{"id":6056,"date":"2023-04-16T06:39:54","date_gmt":"2023-04-16T06:39:54","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6056"},"modified":"2023-04-16T06:39:57","modified_gmt":"2023-04-16T06:39:57","slug":"ford-explorerin-vaihteisto-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ford-explorerin-vaihteisto-ongelmat\/","title":{"rendered":"Ford Explorerin vaihteisto-ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Ford Explorer on yksi Fordin koko tuotevalikoiman suosituimmista katumaastureista, sill\u00e4 se on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi suuri useimmille ihmisille, mutta se ei ole yht\u00e4 valtava kuin huipputason Expedition. Ensimm\u00e4inen Explorer esiteltiin vuonna 1990, ja sit\u00e4 pidettiin usein luokkansa parhaana katumaasturina. Lis\u00e4ksi Ford onnistui myym\u00e4\u00e4n niit\u00e4 vuosien mittaan valtavasti, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Explorer on todenn\u00e4k\u00f6isesti tullut j\u00e4\u00e4d\u00e4kseen.<\/p>\n\n\n\n

Mekaniikan osalta Explorer on yleens\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4n luotettava katumaasturi, mutta t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa keskitymme Ford Explorerin yleisimpiin vaihteisto-ongelmiin. Ensimm\u00e4inen ongelma, josta puhumme, on vaihteiden luistaminen ja yleinen vaikeus vaihtaa vaihteita mukavasti.<\/p>\n\n\n\n

Explorerin tiedet\u00e4\u00e4n my\u00f6s olevan hieman nykiv\u00e4n, erityisesti esimerkiksi kolmipistek\u00e4\u00e4nn\u00f6sten tai pys\u00e4k\u00f6innin aikana. Vaihteiston pys\u00e4htymist\u00e4 voi my\u00f6s tapahtua, erityisesti vanhemmissa momentinmuunninyksik\u00f6iss\u00e4. Lopuksi mainitsemme my\u00f6s mahdolliset t\u00e4ydelliset vaihteistoviat, jotka ovat ehdottomasti huolestuttavia, koska niiden korjaaminen tai korvaaminen voi maksaa useita tuhansia dollareita.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Explorerin uusi 10-vaihteinen vaihteisto tulee olemaan k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 viel\u00e4 jonkin aikaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Ford todenn\u00e4k\u00f6isesti kehitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 yh\u00e4 paremmaksi ajan my\u00f6t\u00e4. Vaihteita on saatavana my\u00f6s Fordin F-sarjan kuorma-autoihin, jotka ovat uskomattoman suosittuja kuorma-autoja, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Ford tarvitsee t\u00e4m\u00e4n vaihteiston olevan mahdollisimman luotettava.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteiden luistaminen ja vaikeat vaihdot<\/h2>\n\n\n\n

Vaihteiden liukuminen, viiveet ja ep\u00e4tasaiset vaihdot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan melko yleinen ilmi\u00f6 t\u00e4ss\u00e4 10-vaihteisessa yksik\u00f6ss\u00e4. N\u00e4m\u00e4 johtuvat yleens\u00e4 venttiilien ja solenoidien jumittumisesta, jotka voidaan joskus ratkaista yksinkertaisilla j\u00e4rjestelm\u00e4n nollauksilla. Kytkinlevyt voivat my\u00f6s kulua, ja pelkk\u00e4 vaihteisto\u00f6ljyn puute voi my\u00f6s johtaa n\u00e4ihin ongelmiin.<\/p>\n\n\n\n

Varmista, ett\u00e4 neste t\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tarvittaessa, jos ei, vaihteiston t\u00e4ydellinen tarkastus on todella hyv\u00e4 asia. Jos ongelma johtuu kytkinongelmista, tarkemmin sanottuna kytkinlevyst\u00e4, on parasta vaihtaa se, koska se on ainoa hyv\u00e4 tapa korjata t\u00e4m\u00e4 ongelma.<\/p>\n\n\n\n

Nykiv\u00e4 hidask\u00e4yntivaihteisto<\/h2>\n\n\n\n

Nykiv\u00e4 hidask\u00e4yntivaihteiston suorituskyky on useimmiten kaksoiskytkinyksik\u00f6iden ongelma, mutta my\u00f6s jotkin momentinmuunninvaihteistot ovat syyllisi\u00e4 t\u00e4h\u00e4n ongelmaan. My\u00f6s Explorerin 10-vaihteinen vaihteisto n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kuuluvan t\u00e4h\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4n. Hyv\u00e4 asia on, ett\u00e4 useimmat n\u00e4ist\u00e4 ongelmista liittyv\u00e4t v\u00e4\u00e4r\u00e4nlaiseen vaihteiston huoltoon, tarkemmin sanottuna vaihteistonesteiden tukkeutumiseen.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s vialliset ilmamassan virtauksen anturit ja saastunut vaihteistoneste voivat aiheuttaa n\u00e4it\u00e4 ongelmia. Ensin on parasta ohjelmoida vaihteistomoduuli uudelleen, jos neste ja suodattimet ovat kunnossa, jos ne eiv\u00e4t ole, vaihda molemmat ja ohjelmoi moduuli uudelleen. Joskus solenoidikokoonpano voi aiheuttaa n\u00e4it\u00e4 ongelmia, ja ainoa tapa korjata t\u00e4m\u00e4 on vaihtaa kokoonpano.<\/p>\n\n\n\n

