{"id":647,"date":"2021-07-01T07:51:55","date_gmt":"2021-07-01T07:51:55","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=647"},"modified":"2021-07-01T07:51:55","modified_gmt":"2021-07-01T07:51:55","slug":"mika-on-paras-mercedes-moottori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-paras-mercedes-moottori\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on paras Mercedes-moottori?"},"content":{"rendered":"\n

Nyky\u00e4\u00e4n tehokkaat, suuret automoottorit ovat jokseenkin kuoleva laji. P\u00e4\u00e4st\u00f6rajoitukset ovat johtaneet pienent\u00e4miseen ja pakkosy\u00f6tt\u00f6\u00f6n. Suuren moottorin tunnusmerkki ei kuitenkaan ole teho eik\u00e4 koko, vaan ehdottomasti luotettavuus. W123-, W124- ja W190-mallien Mercedes 2.0 -diesel on legenda kest\u00e4vyydess\u00e4, ja se tunnetaan taksinkuljettajien suosikkidieselin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mutta jos haluat mieluummin bensamoottorin, 2.6 R6 (W124) on Mercedeksen voittaja. T\u00e4m\u00e4 2,6-litrainen bensamoottori tuottaa noin 160 hv, mutta se ei ole aivan taloudellisin. Suurin asia t\u00e4ss\u00e4 moottorissa on kuitenkin sen luotettavuus, jonka todistaa se, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 oli luultavasti suosituin kaasutaksimoottori.<\/p>\n\n\n\n

Kaasu-Mersun moottorit<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes on todistanut kerta toisensa j\u00e4lkeen kykyns\u00e4 tehd\u00e4 pitk\u00e4ik\u00e4isi\u00e4 moottoreita. 2.6 R6 on vain yksi monista loistavista kaasutaksimoottoreista, l\u00e4hinn\u00e4 luotettavuutensa ja tuhoutumattomuutensa ansiosta. Mutta 2.0 V8-moottorit, W123, W124 ja W190, olivat ja ovat edelleen poikkeuksellisen kest\u00e4vi\u00e4 kaasumoottoreita.<\/p>\n\n\n\n

2-litrainen V8 tarjosi melko symboliset 105 hv, ja sen teho nostettiin my\u00f6hemmin 118 hv:iin, mutta moottori rakennettiin kest\u00e4m\u00e4\u00e4n ja se tarjosi vaikuttavan hy\u00f6tysuhteen. 80-luvulla valmistettiin suurin osa legendaarisista tuhoutumattomista Mercedes-moottoreista, ja 4,2-litrainen V8, W140, saapui 90-luvulla.<\/p>\n\n\n\n

Tuohon aikaan Mercedeksell\u00e4 luotettavuus oli moottorien valmistuksen ykk\u00f6sprioriteetti, ja t\u00e4ll\u00e4 aikakaudella tehdyt moottorit varmasti heijastavat sit\u00e4. 4.2 V8:ssa oli 280hv ja 400Nm. Sit\u00e4 tarjottiin vain nelivaihteisella automaattivaihteistolla v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin vuoksi. My\u00f6hemmin moottori vahvistettiin 5-litraiseksi, joka tarjosi viel\u00e4 enemm\u00e4n suorituskyky\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n hyv\u00e4n moottorin merkki on erilainen. Nyky\u00e4\u00e4n etusijalla on mahdollisimman tehokkaan moottorin tekeminen, mik\u00e4 on johtanut pakkoinduktioon, mietoon hybridiin ja t\u00e4yshybriditekniikkaan.<\/p>\n\n\n\n

Yksi t\u00e4llaisista moottoreista on Mercedes GLE 450:n 3.0-suoraketjuinen kuutosturbomoottori. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 se on turboahdettu, t\u00e4m\u00e4 voimanpes\u00e4 tarjoaa my\u00f6s miedon hybriditekniikan, joka v\u00e4hent\u00e4\u00e4 polttoaineen kulutusta ja varastoi hukkaan menev\u00e4\u00e4 energiaa, joka muuten menisi hukkaan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedesin dieselmoottorit<\/h2>\n\n\n\n

