{"id":627,"date":"2021-07-01T07:43:39","date_gmt":"2021-07-01T07:43:39","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=627"},"modified":"2021-07-01T07:43:39","modified_gmt":"2021-07-01T07:43:39","slug":"onko-bmw-2-0-turbomoottori-luotettava","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-bmw-2-0-turbomoottori-luotettava\/","title":{"rendered":"Onko BMW 2.0 turbomoottori luotettava?"},"content":{"rendered":"\n

BMW:n 2.0-turbomoottori N20 4-sylinterinen moottori valmistettiin vuonna 2011 korvaamaan 3.0L 6-sylinterinen N53-moottori. Sittemmin, tuotantokaudella 2011 – 2017, N20-moottori on osoittautunut eritt\u00e4in luotettavaksi turbomoottoriksi, jossa on vain muutamia puutteita.<\/p>\n\n\n\n

BMW N20 -moottorin yleisimm\u00e4t luotettavuusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan BMW N20 on eritt\u00e4in luotettava voimansiirto, jossa on vain v\u00e4h\u00e4n ongelmia. Toisaalta kaikki turbomoottorit ovat monimutkaisempia, joten on suurempi mahdollisuus, ett\u00e4 jokin menee pieleen. Luonnollisesti on olemassa joitakin yleisi\u00e4 ongelmia, joita esiintyy kuten mink\u00e4 tahansa muun moottorin kohdalla.<\/p>\n\n\n\n

Ajastusketjuongelmat<\/h3>\n\n\n\n

Kuten useimmissa muissakin BMW:n valmistamissa moottoreissa, ajoitusketju on moottorin heikko lenkki. T\u00e4m\u00e4 ongelma poistettiin vuoden 2015 j\u00e4lkeen valmistetuista N20-moottoreista. Jos moottorisi on valmistettu sit\u00e4 ennen, on hieman suurempi mahdollisuus, ett\u00e4 sinulla on ajoitusketjun komponenttivika.<\/p>\n\n\n\n

Jos ajoneuvosi takuu on p\u00e4\u00e4ttynyt, ajoitusketjun komponenttien korjaaminen saattaa keskim\u00e4\u00e4rin maksaa jopa 1 500 dollaria, jos k\u00e4yt mekaanikon luona. Jos osaat tehd\u00e4 itse, voit tehd\u00e4 ty\u00f6n kotona noin 500 dollarilla, joka on komponenttien hinta. T\u00e4m\u00e4 ongelma ilmenee yleens\u00e4 ajoneuvoissa, joilla on ajettu yli 50 000 mailia.<\/p>\n\n\n\n

Vaurioituneen ajoitusketjun oireet
Yleisimm\u00e4t oireet, joiden avulla voisit ennustaa ajoitusketjun vikaantumisen, ovat:<\/p>\n\n\n\n

  1. Kovat vinkuvat \u00e4\u00e4net ajoneuvon moottorista. (N\u00e4m\u00e4 voivat voimistua kiihdytt\u00e4ess\u00e4).<\/li>
  2. Liian suuri l\u00f6ysyys.<\/li>
  3. Naarmuja, j\u00e4lki\u00e4 tai vaurioita ketjussa.<\/li><\/ol>\n\n\n\n

    \u00d6ljynsuodattimen kotelon tiivisteen ongelmat<\/h3>\n\n\n\n

    T\u00e4m\u00e4 saattaa olla toiseksi yleisin ongelma N20-moottoreissa. Venttiilikannen ja tiivisteen molemmat ovat kumisia osia, jotka ovat hyvin alttiita kulumiselle ajan ja ajoneuvon k\u00e4yt\u00f6n my\u00f6t\u00e4. Se halkeilee ajan my\u00f6t\u00e4 ja johtaa vaurioihin ja \u00f6ljyvuotoihin. Korjaus saattaa maksaa 100-500 dollaria riippuen osista ja ty\u00f6kustannuksista. N\u00e4m\u00e4 ongelmat ilmenev\u00e4t tyypillisesti 5-6 omistusvuoden tai yli 60 000 kilometrin j\u00e4lkeen. Jotkin ajoneuvot kest\u00e4v\u00e4t aina 100 000 mailiin asti, kunnes niiss\u00e4 ilmenee tiivisteongelmia.<\/p>\n\n\n\n

    Yleiset oireet
    Yleisin oire, josta voit tunnistaa kotelon tiiviste- ja \u00f6ljynsuodatinongelmat, ovat \u00f6ljyvuodot moottorin kannen alla auton moottorin vasemmalla puolella. Syy, miksi vasemmalle kannattaa katsoa, on N20-moottoreiden tyypillinen kallistus vasemmalle.<\/p>\n\n\n\n

    Venttiilin kansi<\/h3>\n\n\n\n

    Jos havaitset n\u00e4kyvi\u00e4 \u00f6ljyvuotoja, n\u00e4et savua tai voit haistaa palavan \u00f6ljyn hajun, sinulla saattaa olla ongelma N20-moottorisi venttiilikannessa. Nelisylinterisess\u00e4 turbomoottorissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kumista venttiilikannen tiivistett\u00e4 ja muovista venttiilikantta, joilla molemmilla on taipumus haurastua pitk\u00e4n k\u00e4yt\u00f6n aikana. Moottorin kuumuuden paineessa n\u00e4m\u00e4 kaksi osaa alkavat halkeilla, ja silloin niist\u00e4 vuotaa \u00f6ljy\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

