{"id":6073,"date":"2023-04-17T12:49:47","date_gmt":"2023-04-17T12:49:47","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6073"},"modified":"2023-04-17T12:49:51","modified_gmt":"2023-04-17T12:49:51","slug":"hyundai-getz-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/hyundai-getz-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Hyundai Getz – yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Getz esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2002, ja se oli tuotannossa vuoteen 2011 asti. Se on pienikokoinen kolmi- tai viisiovinen kaupunkiauto, jota oli saatavilla lukuisilla markkinoilla ymp\u00e4ri maailmaa nimill\u00e4 Getz, Click, Getz Prime, Hyundai TB tai Inokom Getz. Getz korvattiin Hyundai i20:lla vuonna 2012.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tulee Hyundai Getzin yleisimpiin ongelmiin, niit\u00e4 on melko v\u00e4h\u00e4n ja niist\u00e4 kannattaa keskustella. Niit\u00e4 ovat muun muassa ongelmat voimansiirrossa, s\u00e4hk\u00f6ongelmat, jousitusongelmat, jarruongelmat ja auton pys\u00e4htyminen. Jotkut n\u00e4ist\u00e4 ongelmista ovat vakavampia kuin toiset, mutta kaikki ovat suhteellisen yleisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Hyundai Getz suunniteltiin ja valmistettiin aikakaudella, jolloin Hyundain luotettavuus ei ollut samalla tasolla kuin nyt. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Getzin ei kannata odottaa olevan yht\u00e4 luotettava kuin i20, mutta sen ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n kannata odottaa olevan ep\u00e4luotettava kokonaisuutena.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, nyt on aika menn\u00e4 syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4n tarkasteluun Getzin luotettavuudesta. Jos siis olet ostamassa Getzi\u00e4, muista lukea t\u00e4m\u00e4 artikkeli!<\/p>\n\n\n\n

Virransy\u00f6tt\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Getzin kiihtyvyyteen ja tehonsiirtoon liittyvi\u00e4 ongelmia on raportoitu melko v\u00e4h\u00e4n. Nykiv\u00e4 kiihtyvyys on yksi niist\u00e4 tapauksista, joissa sytytystulpat on tarkastettava, sill\u00e4 ne voivat usein aiheuttaa syttymish\u00e4iri\u00f6it\u00e4 ja vaikuttaa siihen, kuinka hyvin auto pystyy toimittamaan voimaa py\u00f6rille. My\u00f6s kaasul\u00e4pp\u00e4kotelon tiedet\u00e4\u00e4n aiheuttavan vastaavia ongelmia, joten muista puhdistaa tai vaihtaa se tarvittaessa.<\/p>\n\n\n\n

Jos Gets-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4si kuuluu outoja tikitt\u00e4vi\u00e4 \u00e4\u00e4ni\u00e4, mutta se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pysty tuottamaan paljon tehoa, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 jossakin napaisimessa on ongelma. Ennen kuin teet mit\u00e4\u00e4n, tarkista moottori\u00f6ljyn taso, sill\u00e4 my\u00f6s sen tiedet\u00e4\u00e4n aiheuttavan samanlaisia ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Getsiss\u00e4 on useita mahdollisia s\u00e4hk\u00f6ongelmia, jotka alkavat takaikkunoista, joiden tiedet\u00e4\u00e4n ep\u00e4onnistuvan melko usein. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n on kulunut ikkunan s\u00e4\u00e4din, joka on vaihdettava. Muita s\u00e4hk\u00f6ongelmia ovat muun muassa ongelmat etuikkunoiden sek\u00e4 radion kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Muita s\u00e4hk\u00f6ongelmia ovat muun muassa k\u00e4ynnistysmoottorin, ulkovalaistuksen ja mahdollisesti jopa virtalukkojen ongelmat. Kaiken kaikkiaan voit odottaa, ett\u00e4 n\u00e4it\u00e4 ongelmia esiintyy useammin Getz-malleissa, joiden ajokilometrit ovat korkeammat, koska joillakin n\u00e4ist\u00e4 komponenteista on taipumus kulua jo varhain.<\/p>\n\n\n\n

Jousitusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Getzin jousitus on toinen kiinnostuksen kohde, sill\u00e4 my\u00f6s sill\u00e4 on taipumus k\u00e4rsi\u00e4 monenlaisista ongelmista. Hyvin dokumentoitu Hyundai Getzin jousitusongelma on sellainen, jossa etup\u00e4\u00e4n pudotuslenkit vioittuvat. N\u00e4m\u00e4 voi helpoimmin huomata kummallisista kolahtelevista \u00e4\u00e4nist\u00e4, jotka tulevat kahdesta etupy\u00f6r\u00e4kotelosta.<\/p>\n\n\n\n

