{"id":673,"date":"2021-07-06T09:09:22","date_gmt":"2021-07-06T09:09:22","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=673"},"modified":"2021-07-06T09:09:22","modified_gmt":"2021-07-06T09:09:22","slug":"mika-mercedes-on-v8","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-mercedes-on-v8\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 Mercedes on V8?"},"content":{"rendered":"\n

V8-moottorit ovat hieman erikoisia. T\u00e4m\u00e4ntyyppisill\u00e4 moottoreilla on autoharrastajien keskuudessa uskollinen kulttimaine, joka johtuu p\u00e4\u00e4asiassa poikkeuksellisesta suorituskyvyst\u00e4 ja suuremmasta tasaisuudesta verrattuna 6- tai 4-sylinterisiin moottoreihin.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat AMG:n lippulaivamallit ovat V8-moottoreita, samoin kuin jotkin korkeamman hintaluokan ei-AMG-mallit. Autoteollisuuden kehittyess\u00e4 V8-moottoreita on kuitenkin pienennetty tiukkojen p\u00e4\u00e4st\u00f6- ja tehokkuusm\u00e4\u00e4r\u00e4ysten vuoksi. Pian t\u00e4llaiset moottorit katoavat, joten meid\u00e4n on syyt\u00e4 nauttia niist\u00e4, kun viel\u00e4 voimme.<\/p>\n\n\n\n

AMG V8<\/h2>\n\n\n\n

AMG on Mercedeksen suorituskykyyn keskittyv\u00e4 osasto. Yleismallien AMG-muunnokset tarjoavat huippuluokan ominaisuuksia ja suorituskyky\u00e4, mutta ne maksavat paljon enemm\u00e4n kuin tavalliset ei-AMG-mallit.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n AMG k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 4.0 BiTurbo -moottoria jokaisessa V8-moottorilla varustetussa AMG-mallissa. Malleissa, kuten C63 AMG:ss\u00e4 tai GLC 63:ssa, k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4n moottorin madalletumpaa versiota, joka tarjoaa noin 510 hevosvoimaa.<\/p>\n\n\n\n

E63 AMG:n kaltaiset mallit tai isompien Mercedes AMG -katumaastureiden eri variantit tai AMG GT -mallit tarjoavat jopa 600-620 hevosvoimaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 t\u00e4m\u00e4n moottorin korkein viritystaso on tarjolla 4-ovisessa GT 63 S -coup\u00e9-mallissa, jossa on noin 630 hevosvoimaa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes valmisti t\u00e4st\u00e4 moottorista my\u00f6s voimakkaasti uudistetun version uuteen Mercedes AMG GT Black Series -malliin, joka on 720 hevosvoimaa tarjoava rata-ajoon soveltuva hirvi\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

AMG:n menneiden aikojen V8-moottorit, kuten 6,2-litrainen, luonnollisella polttoaineella toimiva V8-moottori, oli, on edelleen ja tulee aina olemaan yksi parhaista suorituskykymoottoreista, joita on koskaan valmistettu. Legendaarisen 6.2:n tuotanto loppui 2010-luvun puoliv\u00e4liss\u00e4, ja SLS AMG Black Series tarjoaa t\u00e4m\u00e4n moottorin tehokkaimman muunnoksen 630 hevosvoimalla.<\/p>\n\n\n\n

Muut kuin AMG V8-moottorit<\/h2>\n\n\n\n

Viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n aikaa sitten Mercedes k\u00e4ytti V8-moottoreita my\u00f6s korkeamman hintaluokan ei-V8-versioissa. 500-merkkisi\u00e4 autoja, kuten S500, E500 ja CLS 500 muutamia mainitakseni, tarjottiin V8-moottoreilla. N\u00e4ill\u00e4 V8-moottoreilla pyrittiin l\u00e4hinn\u00e4 varmistamaan tasainen moottori, jossa oli ihana \u00e4\u00e4ni.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 moottorit olivat melko janoisia, ja Mercedes p\u00e4\u00e4tti, ett\u00e4 muussa kuin AMG-Mercedeksess\u00e4 ei ollut tarvetta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 V8-moottoria, koska he onnistuivat saavuttamaan vastaavan tasoista tasaisuutta huipputason 6-sylinterisill\u00e4 moottoreillaan.<\/p>\n\n\n\n

