{"id":6187,"date":"2023-05-27T05:41:03","date_gmt":"2023-05-27T05:41:03","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=6187"},"modified":"2023-05-27T05:41:06","modified_gmt":"2023-05-27T05:41:06","slug":"yleisia-ongelmia-renault-zoe-mallissa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleisia-ongelmia-renault-zoe-mallissa\/","title":{"rendered":"Yleisi\u00e4 ongelmia Renault Zoe -mallissa"},"content":{"rendered":"\n

Renault Zoe on pieni viisiovinen s\u00e4hk\u00f6auto, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2012. Se on suunniteltu pieneksi kaupunkiautoksi, joka pystyy kulkemaan ruuhkaisen Euroopan keskustojen liikenteess\u00e4. Zoe on suunniteltu niin, ett\u00e4 se vie mahdollisimman v\u00e4h\u00e4n tilaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei ole erityisen tilava tai hyv\u00e4 pitk\u00e4n matkan ajoon.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4ymme l\u00e4pi kaikki Renault Zoen yleiset ongelmat, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kerromme, mik\u00e4 Zoessa voi menn\u00e4 pieleen, kuinka vakavaa se on ja mit\u00e4 voit tehd\u00e4 sen korjaamiseksi. N\u00e4it\u00e4 ovat esimerkiksi jarrujen ongelmat, jotka voivat menett\u00e4\u00e4 tehonsa, ja kaasupolkimen ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Muita ongelmia ovat muun muassa vaihteistoon liittyv\u00e4t ongelmat, jotka voivat irrottaa auton pys\u00e4k\u00f6intivaihteen ja siten aiheuttaa auton py\u00f6rimisen. Meid\u00e4n on my\u00f6s puhuttava turvallisuudesta, sill\u00e4 Renault Zoe ei ole erityisen turvallinen auto, varsinkaan vuoden 2010 j\u00e4lkeiseksi autoksi. Vaikka t\u00e4m\u00e4 ei ole teknisesti ongelma luotettavuuden kannalta, se on todellakin vakava ongelma.<\/p>\n\n\n\n

Viimeinen ongelma, josta puhumme, on l\u00e4mmitin, joka voi pett\u00e4\u00e4 ja lakata puhaltamasta l\u00e4mmint\u00e4 ilmaa. Kaiken kaikkiaan Zoe on luotettavuudeltaan keskitasoa, mutta vain, jos siit\u00e4 huolehditaan asianmukaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Jarrujen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Renault on kokenut muutamissa autoissaan samoja ongelmia, joissa jarruletkun sis\u00e4puoli hankautuu py\u00f6r\u00e4kotelon sis\u00e4puolelle ja heikkenee ajan my\u00f6t\u00e4. T\u00e4m\u00e4 voi aiheuttaa n\u00e4iden letkujen vuotamisen, mik\u00e4 johtaa todella huonoon jarruvasteeseen. Jos n\u00e4in k\u00e4y, auton pys\u00e4ytt\u00e4minen on vaikeaa nopeudesta riippumatta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 Renault kutsui useita autoja takaisin kaksi kertaa ongelman korjaamiseksi. Parasta, mit\u00e4 voit tehd\u00e4, on pit\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 jarruputkia silm\u00e4ll\u00e4 ja tarkastaa ne aina \u00f6ljynvaihdon yhteydess\u00e4. Jos ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kuluneilta, muista vaihtaa ne ennen kuin ne alkavat vuotaa, jotta et joudu onnettomuuteen.<\/p>\n\n\n\n

Kaasupolkimen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Renault Zoen omistajat ovat valittaneet muutamissa tapauksissa siit\u00e4, ett\u00e4 kaasupoljin on juuttunut jumiin, jolloin kaasua ei voi irrottaa. T\u00e4m\u00e4 ongelma kuulostaa todella vakavalta, ja se onkin todella vakava. Renault kertoi, ett\u00e4 joihinkin vuoden 2017 malleihin on asennettu v\u00e4\u00e4r\u00e4 poljin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4h\u00e4n liittyv\u00e4 takaisinkutsu varmisti, ett\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 polkimet vaihdetaan, mutta oli tilanteita, joissa ihmiset valittivat t\u00e4st\u00e4 ongelmasta polkimen vaihdon j\u00e4lkeenkin. Kaiken kaikkiaan kannattaa aina tarkastuttaa kaasupoljin j\u00e4lleenmyyj\u00e4ll\u00e4 varmistaaksesi, ett\u00e4 kaikki on niin kuin pit\u00e4\u00e4kin.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteistoasiat<\/h2>\n\n\n\n

