{"id":639,"date":"2021-07-01T07:48:41","date_gmt":"2021-07-01T07:48:41","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=639"},"modified":"2021-07-01T07:48:41","modified_gmt":"2021-07-01T07:48:41","slug":"onko-mercedes-parempi-kuin-cadillac","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-mercedes-parempi-kuin-cadillac\/","title":{"rendered":"Onko Mercedes parempi kuin Cadillac?"},"content":{"rendered":"\n

Kun eurooppalainen pit\u00e4\u00e4 jotakin autoa luokkansa parhaana, kuulee usein sanoja ”t\u00e4m\u00e4n ja tuon Mersu”. Esimerkiksi hyv\u00e4\u00e4 \u00e4lypuhelinta kutsutaan ”\u00e4lypuhelinten Mercedekseksi” tai hyv\u00e4\u00e4 televisiota ”televisioiden Mercedekseksi”.<\/p>\n\n\n\n

Yhdysvalloissa on tavallisempaa sanoa esimerkiksi ”The Cadillac of smartphones”. On kiistatonta, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi tuotemerkki\u00e4 edustavat jonkinlaista kansallista ylpeytt\u00e4 molemmissa paikoissa, mutta Cadillac ei yksinkertaisesti pysty vastaamaan Mercedeksen toiminnan laajuuteen.<\/p>\n\n\n\n

Jotta n\u00e4iden kahden vaikuttavan merkin markkinaosuuksien v\u00e4linen ero olisi viel\u00e4 selvempi, Mercedes myi vuonna 2019 yli 2,3 miljoonaa autoa. Toisaalta Cadillac onnistui myym\u00e4\u00e4n vain noin 156 000 autoa.<\/p>\n\n\n\n

Jaottelemme eri ajoneuvoluokat, jotta voimme vertailla Mercedest\u00e4 ja Cadillacia vierekk\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

Maasturit<\/h2>\n\n\n\n

Autoteollisuuden trendit muuttuvat jatkuvasti. Viime aikoina ihmiset ovat alkaneet suosia katumaastureita sedanien sijaan, ja sek\u00e4 Mercedes ett\u00e4 Cadillac tarjoavat poikkeuksellisen hienoja katumaastureita. L\u00e4hestymistapa ja toteutus kuitenkin erottavat ne toisistaan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen katumaasturit<\/h3>\n\n\n\n

Mercedeksen parhaat ja suosituimmat katumaasturit ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 GLE (vakio- tai Coup\u00e9-versio), GLS ja G-Class\/G-Wagon. Mit\u00e4 tulee autoteollisuuden katumaasturi-ikoneisiin, G-luokka on omaa luokkaansa. Laatikkomainen muoto, muhkeat sis\u00e4tilat ja tehokkaat moottorit ansaitsivat G-luokalle todellisen ikonin leiman.<\/p>\n\n\n\n

GLE ja GLS ovat konservatiivisempi l\u00e4hestymistapa keskikokoisten ja t\u00e4ysikokoisten katumaastureiden rakentamiseen. Ne ovat vakiovarusteiltaan hyvin varusteltuja ja tarjoavat monia erilaisia turvallisuus- ja teknologiaominaisuuksia. GLB ja GLC ovat pari pienemp\u00e4\u00e4 katumaasturia, joita myyd\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa Euroopassa. Ne tarjoavat suurimman osan isompien katumaastureiden tarjoamista ominaisuuksista kohtuullisempaan hintaan.<\/p>\n\n\n\n

Cadillacin katumaasturit<\/h3>\n\n\n\n

Cadillacin osalta on valittavana 5 erilaista katumaasturia. XT5- ja XT6-mallit ovat my\u00f6s melko hyvin varusteltuja vakiona ja ne tarjoavat paljon erilaisia lis\u00e4varusteita.<\/p>\n\n\n\n

