{"id":6013,"date":"2023-03-25T08:49:11","date_gmt":"2023-03-25T08:49:11","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6013"},"modified":"2023-03-25T08:49:14","modified_gmt":"2023-03-25T08:49:14","slug":"onko-renault-scenic-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-renault-scenic-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Renault Scenic hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Alun perin 1990-luvun puoliv\u00e4liss\u00e4 julkaistu Renault Scenic on pieni monik\u00e4ytt\u00f6auto (MPV), joka on suunniteltu perheiden kyyditsemiseen ja pitkille perhematkoille, joiden tavaratilassa on paljon tavaraa. Scenic on luokkaansa n\u00e4hden todella hyvin varusteltu auto, ja se on my\u00f6s yksi suosituimmista ja menestyneimmist\u00e4 perhek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tarkoitetuista tila-autoista t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4. Onko Renault Scenic siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Renault Scenic on todellakin todella hyv\u00e4 auto, sill\u00e4 siin\u00e4 yhdistyv\u00e4t kaikki pakettiautosta saatavat edut henkil\u00f6auton kaltaiseen ajokokemukseen ja edullisempiin k\u00e4ytt\u00f6kustannuksiin. Kaikki tarjolla olevat moottorit ovat melko tehokkaita, hienostuneita ja riitt\u00e4v\u00e4n tehokkaita siihen n\u00e4hden, mit\u00e4 auto on.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti Scenic ei todellakaan ole auto, joka henke\u00e4salpaava, mutta se todella toimii sujuvine muotoilulinjoineen ja mielenkiintoisen n\u00e4k\u00f6isine sisustuksineen. Ajokokemus ei ole mit\u00e4\u00e4n erikoista, sill\u00e4 kyseess\u00e4 on kuitenkin perheen tila-auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on hillitty ja tavanomaisen tuntuinen.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus voisi olla parempi, sill\u00e4 Sceniciss\u00e4 on muutamia huomattavia ongelmia jousituksen, moottorin, verhoilun, s\u00e4hk\u00f6jen ja muiden vastaavien kanssa. Viimeisimpien mallien hinnat ovat laskeneet viime vuosina, joten Scenic tarjoaa todella hyv\u00e4n vastineen per dollari -suhteen eritt\u00e4in k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6lliselle perhekuljetusautolle.<\/p>\n\n\n\n

Voimansiirto<\/h2>\n\n\n\n

Scenicin moottoreita on valittavana melko v\u00e4h\u00e4n, ja kaikki niist\u00e4 ovat joko bensiini- tai dieselmoottoreita. Uusimman Scenicin p\u00e4\u00e4moottori on 1,4 litran nelisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 115-160 hevosvoimaa mallista riippuen. Scenicin edellisess\u00e4 sukupolvessa k\u00e4ytettiin 2,0 litran 4-sylinterist\u00e4 moottoria, joka tuottaa 140 hv.<\/p>\n\n\n\n

Koska Scenic on suunniteltu Euroopan markkinoille, siihen on saatavana my\u00f6s laaja valikoima dieselmoottoreita. Vanhemmissa Scenic-malleissa on joko 1,9-, 2,0-, 1,6- tai 1,5-litrainen nelisylinterinen dieselmoottori, jonka tehot vaihtelevat 110 ja 160 hv v\u00e4lill\u00e4. Uudemmassa Sceniciss\u00e4 voit valita kolmen dieselvoimanl\u00e4hteen v\u00e4lill\u00e4, pienemm\u00e4n 1,5 litran 4-sylinterisen 110 hv:n, keskikokoisen 1,6 litran 4-sylinterisen 131 hv:n ja 1,8 litran 1,8 hv:n 110 hv:n moottorin.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki n\u00e4m\u00e4 ovat tiukasti etuvetoisia, mutta voit valita manuaalivaihteiston tai automaattivaihteiston. On my\u00f6s mainittava, ett\u00e4 Scenic on saatavana dieselhybridimoottorilla, joka nostaa MPG-lukemat 65MPG:hen, joka on my\u00f6s paras MPG-tulos, jonka Scenicist\u00e4 voi saada.<\/p>\n\n\n\n

Normaalit bensiinivaihtoehdot saavuttavat parhaimmillaan jopa 45MPG, kun taas normaalit diesel-yksik\u00f6t saavuttavat parhaimmillaan noin 50-55MPG.<\/p>\n\n\n\n

