{"id":6003,"date":"2023-03-21T15:22:28","date_gmt":"2023-03-21T15:22:28","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6003"},"modified":"2023-03-21T15:22:31","modified_gmt":"2023-03-21T15:22:31","slug":"onko-renault-twingo-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-renault-twingo-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Renault Twingo hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Renault Twingo on pienikokoinen viistoper\u00e4auto ja yksi nykyajan pienimmist\u00e4 Renault-autoista. Se tuli ensimm\u00e4isen kerran markkinoille vuonna 1992, ja siit\u00e4 l\u00e4htien siit\u00e4 on syntynyt kolme eri sukupolvea. Valitettavasti Renault p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 lopettaa Twingon tuotannon l\u00e4hes 30 vuoden yht\u00e4jaksoisen tuotannon j\u00e4lkeen ja korvaa sen pian Renault 5 EV:ll\u00e4. Onko Renault Twingo siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Lyhyesti sanottuna kyll\u00e4, Renault Twingo on todella hyv\u00e4 auto, mik\u00e4 ei ole mik\u00e4\u00e4n yll\u00e4tys, sill\u00e4 se on my\u00f6s yksi nykyajan suosituimmista ja menestyneimmist\u00e4 Renault-autoista. Edullisuutensa, helppok\u00e4ytt\u00f6isyytens\u00e4, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytens\u00e4 ja todella edullisten k\u00e4ytt\u00f6kustannustensa ansiosta Twingo oli ja on edelleen monien ihmisten suosikkiauto ymp\u00e4ri Eurooppaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi kaikki Twingosta tiedett\u00e4v\u00e4t asiat, kuten suosituimmat voimansiirtovaihtoehdot, muotoilun, ajokokemuksen, luotettavuuden, kaikki yleiset ongelmat, hinnan ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi k\u00e4sittelemme Twingon turvallisuustietoja ja sen kovimpia kilpailijoita t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4. Jotta t\u00e4st\u00e4 artikkelista ei tulisi kymmenen sivun mittainen, k\u00e4sittelemme vain vuoden 2013 ja sit\u00e4 uudempia Twingo-malleja. Jos siis olet kiinnostunut oppimaan lis\u00e4\u00e4 Twingosta, pysy t\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja ota selv\u00e4\u00e4!<\/p>\n\n\n\n

Voimansiirto<\/h2>\n\n\n\n

Aivan ensimm\u00e4iset 3. sukupolven Twingo-mallit luottavat vain bensiinimoottoreihin. Ne vaihtelevat 0,9 litran 3-sylinterisist\u00e4 yksik\u00f6ist\u00e4 1,0 litran 3-sylinterisiin rivimoottoreihin. Vaikka luulisi, ett\u00e4 suurempi on todenn\u00e4k\u00f6isesti tehokkaampi, n\u00e4in ei kuitenkaan ole, sill\u00e4 1.0L-moottori tuottaa vain 71 hv, kun taas 0.9L-moottori tuottaa 90 hv. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 1.0L tuli markkinoille vuonna 2014 ja 0.9L vuonna 2016.<\/p>\n\n\n\n

Faceliftin j\u00e4lkeinen Twingon 3. sukupolvi luottaa edelleen samaan voimansiirtoon, mutta teho vaihtelee nyt 65 hv:st\u00e4 93 hv:iin tehokkaimmissa 0,9L-moottoreissa. Vuonna 2020 Renault toi kuitenkin markkinoille Twingo ZE:n, Twingon s\u00e4hk\u00f6version, jossa on 82 hv, 16 kWh akku 22 kWh latauksella ja noin 110 mailin toimintas\u00e4de.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki n\u00e4m\u00e4 ovat yksinomaan etuvetoisia autoja ja useimmat mallit luottavat manuaalivaihteistoon. Faceliftin j\u00e4lkeinen 93 hv:n Twingo ja sit\u00e4 edelt\u00e4v\u00e4 90 hv:n malli on kuitenkin saatavana my\u00f6s automaattivaihteistolla. Kaiken kaikkiaan Twingo p\u00e4\u00e4see 40 ja 50MPG:hen, mik\u00e4 on todella hyv\u00e4 luku bensiinimoottorille.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Muotoilullisesti Twingoa on aina pidetty s\u00f6p\u00f6n\u00e4 autona, mutta todellisuudessa monet eiv\u00e4t kiinnit\u00e4 Twingoon kovinkaan paljon huomiota, mik\u00e4 on ominaisuus, josta monet pit\u00e4v\u00e4t siin\u00e4. Sis\u00e4tilat ovat melko helppotajuiset, mutta se ei ole luksusauto, ei miss\u00e4\u00e4n nimess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus on hauska, vauhdikas ja ketter\u00e4, mutta ei mit\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 todella ihastuttaisi. Kaiken kaikkiaan Twingo on sopusointuinen sekoitus k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4, hauskaa ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4 ja yksinkertaisuutta, joten siit\u00e4 ei voi olla kovinkaan montaa mielt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus ja yleiset ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Toisin kuin edellisess\u00e4 osiossa, Twingon luotettavuudesta k\u00e4yd\u00e4\u00e4n monia keskusteluja. Jotkut vannovat, ett\u00e4 Twingo on planeetan luotettavin auto, kun taas toiset pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 pelkk\u00e4n\u00e4 py\u00f6rill\u00e4 kulkevana roskakorina. Todellisuus on yleens\u00e4 jossakin keskell\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Twingo voi olla eritt\u00e4in luotettava, jos siit\u00e4 huolehditaan asianmukaisesti, mutta jos sit\u00e4 kohdellaan kuin roskakoria, siit\u00e4 tulee sellainen.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimpi\u00e4 ongelmia ovat muun muassa lukuisat s\u00e4hk\u00f6ongelmat, jousien ja akselien kantojen ongelmat, sytytyskelojen ongelmat, huonolaatuiset koripaneelit, moottorin kolkuttelu, moottorin r\u00e4iskint\u00e4 ja vialliset turvavy\u00f6nsoljet.<\/p>\n\n\n\n