Cadillac XT5 ja XT6 eiv\u00e4t kuitenkaan yksinkertaisesti yll\u00e4 Mercedes GLE:n ja varsinkaan GLS:n hienostuneisuuden, muotoilun ja rakentamisen laadun tasolle.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 2020 Cadillac julkaisi uuden Escaladen. Escalade on Cadillacin t\u00e4ysikokoinen lippulaivamaasturi, joka tarjoaa my\u00f6s kulttimaineen seuraajiensa keskuudessa. Escalade tarjoaa my\u00f6s laatikkomaisen muodon, mutta on silti modernisoitu ja pystyy helposti tyydytt\u00e4m\u00e4\u00e4n vaativimmatkin ostajat, mit\u00e4 tulee tekniikkaan.<\/p>\n\n\n\n

Voittaja: Mercedes<\/h3>\n\n\n\n

Cadillac Escaladea voi verrata Mercedes G-luokkaan, mutta se j\u00e4\u00e4 laatuosastolla j\u00e4lkeen. Vaikka Escalade on hieman tilavampi, G-luokka voittaa silti luokan ja laadun suhteen.<\/p>\n\n\n\n

SUV-osastolla selke\u00e4 etu annettiin Mercedekselle. Vaikka Cadillac tarjoaa my\u00f6s upeita katumaastureita, erityisesti \u00e4skett\u00e4in julkaistua Escaladea, Mercedes on selv\u00e4sti askeleen edell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sedanit<\/h2>\n\n\n\n

Mercedeksell\u00e4 on voitto katumaasturirintamalla, ja kun kyse on sedan-osastosta, voitto on viel\u00e4 selvempi Mercedekselle.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen nurkassa ovat C-luokka, E-luokka ja S-luokka. N\u00e4m\u00e4 kolme mallia ovat olleet Mercedes-merkin ylpeys ja ilo vuosikymmeni\u00e4. Kaikki kolme mallia tarjoavat vahvan br\u00e4ndi-imagon, loistavat moottorit, modernin muotoilun ja upeat sis\u00e4tilat. Mercedes p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 autojaan jatkuvasti, joten ne eiv\u00e4t koskaan tunnu viimeisimm\u00e4n sukupolven tai vanhentuneilta.<\/p>\n\n\n\n

Cadillacin nurkassa ovat CT4 ja CT5. Ne ovat kaksi parasta Cadillac-mallia, koska ne ovat ainoat kaksi sedania, joita Cadillac t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 tarjoaa. Sek\u00e4 CT4 ett\u00e4 CT5 tarjoavat modernin muotoilun, tehokkaat moottorit ja hyvin muotoillut sis\u00e4tilat. Ne eiv\u00e4t kuitenkaan yksinkertaisesti p\u00e4rj\u00e4\u00e4 saksalaiselle kolmikolle juuri mill\u00e4\u00e4n osa-alueella.<\/p>\n\n\n\n

Viistoper\u00e4t<\/h2>\n\n\n\n

Hatchbackit ovat Euroopassa paljon suositumpia kuin Yhdysvalloissa. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n on se, ett\u00e4 viistoper\u00e4t sopivat hyvin pienille kaupunkikaduille, jotka ovat melko yleisi\u00e4 useimmissa Euroopan kaupungeissa. T\u00e4m\u00e4n vuoksi ja koska Cadillac myy muutenkin vain v\u00e4h\u00e4n autoja Euroopassa, Mercedes on viistoper\u00e4osastolla vertaansa vailla.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ajoneuvot<\/h2>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Mercedes ett\u00e4 Cadillac ovat vasta aloittamassa s\u00e4hk\u00f6autosegmentiss\u00e4, joten on liian aikaista sanoa, kumpi merkki tarjoaa parempia s\u00e4hk\u00f6autoja. Mercedeksen ainoa t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6inen itsen\u00e4inen malli on EQC, joka on periaatteessa GLC:n glorifioitu versio, joten itsen\u00e4isyys on melko kyseenalaista.<\/p>\n\n\n\n

