{"id":6077,"date":"2023-04-22T07:27:09","date_gmt":"2023-04-22T07:27:09","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6077"},"modified":"2023-04-22T07:27:12","modified_gmt":"2023-04-22T07:27:12","slug":"onko-hyundai-getz-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-hyundai-getz-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Hyundai Getz hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Getz on pienikokoinen kaupunkiauto, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2002 ja jota tuotettiin jatkuvasti vuoteen 2011 asti, jolloin se korvattiin Hyundai i20:ll\u00e4 vuonna 2012. Getz tunnetaan monilla nimill\u00e4, kuten Hyundai Click, Hyundai Getz Prime, Hyundai TB ja Inokom Getz. Onko Hyundai Getz siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz on todella edullinen pieni kaupunkiauto, jolla on kunnon luotettavuustiedot. Sen voimanl\u00e4hteen\u00e4 on muutama bensiini- ja dieselmoottori, jotka kaikki ovat melko heikkoja, mutta riitt\u00e4vi\u00e4 n\u00e4in pienelle autolle. Getzin muotoilu on niin mit\u00e4\u00e4nsanomaton kuin autoa voi suunnitella, mutta juuri se oli Hyundain mielest\u00e4 parasta, kun auto tuli markkinoille.<\/p>\n\n\n\n

Sis\u00e4tilat ovat hyvin pitk\u00e4lti sama tarina, mutta ne ovat uskomattoman helppotajuiset, koska kaikki on juuri siell\u00e4, miss\u00e4 sen olettaa olevan. Ajokokemus on juuri sellainen kuin n\u00e4in pienelt\u00e4 autolta voi odottaa, se on viile\u00e4 ja melko mukava, mutta ei dynaaminen.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan suurimmaksi osaksi kunnossa, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. N\u00e4iden arvot ovat laskeneet aika paljon viimeisen 10 vuoden aikana, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00f6j\u00e4. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ei ole hyv\u00e4, sill\u00e4 autoon ei mahdu pitki\u00e4 ihmisi\u00e4 ja tavaratila on liev\u00e4sti sanottuna rajallinen.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Getziin saa valita muutaman bensiinimoottorin v\u00e4lill\u00e4. Alkaen l\u00e4ht\u00f6tason 1,1-litraisesta rivinelisylinterisest\u00e4 nelisylinterisest\u00e4, joka tarjoaa 62 hv tai 65 hv faceliftatussa mallissa. Seuraavana on 1,3 litran 4-sylinterinen rivimoottori, joka tarjoaa 82 hv, ja 1,4 litran 4-sylinterinen 97 hv, joka on yleens\u00e4 se, johon useimmat ihmiset yleens\u00e4 p\u00e4\u00e4tyv\u00e4t. 1,6 litran 4-sylinterinen moottori, jossa on 106 hv, on kuitenkin paras, sill\u00e4 se tarjoaa t\u00e4ydellisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n tehoa.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki mallit on varustettu 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla, ja voima l\u00e4hetet\u00e4\u00e4n vain etupy\u00f6rille. Dieselmoottoreista voit ostaa vain 1,5 litran 4-sylinterisen CRDI-moottorin, jossa on joko 82 hv tai 88 hv. Dieselmoottorit ovat my\u00f6s joukon taloudellisimpia, sill\u00e4 ne voivat kuluttaa yli 50MPG Yhdysvalloissa, kun taas taloudellisimmat bensiinimoottorit ovat l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 40MPG:t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Getz ei todellakaan ole mik\u00e4\u00e4n erikoinen voimansiirto-osastolla, mik\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, koska Hyundai ei ole koskaan tarkoittanut sit\u00e4 sellaiseksi. Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4 riitt\u00e4\u00e4 pienelle kaupunkiautolle, mutta kuumia viistoperi\u00e4 rakastavat pit\u00e4v\u00e4t Getzi\u00e4 liian hitaana.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz – muotoilu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

2000-luvun alun Hyundain muotokieli on tunnettu siit\u00e4, ett\u00e4 se tekee muistamattomia autoja, eik\u00e4 Getz ole poikkeus. On vaikea uskoa, ett\u00e4 Hyundai valmistaa joitakin 2020-luvun parhaimman n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 autoja ja ett\u00e4 se teki my\u00f6s joitakin 2000-luvun huonoimman n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 autoja. Ulkon\u00e4k\u00f6 on tyls\u00e4, eik\u00e4 siin\u00e4 ole mit\u00e4\u00e4n mielenkiintoista.<\/p>\n\n\n\n

