaiseksi-autoksi\/","title":{"rendered":"Paras BMW ensimm\u00e4iseksi autoksi"},"content":{"rendered":"\n

Kun puhutaan uusille kuljettajille tarkoitetuista ensimm\u00e4isist\u00e4 autoista, t\u00e4rkeimpi\u00e4 asioita, jotka kannattaa pit\u00e4\u00e4 mieless\u00e4, ovat turvallisuusominaisuudet ja se, ett\u00e4 autossa ei saa olla enemp\u00e4\u00e4 tehoa kuin pystyt k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tarvitset jotain kohtuuhintaista, sill\u00e4 uuden kuljettajan ollessa kyseess\u00e4 olet todenn\u00e4k\u00f6isesti nuori. T\u00e4m\u00e4n vuoksi BMW 1-sarja on t\u00e4ydellinen auto uusille kuljettajille.<\/p>\n\n\n\n

BMW 1-sarja F40<\/h2>\n\n\n\n

Kolmannen sukupolven BMW-sarja tarjoaa pienikokoisen viistoper\u00e4n joko xDrive- tai etuvetoisena.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 autosta tekee hyv\u00e4n ensimm\u00e4isen auton uudelle kuljettajalle se, ett\u00e4 Series 1 F40 on pienempi kuin useimmat BMW:t, siin\u00e4 ei ole tehoa, jotta se olisi \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen aggressiivinen tiell\u00e4, ja se on my\u00f6s melko turvallinen ajaa sek\u00e4 liikenteess\u00e4 ett\u00e4 kaupungin ulkopuolella.<\/p>\n\n\n\n

Mitoiltaan 170 tuumaa pitk\u00e4 (2,67 metri\u00e4) ja 71 tuumaa leve\u00e4 (1,80 metri\u00e4) BMW 1-sarja on melko helppo pys\u00e4k\u00f6id\u00e4. Euro NCAP:n turvallisuustestiss\u00e4 saatujen viiden t\u00e4hden arvosanojen ansiosta t\u00e4t\u00e4 ajoneuvoa on eritt\u00e4in turvallista ajaa my\u00f6s kokemattomille kuljettajille.<\/p>\n\n\n\n

BMW 1-sarjaa on saatavana nelj\u00e4n\u00e4 eri varustetasona: Luxury-, Advantage-, Sport- ja M Sport -versiot. Siin\u00e4 on eritt\u00e4in vaikuttava ja melko pehme\u00e4 jousitus. Kuljettajat, jotka kokevat matkapahoinvointia pidemmill\u00e4 matkoilla, varsinkin jos on paljon mutkia, BMW 1-sarja taistelee sit\u00e4 vastaan pehmeill\u00e4 mutkilla ja mukavalla kyydill\u00e4. Se ei leiju, ja se on varsin vakaa tiell\u00e4, my\u00f6s kovemmissa mutkissa.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka kyseess\u00e4 on etuvetoinen auto, se tuntuu silti BMW:lt\u00e4. Se on eritt\u00e4in suuri parannus edelliseen takavetoiseen Series 1:een verrattuna. Tuulen \u00e4\u00e4ni on l\u00e4hes nollassa, jopa suuremmilla nopeuksilla.<\/p>\n\n\n\n

BMW Series 1:n moottorivaihtoehdot<\/h3>\n\n\n\n

Saatavilla olevat moottorivaihtoehdot vaihtelevat, ja kuten BMW:lt\u00e4 voi odottaa, bensiinimoottoreita on enemm\u00e4n kuin dieselmoottoreita. Saatavana on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, 8-vaihteinen automaatti ja 7-vaihteinen Getrag M-DCT -kaksoiskytkinvaihteisto.
Bensiinimoottorivaihtoehdot:<\/p>\n\n\n\n

\u25cf 116i: B38B15 1.5 L l3 turbo, 108 hv.
\u25cf 118i: B38B15 1,5 L l3 turbo, 138 hv.
\u25cf 120i: B48A20 2.0 L l4 turbo, 176 hv.
\u25cf 128ti: B48A20 2.0 L l4 turbo, 261 hv.
\u25cf M135i xDrive: B48A20 2.0 L l4 turbo, 302 hv.
Dieselmoottorivaihtoehdot:
\u25cf 116d: B37C15UO 1.5 L l3 turbo, 114 hv.
\u25cf 118d: B47D20 2.0 L l4 turbo, 148 hv.
\u25cf 120d xDrive: B47D20 2.0 L l4 turbo, 187 hv.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 luvut tarkoittavat sit\u00e4, ett\u00e4 jos olet uusi kuljettaja tai vanhempi, joka haluaa ostaa lapselleen ensimm\u00e4isen auton, BMW 1-sarjan autossa on v\u00e4hemm\u00e4n tehoa kuin BMW:lt\u00e4 yleens\u00e4 odotetaan. N\u00e4it\u00e4 moottoreita ei tietenk\u00e4\u00e4n pid\u00e4 aliarvioida, sill\u00e4 nopeimmatkin moottorit ylt\u00e4v\u00e4t silti vain 4,8 sekunnissa nopeuteen 0-100 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

