{"id":635,"date":"2021-07-01T07:47:08","date_gmt":"2021-07-01T07:47:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=635"},"modified":"2021-07-01T07:47:08","modified_gmt":"2021-07-01T07:47:08","slug":"harvinaisimmat-mercedes-benz-mallit","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/harvinaisimmat-mercedes-benz-mallit\/","title":{"rendered":"Harvinaisimmat Mercedes Benz -mallit"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes on autoyhti\u00f6, joka on virallisesti ollut toiminnassa vuodesta 1926 l\u00e4htien. Mercedes-merkin pitk\u00e4n historian aikana on ollut monia eri malleja, joita et todenn\u00e4k\u00f6isesti koskaan n\u00e4e ajettavan, koska ne ovat arvokkaita ja harvinaisia.<\/p>\n\n\n\n

Harvinaiset Mercedes-mallit, kuten vuoden 1954 Mercedes W196 tai vuoden 1936 Benz 540K Special Roadster, ovat saavuttaneet h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4n korkeita hintoja harvinaisuuden ja kysynn\u00e4n vuoksi. N\u00e4it\u00e4 malleja valmistettiin yhteens\u00e4 vain 15-25 kappaletta, ja niit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n harvinaisimpina Mercedes-autoina, koska niit\u00e4 ei ole montaa s\u00e4ilynyt 2000-luvulle asti.<\/p>\n\n\n\n

Kilpa-autot<\/h2>\n\n\n\n

Jos autonvalmistaja haluaa osallistua johonkin kilpa-autosarjaan, yksi edellytys sille on valmistaa kunnollinen m\u00e4\u00e4r\u00e4 homologoituja maantieversioita kilpa-autoistaan. N\u00e4m\u00e4 tieliikenneversiot ovat yleens\u00e4 todella kalliita, mutta eiv\u00e4t yht\u00e4 kalliita kuin kilpa-autot.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksell\u00e4 on pitk\u00e4 historia moottoriurheilussa, mink\u00e4 vuoksi monet n\u00e4ist\u00e4 kilpa-autoista maksavat niin paljon. 2000-luvun alussa Mercedes valmisti kourallisen CLK GTR:n SuperSport Edition -versioita. My\u00f6s ”tavallista” CLK GTR:\u00e4\u00e4 valmistettiin rajoitettu m\u00e4\u00e4r\u00e4, jopa 20 autoa.
Harvinaisimmat ja arvokkaimmat CLK GTR:t ovat Roadster-versio, jota valmistettiin vain 6 kappaletta, tai edell\u00e4 mainittu Super Sport Edition, jota valmistettiin vain 5 kappaletta. Legendaariseen Le Mansin kest\u00e4vyyskisasarjaan osallistuneen CLK GTR LM -auton lukum\u00e4\u00e4r\u00e4t ovat my\u00f6s yksinumeroisia.<\/p>\n\n\n\n

Todenn\u00e4k\u00f6isesti kaikkien aikojen arvokkain Mercedes on W196 vuodelta 1954. Niit\u00e4 valmistettiin vain 9 kappaletta, ja yksi niist\u00e4 myytiin 29,6 miljoonalla dollarilla vuonna 2013. Niit\u00e4 ei ole montaa j\u00e4ljell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Prototyypit ja konseptit<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat prototyyppi- ja konseptiautot tehd\u00e4\u00e4n erikoistarkoituksiin. Joko insin\u00f6\u00f6ri- tai suunnitteluosaston kyvykkyyksien esittely\u00e4 varten tai erityisiin elokuviin tai videopeleihin osallistumista varten. N\u00e4it\u00e4 autoja on uskomattoman vaikea l\u00f6yt\u00e4\u00e4. Niit\u00e4 valmistetaan niin pieni\u00e4 m\u00e4\u00e4ri\u00e4, ett\u00e4 useimmat ihmiset eiv\u00e4t koskaan edes kuule niist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Yksi t\u00e4llainen auto oli vuoden 2014 Mercedes Benz AMG Vision Gran Turismo, joka tehtiin Grand Turismo -peli\u00e4 varten. Autoa ei koskaan tarkoitettu tuotantoon, mutta niit\u00e4 rakennettiin 5 kappaletta ja ne laillistettiin kaduille.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tulee harvinaisimpiin Mercedeksen tieliikennek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tarkoitettuihin konseptiautoihin, niin C111 oli sellainen, joka esiteltiin Frankfurtin auton\u00e4yttelyss\u00e4 vuonna 1969. Niit\u00e4 rakennettiin vain 14 kappaletta. N\u00e4m\u00e4 C111:t maksavat nyky\u00e4\u00e4n yli 10 miljoonaa dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes rakensi 2010-luvulla my\u00f6s monia erilaisia mielenkiintoisia konseptiautoja, kuten Silver Arrow, Biome ja F105. On laajalti tuntematonta, kuinka monta n\u00e4ist\u00e4 autoista valmistettiin, mutta useimmat uskovat, ett\u00e4 niiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 vaihtelee yhdest\u00e4 yhdeks\u00e4\u00e4n koskaan valmistuneeseen kappaleeseen.<\/p>\n\n\n\n