Sis\u00e4tilat ovat yht\u00e4 tyls\u00e4t, mutta ne tuntuvat suhteellisen hyvin tehdyilt\u00e4, ja kaikki on siell\u00e4, miss\u00e4 sen odottaakin olevan. Ajokokemus on my\u00f6s melko rauhallinen eik\u00e4 se ole j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4, mutta se on yleinen piirre useimmille t\u00e4m\u00e4n segmentin autoille, varsinkin 2000-luvun alussa, kun kuumia pienikokoisia autoja ei ollut viel\u00e4 paljonkaan.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz – Luotettavuus ja yleisi\u00e4 ongelmia<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Getz ei ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n niin luotettava kuin nykyiset Hyundai-mallit ovat, mutta se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole lainkaan ep\u00e4luotettava. T\u00e4st\u00e4 huolimatta se on suhteellisen vankka auto, jonka pit\u00e4isi pit\u00e4\u00e4 pintansa monta vuotta. Meid\u00e4n on kuitenkin mainittava joitakin yleisempi\u00e4 ongelmia, joista Getzill\u00e4 on taipumus k\u00e4rsi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 ovat jousitus- ja s\u00e4hk\u00f6ongelmat, auton tehon menetys, auton pys\u00e4htyminen ja jarrut, jotka olivat suuri ongelma vuonna 2003, jolloin Hyundai kutsui Getzin takaisin ABS:n t\u00e4ydellisen katoamisen vuoksi. Oli miten oli, useimmat Getz-mallit on nyky\u00e4\u00e4n korjattu, ja monet mekaanikot pystyv\u00e4t helposti korjaamaan Getzin.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

K\u00e4ytetyn Hyundai Getzin saa l\u00e4hes ilmaiseksi vuonna 2022, sill\u00e4 poistok\u00e4yr\u00e4 on saavuttanut pohjalukeman. Getz ei alun perin ollut erityisen kallis auto, mutta nyt, 15 vuotta my\u00f6hemmin, joidenkin k\u00e4ytettyjen Getz-mallien ostaminen on edullisempaa kuin hieno illallinen.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ei ole t\u00e4m\u00e4n auton vahvin puoli, mik\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, koska kyseess\u00e4 on kuitenkin pienikokoinen auto. Monet omistajat valittivat istuintilan puutetta sek\u00e4 edess\u00e4 ett\u00e4 takana, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 pitk\u00e4t ihmiset eiv\u00e4t tule pit\u00e4m\u00e4\u00e4n Getzist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi Hyundai lopetti Getzin tuotannon?<\/h3>\n\n\n\n

Syy siihen, miksi Hyundai lopetti Getzin tuotannon, oli huonot myyntiluvut. Vuonna 2003 Intiassa myytiin kuukausittain yli 3 000 autoa, kun taas vuonna 2009 myytiin 6 500 autoa koko 12 kuukauden aikana.<\/p>\n\n\n\n

Se ei vain onnistunut tuolloin, kun muut valmistajat todella tehostivat toimintaansa. Getzi\u00e4 kritisoitiin my\u00f6s sen tilanpuutteen vuoksi heti sen ilmestyess\u00e4. Kaikista n\u00e4ist\u00e4 ongelmista alkoi tulla aivan liian vakavia, jotta Getz olisi pysynyt markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

Tekeek\u00f6 Hyundai hyvi\u00e4 pikkuautoja?<\/h3>\n\n\n\n

Vuonna 2022 Hyundain katalogi on niin laaja kuin se vain voi olla, sill\u00e4 sielt\u00e4 voi ostaa kaikenlaisia autoja. Kompakteista i10:st\u00e4 ja i20:sta alkaen aina j\u00e4ttim\u00e4iseen Hyundai Palisadeen asti. Kompaktiautojen osalta Hyundai tekee kuitenkin todella hyv\u00e4\u00e4 ty\u00f6t\u00e4, varsinkin aivan uusimpien mallien osalta.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko kompaktit kaupunkiautot j\u00e4rkevi\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu k\u00e4ytt\u00f6skenaariostasi. Jos olet ihmistyyppi, joka viett\u00e4\u00e4 suurimman osan ajoajastaan kaupungissa ja ty\u00f6matkoilla, kompakti kaupunkiauto on itse asiassa paras mahdollinen autotyyppi. Maantiell\u00e4 ajaminen, mukavuus, istumapaikat, tavaratila ja mukavuudet ovat kuitenkin asioita, joita et l\u00f6yd\u00e4 pienist\u00e4 kaupunkiautoista.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Getz on pienikokoinen kaupunkiauto, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2002 ja jota tuotettiin jatkuvasti vuoteen 2011 asti, jolloin se korvattiin Hyundai i20:ll\u00e4 vuonna 2012. Getz tunnetaan monilla nimill\u00e4, kuten<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6074,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6077"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6077"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6077\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6078,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6077\/revisions\/6078"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6074"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6077"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6077"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6077"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}