{"id":6120,"date":"2023-04-30T08:24:36","date_gmt":"2023-04-30T08:24:36","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6120"},"modified":"2023-04-30T08:24:39","modified_gmt":"2023-04-30T08:24:39","slug":"yllattavia-faktoja-fiat-tiposta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yllattavia-faktoja-fiat-tiposta\/","title":{"rendered":"Yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja Fiat Tiposta"},"content":{"rendered":"\n

Fiat Tipo on pienikokoinen auto, jota valmistettiin vuosina 1988-1995. T\u00e4m\u00e4 auto valmistettiin kilpailemaan Volkswagen Golin kanssa, joka on yksi aikansa hienoimmista autoista. Mutta mitk\u00e4 ovat yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja Fiat Tiposta?<\/p>\n\n\n\n

Joitakin t\u00e4rkeimpi\u00e4 yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja Fiat Tiposta ovat, ett\u00e4 Fiat Tipo valmistettiin kokonaan sinkityist\u00e4 koripaneeleista. Lis\u00e4ksi Fiat Tipo 2.0 eli 16V Sedicivalvole -moottori toimi paremmin kuin sen aikakauden Volkswagen Golf GTI. Lis\u00e4ksi Fiat Tipo valmistettiin kokonaan sinkityist\u00e4 koripaneeleista kest\u00e4vyyden ja ruostumisen v\u00e4ltt\u00e4miseksi.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja Fiat Tiposta?<\/h2>\n\n\n\n

Fiat Tipo valmistettiin kokonaan sinkityist\u00e4 koripaneeleista.<\/h3>\n\n\n\n

Fiat Tipo kuuluu niihin harvoihin Fiat-malleihin, jotka valmistettiin kokonaan sinkityist\u00e4 koripaneeleista. Fiat teki n\u00e4in varmistaakseen, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 auto oli kest\u00e4v\u00e4 ja ruosteen kest\u00e4v\u00e4. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 auto valmistettiin sinkityist\u00e4 koripaneeleista, se perustui my\u00f6s uuteen Fiatin alustaan. T\u00e4t\u00e4 alustaa k\u00e4ytettiin my\u00f6hemmin Lancian ja Alfa Romeon malleissa.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Tipo nimettiin Euroopan vuoden autoksi vuonna 1989.<\/h3>\n\n\n\n

Kompaktista muotoilustaan huolimatta Fiat Tipo j\u00e4tti varjoonsa monet kilpailijat ja nousi vuoden eurooppalaiseksi autoksi vuonna 1989. T\u00e4m\u00e4n palkinnon lis\u00e4ksi Fiat Tipo nimettiin my\u00f6s vuoden 1989 Semperit Irish Car of the Year -autoksi Irlannissa. T\u00e4m\u00e4 osoittaa, ett\u00e4 Fiat Tipo oli yksi sukupolvensa hienoimmista autoista.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Tipo oli Brasilian myydyin auto vuonna 1989.<\/h3>\n\n\n\n

Vuonna 1989 Fiat Tipo kilpaili maailman halutuimpia autoja, kuten Volkswagen Golia, vastaan. Yll\u00e4tt\u00e4en Fiat myi t\u00e4t\u00e4 autoa enemm\u00e4n kuin Fiat Uno Mille ja Fiat Palio. T\u00e4m\u00e4 h\u00e4mmensi kaikkia, sill\u00e4 Volkswagen Gol on ollut Brasilian myydyin auto yli 20 vuoden ajan.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Tipo korvasi Fiat Ritmon, ja sen seuraaja oli Fiat Bravo tai Brava.<\/h3>\n\n\n\n

Fiat lopetti Fiat Ritmon tuotannon vuonna 1982. T\u00e4m\u00e4n auton lopettamisen tavoitteena oli valmistaa tasokkaampia malleja ja siirt\u00e4\u00e4 riippuvuuttaan alemman hintaluokan markkinoista. Siit\u00e4 huolimatta my\u00f6s Fiat Ritmo lopetettiin vuonna 1995, ja sen korvasi Fiat Bravo.<\/p>\n\n\n\n

Huomaa, ett\u00e4 Fiat Bravan ja Fiat Bravan v\u00e4linen ero oli ovien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4. Fiat Bravossa oli kolme ovea, kun taas Fiat Bravassa oli viisi ovea.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Tipo jakoi alustansa yhdeks\u00e4n muun auton kanssa.<\/h3>\n\n\n\n

Kuten monien Fiat-mallien kohdalla, Fiat Tipo jakoi alustansa yhdeks\u00e4n muun auton kanssa. Siin\u00e4 oli Type Two (Tipo Due) -alusta. N\u00e4ihin autoihin kuuluvat muun muassa vuoden 1988 Yugo Sana\/Zastava Florida, vuoden 1989 Lancia Dedra Sedan ja vuoden 1990 Fiat Tempra. Lis\u00e4ksi se jakaa alustansa Alfa Romeo 155:n, Lancia Deltan, Coupe Fiat Coupen, Alfa Romeo 145:n, Alfa Romeo Spiderin, Lancia Deltan, Alfa Romeo 146:n ja Alfa Romeo GTV:n kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Tipoa on valmistettu sek\u00e4 Brasiliassa ett\u00e4 Turkissa.<\/h3>\n\n\n\n

