{"id":611,"date":"2021-07-01T07:38:11","date_gmt":"2021-07-01T07:38:11","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=611"},"modified":"2021-07-01T07:38:11","modified_gmt":"2021-07-01T07:38:11","slug":"paras-bmw-maastoon","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/paras-bmw-maastoon\/","title":{"rendered":"Paras BMW maastoon"},"content":{"rendered":"\n

BMW X5 G05 xDrive40i on yksi sopivimmista BMW-maastureista maastoon tai korkealle vuoristoon. Keskikokoinen katumaasturi on yhdistelm\u00e4 voimaa, hallintaa ja tyyli\u00e4. Neliveto yhdess\u00e4 tehokkaan bensiinimoottorin kanssa tekee siit\u00e4 sopivan maastoajoon sek\u00e4 ajamiseen vaikeissa olosuhteissa, kuten lumessa ja sateessa.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 G05 xDrive40i<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 2019 ensi-iltansa saanut G05 on BMW X5:n nelj\u00e4s sukupolvi. Suosittelemme F4-asettelun xDrive-versiota maastoajoon, sill\u00e4 sDrive- ja FCV-takaveto eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 sovellu liukkaisiin olosuhteisiin. Lis\u00e4ksi BMW X5:ss\u00e4 on mukautuva maastoajotila, joka muuttaa maasturin asetuksia sen mukaan, mill\u00e4 pinnalla ajat.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 on meid\u00e4n maasturivalintamme, sill\u00e4 BMW X7 on melko suuri, eik\u00e4 se ehk\u00e4 ole yht\u00e4 ketter\u00e4 maastossa kuin X5. Saatavilla on monia moottorivaihtoehtoja, jotka vaihtelevat bensiini- ja dieselmoottoreista sek\u00e4 s\u00e4hk\u00f6polttokennolla toimivasta yhdistelm\u00e4st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

X5 G05 – Moottorivaihtoehdot<\/h3>\n\n\n\n

Moottorivaihtoehtojen runsaan valikoiman ansiosta ajoneuvoon sopivat parhaiten X5 xDrive40i ja xDrive50i:n 4,4 litran V8-moottori. Vaikka BMW X5 on parempi maantiell\u00e4 kuin maastossa, sill\u00e4 on kuitenkin jonkin verran maastoajo-ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Saatavilla olevat bensiinimoottorit:<\/p>\n\n\n\n

\u25cf X5 xDrive40i, 2018, B58B30M1 3.0 L l6 turbo, 335 hevosvoimaa.
\u25cf X5 xDrive50i, 2018, N63B44M3 4,4 L V8 twin-turbo, 456 hevosvoimaa.
\u25cf X5 M50i, 2019, N63B44T3, 4,4 L V8 twin-turbo, 523 hevosvoimaa.
\u25cf X5 xDrive45e, 2019, B58B30M1 3.0 L l6 turbo sek\u00e4 synkronis\u00e4hk\u00f6moottori, 389 hevosvoimaa.
\u25cf X5 M, 2020, S63 4,4 L V8 twin-turbo, 597 hevosvoimaa.
\u25cf X5 M Competition, 2020, S63 4.4 L V8 twin-turbo, 617 hevosvoimaa.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmoottorivaihtoehdot:
\u25cf X5 xDrive25d, 2018, B47B20 2.0 L i4 turbo, 231 hevosvoimaa.
\u25cf X5 xDrive30d, 2018, B57D30 3.0 L l6 turbo, 261 hevosvoimaa.
\u25cf X5 xDrive40d, 2018, B57D30A 3.0 L l6 turbo, 335 hevosvoimaa.
\u25cf X5 M50d, 2018 – 2020, B57D30C 3.0 L l6 quad turbo, 394 hevosvoimaa.<\/p>\n\n\n\n

Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen dieselmoottorinen xDrive30d kulkee 6,1 sekunnissa 0:sta 62 mailiin tunnissa, kun taas l\u00e4ht\u00f6tason bensiinimoottorinen xDrive40i saavuttaa sen 5,7 sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Bensiiniversio tuntuu huomattavasti herkemm\u00e4lt\u00e4 kaasupolkimella kuin dieselversio, ja se tuntuu my\u00f6s paremmalta kierroksilla. Jos olet enemm\u00e4n vauhdin yst\u00e4v\u00e4, M50i-moottorin ansiosta BMW X5 p\u00e4\u00e4see nopeudesta 0-80 km\/h vain 4,3 sekunnissa, mik\u00e4 on maasturilta h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 G05 – Jousitus ja ajaminen<\/h3>\n\n\n\n