Kun ajetaan karkeilla pinnoilla ja nopeuskuoppien yli, n\u00e4iden pit\u00e4isi my\u00f6s olla paljon selvemmin havaittavissa. Muita jousitusongelmia ovat mahdollinen voimansiirron kulumisesta johtuva vinoutuminen sek\u00e4 suhteellisen harvinaiset, mutta vakavat jousien ja iskunvaimentimien ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Jarrujen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Getzin jarruj\u00e4rjestelm\u00e4 on nyky\u00e4\u00e4n kokonaisuudessaan varsin luotettava, sill\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n suurin ongelma liittyi Hyundain Getzille syyskuussa 2003 tekem\u00e4\u00e4n takaisinkutsuun. Ongelma oli se, ett\u00e4 vesi saattoi p\u00e4\u00e4st\u00e4 ABS-koteloon ja sy\u00f6vytt\u00e4\u00e4 johdot siin\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, ett\u00e4 ABS-j\u00e4rjestelm\u00e4 saattoi pett\u00e4\u00e4 kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on todella vakava ongelma, mink\u00e4 vuoksi se johti v\u00e4litt\u00f6m\u00e4\u00e4n takaisinkutsuun. Jos siis huomaat, ett\u00e4 ABS-j\u00e4rjestelm\u00e4n merkkivalot syttyv\u00e4t, tarkista ABS-j\u00e4rjestelm\u00e4n sis\u00e4puoli ja katso, onko sen sis\u00e4ll\u00e4 j\u00e4lki\u00e4 vedest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Auton pys\u00e4htymisongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Getzin suhteellisen yleinen ongelma on my\u00f6s se, ett\u00e4 auto pys\u00e4htyy usein heti k\u00e4ynnistyksen j\u00e4lkeen. N\u00e4m\u00e4 ovat tavallisia kylmin\u00e4 aamuina, erityisesti kylm\u00e4k\u00e4ynnistyksen yhteydess\u00e4. Monet Getzin omistajat ovat raportoineet, ett\u00e4 auton tiedet\u00e4\u00e4n aaltoilevan ja pys\u00e4htyv\u00e4n v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti, eik\u00e4 se anna sinun k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 sit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On sanottu, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ongelma johtuu huonosti ohjelmoidusta vaihteiston ohjausmoduulista (TCM), joka onneksi voidaan useimmissa tapauksissa ohjelmoida uudelleen. Jos n\u00e4in ei ole, on ostettava uusi.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Hyundai Getz?<\/h3>\n\n\n\n

Jos etsit k\u00e4ytetty\u00e4 pienikokoista kaupunkiautoa, Hyundai Getz on todellakin todella mielenkiintoinen valinta. Se ei ehk\u00e4 ole ylellisin, tilavin tai mukavin kaupunkiauto, mutta se riitt\u00e4\u00e4 tarjoamaan luotettavan kokemuksen pisteest\u00e4 A pisteeseen B, mik\u00e4 on juuri sit\u00e4, mit\u00e4 useimmat ihmiset haluavat kaupunkiautolta.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, jos et ole tottunut ajamaan pienill\u00e4 autoilla, joissa on pystyasento, et todenn\u00e4k\u00f6isesti pid\u00e4 Getzist\u00e4, sill\u00e4 monien mielest\u00e4 sit\u00e4 ei ole tehty pitki\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4 varten ja yli 180-senttiset joutuvat kamppailemaan sek\u00e4 edess\u00e4 ett\u00e4 takana.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai i20 parempi kuin Hyundai Getz?<\/h3>\n\n\n\n

Kun Hyundai toi markkinoille i20:n, se j\u00e4tti Getzin varjoonsa kaikin tavoin, sill\u00e4 se on kaikin puolin paljon parempi auto. Se tarjoaa paremmat moottorit, enemm\u00e4n tehoa ja enemm\u00e4n tilaa, ja i20 on paljon vakaampi ja mukavampi, vaikka kokonaisjalanj\u00e4lki ei olekaan muuttunut kovin paljon.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getziss\u00e4 ei todellakaan ole mit\u00e4\u00e4n parempaa verrattuna i20:een, paitsi ehk\u00e4 hinta, joka on odotettavissa, koska Getz on paljon vanhempi ja paljon v\u00e4hemm\u00e4n suosittu auto.<\/p>\n\n\n\n

Aikooko Hyundai tehd\u00e4 uuden Getzin?<\/h3>\n\n\n\n

Mahdollisuudet siihen, ett\u00e4 Hyundai tekisi uuden Getz-mallin, ovat olemattomat, koska sille ei todellakaan ole tarvetta. Hyundai tarjoaa nyt muutamia pienempi\u00e4 autoja i-sarjasta, mutta he tarjoavat my\u00f6s muutaman uuden s\u00e4hk\u00f6isen kaupunkiauton, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi pienet kaupunkiautot eiv\u00e4t ole yht\u00e4 suosittuja tai tarpeellisia kuin kompaktit crossoverit ja pienet maasturit, mink\u00e4 vuoksi useimmat merkit tekev\u00e4t mieluummin Hyundai Konan kaltaisia autoja, koska markkinat haluavat niit\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Getz esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2002, ja se oli tuotannossa vuoteen 2011 asti. Se on pienikokoinen kolmi- tai viisiovinen kaupunkiauto, jota oli saatavilla lukuisilla markkinoilla ymp\u00e4ri maailmaa nimill\u00e4 Getz,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6074,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6073"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6073"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6073\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6075,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6073\/revisions\/6075"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6074"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6073"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6073"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6073"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}