{"id":6010,"date":"2023-03-24T14:26:06","date_gmt":"2023-03-24T14:26:06","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6010"},"modified":"2023-03-24T14:26:09","modified_gmt":"2023-03-24T14:26:09","slug":"yleisia-ongelmia-renault-scenic-kanssa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleisia-ongelmia-renault-scenic-kanssa\/","title":{"rendered":"Yleisi\u00e4 ongelmia Renault Scenic kanssa"},"content":{"rendered":"\n

Renault Scenic on pieni monik\u00e4ytt\u00f6auto, joka aloitti alun perin el\u00e4m\u00e4ns\u00e4 vuonna 1996 Renault Megane Scenicin\u00e4, mutta nimettiin my\u00f6hemmin uudelleen Sceniciksi. Grand Scenic poiki nelj\u00e4 eri sukupolvea, ja se on yksi menestyneimmist\u00e4 Renaultin perheautoista t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4. Tavallisen Scenicin lis\u00e4ksi Renault tarjoaa my\u00f6s Grand Scenici\u00e4, joka on hieman suurempi versio.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi kaikki Renault Scenicin yleiset ongelmat ja kerromme, mit\u00e4 sinun on varottava, kun ostat sellaisen k\u00e4ytettyn\u00e4. Ensinn\u00e4kin Grand Scenicin tiedet\u00e4\u00e4n k\u00e4rsiv\u00e4n erilaisista s\u00e4hk\u00f6ongelmista, joista osa on vain kiusallista, kun taas toiset voivat tehd\u00e4 autosta ajokelvottoman.<\/p>\n\n\n\n

Yksi turhauttavimmista asioista, joita Scenicin omistajalle voi tapahtua, on veden p\u00e4\u00e4sy autoon ilmeisist\u00e4 syist\u00e4. My\u00f6s jousituksessa tiedet\u00e4\u00e4n esiintyv\u00e4n ongelmia, kuten vinkumista tai narskuttelua. Polttoaineen tiedet\u00e4\u00e4n vuotavan, ja moottorissa on my\u00f6s muutamia huomattavia ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, ett\u00e4 Scenic ei ole maailman luotettavin auto, mutta oikein huollettuna se kest\u00e4\u00e4 kohtuullisen pitk\u00e4\u00e4n. Nyt on aika syventy\u00e4 kaikkiin n\u00e4ihin ongelmiin ja kertoa, miten ne vaikuttavat omistuskokemukseen.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Kuten johdannossa mainittiin, Sceniciss\u00e4 voi esiinty\u00e4 monia erilaisia s\u00e4hk\u00f6ongelmia. H\u00e4lytysj\u00e4rjestelm\u00e4n tiedet\u00e4\u00e4n laukeavan ilman selv\u00e4\u00e4 syyt\u00e4, mik\u00e4 on toki \u00e4rsytt\u00e4v\u00e4\u00e4, mutta ei aiheuta merkitt\u00e4vi\u00e4 ongelmia auton yleiseen k\u00e4ytett\u00e4vyyteen. My\u00f6s ilmapuhallin voi lakata puhaltamasta ilmaa ja siten heikent\u00e4\u00e4 ajokokemusta entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmissa Scenic-malleissa on kuitenkin outo turvaj\u00e4rjestelm\u00e4, joka voi est\u00e4\u00e4 auton k\u00e4ynnistymisen avainta k\u00e4\u00e4nnett\u00e4ess\u00e4. Viimeisimp\u00e4n\u00e4 muttei v\u00e4h\u00e4isimp\u00e4n\u00e4, akun tiedet\u00e4\u00e4n kuolevan ennenaikaisesti, jos auto jatkaa virran nielemist\u00e4 jopa muutaman tunnin kuluttua auton sammuttamisesta.<\/p>\n\n\n\n

Veden tunkeutuminen<\/h2>\n\n\n\n

Valitettavasti on monia dokumentoituja tapauksia, joissa omistajat ovat raportoineet Scenic-malliensa t\u00e4yttyneen vedell\u00e4, p\u00e4\u00e4asiassa etujalkatilassa ja kattoluukun ymp\u00e4rill\u00e4. J\u00e4lkimm\u00e4inen koskee enimm\u00e4kseen 90-luvun lopun Scenic-malleja, kun taas edellinen koskee 2000-luvulla valmistettuja malleja.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n korjaamiseksi sinun on vaihdettava kattoluukun tiivisteet ja puhdistettava tyhjennys usein, kun taas etujalkatilan vesiongelma voidaan ratkaista, jos puhdistat etupuolen plenum-kammion, joka tyypillisesti aiheuttaa tukkeutumisen ja pakottaa veden matkustamoon.<\/p>\n\n\n\n

Jousitusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Jos kuulet etujousituksen alueelta tulevia vinkuvia ja narisevia \u00e4\u00e4ni\u00e4, on hyvin mahdollista, ett\u00e4 Sceniciss\u00e4si on vioittuneita kallistuksenvakaajan holkkeja. N\u00e4m\u00e4 ovat yleens\u00e4 selvimmin havaittavissa, kun ajetaan tien ep\u00e4tasaisuuksien, kuten nopeuskuoppien ja syvempien kuoppien yli.<\/p>\n\n\n\n

