{"id":6093,"date":"2023-04-28T14:55:14","date_gmt":"2023-04-28T14:55:14","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6093"},"modified":"2023-04-28T14:55:18","modified_gmt":"2023-04-28T14:55:18","slug":"yleisia-ongelmia-renault-talisman","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleisia-ongelmia-renault-talisman\/","title":{"rendered":"Yleisi\u00e4 ongelmia Renault Talisman"},"content":{"rendered":"\n

Renault Talisman on suuri perhesedan, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2015. Talisman on se, mink\u00e4 Renault uskoo riitt\u00e4v\u00e4n kilpailemaan VW Passatin ja Peugeot 508:n kaltaisten autojen kanssa, jotka kaikki mahtuvat Mercedes E-luokan, Audi A6:n, Volvo S90:n, BMW 5-sarjan ja Jaguar XF:n alle. T\u00e4m\u00e4 sedanien segmentti on edelleen melko suosittu, mutta enimm\u00e4kseen luksussegmentiss\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Talisman ei ole suosituin Renault.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa mainitsemme kaikki Renault Talismanin yleiset ongelmat ja kerromme, mit\u00e4 sinun on etsitt\u00e4v\u00e4, jos olet ostamassa Renault Talismania. N\u00e4it\u00e4 ovat esimerkiksi turboahtimen, AdBlue-j\u00e4rjestelm\u00e4n, vaihteiston, tyhj\u00e4n akun ja mahdollisten polttoainevuotojen ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Talisman vaikuttaa melko luotettavalta, mik\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, koska Renaultin uusimmat autot ovat paljon parempia kuin mit\u00e4 ne olivat ennen. Jos ostat sellaisen, pid\u00e4 siit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 huolta, jos haluat sen kest\u00e4v\u00e4n mahdollisimman pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jos teet niin, sinulla ei ole ongelmia el\u00e4\u00e4 Talismanin kanssa viel\u00e4 vuosia. Vaikka se ei olekaan Renaultin suosituin auto, se on yksi parhaimman n\u00e4k\u00f6isist\u00e4 ja mukavimmista.<\/p>\n\n\n\n

Turboahdinongelmat<\/h2>\n\n\n\n

1,6 litran dieselmoottori tuottaa 130 hv tai 160 hv, ja se on suosituin dieselvoimansiirto, jonka voit saada Talismaniin. Se on enimm\u00e4kseen luotettava moottori, sill\u00e4 Renault tiet\u00e4\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 dieselvaihtoehdot myyv\u00e4t todella hyvin, lukuun ottamatta turboahtimella, jossa voi olla ongelmia ja joka voi jopa vikaantua joissakin tilanteissa.<\/p>\n\n\n\n

Se liittyy turboahtimessa olevaan paineeseen, joten jos tunnet tehon puutetta erityisesti l\u00e4hell\u00e4 1 500 ja 2 000 kierrosta minuutissa, jolloin turbo yleens\u00e4 k\u00e4ynnistyy, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 turboahtimelle on teht\u00e4v\u00e4 tarkastusk\u00e4ynti. Joskus ne voidaan korjata yksinkertaisella puhdistuksella, mutta jos se ei auta, sinun on vaihdettava se uuteen.<\/p>\n\n\n\n

AdBlue-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

AdBlue-j\u00e4rjestelm\u00e4 on suunniteltu auttamaan dieseli\u00e4si saastuttamaan v\u00e4hemm\u00e4n ja tekem\u00e4\u00e4n siit\u00e4 tehokkaamman. T\u00e4m\u00e4n ansiosta Renault voi ty\u00f6nt\u00e4\u00e4 moottoria, joka ei muuten pystyisi t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n todella tiukkoja dieselp\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4yksi\u00e4 Euroopassa.
Ongelmana t\u00e4ss\u00e4 on, ett\u00e4 kanisteri voi vuotaa ja siten AdBlue voi vuotaa ulos ja auto voi ep\u00e4onnistua p\u00e4\u00e4st\u00f6testiss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on melko harvinaista, ja todellinen ongelma AdBlue-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on se, ett\u00e4 useimmat ihmiset eiv\u00e4t tied\u00e4, ett\u00e4 se tarvitsee my\u00f6s huoltoa. Jos huolehdit AdBlue-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 asianmukaisesti ja t\u00e4yt\u00e4t sen aina tarvittaessa, sen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteisto-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat EDC-vaihteistosta johtuvat ongelmat johtuvat siit\u00e4, ett\u00e4 omistajat eiv\u00e4t vaihda vaihteisto\u00f6ljy\u00e4 aina tarvittaessa. T\u00e4m\u00e4 johtaa tyypillisesti ep\u00e4tasaisiin vaihteisiin, viivytyksiin ja karkeaan vaihtamiseen, mik\u00e4 voi tehd\u00e4 koko ajokokemuksesta paljon ep\u00e4mukavamman, joskus jopa siihen, ett\u00e4 auto pys\u00e4htyy eik\u00e4 vaihda vaihteita lainkaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos \u00f6ljy\u00e4 ei vaihdeta, vaihteisto voi my\u00f6s vioittua kokonaan, jolloin on ostettava kokonaan uusi laite. EDC 2 -vaihteisto on uudempi malli, jonka luvataan olevan paljon luotettavampi, mutta mill\u00e4\u00e4n ei ole mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4, jos et huolla sit\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4n hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Kuollut akku<\/h2>\n\n\n\n