Parin viime vuoden aikana V8-moottorit ovat olleet kuolemassa, ja Mercedes yritt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 V8-moottoreita vain tehokkaimmissa ja j\u00e4nnitt\u00e4vimmiss\u00e4 AMG-malleissaan. Lis\u00e4ksi nykyisiss\u00e4 moottoreissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n pakkoinduktiota, kuten turboahdinta tai hybridisointia, jotta saavutetaan suorituskykytasoja, jotka viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n aikaa sitten voitiin saavuttaa vain V8-moottorilla.<\/p>\n\n\n\n

V8-moottoreiden tulevaisuus<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, V8-moottorit korvataan pienemmill\u00e4 ja tehokkaammilla voimansiirroilla. Esimerkiksi C63 oli aina yksinomaan V8-moottori, ja tuleva C63 luopuu V8-moottorista V6-moottorin hyv\u00e4ksi ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa historiassa.<\/p>\n\n\n\n

Odotettavissa on, ett\u00e4 l\u00e4hivuosina Mercedes saattaa lopettaa V8-moottoreiden valmistuksen kokonaan. Samoin k\u00e4vi V12-moottoreiden kanssa. V12-moottorit ovat kaikkien aikojen pehmeimpi\u00e4 moottoreita. Viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n aikaa sitten ylellinen huippumalli S600 oli mahdoton kuvitella ilman V12-moottoria. Nyky\u00e4\u00e4n V12-moottorisia Mercedes-autoja ei en\u00e4\u00e4 ole.<\/p>\n\n\n\n

Autonvalmistajat onnistuvat nyky\u00e4\u00e4n varmasti tuottamaan tehokkaita ja tehokkaita moottoreita. Esimerkiksi uusi A45 AMG tuottaa per\u00e4ti 400 hevosvoimaa vaivaisella 2,0-litraisella nelisylinterisell\u00e4 moottorilla. Mutta yksi asia on varma, V8:n \u00e4\u00e4nt\u00e4, tuntumaa ja pehmeytt\u00e4 ei yksinkertaisesti voi toistaa pienemm\u00e4ll\u00e4 moottorilla.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4kysymyksi\u00e4 tehokkaista Mercedes-moottoreista<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko V8-moottorit parempia kuin V12- tai V10-moottorit?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikki kolme n\u00e4ist\u00e4 moottoreista ovat vaikuttavia suorituskyvyn tai tasaisuuden osalta. V8-moottorit ovat tunnettuja siit\u00e4, ett\u00e4 ne tarjoavat suuren v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin matalalla, mutta niiden kierrosluku ei ole yht\u00e4 korkea kuin V10-moottorin. V10-moottori tarjoaa omaleimaisen \u00e4\u00e4nen, ja sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleisesti yhten\u00e4 kaikkien aikojen parhaimmin kuulostavista moottorityypeist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

V12-moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa valtavissa luksuslimusineissa, kuten Rolls Roycessa. V12-moottorit ovat uskomattoman tasaisia ja sopivat hyvin luksusautoiluun. Monissa Ferrari- tai Lamborghini-malleissa olevat V12-moottorit ovat kuitenkin Rolls Roycen V12-moottorin vastakohta.
N\u00e4m\u00e4 V12-moottorit kuulostavat vanhoilta F1-autoilta, ja siksi autoyhteis\u00f6 suree pian sukupuuttoon kuolevaa V12-superautoa.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko s\u00e4hk\u00f6autot suorituskykyisempi\u00e4 kuin vastaava V8?<\/h3>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6autojen harrastajat riemuitsevat uuden Teslan kyvyst\u00e4 saavuttaa 100 km\/h paikaltaan alle kolmessa sekunnissa. Ja t\u00e4m\u00e4 on varmasti vaikuttavaa, ja nopeat 0-60-ajat ovat jonkinlainen s\u00e4hk\u00f6moottoreiden erikoisuus, koska s\u00e4hk\u00f6moottorit tuottavat maksimitehon heti, kun kosketat kaasua.<\/p>\n\n\n\n