Ainoa tapa korjata t\u00e4m\u00e4 ongelma on vaihtaa kallistuksenvakaajat uudempiin. Varmista, ett\u00e4 vaihdat ne varhaisessa vaiheessa ongelman havaitsemisen j\u00e4lkeen, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4n ongelman huomiotta j\u00e4tt\u00e4minen aiheuttaa yleens\u00e4 sen pahenemisen ajan my\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Polttoainevuodot<\/h2>\n\n\n\n

Monissa vuosien 2018 ja 2019 Scenic-malleissa polttoaine vuotaa polttoainetta polttoaineletkujen ja -letkujen ongelmien vuoksi niin paljon, ett\u00e4 auto voi menett\u00e4\u00e4 paljon polttoainetta hyvin lyhyess\u00e4 ajassa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 havaitsemaan l\u00e4t\u00e4k\u00f6it\u00e4 auton alla. T\u00e4llaiset ongelmat ovat todella vakavia, ja ne ovat muutaman kerran p\u00e4\u00e4ttyneet jopa liekkeihin.<\/p>\n\n\n\n

Yrit\u00e4 tarkastaa autosi polttoaineen sy\u00f6tt\u00f6putket, sill\u00e4 niiss\u00e4 on yleens\u00e4 eniten vuotoja. Jos n\u00e4in on, vaihda ne v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti, \u00e4l\u00e4 yrit\u00e4 korjata niit\u00e4, sill\u00e4 niill\u00e4 on taipumus huonontua suhteellisen nopeasti.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

2000-luvulla valmistetuissa Scenic-malleissa voi esiinty\u00e4 ongelmia kampiakselin asentotunnistimen kanssa, jolloin moottori sammuu. Onneksi t\u00e4m\u00e4 ongelma on melko helppo korjata, sill\u00e4 sinun tarvitsee vain ostaa uusi anturi. Dieselmalleissa voi esiinty\u00e4 hehkutulppien vikoja, jotka yleens\u00e4 aiheuttavat ”Check Injection Light” -varoitusvalon syttymisen mittaristossa.<\/p>\n\n\n\n

Viimeisen\u00e4, mutta ei suinkaan v\u00e4h\u00e4isimp\u00e4n\u00e4, Scenicin tiedet\u00e4\u00e4n k\u00e4rsiv\u00e4n my\u00f6s viallisista EGR-venttiileist\u00e4, jotka voivat saada moottorin r\u00e4j\u00e4ht\u00e4m\u00e4\u00e4n, jos venttiili juuttuu suljettuun asentoonsa etk\u00e4 huomaa sit\u00e4 ajoissa. Jos se j\u00e4\u00e4 auki, turboahdin saattaa r\u00e4j\u00e4ht\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

EGR-venttiiliin on siis ehdottomasti kiinnitett\u00e4v\u00e4 tarkkaa huomiota Scenicill\u00e4 ajettaessa, sill\u00e4 molemmat osat ovat kalliita ja melko vaikeita vaihtaa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Renault Scenic?<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat tilavan, todella turvallisen ja melko hyvin varustellun perhekuljetusauton, sinun kannattaa harkita Renault Scenicin ostamista. Se on todella loistava auto perheille, ja siksi niin monet perheet valitsevat sen joidenkin t\u00e4rkeimpien kilpailijoidensa sijaan. Luotettavuus ei ole t\u00e4ydellinen, mutta jos pysyt ajan tasalla kaikesta, mik\u00e4 voi menn\u00e4 pieleen, sinun pit\u00e4isi nauttia melko ongelmattomasta omistuskokemuksesta.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos olet tottunut ajamaan luksusautoilla, Scenic ei tee sinuun mink\u00e4\u00e4nlaista vaikutusta, sill\u00e4 siin\u00e4 on paljon halpoja muovisia sis\u00e4tiloja, ja auton varustelutaso on hyv\u00e4 vain perheautojen eik\u00e4 luksusautojen ominaisuuksien osalta.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on Renault Scenicin ja Grand Scenicin v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Grand Scenic on pidempi, leve\u00e4mpi ja korkeampi kuin tavallinen Scenic. Grand Sceniciss\u00e4 on enemm\u00e4n istuintilaa, ja se on saatavana seitsem\u00e4ll\u00e4 istuimella, kun taas tavallinen Scenic on pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n viisipaikkainen. Lis\u00e4ksi Grand Sceniciss\u00e4 on suurempi maavara, erilaiset koristekappaleet, erilaiset py\u00f6r\u00e4t ja suurempi hintalappu.<\/p>\n\n\n\n

Onko Renault Scenic maasturi?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, Renault Scenic on MPV (Multi-Purpose Vehicle), joka on suunniteltu ensisijaisesti ihmisten kuljettamiseen. Scenicin pysyvin asiakasryhm\u00e4 ovat perheet, jotka haluavat paljon tilaa ja todella turvallisen auton maksamatta osto- tai yll\u00e4pitomaksuja, jotka tyypillisesti liittyv\u00e4t luksusmerkkien ja -mallien hintaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Scenic on pieni monik\u00e4ytt\u00f6auto, joka aloitti alun perin el\u00e4m\u00e4ns\u00e4 vuonna 1996 Renault Megane Scenicin\u00e4, mutta nimettiin my\u00f6hemmin uudelleen Sceniciksi. Grand Scenic poiki nelj\u00e4 eri sukupolvea, ja se on yksi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6011,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6010"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6010"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6010\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6012,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6010\/revisions\/6012"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6011"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6010"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6010"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6010"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}