Dieselmoottoreista on nyky\u00e4\u00e4n tulossa jokseenkin likaisen miehen ty\u00f6hevosia. Dieseli\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n traktorimaisena ja ymp\u00e4rist\u00f6lle haitallisena, mutta diesel tarjoaa joissakin tilanteissa paremman suorituskyvyn kuin kaasumoottori.<\/p>\n\n\n\n

W123:ssa, W124:ss\u00e4 ja W190:ss\u00e4 oleva 2,0-litrainen nelisylinterinen dieselmoottori oli aikoinaan my\u00f6s jokseenkin suosittu taksimoottori. Syyt olivat melko samanlaiset: poikkeuksellinen kest\u00e4vyys, jolla pystyttiin ajamaan yli miljoona kilometri\u00e4 ilman hikoilua.
W124-mallista l\u00f6ytyv\u00e4 3,0-litrainen dieselmoottori on toinen malliesimerkki Mercedeksen tuhoutumattomasta aikakaudesta. T\u00e4m\u00e4 tehokas kuusisylinterinen moottori tarjosi my\u00f6s h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4\u00e4 kest\u00e4vyytt\u00e4. Moottorista saattoi hankkia my\u00f6s luonnollisesti imett\u00e4v\u00e4n version, joka oli hieman tehottomampi, mutta tarjosi silti legendaarisen luotettavuuden. Oli my\u00f6s turboahdettu versio, joka aiheutti enemm\u00e4n ongelmia.
Mutta my\u00f6s W210- ja W211 CDI 2,1- ja 2,7-litraiset nelisylinteriset moottorit tarjoavat legendaarisen aseman Mercedeksen dieselmoottoreiden fanikerhossa. N\u00e4m\u00e4 moottorit tuottivat versiosta riippuen noin 140-170 hevosvoimaa, ja niiden tiedettiin ylitt\u00e4v\u00e4n helposti 700 000 kilometrin rajan ilman, ett\u00e4 ne tekiv\u00e4t mit\u00e4\u00e4n vahinkoa.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaisista Mercedes-dieselmoottoreista OM 656 on er\u00e4\u00e4nlainen virstanpylv\u00e4s. T\u00e4t\u00e4 moottoria on tarjottu vuodesta 2017 l\u00e4htien, ja se on yksi tehokkaimmista dieselmoottoreista, joita l\u00f6ytyy yleisesti S350:st\u00e4 ja S400:sta. T\u00e4m\u00e4 moottori tarjoaa jopa 700 Nm v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4\/340 hv vaikuttavalla Co2- ja polttoainetehokkuudella.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien aikojen paras AMG-moottori<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka luotettavuus ja tehokkuus tekev\u00e4tkin varmasti loistavan moottorin, se ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole kovin j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4. Ja moni v\u00e4itt\u00e4isi ”parhaaksi” sit\u00e4. Tarkoitan, ett\u00e4 olihan AMG ja on edelleen ”go to” paikka, josta saa upeita moottoreita.<\/p>\n\n\n\n

”Kaikkien aikojen parhaan AMG-moottorin” titteli menee legendaariselle 6,2-litraiselle V8-moottorille, joka oli 63 AMG-autoissa vuodesta 2007 aina vuoteen 2014 asti. T\u00e4m\u00e4 moottori k\u00e4rsi alkuaikoina monista ongelmista, mutta my\u00f6hemmin se hiottiin t\u00e4ydelliseksi ja se tuotti 622 hevosvoimaa, mik\u00e4 teki siit\u00e4 tuolloin suurimman hevosvoiman NA-moottorin.<\/p>\n\n\n\n