Fiat Tipo lopetettiin Italiassa vuonna 1995, mutta se ei ollut Fiat Tipon loppu. T\u00e4t\u00e4 autoa valmistettiin my\u00f6hemmin Brasiliassa vuosina 1995-1997. Lis\u00e4ksi sit\u00e4 valmistettiin my\u00f6s Turkissa vuosina 1995-2000. Vuoden 2000 j\u00e4lkeen se kuitenkin lopetettiin lopullisesti.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Tipo 2.0 eli 16V Sedicivalvole -moottori oli suorituskykyisempi kuin Volkswagen Golf GTI tuon aikakauden moottori.<\/h3>\n\n\n\n

80-luvun lopun ja 90-luvun alun Volkswagen Golf GTI oli yksi sen ajan suorituskykyisimmist\u00e4 pikkuautoista. Monet olivat yll\u00e4ttyneit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 Fiat Tipon 2.0 i.e. 16V Sedicivalvole -bensiinimoottori suoriutui paremmin. Lis\u00e4ksi sen k\u00e4sitelt\u00e4vyys oli parempi ja se suoriutui paljon paremmin kuin useimmat kilpailijansa.<\/p>\n\n\n\n

2.0 i.e. 16V Sedicivalvole 1 995 cc bensiinimoottori antoi jopa 146 hv @ 6 250 rpm ja 128 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 @ 5 000 rpm. Sen huippunopeus oli jopa 130 km\/h, ja se kiihtyi 0-100 km\/h vain 9,80 sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko Fiat Tipo hyv\u00e4 auto?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu tarpeistasi ja mieltymyksist\u00e4si. T\u00e4m\u00e4 on hyv\u00e4 auto, jos etsit erinomaista k\u00e4sitelt\u00e4vyytt\u00e4, suorituskyky\u00e4, tehokkuutta ja luotettavuutta. Toisaalta se ei ole hyv\u00e4 auto, jos haluat mukavuutta, ylellisyytt\u00e4 ja tilavuutta.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka nopea Fiat Tipo on?<\/h3>\n\n\n\n

Fiat Tipo kuului sukupolvensa nopeimpiin autoihin. Se oli jopa nopeampi kuin Volkswagen Golf GTI. Nopein Fiat Tipo -malli oli varustettu 2.0 eli 16V Sedicivalvole -bensiinimoottorilla. T\u00e4m\u00e4n moottorin huippunopeus oli 130 km\/h, ja se kiihtyi nopeudesta 0 km\/h nopeuteen 9,8 sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat Fiat Tipon yleiset ongelmat?<\/h3>\n\n\n\n

Fiat Tipo saattaa olla yksi parhaista Fiatin koskaan valmistamista pikkuautoista, mutta siihen liittyy my\u00f6s useita ongelmia, joista k\u00e4ytt\u00e4jien on hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4. Joitakin t\u00e4m\u00e4n auton ongelmia ovat muun muassa jarruongelmat, ovien lukitush\u00e4iri\u00f6t, jousitush\u00e4iri\u00f6t, huono digitaalinen kojelaudan n\u00e4ytt\u00f6, s\u00e4hk\u00f6ongelmat ja s\u00e4hk\u00f6ikkunoiden ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Onko Fiat Tipo hyv\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4inen kuljettaja?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Fiat Tipo on hyv\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4inen kuljettaja. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 auto on kompakti. T\u00e4m\u00e4n seurauksena sen ajaminen kaupungissa on v\u00e4hemm\u00e4n hankalaa ja hauskaa. Lis\u00e4ksi se on eritt\u00e4in taloudellinen, joten k\u00e4ytt\u00e4jien ei tarvitse k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 paljon rahaa polttoaineeseen. Toinen asia on se, ett\u00e4 t\u00e4t\u00e4 autoa on helppo k\u00e4sitell\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kuljettajalla ei ole vaikeuksia ajaa kaupungissa tai ruuhkassa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot ovat samanlaisia kuin Fiat Tipo?<\/h3>\n\n\n\n

Fiat Tipo on suosittu laatikkomaisen muotoilunsa, erinomaisen k\u00e4sitelt\u00e4vyytens\u00e4 ja huippuluokan suorituskykyns\u00e4 vuoksi. T\u00e4m\u00e4kin auto joutui kuitenkin kovaan kilpailuun kilpailijoidensa kanssa, joita olivat muun muassa Alfa Romeo Spider, Lancia Delta, Yugo Sana, Alfa Romeo 145, Fiat Tempra, Volkswagen Gol ja Volkswagen Golf GTI.<\/p>\n\n\n\n

Huomaa, ett\u00e4 useimmat edell\u00e4 mainituista autoista jakoivat alustan Fiat Tipon kanssa. Siksi niiss\u00e4 oli useita samankaltaisia ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Yhteenveto<\/h2>\n\n\n\n

Fiat Tipo voi olla pieni mukava auto, mutta muutaman tosiasian tiet\u00e4minen t\u00e4st\u00e4 italialaisesta autosta auttaa lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n omistajien tai siit\u00e4 kiinnostuneiden luottamusta. Siit\u00e4 huolimatta Fiat Tipo on edelleen yksi parhaista Fiatin koskaan valmistamista pikkuautoista. Se on luotettava, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen ja laatikkomuotoilultaan ainutlaatuinen. Se on my\u00f6s yksi kaikkien aikojen tehokkaimmista Fiat-pikkuautoista.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Fiat Tipo on pienikokoinen auto, jota valmistettiin vuosina 1988-1995. T\u00e4m\u00e4 auto valmistettiin kilpailemaan Volkswagen Golin kanssa, joka on yksi aikansa hienoimmista autoista. Mutta mitk\u00e4 ovat yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 faktoja Fiat Tiposta? Joitakin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4962,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[56],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6120"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6120"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6120\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6121,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6120\/revisions\/6121"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4962"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6120"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6120"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6120"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}