{"id":6052,"date":"2023-04-15T11:58:07","date_gmt":"2023-04-15T11:58:07","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6052"},"modified":"2023-04-15T11:58:10","modified_gmt":"2023-04-15T11:58:10","slug":"skodan-7-vaihteisen-dsg-vaihteiston-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/skodan-7-vaihteisen-dsg-vaihteiston-ongelmat\/","title":{"rendered":"Skodan 7-vaihteisen DSG-vaihteiston ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen-konserni esitteli 7-vaihteisen DSG-vaihteiston vuonna 2008. 7-vaihteinen DSG-vaihteisto l\u00f6ytyy pienemmist\u00e4 etuvetoisista autoista, kuten Skodasta, Volkswagen Polosta MK5, Volkswagen Golfista ja SEAT Ibizasta. Mitk\u00e4 ovat kuitenkin Skodan 7-vaihteisen DSG-vaihteiston ongelmat?<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Skodan 7-vaihteinen DSG-vaihteisto on luotettava ja toimii hyvin, siihen liittyy my\u00f6s useita ongelmia. Joitakin Skodan 7-nopeuksisen DSG-vaihteiston ongelmia ovat ulkoiset matalapainevuodot, sis\u00e4iset korkeapainehydrauliikan vuodot, kaksoiskytkimen kuluminen, TCU-vika ja s\u00e4hk\u00f6hydraulisen ohjausyksik\u00f6n vika.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat Skodan 7-vaihteisen DSG-vaihteiston yleiset ongelmat?<\/h2>\n\n\n\n

Sis\u00e4iset korkeapainehydrauliikan vuodot<\/h3>\n\n\n\n

Valitettavasti on yleist\u00e4, ett\u00e4 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla varustetuissa autoissa esiintyy korkeapainehydrauliikkavuotoja. Useimmissa tapauksissa se johtuu j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 olevan tiivisteen ongelmista. Huomaa, ett\u00e4 yksikk\u00f6 sijaitsee metallikotelossa, joka liitet\u00e4\u00e4n DSG-vaihteistoon tiivisteell\u00e4 ja ruuveilla. Jos jokin n\u00e4ist\u00e4 osista siis kuluu tai vaurioituu, vuotoja voi esiinty\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi korkeapainevuodot ovat hyvin yleisi\u00e4 venttiilirunkoon ruuvattavassa akun kiinnikkeess\u00e4. Kuten useimmat vaihteisto-ongelmat, t\u00e4m\u00e4nkin ongelman korjaaminen on aikaa viev\u00e4\u00e4 ja kallista. Lis\u00e4ksi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n on ongelman korjaamiseksi rakennettava uudelleen tai vaihdettava koko mekatroninen yksikk\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

Ulkoiset matalapainevuodot<\/h3>\n\n\n\n

Mekatroninen j\u00e4rjestelm\u00e4 k\u00e4rsii monista ongelmista, jotka saavat kuljettajan kokemaan oireita, kuten virheellisi\u00e4 vaihteenvaihtoja, vaikeita vaihteenvaihtoja tai jopa ajon menetyst\u00e4. Lis\u00e4ksi kuljettajat saattavat huomata ulkoisia matalapainevuotoja. Kuten edell\u00e4 mainittu ongelma, ulkoiset matalapainevuodot voivat johtua my\u00f6s tiivistej\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n ongelman korjaamiseksi sinun on pakko rakentaa mekatroniikka uudelleen tai vaihtaa se kokonaan. Sen korjaaminen ja korjaaminen on my\u00f6s eritt\u00e4in kallista.<\/p>\n\n\n\n

TCU:n vika<\/h3>\n\n\n\n

Vaihteiston ohjausyksikk\u00f6, josta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s nimityst\u00e4 vaihteiston ohjausmoduuli tai vaihteiston ohjausyksikk\u00f6, ohjaa elektronisia automaattivaihteistoja. Jos t\u00e4m\u00e4 osa vikaantuu, vaihteistosi ei toimi kunnolla. TCU:n vikaantumisen aiheuttaa p\u00e4\u00e4asiassa ylikuormittunut tai palanut moduuli. Useimmissa tapauksissa t\u00e4m\u00e4 johtuu j\u00e4nnitteen tai ampeerin ylikuormituksesta.<\/p>\n\n\n\n

Koska TCU:n tai TCM:n vikaantuminen voi johtua monista syist\u00e4, sinun on viet\u00e4v\u00e4 autosi ammattitaitoiselle mekaanikolle diagnoosia varten. Jos TCM on lyhyt, se on vaihdettava, mutta muissa tilanteissa saatat joutua vaihtamaan mekatroniyksik\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