Klassikot ja urheiluautot<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benzin klassikot ovat uskomattoman suosittuja. Joitakin malleja ei ole kovinkaan v\u00e4h\u00e4n verrattuna edell\u00e4 mainittuihin kilpa-autoihin ja konsepteihin, mutta niist\u00e4 saa silti uskomattomia hintalappuja.<\/p>\n\n\n\n

Vuosien 1936-1944 540K Special Roadster on yksi suosituimmista ja halutuimmista klassikoista autoker\u00e4ilij\u00f6iden keskuudessa. N\u00e4it\u00e4 malleja myyd\u00e4\u00e4n reilusti yli 10 miljoonalla dollarilla, ja niit\u00e4 valmistettiin vain noin 25 kappaletta, joista ehk\u00e4 puolet on viel\u00e4 nyky\u00e4\u00e4nkin kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 1928 Mercedes teki yhteisty\u00f6t\u00e4 ranskalaisen Saoutchik-nimisen yrityksen kanssa ja valmisti 6 Mercedes Benz 680S Saoutchik Torpedo -tankkimaista risteilij\u00e4\u00e4. N\u00e4m\u00e4 autot ovat j\u00e4rjett\u00f6m\u00e4n harvinaisia, ja ne maksavat helposti yli 10 miljoonaa dollaria. Kun auto on n\u00e4in harvinainen, on l\u00e4hes mahdotonta sanoa, kuinka paljon sen arvo on. Kyse on enemm\u00e4nkin siit\u00e4, kuinka paljon olet valmis maksamaan.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 1935 Mercedes tilasi my\u00f6s 6 ”autobahn-versiota” jo ennest\u00e4\u00e4n vaikuttavasta 500K-mallista. T\u00e4st\u00e4 ideasta syntyi Mercedes Benz 500k Autobahn Cruiser. Se on upea auto, joka tarjoaa pehmeimm\u00e4n kyydin pitkiin autobahn-ajoihin, ja sen hinta on yksinumeroisen miljoonan dollarin luokkaa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes valmisti my\u00f6s noin 150 kappaletta legendaarista vuoden 1928 Mercedes S-Type 26\/120\/180 Sports Toureria. Nyt voi tuntua silt\u00e4, ett\u00e4 150 autoa on paljon verrattuna lueteltuihin malleihin, mutta vain kourallinen niist\u00e4 on menestyksekk\u00e4\u00e4sti ehtinyt 2000-luvulle. On mahdotonta sanoa, kuinka monta n\u00e4it\u00e4 on j\u00e4ljell\u00e4, mutta ne maksavat my\u00f6s yksinumeroisella miljoonaluokalla.<\/p>\n\n\n\n

Yleisi\u00e4 kysymyksi\u00e4 harvinaisista autoista<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat kaikkien aikojen harvinaisimmat autot?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikkien aikojen harvinaisin auto on Ferrari 1956 250 GT Spyder Convertible. Tavallisia 250 GTO Coup\u00e9ja on ”runsaasti”, mutta avoautoja vain yksi. Se on yksi halutuimmista klassikoista, ellei jopa kaikkien aikojen halutuin klassikko. Autossa on upea vuosisadan puoliv\u00e4lin estetiikka, ja se on kuin aikakapseli menneest\u00e4 kauneudesta.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien aikojen harvinaisin konseptiauto on ep\u00e4tavallisen n\u00e4k\u00f6inen 70-luvun Aston Martin Bulldog. Niit\u00e4kin valmistettiin vain yksi, ja se vaihtoi omistajaa vuonna 2011 1,3 miljoonalla dollarilla. Autossa on yli 600 hevosvoimaa tuottava petomainen V8-moottori, ja sen uskotaan saavuttavan nopeuden 237 kilometri\u00e4 tunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Maybach Exelerosta on my\u00f6s vain yksi kappale. Maajahti myytiin noin 8 miljoonalla dollarilla vuonna 2011. Se on valtava auto, jolla on huikeat mittasuhteet, ja se painaa l\u00e4hes kolme tonnia.<\/p>\n\n\n\n