BMW Series 1:n sis\u00e4tilat ja ominaisuudet<\/h3>\n\n\n\n

Vastoin yleist\u00e4 uskomusta BMW 1-sarja tarjoaa kuljettajalle runsaasti tilaa ja liikkumavaraa, jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t s\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4 istuinta. T\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6inen istuimen s\u00e4\u00e4t\u00f6 kompensoi jonkin verran n\u00e4iden BMW:iden kovia istuintyynyj\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Matkustajatilojen osalta takaosa on hieman edell\u00e4 kilpailijoita, kuten Mercedes A-luokkaa tai BMW A3:a, mutta j\u00e4\u00e4 silti j\u00e4lkeen segmentin tilavammista autoista, kuten Seat Leonista. Yleens\u00e4, jos matkustajasi ovat alle 180-senttisi\u00e4, he kokevat takapenkin mukavaksi, muutoin he saattavat hieman sivell\u00e4 kattoverhoilua.<\/p>\n\n\n\n

Tavaratila ei ole kovin runsas. Mukaan mahtuu noin 5 k\u00e4simatkatavaralaukkua, mutta se on sit\u00e4, mit\u00e4 yleens\u00e4 odottaa viistoper\u00e4lt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tuulilasin pilarit ovat hyvin ohuet ja antavat kuljettajalle runsaan n\u00e4k\u00f6kent\u00e4n auton eteen ja sivuille. Toisaalta takapilarit ovat melko suuret ja rajoittavat jonkin verran n\u00e4kyvyytt\u00e4 taaksep\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4l\u00e4 pelk\u00e4\u00e4, jos luulet t\u00e4m\u00e4n heikent\u00e4v\u00e4n pys\u00e4k\u00f6intitaitojasi, se ei haittaa. BMW 1-sarjan autossa on takapys\u00e4k\u00f6intianturit ja peruutuskamera, jotka korjaavat t\u00e4m\u00e4n ongelman. Lis\u00e4varusteena on saatavana my\u00f6s puoliautomaattinen pys\u00e4k\u00f6intij\u00e4rjestelm\u00e4, jos uskot tarvitsevasi sit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 on vakiona 8,8-tuumainen n\u00e4ytt\u00f6, joka on mahdollista p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 10,3-tuumaiseen n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n useimmissa BMW:n lis\u00e4varusteissa. BMW:ss\u00e4 on perinteinen kiertos\u00e4\u00e4din, jos et ole kosketusn\u00e4yt\u00f6n ohjainten yst\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Android Auto ett\u00e4 Apple CarPlay ovat saatavana, ja ne sis\u00e4ltyv\u00e4t BMW 1-sarjan vakioversioon. \u00c4\u00e4nentoisto on kunnollinen, ja lis\u00e4varusteena on saatavana Harmon Kardonin 16 kaiuttimen ja 464 watin surround-j\u00e4rjestelm\u00e4 niille, jotka arvostavat hyvi\u00e4 v\u00e4rin\u00f6it\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

BMW-malleja jokaiseen el\u00e4m\u00e4nvaiheeseen<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on paras BMW, jolla uusi kuljettaja p\u00e4\u00e4see ajelehtimaan?<\/h3>\n\n\n\n

Paras BMW ensimm\u00e4iseksi autoksi driftaamiseen on BMW M3 E36 tai yleens\u00e4 BMW 3-sarja E36. Siin\u00e4 on luodinkest\u00e4v\u00e4 moottori ja manuaalivaihteisto, ja perusmallissa on 3,0-litrainen kaksoisturbo-kuusisylinterinen moottori, joka tuottaa 283 kiloneli\u00f6metri\u00e4 v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, mik\u00e4 riitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n kuin hyvin siihen, mit\u00e4 haluat tehd\u00e4 tiell\u00e4. Se saavuttaa my\u00f6s vaikuttavan 155 mailin tuntinopeuden.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat muita hyvi\u00e4 BMW-malleja ensimm\u00e4iseksi autoksi?<\/h3>\n\n\n\n

Yleisesti ottaen BMW 3-sarja ja BMW 2-sarja sopivat hyvin aloittelijoille, kunhan olet ostanut v\u00e4hemm\u00e4n tehokkaan moottorivaihtoehdon. Varsinkin ensimm\u00e4iseksi autoksi kannattaa v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 tehokkaiden autojen ostamista, kuten useimmat BMW:t ovat. Jos et ole koskaan aiemmin ajanut takavetoisella autolla, kannattaa harkita, ett\u00e4 kokeilet sellaista ensin koeajolla ennen sen ostamista.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on hyv\u00e4 BMW-malli perheautoksi?<\/h3>\n\n\n\n

Kolmen tai nelj\u00e4n hengen perheelle BMW X1 ja X3 ovat sopivia autoja, vaikka X5 sopisi t\u00e4ydellisesti.
Suuremmalle, viisihenkiselle perheelle BMW X5 tai X7 ovat suurempia ja k\u00e4tev\u00e4mpi\u00e4, sill\u00e4 n\u00e4iden luksusmaastureiden uusimmissa sukupolvissa on my\u00f6s kolmas istuinrivi, jolloin autossa on tilaa yhteens\u00e4 seitsem\u00e4lle henkil\u00f6lle. My\u00f6s tavaratilaa on runsaasti, ja molemmat ajoneuvot on arvioitu turvallisuustasoltaan 5:ksi 5:st\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kun puhutaan uusille kuljettajille tarkoitetuista ensimm\u00e4isist\u00e4 autoista, t\u00e4rkeimpi\u00e4 asioita, jotka kannattaa pit\u00e4\u00e4 mieless\u00e4, ovat turvallisuusominaisuudet ja se, ett\u00e4 autossa ei saa olla enemp\u00e4\u00e4 tehoa kuin pystyt k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tarvitset jotain<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":600,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/599"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=599"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/599\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/600"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=599"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=599"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=599"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}