Ja mit\u00e4 tulee V12-peemoihin, AMG M275\/M158 V12 BiTurbo (2004-2020) on legenda. Moottori l\u00f6ytyi ensimm\u00e4isen kerran S-luokasta noin 500hv:n teholla. My\u00f6hemmin t\u00e4m\u00e4n moottorin muunnos tarjosi legendaarisessa S65 Black Series -mallissa h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4t 1 200 Nm v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Eik\u00e4 t\u00e4m\u00e4n moottorin pelkk\u00e4 ikonin asema lopu t\u00e4h\u00e4n. My\u00f6hemmin moottoria p\u00e4ivitettiin ja se sai nimekseen M158. T\u00e4m\u00e4 moottori l\u00f6ysi tiens\u00e4 eksoottiseen, useita miljoonia dollareita maksavaan Pagani Huayraan, jossa on 827 hevosvoimaa ja noin 1100 Nm v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4tietoja autojen moottoreista<\/h2>\n\n\n\n

Miksi vanhempia Mercedes-moottoreita pidet\u00e4\u00e4n parhaina Mercedes-moottoreina ikin\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Vanhemmilla Mercedes-moottoreilla oli hyv\u00e4 maine, koska ne oli tehty luotettavuutta silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en. N\u00e4m\u00e4 moottorit valmistettiin aikana, jolloin insin\u00f6\u00f6rien toiveet eiv\u00e4t vaarantuneet polttoaine- ja Co2-p\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 koskevien tiukkojen m\u00e4\u00e4r\u00e4ysten vuoksi. Nyky\u00e4\u00e4n moottorit ovat ylisuunniteltuja, ja ne tarjoavat toisinaan useita eri pakkosy\u00f6tt\u00f6tapoja.<\/p>\n\n\n\n

Nykymoottoreiden tavoitteena on pienent\u00e4\u00e4 moottorin haitallisia ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksia, mik\u00e4 puolestaan tarkoittaa, ett\u00e4 luotettavuus ja pitk\u00e4aikainen k\u00e4ytt\u00f6 eiv\u00e4t ole ykk\u00f6sprioriteetti.<\/p>\n\n\n\n

Milt\u00e4 diesel- ja kaasumoottorit n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tulevaisuudessa?<\/h3>\n\n\n\n

El\u00e4mme ymp\u00e4rist\u00f6tietoista aikaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 tulevaisuudessa moottoreita pienennet\u00e4\u00e4n edelleen ja korvataan hybrideill\u00e4 ja s\u00e4hk\u00f6moottoreilla. Suuret luonnonmoottorit, erityisesti Ferrarin ja Lamborghinin kaltaisten autojen V12- ja V10-moottorit, poistuvat pian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja korvataan pienemmill\u00e4, tehokkaammilla voimalaitoksilla.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on s\u00e4hk\u00f6moottoreilla, hybrideill\u00e4 ja perinteisill\u00e4 bensiini- ja dieselmoottoreilla?<\/h3>\n\n\n\n

Ennen kaikkea tehokkuus ja ymp\u00e4rist\u00f6vaikutukset. Hybridimoottorit ovat paljon polttoainetehokkaampia ja tuottavat my\u00f6s v\u00e4hemm\u00e4n haitallisia p\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4. Ne ovat monimutkaisempia kuin perinteiset bensiini- ja dieselmoottorit, ja pian ne korvaavat vanhat kunnon bensiini- ja dieselmoottorit kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6moottorit taas ovat viel\u00e4 tehokkaampia ja ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisempi\u00e4. S\u00e4hk\u00f6moottorit tarjoavat my\u00f6s paremman suorituskyvyn matalalla, mutta niiden huippunopeus on heikompi. Lis\u00e4ksi lataus- ja huoltoinfrastruktuuri on viel\u00e4 alkuvaiheessa, mik\u00e4 on suurin haitta perinteisten moottoreiden huoltoon ja tankkaukseen verrattuna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nyky\u00e4\u00e4n tehokkaat, suuret automoottorit ovat jokseenkin kuoleva laji. P\u00e4\u00e4st\u00f6rajoitukset ovat johtaneet pienent\u00e4miseen ja pakkosy\u00f6tt\u00f6\u00f6n. Suuren moottorin tunnusmerkki ei kuitenkaan ole teho eik\u00e4 koko, vaan ehdottomasti luotettavuus. W123-, W124- ja W190-mallien<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":648,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/647"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=647"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/647\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/648"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=647"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=647"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=647"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}