    Oireet ovat hyvin samankaltaisia kuin \u00f6ljynsuodattimen kotelon tiivisteen ongelmat, koska n\u00e4m\u00e4 kaksi liittyv\u00e4t toisiinsa. Korjaukset maksavat keskim\u00e4\u00e4rin noin 400 dollaria. Voit odottaa, ett\u00e4 ongelma ilmenee ajoneuvoissa, joita on ajettu yli 50 000 mailia.<\/p>\n\n\n\n

    Miten BMW N20 -moottoria huolletaan oikein?<\/h2>\n\n\n\n

    Kaikkiin moottoreihin sovelletaan tyypillisi\u00e4 huoltotoimenpiteit\u00e4, kuten sytytyskomponenttien huoltoa ja nesteiden vaihtoa. Sytytystulpat ja sytytyskelat ovat ensimm\u00e4iset N20-moottorin osat, joista sinun kannattaa huolehtia tarkasti.<\/p>\n\n\n\n

    Sytytystulpat ja sytytyskelat<\/h3>\n\n\n\n

    N\u00e4ill\u00e4 molemmilla on suuri merkitys bensiinimoottoreissa, koska ne ovat osia, jotka vastaavat ilman ja polttoaineen seoksesta ja tuottavat tehon. Jos ne kuluvat i\u00e4n ja ajokilometrien vuoksi, ne saattavat lopulta lakata toimimasta mieleisesi tavalla ja alkaa toimia huonosti.<\/p>\n\n\n\n

    Jos k\u00e4yt\u00e4t N20-kantaista moottoria, sytytystulpat olisi vaihdettava noin 50 000 – 65 000 kilometrin kohdalla. Jos k\u00e4yt\u00e4t muunneltua moottoria, kannattaa ne vaihtaa 20 000-25 000 mailin v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

    Moottorisi sytytyskelat toimivat parhaiten, kun ne vaihdetaan 60 000 – 70 000 mailin v\u00e4lein. Molemmat n\u00e4ist\u00e4 osista ovat suhteellisen halpoja, ja niit\u00e4 olisi seurattava tarkasti. Sytytystulppien hinta on 60 dollaria per osa, ja niiden korjaaminen mekaanikolla saattaa maksaa noin 130-150 dollaria, kun taas sytytyskelat ovat hieman kalliimpia, ja niiden ostohinta on noin 150 dollaria ja ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4t yli 250 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

    N20 Moottori\u00f6ljy<\/h3>\n\n\n\n

    Uudemmissa N20-moottoreissa moottori\u00f6ljy tulisi vaihtaa 10 000 mailin v\u00e4lein, ja vanhemmissa N20-moottoreissa suositeltu vaihtov\u00e4li on noin 5 000 – 8 000 mailia. Tarkista aina ajoneuvosi omistajan k\u00e4sikirjasta ennen \u00f6ljyn vaihtoa, jotta sopiva viskositeettitaso l\u00f6ytyy. N20-moottorille suositellaan viskositeettia 5w-30 tai 5w-40.<\/p>\n\n\n\n

    N20 J\u00e4\u00e4hdytysneste<\/h3>\n\n\n\n

    K\u00e4yt\u00e4 aina BMW:n hyv\u00e4ksymi\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysnesteit\u00e4. Pyri huuhtelemaan ja vaihtamaan moottorin j\u00e4\u00e4hdytysneste kokonaan 60 000 mailin v\u00e4lein. Se ei ole kallis toimenpide, mutta se saattaa lyhent\u00e4\u00e4 ajoneuvosi k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4 huomattavasti.<\/p>\n\n\n\n

    FAQ<\/h2>\n\n\n\n

    Mist\u00e4 tied\u00e4t, onko sinulla N20- vai N26-moottori?<\/h3>\n\n\n\n

    N20-moottorilla varustetuissa BMW-ajoneuvoissa lukee konepellin alla ”ULEV”, ja N26-moottoreissa lukee ”SULEV”. Lis\u00e4ksi N20-moottorin pakoj\u00e4rjestelm\u00e4 on hieman erilainen, ja siin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n liukuliitoksia ja kiinnikkeit\u00e4, joilla se liitet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4vaihteiston osiin.<\/p>\n\n\n\n

    Kuinka kauan N20 BMW:n 2,0 litran turbomoottori kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

    Keskim\u00e4\u00e4rin suurimmassa osassa n\u00e4ist\u00e4 moottoreista ei tapahdu merkitt\u00e4vi\u00e4 teknisi\u00e4 vikoja ennen kuin 60 000 kilometri\u00e4. Monet k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t ovat raportoineet moottoreiden kest\u00e4neen reilusti yli 100 000 mailia ilman vakavia korjauksia, lukuun ottamatta asianmukaisia m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaishuoltoja ja nesteiden vaihtoja.<\/p>\n\n\n\n

    Mitk\u00e4 ovat kaikkien aikojen luotettavimmat BMW-moottorit?<\/h3>\n\n\n\n

    Yksi BMW:n kaikkien aikojen luotettavimmista moottoreista on vuosien 1996-2005 E390 3-sarja sek\u00e4 325i. Monet n\u00e4ist\u00e4 autoista on tunnustettu ja leimattu luodinkest\u00e4viksi BMW-yhteis\u00f6ss\u00e4 kaikkialla maailmassa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    BMW:n 2.0-turbomoottori N20 4-sylinterinen moottori valmistettiin vuonna 2011 korvaamaan 3.0L 6-sylinterinen N53-moottori. Sittemmin, tuotantokaudella 2011 – 2017, N20-moottori on osoittautunut eritt\u00e4in luotettavaksi turbomoottoriksi, jossa on vain muutamia puutteita. BMW N20<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":628,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/627"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=627"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/627\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/628"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=627"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=627"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=627"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}