Cadillacilla ei t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 tarjoa yht\u00e4\u00e4n EV-mallia, mutta pian n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4 LYRIQ-maasturi saattaa saapua tuotantoon. LYRIQ n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 uskomattoman futuristiselta, ja sen pit\u00e4isi kulkea yli 300 mailia yhdell\u00e4 latauksella.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko Mercedeksell\u00e4 parempi luotettavuus ja turvallisuus kuin Cadillacillacilla?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes on hieman luotettavampi kuin Cadillac, mutta suurta eroa ei ole. Mercedes sijoittui USA Todayn luotettavimpien automerkkien taulukossa 20. sijalle, ja Cadillac seurasi 21. sijalla. Sek\u00e4 Mercedes ett\u00e4 Cadillac onnistuvat sijoittumaan melko alas muihin luksusautomerkkeihin verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

Turvallisuuden osalta t\u00f6rm\u00e4ysm\u00e4\u00e4r\u00e4ykset ovat uskomattoman tiukat, ja sek\u00e4 Mercedes ett\u00e4 Cadillac katsotaan turvallisiksi autoiksi. T\u00f6rm\u00e4ystesteiss\u00e4 Mercedes on kuitenkin yleens\u00e4 k\u00e4rjess\u00e4 verrattuna useimpiin automerkkeihin, ei vain Cadillaciin.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Mercedes on niin parempi kuin Cadillac?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes toimii paljon suuremmassa mittakaavassa kuin Cadillac. Pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n Mercedest\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4t numerot ovat maailmanlaajuisena merkkin\u00e4 paljon suuremmat kuin Cadillacia. Cadillacia myyd\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Cadillacin n\u00e4keminen Euroopassa on jokseenkin yksisarvista.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta Mercedes toimii maailmanlaajuisesti, ja Mercedeksen autot ovat melko yleisi\u00e4 l\u00e4hes kaikkialla maailmassa. Mercedes voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n rahaa autojen kehitt\u00e4miseen kuin Cadillac, koska Mercedes on jonkinlainen autoteollisuuden mammutti, kun taas Cadillacillacilla on vain pieni osa automarkkinoista.
T\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4 yksinoikeus ei ole niin t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4. Cadillacin yksinoikeus on pikemminkin seurausta huonosta myynnist\u00e4 kuin todellisesta ”yksinoikeudesta”, joka yleisesti liitet\u00e4\u00e4n markkinoiden premium-merkkeihin.<\/p>\n\n\n\n

Voiko Yhdysvaltain autoteollisuus vastata Saksan autoteollisuutta?<\/h3>\n\n\n\n

No, Yhdysvaltain autoteollisuus onnistuu varmasti voittamaan saksalaisen autoteollisuuden Yhdysvalloissa. Ja se johtuu osittain siit\u00e4, ett\u00e4 eurooppalaiset autot k\u00e4rsiv\u00e4t tiukasta tuontiverotuksesta. Lis\u00e4ksi saksalaiset eiv\u00e4t tarjoa pick-upeja, kun taas Ford F150 onnistuu t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 valtaamaan ykk\u00f6spaikan uusien autojen myynniss\u00e4 Yhdysvalloissa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes tarjosi jonkin aikaa X-luokkaa ja yritti ottaa F150:n valtaaman markkinaosuuden. Se ep\u00e4onnistui siin\u00e4 kuitenkin surkeasti, koska Mercedeksell\u00e4 ei ole historiaa pickupien valmistuksessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kun eurooppalainen pit\u00e4\u00e4 jotakin autoa luokkansa parhaana, kuulee usein sanoja ”t\u00e4m\u00e4n ja tuon Mersu”. Esimerkiksi hyv\u00e4\u00e4 \u00e4lypuhelinta kutsutaan ”\u00e4lypuhelinten Mercedekseksi” tai hyv\u00e4\u00e4 televisiota ”televisioiden Mercedekseksi”. Yhdysvalloissa on tavallisempaa sanoa esimerkiksi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":640,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[7,11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/639"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=639"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/639\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/640"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=639"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=639"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=639"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}