Pys\u00e4htyminen<\/h2>\n\n\n\n

Vanhempien Ford Explorer -mallien tiedettiin pys\u00e4htyv\u00e4n ilman ilmeisi\u00e4 syit\u00e4. Sakkaaminen johtuu tyypillisesti jatkuvasta vaihteisto-ongelmasta, ja koska vaihteisto on koko ajan kytkettyn\u00e4, akseli pys\u00e4htyy py\u00f6rim\u00e4\u00e4n ja siten auto pys\u00e4htyy. T\u00e4m\u00e4 voi olla todella stressaavaa, varsinkin jos se tapahtuu usein, mik\u00e4 yleens\u00e4 tapahtuu, jos j\u00e4t\u00e4t t\u00e4m\u00e4n ongelman huomiotta.<\/p>\n\n\n\n

Kun kyse on t\u00e4m\u00e4n ongelman korjaamisesta, tarkista polttoainepumppu, koska se voi joskus aiheuttaa auton pys\u00e4htymisen polttoaineen puutteen vuoksi. Jotkin ilmansuodatin- ja pakokaasuongelmat voivat my\u00f6s aiheuttaa auton sammumisen. Lopuksi vaihteiston s\u00e4hk\u00f6t ja moduulit voivat irrota muutaman sekunnin ajaksi ja aiheuttaa t\u00e4m\u00e4n ongelman.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteiston toimintah\u00e4iri\u00f6<\/h2>\n\n\n\n

Vaihteiston vikaantuminen on pahin ongelma, johon voit t\u00f6rm\u00e4t\u00e4, sill\u00e4 jos haluat ratkaista ongelman, tarvitset vaihteiston t\u00e4ydellisen uusimisen\/vaihdon. Onneksi n\u00e4m\u00e4 ongelmat koskevat enimm\u00e4kseen vanhempia, ennen vuotta 2010 valmistuneita Explorer-malleja, mutta huono asia on, ett\u00e4 ne ovat melko yleisi\u00e4. Toinen huono asia on se, ett\u00e4 niit\u00e4 voi esiinty\u00e4 jo muutamassa kymmeness\u00e4 tuhannessa ajokilometriss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Omistajat ovat raportoineet, ett\u00e4 auton on saavutettava todella korkeat kierrosluvut, jotta se edes pystyy vaihtamaan vaihteita. Kun t\u00e4m\u00e4 jatkuu eik\u00e4 asiaa hoideta v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti, t\u00e4ydellinen vika on l\u00e4hell\u00e4. Yrit\u00e4 tarkastaa solenoidi v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti tai kytkin, sill\u00e4 n\u00e4iden kahden korjaaminen voi est\u00e4\u00e4 vaihteiston kuolemisen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Fordin 10-vaihteinen vaihteisto hyv\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Jos menet verkkoon ja etsit tietoja Fordin 10-vaihteisesta yksik\u00f6st\u00e4, l\u00f6yd\u00e4t usein monia omistajia ja oikeudellisia neuvonantajia, jotka valittavat, ett\u00e4 10-vaihteinen vaihteisto on viallinen ja altis lukuisille ongelmille. Ensimm\u00e4isess\u00e4 v\u00e4itteess\u00e4 on usein per\u00e4\u00e4, sill\u00e4 10-vaihteiseen vaihteistoon liittyy erilaisia ongelmia, kun taas j\u00e4lkimm\u00e4inen v\u00e4ite on p\u00e4\u00e4asiassa tarkoitettu kiristysten ja suurten ryhm\u00e4kanteiden nostamiseen.<\/p>\n\n\n\n

Todellisuudessa 10-vaihteinen vaihteisto on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi hyv\u00e4, jos siit\u00e4 huolehditaan asianmukaisesti. Toki se k\u00e4rsii ongelmista, mutta n\u00e4in on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 kaikkien vaihteistojen kohdalla. N\u00e4m\u00e4 mekaaniset yksik\u00f6t ovat herkki\u00e4, ja ne vaativat oikea-aikaista ja asianmukaista huoltoa, muuten ne kaikki vioittuvat.<\/p>\n\n\n\n

Onko Ford Explorer hyv\u00e4 maasturi?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Explorer on todellakin todella hyv\u00e4 perhemaasturi, joka sopii niille, jotka etsiv\u00e4t turvallisuutta, mukavuutta, tilaa ja suhteellisen alhaisia k\u00e4ytt\u00f6kustannuksia perhemaasturille. Explorer ei ole luksusmaasturi, sill\u00e4 se ei yrit\u00e4 olla sellainen, vaan se on perhemaasturi, joka tekee kaiken, mit\u00e4 perhemaasturilta halutaan ilman, ett\u00e4 se maksaa paljon rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Se ei ole luokkansa mukavin tai luotettavin katumaasturi, mutta se korvaa sen tarjoamalla todella hyv\u00e4n perusvarustelun, hyv\u00e4t ja vahvat moottorit sek\u00e4 paljon vakio- ja valinnaisia turvavarusteita.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 maasturit kilpailevat Ford Explorerin kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Explorer kuuluu keskikokoisten perhemaastureiden segmenttiin, joka on t\u00e4ynn\u00e4 uskomattomia vaihtoehtoja, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 segmentti on todella kilpailukykyinen. Explorerin suosituimpia kilpailijoita ovat Kia Sorento, Ford Bronco, Hyundai Santa Fe, Jeep Grand Cherokee ja Honda Pilot.<\/p>\n\n\n\n

Koska Explorerissa on kolme istuinrivi\u00e4, jotkut vertaavat sit\u00e4 aina fyysisesti suurempiin ja kalliimpiin katumaastureihin, kuten Kia Tellurideen ja Hyundai Palisadeen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Explorer on yksi Fordin koko tuotevalikoiman suosituimmista katumaastureista, sill\u00e4 se on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi suuri useimmille ihmisille, mutta se ei ole yht\u00e4 valtava kuin huipputason Expedition. Ensimm\u00e4inen Explorer esiteltiin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5283,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[31],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6056"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6056"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6056\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6057,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6056\/revisions\/6057"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5283"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6056"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6056"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6056"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}