Hinnoittelu ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Juuri nyt voit saada k\u00e4ytetyn Twingon l\u00e4hes ilmaiseksi, mik\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, koska auto oli uutena halpa. Rehellisesti sanottuna se ei ole menett\u00e4nyt arvoaan yht\u00e4 paljon kuin useimmat autot, mutta se johtuu osittain siit\u00e4, ett\u00e4 k\u00e4ytetty Twingo on yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n suosittu auto. Niin tai n\u00e4in, k\u00e4ytetyst\u00e4 Twingosta saa joka tapauksessa rahoilleen vastinetta.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on odotetunlainen: se on hyv\u00e4 yhdelle tai kahdelle matkustajalle, hirvitt\u00e4v\u00e4 nelj\u00e4lle hengelle, ja kolmen hengen autossa se on ihan kelvollinen. Twingo on itse asiassa yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n pitk\u00e4 auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4ntilaa on hyvin, mutta todellinen ongelma on sen kapeus. Tavaratila on luokassaan hyv\u00e4, mutta t\u00e4m\u00e4 ei ole mik\u00e4\u00e4n viikoittainen pakoauto.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka turvallinen Renault Twingo on?<\/h3>\n\n\n\n

No, se ei n\u00e4yt\u00e4 kovin hyv\u00e4lt\u00e4 n\u00e4in pieneksi autoksi, mutta vuoden 2014 Twingo nauttii melko kelpo nelj\u00e4\u00e4 t\u00e4hte\u00e4 viidest\u00e4, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi hyv\u00e4. T\u00e4rkein syy siihen, miksi Twingo ei saanut viitt\u00e4 t\u00e4hte\u00e4, on se, ett\u00e4 siit\u00e4 puuttuvat kaikki nykyaikaiset aktiiviset turvaj\u00e4rjestelm\u00e4t, kuten automaattinen jarrutus, ristikk\u00e4isliikenneh\u00e4lytys ja muut vastaavat.<\/p>\n\n\n\n

Aikuisten ja lasten olennainen matkustajansuoja on jopa joidenkin t\u00e4ysikokoisten katumaastureiden tasolla. N\u00e4in ollen voimme sanoa, ett\u00e4 Twingo on turvallinen auto, mutta se ei ole huipputasoa. Joka tapauksessa, n\u00e4in pieneksi autoksi useimmat ihmiset yll\u00e4ttyisiv\u00e4t siit\u00e4, ett\u00e4 se on itse asiassa turvallisempi kuin jotkut katumaasturit tietyiss\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot kilpailevat Renault Twingon kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Twingon pieni maailma on t\u00e4ynn\u00e4 todella kovia kilpailijoita, jotka pystyv\u00e4t vaihtamaan Twingon kanssa ly\u00f6ntej\u00e4 useimmilla osa-alueilla. N\u00e4it\u00e4 ovat muun muassa luotettavampi Toyota Yaris, halvempi Citroen C3 ja tilavampi Fiat Punto.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan n\u00e4iden nelj\u00e4n auton v\u00e4lill\u00e4 ei ole juuri mit\u00e4\u00e4n eroa, sill\u00e4 niit\u00e4 ei ole koskaan rakennettu innostamaan. Ne on rakennettu tekem\u00e4\u00e4n ty\u00f6ns\u00e4 niin hyvin kuin mahdollista, ja siin\u00e4 ne varmasti onnistuvat.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Renault luopui Twingosta?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4rkein syy siihen, miksi Renault lopetti Twingon tuotannon, on tuleva Euro 7 -p\u00e4\u00e4st\u00f6normi, joka on liian tiukka nykyiselle moottorille. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 Renaultin olisi kehitett\u00e4v\u00e4 ja testattava Twingoa varten aivan uusi moottori, mik\u00e4 ei ole j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, kun kaikki pikkuautot ovat nyky\u00e4\u00e4n siirtym\u00e4ss\u00e4 s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

Toinen syy on se, ett\u00e4 Renault valmistautuu julkistamaan uuden Renault 5 EV:n, josta tulee Renault Twingon v\u00e4lillinen seuraaja.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Twingo on pienikokoinen viistoper\u00e4auto ja yksi nykyajan pienimmist\u00e4 Renault-autoista. Se tuli ensimm\u00e4isen kerran markkinoille vuonna 1992, ja siit\u00e4 l\u00e4htien siit\u00e4 on syntynyt kolme eri sukupolvea. Valitettavasti Renault p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 lopettaa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6001,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6003"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6003"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6003\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6004,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6003\/revisions\/6004"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6001"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6003"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6003"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6003"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}