M50i-mallia lukuun ottamatta kaikissa BMW X5:ss\u00e4 on vakiona ilmajousitus. G05 s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 yleens\u00e4 tasaisen ajonautinnon my\u00f6s ep\u00e4tasaisemmilla pinnoilla, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 jokseenkin hyv\u00e4n maastoajoneuvon. Joukon poikkeus on BMW xDrive45e, joka tuntuu reunoiltaan karheammalta ajettaessa huonommin hoidetuilla teill\u00e4. Ehk\u00e4 suurin syy t\u00e4h\u00e4n ovat sen suuret 21-tuumaiset py\u00f6r\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Jos etsit maastoajoneuvoa, emme suosittele BMW M50i:t\u00e4, sill\u00e4 siin\u00e4 on urheiluajoneuvoihin suunniteltu Adaptive M -jousitus. M50i:n jousitus on eritt\u00e4in ketter\u00e4 maantiell\u00e4, mutta paljon kovempi ja v\u00e4hemm\u00e4n vaimentava kuoppaisilla pinnoilla. Lis\u00e4ksi jos ajat Sport-tilassa, tuntuu kuin t\u00f6rm\u00e4isit jokaiseen kiveen matkan varrella.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki BMW X5 -mallit tarjoavat eritt\u00e4in vakavan ja varsin vakaan pidon tiell\u00e4 tieolosuhteista riippumatta. BMW X5 tekee Range Rover Sportia ter\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 ja varmempia k\u00e4\u00e4nn\u00f6ksi\u00e4 my\u00f6s maastossa.<\/p>\n\n\n\n

Mukautuvat maastoajotilat<\/h3>\n\n\n\n

BMW X5:n vakiovarusteinen neliveto mahdollistaa ajoneuvon maastoajotilan, joka mukauttaa ajokorkeuden ja asetukset erilaisiin alustoihin, joille ajoneuvosi tuodaan. Kosketusn\u00e4yt\u00f6n avulla voit valita useista pinnoista vain yhdell\u00e4 napsautuksella infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4. (Voit valita hiekkaisen, sorapintaisen, kivisen ja lumisen maaston v\u00e4lill\u00e4).<\/p>\n\n\n\n

X5 on hyv\u00e4 maastoajoneuvo, ja innovatiivisen ajotilan ansiosta se nousee melkein parhaiden l\u00e4helle. Se ei silti ole yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin Land Rover Discovery tai Defender -maasturit. Siit\u00e4 huolimatta ne eiv\u00e4t ved\u00e4 vertoja X5:lle maastossa, ja saatat etsi\u00e4 molempien yhdistelm\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sis\u00e4tilat ja turvallisuus<\/h3>\n\n\n\n

Ajoasento on moitteeton, ja istuinten s\u00e4hk\u00f6inen s\u00e4\u00e4t\u00f6 tekee ihmeit\u00e4, kuten BMW:lt\u00e4 voi odottaa. N\u00e4kym\u00e4 ohjaamosta on hallitseva ja laaja, mik\u00e4 palvelee loistavasti maastossa ajettaessa, jolloin voit havaita ep\u00e4tasaiset pinnat tai alueet, joita haluat v\u00e4ltt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Infotainmentin kosketusn\u00e4ytt\u00f6 on vakiona 12,3 tuumaa. Se on eritt\u00e4in intuitiivinen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4, jopa sellaisille, jotka eiv\u00e4t ole ennen koskeneet n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Sis\u00e4tilat eiv\u00e4t tunnu tiukan maastoauton, vaan pikemminkin korkealuokkaisen luksusmaasturin sis\u00e4tiloilta.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 saa Euro NCAP:n turvallisuusluokituksessa 5 pistett\u00e4 viidest\u00e4, ja sen aikuisten matkustajien turvallisuus on vaikuttava 89 % ja lasten matkustajien turvallisuus 86 %.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4\u00e4 maastoajosta BMW:ll\u00e4si<\/h2>\n\n\n\n

Onko BMW:n xDrive-j\u00e4rjestelm\u00e4 luotettava kokoaikainen neliveto maastossa?<\/h3>\n\n\n\n

BMW xDrive on kokoaikainen neliveto. Se on luotettava lieviss\u00e4 tai kohtalaisissa maasto-olosuhteissa. Joissakin malleissa, kuten uudemmissa BMW X3:ssa, X5:ss\u00e4 ja X7:ss\u00e4, on vakiovarusteena pintamateriaalivalinta erilaisia maastoja varten. X5 ja X7 ovat 10,3 tuuman korkeudella maasta, joten ne soveltuvat kohtalaisen hyvin maastoajoon tai lumisiin olosuhteisiin.<\/p>\n\n\n\n

Miksi useimmat BMW:t ovat huonoja ajaa lumessa?<\/h3>\n\n\n\n

Takavetoisilla autoilla on taipumus toimia lumessa huonommin kuin etuvetoisilla autoilla. Syyn\u00e4 ennakkoluuloon BMW:n huonoudesta lumessa on se, ett\u00e4 useimmat vanhemmat BMW-mallit olivat takavetoisia.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta uudemmissa BMW-maastureissa on xDrive, nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4, jonka ansiosta ne toimivat paremmin lumessa tai sateessa. Ajoneuvon renkaat ovat my\u00f6s yht\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4 kuin voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4, kun ajat lumessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW X5 G05 xDrive40i on yksi sopivimmista BMW-maastureista maastoon tai korkealle vuoristoon. Keskikokoinen katumaasturi on yhdistelm\u00e4 voimaa, hallintaa ja tyyli\u00e4. Neliveto yhdess\u00e4 tehokkaan bensiinimoottorin kanssa tekee siit\u00e4 sopivan maastoajoon sek\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":612,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/611"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=611"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/611\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/612"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=611"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=611"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=611"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}