Voiko harvinaisille autoille oikeasti antaa hintaa?<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat tiet\u00e4\u00e4, paljonko tavallinen auto on arvokas, googletat sen yksinkertaisesti. Jos haluat tiet\u00e4\u00e4, paljonko rajoitetun er\u00e4n auto on arvokas, voit my\u00f6s vain googlettaa sen. Jos haluat tiet\u00e4\u00e4, kuinka paljon todella rajoitettu auto maksaa, voit silti vain googlettaa sen.<\/p>\n\n\n\n

Mutta jos haluat selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon vuoden 1956 Ferrari 250 GT Spyder Convertible on arvokas tai W196 Mercedes vuodelta 1954, et voi. N\u00e4m\u00e4 autot ovat niin uskomattoman rajoitettuja, ett\u00e4 niiden hintaa ei ole koskaan vahvistettu. T\u00e4m\u00e4ntyyppisten autojen kysynt\u00e4 on niin liioiteltua, ett\u00e4 on mahdotonta tiet\u00e4\u00e4, kuinka paljon jokin niist\u00e4 maksaisi, jos ne todella laitettaisiin myyntiin.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 vaikutuksia rajoitetulla tuotannolla on nykyaikaisiin autoihin?<\/h3>\n\n\n\n

Rajoitetun valmistuksen autot ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 nousussa, erityisesti super- ja urheiluautojen markkinoilla. L\u00e4hes jokainen keskusteltava Porsche 911:n rajoitettu painos maksaa saman verran tai usein jopa enemm\u00e4n kuin silloin, kun se julkaistiin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4ntyyppisten autojen poistot ovat melko lievi\u00e4. Valmistajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t t\u00e4m\u00e4n, joten ne pumppaavat rajattoman m\u00e4\u00e4r\u00e4n rajoitettuja eri\u00e4. Mit\u00e4 tulee superautoihin, n\u00e4m\u00e4 ovat sellaisia autoja, jotka kaikki haluavat omistaa, joten niiden arvo my\u00f6s nousee heti, kun ne tulevat markkinoille.<\/p>\n\n\n\n

Markkinat ovat kuitenkin hitaasti kyll\u00e4stym\u00e4ss\u00e4 rajoitettujen erien autoihin, mik\u00e4 saa jotkut uskomaan, ett\u00e4 rajoitettujen erien superautojen aikakausi tulee tiens\u00e4 p\u00e4\u00e4h\u00e4n, mik\u00e4 aiheuttaa h\u00e4iri\u00f6it\u00e4 superautomarkkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

Rajoitetun er\u00e4n V8-Ferrari on jonkinlainen suosikkilapsi superautojen segmentiss\u00e4, mutta menneet ovat ne ajat, jolloin n\u00e4m\u00e4 autot myytiin l\u00e4hes v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti. Nyky\u00e4\u00e4n Ferrari 488 Pista (rajoitetun er\u00e4n V8-Ferrari) on melko tavallinen n\u00e4ky superautojen n\u00e4yttelytiloissa, eik\u00e4 sit\u00e4 myyd\u00e4 MSRP:ll\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 alkaa olla j\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 rajoitetut versiot eiv\u00e4t loppujen lopuksi olekaan niin rajoitettuja.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes on autoyhti\u00f6, joka on virallisesti ollut toiminnassa vuodesta 1926 l\u00e4htien. Mercedes-merkin pitk\u00e4n historian aikana on ollut monia eri malleja, joita et todenn\u00e4k\u00f6isesti koskaan n\u00e4e ajettavan, koska ne ovat arvokkaita<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":636,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/635"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=635"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/635\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/636"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=635"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=635"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=635"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}