Aika moni omistaja on valittanut akun kuolemisesta. Jos moottori k\u00e4ynnistyy todella hitaasti, antaa naksuvia \u00e4\u00e4ni\u00e4 k\u00e4ynnistett\u00e4ess\u00e4 ja valot v\u00e4lkkyv\u00e4t, on hyvin todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 akku on syyllinen.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on testattava akun teho j\u00e4nnitemittarilla ja etsitt\u00e4v\u00e4 noin 12,6 volttia tai enemm\u00e4n. Jos autosi ei pysty antamaan t\u00e4t\u00e4 virtaa, sinun on vaihdettava akku uuteen. T\u00e4m\u00e4 on yleist\u00e4 monissa autoissa, eik\u00e4 se v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole ongelma.<\/p>\n\n\n\n

Polttoainevuodot<\/h2>\n\n\n\n

Yksi Talismanin vakavimmista ongelmista on se, kun se alkaa vuotaa polttoainetta tielle ja lis\u00e4\u00e4 siten mahdollisuuksia menett\u00e4\u00e4 auton hallinta ja mahdollisesti jopa sytty\u00e4 tuleen. N\u00e4in k\u00e4vi melko monille vuosien 2018 ja 2019 Talisman-malleille, jotka olivat osa takaisinkutsua vuonna 2020.<\/p>\n\n\n\n

Jos siis olet hankkimassa vuoden 2018 tai 2019 Talismania, muista kiinnitt\u00e4\u00e4 t\u00e4h\u00e4n huomiota. Soita Renault-j\u00e4lleenmyyj\u00e4lle ja kysy, onko sinua kiinnostava auto ollut osa t\u00e4t\u00e4 takaisinkutsua.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Renault Talisman?<\/h3>\n\n\n\n

Jos siis olet kiinnostunut ostamaan keskikokoisen perhesedanin, joka p\u00e4rj\u00e4\u00e4 yritysten parkkipaikoilla ja on samalla tilava eik\u00e4 ole liian kallis, Talisman on itse asiassa erinomainen vaihtoehto. Siin\u00e4 yhdistyv\u00e4t paljon kalliimman auton ulkon\u00e4k\u00f6 ja tuntuma pienempiin, tehokkaampiin ja edullisempiin moottoreihin, joiden ansiosta se on melko edullinen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in on erityisesti silloin, kun sit\u00e4 verrataan saksalaiseen Premium-kolmikkoon. Jos olet kuitenkin tottunut ylelliseen keskikokoiseen sedaniin, et tule innostumaan Talismanista. Vaikka se on todella hyv\u00e4 auto, se ei p\u00e4rj\u00e4\u00e4 saksalaisille, maksavathan saksalaiset paljon enemm\u00e4n rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot kilpailevat Renault Talismanin kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Talismanin kiihkein kilpailija oli VW Passat sedan, jonka valmistus lopetettiin viime vuonna. Talisman kilpailee nyt sen paremman n\u00e4k\u00f6isen veljen, Arteonin kanssa, joka on hieman v\u00e4hemm\u00e4n tilava ja hieman kalliimpi.<\/p>\n\n\n\n

Talisman kilpailee my\u00f6s Peugeot 508:n ja Skoda Superbin kanssa, jotka lienev\u00e4t sen t\u00e4rkeimm\u00e4t kilpailijat, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kolme ovat todella samankaltaisia kautta linjan. Uusi DS 9 on hieman kalliimpi ja pyrkii palvelemaan markkinoiden ylellisemp\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00e4, mutta se on todellisuudessa Talismanin vastainen.<\/p>\n\n\n\n

Onko Renault luopumassa Talismanista?<\/h3>\n\n\n\n

Talisman on valitettavasti my\u00f6s l\u00e4hd\u00f6ss\u00e4 piakkoin pois listoilta, sill\u00e4 Renault tajusi, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autot, hybridit, crossoverit ja katumaasturit ovat oikea tie. Sedan-markkinat toimivat vain, jos olet segmentin luksusp\u00e4\u00e4ss\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Talisman seuraa Passat-sedania, eik\u00e4 sit\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti korvata l\u00e4hiaikoina.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Talisman on suuri perhesedan, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2015. Talisman on se, mink\u00e4 Renault uskoo riitt\u00e4v\u00e4n kilpailemaan VW Passatin ja Peugeot 508:n kaltaisten autojen kanssa, jotka kaikki mahtuvat<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6094,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6093"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6093"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6093\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6095,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6093\/revisions\/6095"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6094"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6093"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6093"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6093"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}