Kaksoiskytkimen kuluminen<\/h3>\n\n\n\n

7-vaihteisen DSG-vaihteiston DSG-kytkimiss\u00e4 on kaksi erillist\u00e4 kitkamateriaalirakenteista kiekkoa, jotka on sijoitettu yhteen yksikk\u00f6\u00f6n, jossa on kaksi k\u00e4ytt\u00f6kalvoa. Ja koska ne on valmistettu samasta materiaalista kuin tavallinen manuaalivaihteiston kytkin, ne k\u00e4rsiv\u00e4t my\u00f6s samasta kulumisesta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n ongelman korjaamiseksi sinun on vaihdettava kaksoiskytkinyksikk\u00f6, ennen kuin se kuluu loppuun. Valmistaja suosittelee kytkimen vaihtamista 60 000-80 000 kilometrin v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6hydraulisen ohjausyksik\u00f6n vikaantuminen<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6hydraulisessa ohjausyksik\u00f6ss\u00e4 on kaikki mekaniikka, jota tarvitaan itse vaihteita kytkevien vaihdehaarukoiden ohjaamiseen. Lis\u00e4ksi se sijaitsee vaihteiston sivulla, jos t\u00e4m\u00e4 osa vikaantuu, vaihteisto ei toimi kunnolla.<\/p>\n\n\n\n

Jos huomaat, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6hydraulinen ohjausyksikk\u00f6 on vikaantunut, sinun on vaihdettava se ongelman korjaamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko 7-vaihteinen DSG-vaihteisto luotettava?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, 7-vaihteinen DSG-vaihteisto on melko luotettava. Vaihteiston pitk\u00e4ik\u00e4isyys m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyy kuitenkin yleens\u00e4 sen mukaan, miten hyvin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 huoltaa vaihteistoa. Useimmissa tapauksissa 7-vaihteinen DSG-vaihteisto kest\u00e4\u00e4 yli 100 000 kilometri\u00e4. Mutta jos autoa ei ajeta kunnolla, vaihteisto ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ehdi ajaa edes yli 40 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan 7-vaihteinen DSG-vaihteisto kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu siit\u00e4, onko kyseess\u00e4 m\u00e4rk\u00e4 vai kuiva 7-vaihteinen DSG-vaihteisto. Skodan tapauksessa kyseess\u00e4 on kuiva 7-vaihteinen DSG-vaihteisto. Huomaa, ett\u00e4 kuivan 7-vaihteisen DSG-vaihteiston k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on lyhyt, noin 60 000-80 000 kilometri\u00e4. P\u00e4invastoin, jos kytkin luistaa paljon k\u00e4ytt\u00f6i\u00e4n aikana, vaihteisto ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 kest\u00e4 n\u00e4in kauan.<\/p>\n\n\n\n

Sen sijaan m\u00e4rk\u00e4 7-vaihteinen DSG-vaihteisto kest\u00e4\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n, sill\u00e4 sen k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on noin 150 000 kilometri\u00e4, mik\u00e4 on l\u00e4hes kaksinkertainen kuivaan DSG-vaihteistoon verrattuna. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 m\u00e4rk\u00e4 DSG-vaihteisto on paljon hell\u00e4varaisempi kytkimille.<\/p>\n\n\n\n

Tarvitseeko 7-vaihteinen DSG-vaihteisto \u00f6ljynvaihdon?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, 7-vaihteinen DSG-vaihteisto vaatii \u00f6ljynvaihdon toimiakseen poikkeuksellisen hyvin. DSG-vaihteiston \u00f6ljy suositellaan vaihdettavaksi 40 000 kilometrin v\u00e4lein. Lis\u00e4ksi autostasi riippuen saatat joutua vaihtamaan \u00f6ljyn ja \u00f6ljynsuodattimen. Kaikki vaihteiston automaattivaihteiston nesteen \u00f6ljy on siis vaihdettava vaihteiston moitteettoman toiminnan varmistamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Miten est\u00e4t DSG-vaihteiston vikaantumisen?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka DSG-vaihteisto on eritt\u00e4in luotettava, se voi silti vikaantua suositeltua nopeammin, jos siit\u00e4 ei pidet\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 huolta. Siit\u00e4 huolimatta voit silti est\u00e4\u00e4 DSG-vaihteiston vikaantumisen noudattamalla useita varotoimenpiteit\u00e4. Joitakin varotoimenpiteit\u00e4 ovat mm:<\/p>\n\n\n\n