Zoen vaihdevivussa olevan pienen tapin tiedet\u00e4\u00e4n katkeavan ja mahdollistavan auton vierimisen pois, vaikka se olisi pys\u00e4k\u00f6ityn\u00e4. Onneksi t\u00e4m\u00e4 ongelma ei vaikuta k\u00e4sijarruun, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 ongelmaan pit\u00e4isi pysty\u00e4 vaikuttamaan yksinkertaisesti kytkem\u00e4ll\u00e4 elektroninen k\u00e4sijarru p\u00e4\u00e4lle aina, kun valitset pys\u00e4k\u00f6innin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta t\u00e4m\u00e4 on vakava ongelma, ja Renault on toteuttanut muutamia takaisinkutsuja torjuakseen ongelman t\u00e4ysin. Ota siis yhteytt\u00e4 Renault-j\u00e4lleenmyyj\u00e4\u00e4n ja kysy, onko tarkasteltavana oleva auto ollut osa n\u00e4it\u00e4 takaisinkutsuja.<\/p>\n\n\n\n

Huono turvallisuusluokitus<\/h2>\n\n\n\n

Euro NCAP ”palkitsi” Renault Zoen surkealla 0 t\u00e4hdell\u00e4 0:sta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei t\u00e4yt\u00e4 v\u00e4himm\u00e4isvaatimuksia, joita tarvitaan, jotta sit\u00e4 voitaisiin pit\u00e4\u00e4 turvallisena autona. Sivut\u00f6rm\u00e4ystestiss\u00e4 Zoe on saanut huonoimmat tulokset, sill\u00e4 se ei onnistu pit\u00e4m\u00e4\u00e4n kuljettajaa ja matkustajia riitt\u00e4v\u00e4n turvassa.<\/p>\n\n\n\n

Toki Zoe on todella pieni auto, joten ihmiset luulevat luonnollisesti, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi olla suhteellisen vaarallinen, mutta n\u00e4in ei aina ole, sill\u00e4 markkinoilla on monia 5 t\u00e4hden luokituksen saaneita pienikokoisia autoja.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4mmitinongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Jos aistit, ettei l\u00e4mmitin kykene tuottamaan l\u00e4mmint\u00e4 ilmaa, se kannattaa tarkastaa mahdollisimman pian. Muista ensin kytke\u00e4 ECO-tila pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4, sill\u00e4 ECO-tila voi joskus olla ongelman aiheuttaja. T\u00e4m\u00e4n korjaamiseksi sinun on kunnostettava ilmastointij\u00e4rjestelm\u00e4n l\u00e4mmitin ja p\u00e4ivitett\u00e4v\u00e4 ohjelmisto.<\/p>\n\n\n\n

Jos puhallin ei toimi, sinun on testattava sen virransy\u00f6t\u00f6t. Jos ne ovat olemassa, mutta tuuletin ei silti toimi, sinun on vaihdettava se.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Renault Zoe poistumassa markkinoilta?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Renault Zoe n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan menossa ikuiseen lepoon, sill\u00e4 se korvataan tulevalla Renault 5 EV:ll\u00e4. Renault ajatteli, ett\u00e4 olisi parasta elvytt\u00e4\u00e4 Renault 5 -nimi, mutta Zoe istuu samassa segmentiss\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen oli poistuttava, jotta Renault 5:lle saataisiin tilaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, sill\u00e4 autonvalmistajat haluavat tuoda markkinoille upouusia j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4 EV-malleja, joissa on futuristinen muotoilu, jotta br\u00e4ndi saataisiin uudelleen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Alkuper\u00e4inen Renault 5 on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista Renault-malleista, joten uuden Renault 5 EV:n pit\u00e4isi olla todella mielenkiintoinen auto.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 kilpailee Renault Zoen kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4 on muutamia todella samankaltaisia autoja, jotka kaikki saavat k\u00e4ytt\u00f6voimansa s\u00e4hk\u00f6st\u00e4 ja ovat pieni\u00e4. N\u00e4it\u00e4 ovat Fiat 500e, joka on hieman tyylikk\u00e4\u00e4mpi pieni s\u00e4hk\u00f6auto, Mini 500 Electric, joka on my\u00f6s ikoninen auto, ja uusi Honda e, joka on ylivoimaisesti siisteimm\u00e4n n\u00e4k\u00f6inen pieni s\u00e4hk\u00f6auto markkinoilla t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan t\u00e4t\u00e4 segmentti\u00e4 ollaan parhaillaan uudistamassa, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 tulevat ajan mittaan olemaan yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka monta kilometri\u00e4 Renault Zoe kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

52,5 kWh:n akkukapasiteetin ansiosta sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 kulkemaan noin 240 mailia t\u00e4ydell\u00e4 latauksella. Latausnopeus vaihtelee 3 kWh:n ja 22 kWh:n v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 on nykystandardien mukaan hidasta ja osittain syy siihen, miksi Renault Zoe on korvattava jollakin uudenaikaisemmalla, joka pystyy todelliseen DC-pikalataukseen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Zoe on pieni viisiovinen s\u00e4hk\u00f6auto, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2012. Se on suunniteltu pieneksi kaupunkiautoksi, joka pystyy kulkemaan ruuhkaisen Euroopan keskustojen liikenteess\u00e4. Zoe on suunniteltu niin, ett\u00e4 se<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6188,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6187"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6187"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6187\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6189,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6187\/revisions\/6189"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6188"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6187"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6187"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6187"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}