Suunnittelu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Kuten johdannossa mainittiin, Scenici\u00e4 ei ole koskaan tarkoitettu n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 yleinen muotoilu ei ole kovin huomiota her\u00e4tt\u00e4v\u00e4. On kuitenkin mainittava, ett\u00e4 uusin Scenic-malli n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todella siistilt\u00e4 tyylikk\u00e4ine etuvaloineen ja keskell\u00e4 olevine suurine Renault-merkkeineen. Sis\u00e4tilat ovat suhteellisen mukavasti sisustetut, mutta ne eiv\u00e4t ole mit\u00e4\u00e4n ihmeellist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus on hillitty ja t\u00e4ysin r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity helppoon, rentoon ajamiseen, mik\u00e4 on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n kokoiselle ja toimivalle autolle.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus ja yleiset ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden kannalta Scenic ei ole t\u00e4ydellinen, mutta jos teet kaiken tarpeellisen riitt\u00e4v\u00e4n ajoissa, sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 pysym\u00e4\u00e4n ajan tasalla kaikista sen vakavista ongelmista. Jos et huolehdi siit\u00e4 kunnolla, Scenic vikaantuu lopulta, ja siit\u00e4 seuraa melko kalliita korjauslaskuja.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimpi\u00e4 Scenicin ongelmia ovat muun muassa etujousituksen vinkuminen, moottorin sammuminen, veden p\u00e4\u00e4sy autoon, polttoainevuodot ja lukuisat s\u00e4hk\u00f6ongelmat. Todenn\u00e4k\u00f6isesti pahin ongelma on kuitenkin vialliseen EGR-venttiiliin liittyv\u00e4 ongelma, joka voi johtaa moottorin tai turboahtimen vaurioitumiseen.<\/p>\n\n\n\n

Hinnoittelu ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Nykyinen Scenic maksaa Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa 21 635-30 875 puntaa, mik\u00e4 on suhteellisen kohtuullinen hinta t\u00e4m\u00e4n kokoiselle autolle. Useimmat ihmiset k\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t kuitenkin todenn\u00e4k\u00f6isesti k\u00e4ytettyjen autojen puoleen, jossa Scenic voi tehd\u00e4 nime\u00e4 itselleen, sill\u00e4 se menetti melkoisesti arvoaan viime vuosina.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on Scenicin kanssa pelkk\u00e4\u00e4 h\u00f6mpp\u00e4\u00e4, sill\u00e4 se tarjoaa jopa seitsem\u00e4n istuinta, valtavan tavaratilan, paljon sis\u00e4tilaa, paljon tilaa sis\u00e4tiloissa, helposti kiinnitett\u00e4v\u00e4t lastenistuinten kiinnityspisteet ja koko joukon ominaisuuksia, jotka on suunniteltu tekem\u00e4\u00e4n perhekuljetusautosta perheyst\u00e4v\u00e4llinen.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Lopettiko Renault Scenicin tuotannon?<\/h3>\n\n\n\n

Sanotaan, ett\u00e4 Renault Scenicin tuotanto lopetettiin vuonna 2022 l\u00e4hes 30 vuoden johdonmukaisen tuotannon j\u00e4lkeen. Renault uskoo, ett\u00e4 minivanien valmistamisessa ei ole en\u00e4\u00e4 juurikaan j\u00e4rke\u00e4, koska maailma on hitaasti k\u00e4\u00e4ntym\u00e4ss\u00e4 kohti t\u00e4ydellist\u00e4 SUV- ja crossover-herruudesta, mik\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, koska monet muut merkit tekiv\u00e4t samoin.<\/p>\n\n\n\n

Toiset uskovat, ett\u00e4 se liittyy enemm\u00e4nkin siihen, ett\u00e4 Scenicin moottorit ovat jo v\u00e4h\u00e4n vanhanaikaisia, ja Scenicille olisi kehitett\u00e4v\u00e4 uusi voimansiirto aikana, jolloin l\u00e4hes kaikki siirtyv\u00e4t hybrideihin ja s\u00e4hk\u00f6autoihin.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot kilpailevat Renault Scenicin kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Scenicill\u00e4 on vastassaan sellaisia autoja kuin Citroen Grand Picasso, Peugeot 3008 ja Seat Ateca. Kaikki n\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 ovat olleet hitaassa ja tasaisessa laskussa viime vuosina, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Renault oli oikeassa sanoessaan, ett\u00e4 tila-autojen aikakausi on p\u00e4\u00e4ttym\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Joka tapauksessa kukaan ei voi kiist\u00e4\u00e4, ett\u00e4 sinun pit\u00e4isi ostaa todella suuri katumaasturi, jotta voit nauttia samasta tilam\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 kuin yleens\u00e4 jommassakummassa n\u00e4ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko Renault Scenic turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Scenic nauttii t\u00e4ydellist\u00e4 viiden t\u00e4hden turvallisuusluokitusta, ja sen todella vaikuttava tulos on 90 % aikuisten matkustajien suojauksesta, 82 % lasten matkustajien suojauksesta ja 67 % jalankulkijoiden suojauksesta. Kaiken kaikkiaan Scenic on todellinen perheauto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Renault ei halunnut ottaa riski\u00e4, ettei se olisi ollut mahdollisimman turvallinen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Alun perin 1990-luvun puoliv\u00e4liss\u00e4 julkaistu Renault Scenic on pieni monik\u00e4ytt\u00f6auto (MPV), joka on suunniteltu perheiden kyyditsemiseen ja pitkille perhematkoille, joiden tavaratilassa on paljon tavaraa. Scenic on luokkaansa n\u00e4hden todella hyvin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6011,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6013"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6013"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6013\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6014,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6013\/revisions\/6014"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6011"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6013"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6013"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6013"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}