Mutta se on vain puolet tarinasta. V8-moottorit ja muut perinteiset suorituskykyyn t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4t moottorit eiv\u00e4t tuota 100 % tehostaan matalilla kierroslukualueilla, mutta kun ne saavuttavat tietyn nopeuden, ne kiihdytt\u00e4v\u00e4t edelleen, kunnes ne ovat loppuunkuluneet.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6moottoreiden huippunopeus on sit\u00e4 vastoin aina pienempi kuin vastaavalla teholla varustetun polttomoottorin.<\/p>\n\n\n\n

Onko olemassa keino pelastaa V8-moottorit uhkaavalta tuholta?<\/h3>\n\n\n\n

Ymp\u00e4rist\u00f6n kannalta V8-moottoreiden h\u00e4vitt\u00e4minen vaikuttaa melko loogiselta ja ilmeiselt\u00e4 askeleelta kohti ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisempien liikennev\u00e4lineiden tuotantoa. Monet ihmiset yritt\u00e4v\u00e4t kuitenkin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinon, jolla voisimme edelleen nauttia mahtavasta V8-moottorista ilman haitallisia vaikutuksia.<\/p>\n\n\n\n

Yksi t\u00e4llainen tapa on CNG (compressed natural gas) -muuntaminen. T\u00e4m\u00e4 menetelm\u00e4 on melko yleinen suurissa tehottomissa moottoreissa. CNG:n hiilipitoisuus on paljon alhaisempi kuin tavallisten fossiilisten polttoaineiden, ja sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 markkinoiden puhtaimmista nestem\u00e4isist\u00e4 polttoaineista.<\/p>\n\n\n\n

Monia muita tapoja on varmasti pian saatavilla, mutta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kiistattomalta, ett\u00e4 V8 on hitaasti tulossa tiens\u00e4 p\u00e4\u00e4h\u00e4n. Saksalaiset ottavat laajalti k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n sylinterien deaktivointij\u00e4rjestelm\u00e4n, jossa V8-moottori sammuttaa nelj\u00e4 sylinteri\u00e4, jolloin siit\u00e4 tulee k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 nelisylinterinen moottori silloin, kun V8-tehoa ei tarvita.<\/p>\n\n\n\n

Perinteisen polttomoottorin tulevaisuus on synkk\u00e4 ja ep\u00e4varma. Parin seuraavan vuoden aikana syntyy varmasti paljon hybridej\u00e4 ja s\u00e4hk\u00f6autoja, ja infrastruktuuri seuraa pian per\u00e4ss\u00e4. Meid\u00e4n pit\u00e4isi siis t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 nauttia V8-, V10- ja V12-moottoreista, koska l\u00e4hitulevaisuudessa n\u00e4m\u00e4 moottorit kuolevat varmasti sukupuuttoon.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V8-moottorit ovat hieman erikoisia. T\u00e4m\u00e4ntyyppisill\u00e4 moottoreilla on autoharrastajien keskuudessa uskollinen kulttimaine, joka johtuu p\u00e4\u00e4asiassa poikkeuksellisesta suorituskyvyst\u00e4 ja suuremmasta tasaisuudesta verrattuna 6- tai 4-sylinterisiin moottoreihin. Useimmat AMG:n lippulaivamallit ovat V8-moottoreita, samoin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/673"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=673"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/673\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=673"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=673"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=673"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}